Forumindex › Forums › Modellen › Astra › HELP Ik glij alle kanten op! met winterbanden
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 november 2011 om 09:08 #17229498
Goedemorgen,
Ik heb voor het eerst winterbanden gemonteerd.
Michelin Pilot Alpin’s ( tweedehands setje met ruim profiel)
Bij stevig wegrijden heeft mijn Astra G 1.6 8 klepper automaat 9/10 keer wielspin.
Had ik met mijn semi-slicks zomer banden niet!
Ook in de bochten glij ik redelijk vaak, is dit normaal op winterbanden dat ik zo weinig grip heb?
Ik moet er uiteraard bij vermelden dat ik het glijden in de bochten heel vaak uitlok door hard erin te komen.23 november 2011 om 09:10 #17774320Ik heb hier zelf ook af en toe last van, moet er nog even aan wennen.
23 november 2011 om 09:12 #17774321Oke ben niet de enige dus.
Rijdt overigens met de maat 205/60/R1523 november 2011 om 09:18 #17774322Ik rijd met 195/65/R15, dus lekker hoog (te hoog voor de Astra eigenlijk).
Ik denk dat het te maken heeft met de hoeveelheid profiel die er op de band zit. Daardoor raakt er minder band de weg (en al is de vlaktedruk dan hoger, je hebt dan toch minder grip).23 november 2011 om 09:21 #17774323Ik heb verder niet echt een probleem met het glijden hoor :angel kan er enigzins van genieten zelf!
Alleen hoop ik niet dat het erger wordt naarmate het echt gaat vriezen.
Maaaar Laat ik voorop stellen dat ik mijn rjistijl wel drastisch moet veranderen!!23 november 2011 om 09:25 #17774324Je beantwoord je vraag in de laatste zin van je OP.
23 november 2011 om 09:30 #17774325Ja, ik heb het zelf af en toe bij het wegrijden als ik op een kruising sta met de voorwielen net op een zebrapad ofzo.
In bochten heb ik er geen last van en ik heb al een lelijke glijpartij kunnen voorkomen afgelopen weekend, toen ik moest uitwijken voor een reiger op een smalle, gladde weg in de mist tussen de bomen. Weet zeker dat ik op m’n zomerbanden in de bomen had gehangen.23 november 2011 om 09:30 #17774326Jaa oke, maar is het gebruikelijk dat je minder grip heb dan met Zomerbanden?
23 november 2011 om 09:47 #17774327Waarom zou je je rijstijl veranderen als je dit met zomerbanden niet hebt, of minder?
Ikzelf rijd op de zaak met winterbanden en prive met zomerbanden. Bij bijde heb ik het wel eens,
maar ik merk dat bij nat wegdek de zomerbanden zoiezo winnen.Dus weeral een vorobeeld van het idee winterbanden, zit tussen de oren. Als je je rijstijl anpast op winters weer met
zomerbanden zelfde effect als winterbanden eronder en rijstijl aanpassen die met 150 op de snelweg voorbijscheuren met winterbanden hebben gewoon nog niet hoeven remmen.23 november 2011 om 09:55 #17774328Ik denk dat winterbanden vooral nuttig zijn wanneer er ijs of sneeuw ligt.
Tijdje geleden was er een test tussen winterbanden onderling en een zomerband.De zomerband won inderdaad op nat wegdek. Mijn zomerbanden (Vredesstein Sporttrac 3) winnen de testen altijd als het om het ‘nat wegdek’-deel gaat, dus ik moet gewoon even wennen dat ik ff rustiger mee rijd op nat wegdek met die Snowtrac’s eronder.
Het wordt weer warmer geloof ik, afgelopen week vroor het bij ons nog ‘s nachts en die aangevroren mist maakte het spiegelglad hier en daar. Maar de komende week zijn je zomerbanden weer beter geschikt dan de winterbanden.
23 november 2011 om 09:59 #17774329Als ik vol gas door de bocht trek ga ik ook glijden, zelfs met splinternieuwe Pirelli’s er onder ;)
ik denk dat het toch echt gewoon aan je sneilheid / optrekken ligt, en niet aan de banden.
Op lage temperatuur zijn winterbanden zachter, en hebben meer grip, dus onder de zelfde omstandigheden zou je in de winter minder moeten glijden.Klein puntje van mijn kant (misschien een tikkie offtopic, en niet persoonlijk bedoeld):
Winterbanden zijn er voor de veiligheid, dus zodat je onder slechtere omstandigheden “veiliger” op de weg zit, en ze niet zijn niet zodat je onder slechtere omstandigheden onveiliger kan gaan rijden en toch heelhuids thuis komt.
Er wordt wel vaker gezegd dat veiligheidsmaatregelen juist komen tot onveiliger gedrag, en in sommige gevallen geldt dat echt.
‘s Winter rijden sommige mensen met winterbanden een stuk harder dan de rest “want ik heb toch winterbanden”.
Auto’s met traction control gaan harder door de bocht, want de computer houdt de wagen wel op de weg, en meer van dat soort voorbeelden.Nogmaals, het geldt niet voor iedereen, maar we moeten wel oppassen dat extra veiligheidsmaatregelen ons niet onveiliger laten rijden.
23 november 2011 om 10:04 #17774330Het probleem (denk ik zelf) is dat veel mensen er winterbanden er nu al onder hebben liggen, terwijl er niets van sneeuw of vorst (verwacht) is. Dat spoort dus niet aan tot voorzichtiger rijden, terwijl de winterbanden wel minder aan kunnen dan zomerbanden.
En wat xladage zegt, al die veiligheidssystemen zijn er voor de veiligheid bij dezelfde snelheid, niet voor veiligheid bij een hogere (te hoge) snelheid.
23 november 2011 om 10:16 #17774331Ik rij nou eenmaal stevig door, vooral in bochten.
Vandaar dat ik aangaf me rijstijl aan te moeten passen i.v.m. de kans dat het kan gaan vriezen.
Ik had geen keuze ik reed op semi-slicks om ze zo maar te noemen ver doorgesleten zomerbanden.
Auto moest gekeurd worden en moesten banden onder vandaar maar direct de winter gemonteerd.
Maar bedankt voor jullie antwoorden.23 november 2011 om 10:18 #17774332@RISL wrote:
Het probleem (denk ik zelf) is dat veel mensen er winterbanden er nu al onder hebben liggen, terwijl er niets van sneeuw of vorst (verwacht) is. Dat spoort dus niet aan tot voorzichtiger rijden, terwijl de winterbanden wel minder aan kunnen dan zomerbanden.
En wat xladage zegt, al die veiligheidssystemen zijn er voor de veiligheid bij dezelfde snelheid, niet voor veiligheid bij een hogere (te hoge) snelheid.
Wat ik altijd heb gehoord van garages en banden dealers dat rijden op winterbanden voordeel heeft onder de 7 graden. Boven de 7 graden zijn zomerbanden beter.
Ik heb trouwens helemaal geen last met slippende winterbanden en ik rij ook vrij stevig. Heb er dunlop 185/65/R15 onder liggen.
Wat ze mij ook vertelde is dat je in de winter juist een smallere band moet hebben omdat dit beter door de sneeuw etc heen snijd als brede banden. Mijn zomerbanden zijn dan ook 215/40/R17 omdat brede banden gewoon wat fijner rijd.
23 november 2011 om 10:31 #17774333Ja, klopt, winterbanden worden aangeraden bij een temperatuur van 7 graden of minder. En dat was het vorige week wel, maar het is hier boven de 10 graden (gisterochtend en vanmorgen vroeg al).
En dat van door de sneeuw snijden klopt ook, je hebt een hogere vlaktedruk waardoor je gemakkelijker door de sneeuw heen gaat.23 november 2011 om 10:47 #17774334Jah, ik heb vorige week toen de temperaturen ook wat zachter waren een paar keer de ABS gevoeld, maar het is gewoon glad, wegen zijn vochtig doordat het de hele dag mistig is. Vergeten sommige mensen niet dat hun winterbanden smaller en hoger zijn waardoor je gewoon minder strak rijdt? De mijne zijn 2cm smaller en redelijk hoog tov de zomerbanden.
Je kunt in de winter beter rustig rijden, heeft drie voordelen, je winterbanden slijten minder hard, het is beter voor je motor en mechanica want dat heeft veel langer nodig om warm te worden, en je eet lekkerder want dat ziekenhuisvoer is niet te hagelen :D
23 november 2011 om 11:03 #17774335@RISL wrote:
Ja, klopt, winterbanden worden aangeraden bij een temperatuur van 7 graden of minder. En dat was het vorige week wel, maar het is hier boven de 10 graden (gisterochtend en vanmorgen vroeg al).
En dat van door de sneeuw snijden klopt ook, je hebt een hogere vlaktedruk waardoor je gemakkelijker door de sneeuw heen gaat.Dat klopt inderdaad, het is hier nu 8,5 graden. Maar we zitten al in november & ze kunnen het weer van morgen nog niet goed voorspellen dus naar mijn mening is het al winterbanden tijd. Ik denk dat het niet z’n verschil is om met 10 graden met zomer of winterbanden te rijden en in de tijd van dit jaar kies ik toch voor de winterbanden.
En ook in geval met strooien, hier is het al 1 of 2 keer voorgekomen en vind het dan zonde dat als mijn zomerbanden + velgen in de pekel komen.
23 november 2011 om 11:13 #17774336Hier zijn ze ook al even aan het strooien geweest. Mijn zomervelgen zijn ook lelijk, dus dat maakt me niet zoveel uit.
Naast de ‘onder-7-graden-leidraad’ heb je ook nog een andere, er wordt namelijk aangeraden te wisselen naar winterbanden zodra 50% van de dag onder de 10 graden is.
Dus we zitten wel redelijk in de juiste tijd. Vind het gewoon jammer dat het niet gewoon flink gaat vriezen en sneeuwen, ben wel benieuwd naar de grenzen van mijn winterbanden en of die nou daadwerkelijk zoveel verder liggen dan bij zomerbanden in de sneeuw.23 november 2011 om 11:58 #17774337Nou ik kan je zeggen dat je met een winterband echt fijner door de sneeuw rijdt als met een zomerband. Vorig jaar met die winter had ik nog geen winterbanden onder mn Astra maar mijn vader wel onder zijn Vectra C2. En ik reed serieus liever in mijn vaders auto dan met de astra, vooral toen er een lading sneeuw lag, de Astra spinde toen echt heel erg snel over de sneew en gleed ook lekker! Nu is die Vectra wel een diesel maartoch..
23 november 2011 om 12:13 #17774338Ik ga het vanzelf merken. Heb nog nooit met winterbanden op sneeuw gereden, maar ze liggen nu wel onder m’n Coupé.
23 november 2011 om 14:56 #17774339het heten niet voor niks winterbanden , dus aanpassingsbanden voor de winter .
de banden zijn van een ander soort rubber gemaakt dan zomerbanden . Ik rijd zelf normaal ook wel lekker sportief , maar zodra de winterbanden er onder zitten moet er gewoon een knop om in je hoofd ,winterbanden er onder dus rustiger rijden .
temperaturen zijn nu weer even boven de 7 graden en eigenlijk niet lekker voor je winterbanden . Als je dan ook nog 9 van de 10 keer met slippende banden weg rijd dan vraag je om extra slijtage en moet men ook niet jammeren dat winterbanden zo duur zijn .
gewoon rustig wegrijden zonder teveel gas is de beste remedie om zo lang mogelijk van je winterbandjes te kunnen genieten , planken kan na de winter wel weer als de zomerbandjes er weer onder zitten ;) ;)
23 november 2011 om 15:13 #17774340Jah in maart/april trek is het altijd weer feest. Bent dan vergeten hoeveel grip je ook alweer had dan kun je er echt weer van genieten als je hem met 110 over een klaverblad heen smijt. :D
23 november 2011 om 15:24 #17774341Het is altijd leuk als ik terugkom van duiken. Moet dan door een verkante bocht op de snelweg en midden in die bocht zit een hobbel. Je moet daar wel serieus voor remmen anders springt de achterkant weg en ga je achteruit de vangrail in (gebeurt regelmatig daar). Maar met dat zware duikspul achterin, kan ik er gewoon met 130+ doorheen.
Alleen jammer dat de bestuurder van het golfje of bmw’tje achter je gaat lopen duwen en dan z’n auto total-loss rijdt…(heb dat nu dus twee keer gehad, één BMW 530d en één Golf 5 GTI). Gelijk maar remmen en kijken of die kerel achter het stuur nog heel is na achteruit met 130 de vangrail in te gaan. Kost me iedere keer een hoop tijd, dus ik doe het eigenlijk niet meer als iemand denkt te kunnen racen in die bocht ;)
Maar kijk er nu al weer naar uit!
23 november 2011 om 15:39 #17774342Jah das altijd heel dubbel zoiets, heb het ook een keer meegemaakt, was de oude bocht bij Hintham bij Den Bosch nog. Een Peugeotje 205 die dacht er even achteraan te kunnen duiken, dook achterste voren de vangrail in. Maar jah ze doen het zelf aan de ene kant, maar aan de andere kant als je zoiets weet…
23 november 2011 om 15:45 #17774343Ja, inderdaad. Aan de ene kant denk je: tja, ik heb het wel uitgelokt, aan de andere kant gaan ze zelf zo hard over die hobbel dat de achterkant opspringt…zelf vind ik het én zonde van m’n tijd én ik wil absoluut niet dat er iemand een keer wat overkomt als ik zo lekker door die bocht heen knal en iemand denkt dat ook te kunnen zonder extra gewicht op de achteras, en daarom doe ik het liever niet meer als er iemand in de buurt is.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.