Help! Calibra x25xe problemen

Forumindex Forums Techniek V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz Help! Calibra x25xe problemen

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17249189
    Alfred
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 January 2005

      Morgen gaat de Calibra voor het eerst sinds 2 jaar de weg weer op. Gisteren heb ik hem daarom alvast uit de garagebox gehaald en thuis onder de carport gezet.

      Toen ik gister probeerde te tanken, wou dat erg moeizaam… Benzine ging er vreselijk traag in… Wat kan dat zijn? Ergens verstopt o.i.d.?

      Koppeling voelde ook niet bepaald fris meer aan… Ik voel de koppeling een soort van ‘fibreren’ tijdens het intrappen en op laten komen. Was anders nooit zo. Zou de koppeling in zijn geheel vervangen moeten worden dan ofzo?

      Het schakelen gaat ook niet meer zoals het was… Is net alsof er wat speling zit, die voelbaar is in de pook. Als je schakeld, ‘kraakt’ het wat. Hij wil niet meer lekker soepel de versnellingen door. Ik hoop niet dat de bak stuk is, wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

      Tijdens het remmen trilt het stuur bijna uit je handen, terwijl er nog geen 3.000km geleden nieuwe schijven en blokken voor op zijn gekomen. Kunnen de schijven krom trekken tijdens het stilstaan, of is er wat anders aan de hand?

      Verder vind ik hem erg zwaar sturen in de bochten. Ik heb er uiteraard stallingswielen onder gehad. Dus de wielen die er nu weer om zitten heb ik netjes in de garage gehad, ingevet en wel. Vierkant en uitgedroogd zouden ze niet kunnen zijn. Misschien moet ik er weer even aan wennen om in een auto te rijden welke vrij zwaar is en waarin een zware motor ligt, maar voor mijn gevoel stuurde hij nooit zo zwaar. Is het aan te raden om de stuurbekrachtigingsolie ook te gaan verversen? Of is daar ook iets kapot..?

      Het is trouwens een x25xe van ’97. De laatste 4 jaar is er circa 3.000km mee gereden waarvan hij 2 jaar stil heeft gestaan nu.

      Morgen krijgt hij naast een APK een flinke dosis onderhoud (Distributie- en multiriem, waterpomp, thermostaat, bougies en -kabels, olie, koelvloeistof, alle filters, kleppendekselpakkingen, inlaatspruitstuk pakkingen worden allemaal vernieuwd). Verder wordt hij van a-z nagekeken.

      Maar ben toch wel geschrokken van hoe hij reed gisteren… Hoop dat jullie suggesties hebben van hoe en wat, en waar ik rekening mee moet houden…

      #18032692
      sw16v
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 July 2004

        meeste komt gewoon van het stilstaan.

        koppeling kan iets vastgeplakt zijn, zitten ook wat gewrichtjes hier en daar die ook 2jaar niet hebben bewogen.
        remmen is vaak gewoon vliegroest wat op de schijven komt, maar hij krijgt nu grote beurt zoals ik het lees, normaal maken ze de remmen rondom ook gangbaar. althans mag ik wel hopen voor een dealer beurt.

        versnellingsbak is opel kwaaltje na tijdje stil staan. frisse olie er in en regelmatig rijden dan heb je dat niet.

        meeste zal morgen wel aan het licht komen, dus we horen t morgen wel!

        #18032693
        Alfred
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 January 2005

          Nou, we zijn inmiddels een paar honderd kilometer verder. 8 juni heb ik ‘m na 5 dagen weer op kunnen halen. Cali is naast groot onderhoud dus van a-z nagekeken en is niets naar voren gekomen. Enkel de remblokken áchter moesten vervangen worden en een warmeregelaar, maar verder niets.

          Remmerij rondom is even uit elkaar geweest maar waren nog perfect. Nadat ik hem had opgehaald, heb ik de tank meteen vol gegooid en ook dat ging zonder problemen. Dus dat de benzine er langzaam in ging, lag ‘m dus niet aan de auto.

          Heb ‘m een week lang mee gehad naar m’n werk puur om te kijken hoe en wat… Remmen deed hij perfect, schakelen ging na een aantal kilometers soepel, net als het koppelen. Lag ‘m dus idd aan het lange stilstaan. Voelde verder ook nergens speling in het schakelmechanisme.

          Enige puntje is dat de banden op korte termijn vervangen moeten worden rondom. Ook al heb ik deze 3 jaar lang niet gebruikt en lagen ze droog en schoon in de garage, ze rijden niet lekker. Verder blijkt de aircocompressor lek te zijn. Maar dat zijn dingen die ik volgend voorjaar aanpak. Dan wil ik de auto voor de zekerheid ook even uitlijnen wanneer er nieuwe banden onder komen.

          Nu de Cali maar even lekker wassen en poetsen en terug de garagebox in en wachten op mooi zomers weer. :wub

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.