Help! Heb ik een lekke koppaking?

Forumindex Forums Modellen Corsa Help! Heb ik een lekke koppaking?

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17253703
    CorsaTNC
    Deelnemer
      Lid sinds:
      2 August 2012

      Beste mensen,

      Al 6 maanden ben ik in het bezit van een Opel Corsa 1.4 (2001).
      Alleen zit ik met het volgende probleem.
      Ik ben bang dat mijn Corsa een lekke koppakking heeft. :(

      Toen ik de auto 6 maanden geleden kocht zat er geen koelvloeistof in (ik kon het niet zien in de reservoir).
      Ik reed toen naar huis (100km) en thuis kwam ik erachter dat er geen koelvloeistof in zat.
      Heel erg dom dat ik hier niet op heb gelet terwijl ik wel naar de olie gekeken heb toen ik het kocht.
      Maar goed, ik dus snel koelvloeistof bijvullen. Vanaf die dag lekt mijn auto koelvloeistof. Ik heb het idee dat hij alleen lekt als de auto stil staat dus na een ritje. Onder de auto zie je dan 2 a 3 ronde vlekjes. Ik dacht zelf dat het kwam van de radiateur. Ik vul ongeveer om de 2 weken 200ml koelvloeistof bij en zo rij ik al 6 maanden rond.

      Nu 6 maanden later heb ik last van een rookwolk uit de uitlaat. Volgens mij is het geen condens, want ik heb het ook als de motor warm is. De rook is vooral goed te zien als de auto stationair draait. Ik heb geen ”mayonaise” bij de olie vuldop en ook niet bij het dopje van de koelvloeistof reservoir. De enige symptomen die ik heb is verbruik van koelvloeistof en een rookwolk.

      Mijn vragen zijn:
      Heb ik een lekke kopppaking?
      Kan de rook wat anders zijn?
      Hoeveel kost een nieuwe koppaking (gemiddeld)?

      Kan iemand mij advies geven en mijn vragen beantwoorden.
      Alvast bedankt voor alle hulp en informatie.

      Groeten!

      CorsaTNC

      Hieronder heb ik een filmpje van de rook. Nu is het nog iets minder dan normaal maar de rook ziet er in ieder geval zo uit.

      [youtube:2h075drb]http://www.youtube.com/watch?v=Ha7ZT9BkWDM[/youtube:2h075drb]

      #18085376
      Fearless
      Deelnemer
        Lid sinds:
        9 January 2005

        Die rook zou ik me nog even niets van aantrekken. Het is koud buiten, autos roken dan gewoon wat meer als anders.

        Ik zou me meer orieenteren op de lekkage.
        Laat eens een druktest doen, dan zetten ze het koelsysteem onder druk.
        Als het dan ergens lekt zie je het snel genoeg.

        Gelijk een co2 test doen via het koelwater. Daarmee kun je gelijk een lekke koppaking uitsluiten.

        Ik denk dat je gewoon je koelwater kwijt raakt bij je lek.

        #18085377
        CorsaTNC
        Deelnemer
          Lid sinds:
          2 August 2012

          En koelwater is koelvloeistof?
          Kan je ook een test doen voor inwendige lekkage?

          #18085378
          Jurgen
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 September 2007

            Koelwater is koelvloeistof ja. Gewoon even onder druk laten zetten. Als de druk dan wegloopt zonder dat je een uitwendig lek kunt vinden is waarschijnlijk je koppakking wel lek. De garage kan je daar wel over voorlichten. Enig idee welke positie je die druppels hebt liggen onder de auto? Rechtsvoor of linksvoor bijvoorbeeld?

            #18085379
            CorsaTNC
            Deelnemer
              Lid sinds:
              2 August 2012

              @*Jurgen* wrote:

              Koelwater is koelvloeistof ja. Gewoon even onder druk laten zetten. Als de druk dan wegloopt zonder dat je een uitwendig lek kunt vinden is waarschijnlijk je koppakking wel lek. De garage kan je daar wel over voorlichten. Enig idee welke positie je die druppels hebt liggen onder de auto? Rechtsvoor of linksvoor bijvoorbeeld?

              Als je voor de auto staat dus met je gezicht naar de motorkap gericht, dan is het vaak goed te zien aan de linkerkant.
              Onder de bumper bij de voorwiel in de buurt. Mijn radiateur zit volgens mij wel iets meer rechts maar misschien is het een slangetje of wat anders? Er zijn vaak 3 grote druppels op de grond en het is een beetje glad. Het is geen olie dus denk ik dat het koelvloeistof is.

              #18085380
              Opeltje17
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 January 2012

                Effe proeven als het zoet is is het koel water,

                wat ik zou doen is alles helemaal schoonmaken koelsysteem afvullen en effe gaan planken dan effe kijken waar hij lekt
                laatst hetzelfde gedaan bij onze astra H was de bovenste kachel radiateur slang.

                #18085381
                CorsaTNC
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  2 August 2012

                  @Opeltje17 wrote:

                  Effe proeven als het zoet is is het koel water,

                  wat ik zou doen is alles helemaal schoonmaken koelsysteem afvullen en effe gaan planken dan effe kijken waar hij lekt
                  laatst hetzelfde gedaan bij onze astra H was de bovenste kachel radiateur slang.

                  Heb je ook een enig idee wat de rook is uit de uitlaat?
                  Is dat normaal?

                  #18085382
                  Fearless
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    9 January 2005

                    koud buiten…… :hmmz

                    #18085383
                    CorsaTNC
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      2 August 2012

                      @Fearless wrote:

                      koud buiten…… :hmmz

                      Dat zou kunnen inderdaad, maar dan zou het na 10 minuten warm rijden toch wel weg moeten zijn neem ik aan?

                      Verder heb ik nog een vraag:
                      Als er koelvloeistof inwendig lekt dan is het dus de koppakking?
                      En als het uitwendig lekt kunnen we dan ook spreken van een koppaking of is koppakking alleen inwendig?

                      #18085384
                      Jurgen
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        6 September 2007

                        Koppakking is vaak inwendig. Als het uitwendig is kun je het wel zien als je even goed rond je cilinderkop kijkt.

                        #18085385
                        opelgteetje
                          Lid sinds:
                          2 May 2008

                          Zou toch bijna denken dat je waterpomp het begeven heeft….

                          #18085386
                          CorsaTNC
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            2 August 2012

                            @opelgteetje wrote:

                            Zou toch bijna denken dat je waterpomp het begeven heeft….

                            Waterpomp heb ik samen met de Distributieriem 5000 km. geleden vervangen.
                            En daarbij heb ik ook gelijk de thermostaat vervangen, want die was ook aan vervanging toe.

                            #18085375
                            Fearless
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              9 January 2005

                              Los eerst dat lek eens op, wat denk je wat je tijdens het rijden verliest als het systeem goed onder druk staat tijdens het rijden.

                              Dit is toch willen dweilen met een kraan open?

                              #18085387
                              manac
                                Lid sinds:
                                7 October 2008

                                Met 10 minuten is een motor niet geheel warm en niet alle condens/vocht uit je uitlaat, dus dat walmen is zeker met dit vochtige weer normaal.

                                #18085388
                                Opeltje17
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  18 January 2012

                                  Wou net zeggen ik rij in een fiat marea die rookt ook nog na 20 minuten en verbruikt geen koelwater dus zegt helemaal niks, inderdaad gewoon effe af laten persen dan weet je waar je aan toe bent.

                                  #18085389
                                  CorsaTNC
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    2 August 2012

                                    Bedankt voor alle reacties. Ik ga eerst maar eens zoeken van waar hij nou precies lekt.

                                    #18085390
                                    linfiel
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      28 July 2011

                                      Om vast te stellen of de koppakking stuk is zo ik eerst even langs de garage rijden om even met de Co2 snuffelaar in het koelwater-reservoir te hangen en kijken of de meter heel veel uitslaat als dit zo is weet je zeker dat de koppakking stuk is, Meten = Weten.

                                      #18085391
                                      Fearless
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        9 January 2005

                                        @linfiel wrote:

                                        Om vast te stellen of de koppakking stuk is zo ik eerst even langs de garage rijden om even met de Co2 snuffelaar in het koelwater-reservoir te hangen en kijken of de meter heel veel uitslaat als dit zo is weet je zeker dat de koppakking stuk is, Meten = Weten.

                                        Ding wat ik heb werkt met vloeistof, als de vloeistof verkleurd is de pakking lek.
                                        Vloeistof wordt elke keer vervangen in de tester.

                                        Ideaal voor koppakkingen testen bij koelwater verliezen.

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.