Help! Calibra x25xe problemen

Forumindex Forums Modellen Calibra Help! Calibra x25xe problemen

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17249186
    Alfred
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 January 2005

      Morgen gaat de Calibra voor het eerst sinds 2 jaar de weg weer op. Gisteren heb ik hem daarom alvast uit de garagebox gehaald en thuis onder de carport gezet.

      Toen ik gister probeerde te tanken, wou dat erg moeizaam… Benzine ging er vreselijk traag in… Wat kan dat zijn? Ergens verstopt o.i.d.?

      Koppeling voelde ook niet bepaald fris meer aan… Ik voel de koppeling een soort van ‘fibreren’ tijdens het intrappen en op laten komen. Was anders nooit zo. Zou de koppeling in zijn geheel vervangen moeten worden dan ofzo?

      Het schakelen gaat ook niet meer zoals het was… Is net alsof er wat speling zit, die voelbaar is in de pook. Als je schakeld, ‘kraakt’ het wat. Hij wil niet meer lekker soepel de versnellingen door. Ik hoop niet dat de bak stuk is, wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

      Tijdens het remmen trilt het stuur bijna uit je handen, terwijl er nog geen 3.000km geleden nieuwe schijven en blokken voor op zijn gekomen. Kunnen de schijven krom trekken tijdens het stilstaan, of is er wat anders aan de hand?

      Verder vind ik hem erg zwaar sturen in de bochten. Ik heb er uiteraard stallingswielen onder gehad. Dus de wielen die er nu weer om zitten heb ik netjes in de garage gehad, ingevet en wel. Vierkant en uitgedroogd zouden ze niet kunnen zijn. Misschien moet ik er weer even aan wennen om in een auto te rijden welke vrij zwaar is en waarin een zware motor ligt, maar voor mijn gevoel stuurde hij nooit zo zwaar. Is het aan te raden om de stuurbekrachtigingsolie ook te gaan verversen? Of is daar ook iets kapot..?

      Het is trouwens een x25xe van ’97. De laatste 4 jaar is er circa 3.000km mee gereden waarvan hij 2 jaar stil heeft gestaan nu.

      Morgen krijgt hij naast een APK een flinke dosis onderhoud (Distributie- en multiriem, waterpomp, thermostaat, bougies en -kabels, olie, koelvloeistof, alle filters, kleppendekselpakkingen, inlaatspruitstuk pakkingen worden allemaal vernieuwd). Verder wordt hij van a-z nagekeken.

      Maar ben toch wel geschrokken van hoe hij reed gisteren… Hoop dat jullie suggesties hebben van hoe en wat, en waar ik rekening mee moet houden…

      #18032682
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Ga er eerst maar eens mee rijen, Stilstaan is echt Slecht voor een auto, alles word stroever, kan wel weer loskomen met rijden…

        De Remmen gaan vaak vast zitten na langer stilstaan
        Het koppelings mechaniek zal wat ”Droog” zijn, en de kabel zit een beetje vast op zijn plek, kan wel weer los komen..
        De speling op het schakelmechaniek was er al, maar omdat je hem niet meer gewend ben voel je het nu, die speling komt er niet zomaar namelijk

        Zijn de remschijven niet Bruinverroest, anders zal je deze VOOR de APK moeten vervangen.

        Willem

        #18032683
        Alfred
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 January 2005

          Thanx voor de snelle reactie Wim.

          Zal dan de komende tijd eens kijken/voelen of er verbeteringen optreden.

          Schijven rondom vallen wel wat mee qua roestvorming. Mocht het idd noodzakelijk zijn om deze voor de APK te vernieuwen, dan gebeurt dat ook maar meteen.

          Maar die speling in het schakelmechanisme… Hoe is dit op te lossen? Door het vervangen van het mechanisme..?

          En het nauwelijks kunnen tanken.. Zal dit het ontluchtingsslangetje zijn welke verstopt zit of porreus is?

          #18032684
          Alfred
          Deelnemer
            Lid sinds:
            8 January 2005

            Nou, we zijn inmiddels een paar honderd kilometer verder. 8 juni heb ik ‘m na 5 dagen weer op kunnen halen. Cali is naast groot onderhoud dus van a-z nagekeken en is niets naar voren gekomen. Enkel de remblokken áchter moesten vervangen worden en een warmeregelaar, maar verder niets.

            Remmerij rondom is even uit elkaar geweest maar waren nog perfect. Nadat ik hem had opgehaald, heb ik de tank meteen vol gegooid en ook dat ging zonder problemen. Dus dat de benzine er langzaam in ging, lag ‘m dus niet aan de auto.

            Heb ‘m een week lang mee gehad naar m’n werk puur om te kijken hoe en wat… Remmen deed hij perfect, schakelen ging na een aantal kilometers soepel, net als het koppelen. Lag ‘m dus idd aan het lange stilstaan. Voelde verder ook nergens speling in het schakelmechanisme.

            Enige puntje is dat de banden op korte termijn vervangen moeten worden rondom. Ook al heb ik deze 3 jaar lang niet gebruikt en lagen ze droog en schoon in de garage, ze rijden niet lekker. Verder blijkt de aircocompressor lek te zijn. Maar dat zijn dingen die ik volgend voorjaar aanpak. Dan wil ik de auto voor de zekerheid ook even uitlijnen wanneer er nieuwe banden onder komen.

            Nu de Cali maar even lekker wassen en poetsen en terug de garagebox in en wachten op mooi zomers weer. :wub

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.