Hele aandrijfas of alleen homokineet vervangen?

Forumindex Forums Modellen Corsa Hele aandrijfas of alleen homokineet vervangen?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18404773
    bbouws
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 January 2019

      Beste mensen,

      Aan de rechterkant van m’n Corsa C 2006 is de aandrijfashoes kapot. Hoor al wat ‘geklop’ bij sturen dus wordt sowieso nieuwe homokineet.

      Nu zie ik dat het eenvoudiger is en miss ook wel verstandiger om de hele as te vervangen aangezien je ook speciaal gereedshap nodig hebt (homokineet-trekker en tang voor ashoes bevestiging). Kan ik net zo goed voor iets meer geld een nieuwe as kopen denk ik? Of is het best te doen zonder dat gereedschap?

      Zit ff te kijken wat slimste is. Aan de linkerkant zie ik ook wat olie op de as zitten. Twijfel of ik die moet vervangen of misschien alleen klem vaster zetten en schoonmaken? Of misschien meteen goed aanpakken en 2 nieuwe assen..

      Er zit ook zoveel verschil in prijzen. Homokineten van €15 tot €70 en aandrijfassen van €60 tot bijna €200. Is goedkoop ook echt duurkoop? Lastig te zeggen.

      935C8F62-8392-48C8-B70E-01083773388A2417F49C-7352-46A4-83A4-6E9DE866291C1C792453-73D2-4659-BF40-9EE07315DDCE7048B6B3-B18B-4120-B61C-19E3581DDCDB

       

      #18404805
      Bart…
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 March 2019

        Als je hem laat vervangen zou ik er alleen een nieuwe kop opzetten en aan de andere kant alleen een nieuwe hoes.

        Persoonlijk zou ik bij de sloop langsgaan en daar een andere as halen. En aan de andere kant een nieuwe hoes.

         

        Als je het wel zelf gaat doen zorg dan dat je goed kijkt hoe diep de as in de bak zit voor je hem eruit trekt. Als je hem net niet ver genoeg er terug instopt breekt het laatste stukje van de asstomp van de kop af. Dan blijft hij ook niet meer in de bak zitten.

        #18404816
        bbouws
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 January 2019

          [quote quote=18404805]Als je hem laat vervangen zou ik er alleen een nieuwe kop opzetten en aan de andere kant alleen een nieuwe hoes. Persoonlijk zou ik bij de sloop langsgaan en daar een andere as halen. En aan de andere kant een nieuwe hoes. Als je het wel zelf gaat doen zorg dan dat je goed kijkt hoe diep de as in de bak zit voor je hem eruit trekt. Als je hem net niet ver genoeg er terug instopt breekt het laatste stukje van de asstomp van de kop af. Dan blijft hij ook niet meer in de bak zitten.[/quote]

          Dankjewel. Sloop is ook nog een optie inderdaad. Zal eens kijken.

          Alleen homokineet vervangen kost €240 en met gebruikt onderdeel €150. Denk dat ik het zelf ga doen. Aan de ene kant alleen een hoes, andere kant hele as vervangen.

          #18404841
          richardschaeks
          Deelnemer
            Lid sinds:
            14 October 2008

            Alleen de kineet vervangen, is geen bijzondere klus waarmee je met een beetje gereedschap heel ver komt, vettig klusje dat wel, kogel zit vast met een borgveer in de binnenkant van de kogel, als je t vet goed weghaald zie je deze zitten, losmaken, kan met de bijbehorende tang of een beetje creatief zijn. Dan trek je de kogel zou van de as! Ik haal de hele as wel eerst uit de bak en doe die op de werkbank/bankschroef omdat dit 100x prettiger werkt! Dan alles goed schoonmaken, eerst nieuwe ashoes over de as, dan de nieuwe homokineet, heel goed invetten, tussen de lagers indrukken/smeren en dan rubber terugtrekken en klemmen erop en terug monteren op de auto!

            #18404851
            bbouws
            Deelnemer
              Lid sinds:
              20 January 2019

              [quote quote=18404841]Alleen de kineet vervangen, is geen bijzondere klus waarmee je met een beetje gereedschap heel ver komt, vettig klusje dat wel, kogel zit vast met een borgveer in de binnenkant van de kogel, als je t vet goed weghaald zie je deze zitten, losmaken, kan met de bijbehorende tang of een beetje creatief zijn. Dan trek je de kogel zou van de as! Ik haal de hele as wel eerst uit de bak en doe die op de werkbank/bankschroef omdat dit 100x prettiger werkt! Dan alles goed schoonmaken, eerst nieuwe ashoes over de as, dan de nieuwe homokineet, heel goed invetten, tussen de lagers indrukken/smeren en dan rubber terugtrekken en klemmen erop en terug monteren op de auto![/quote]

              Dankjewel! Heb ook wat video’s gezien en moet te doen zijn, ook zonder speciaal gereedschap. Vies klusje maar goed te doen.

              Wel beetje jammer dat ik voor de andere kant de hele as eruit moet halen om alleen het rubber te vervangen. En dan nog moet ik creatief zijn met een colafles ofzo als ik niet ook de kineet eraf wil halen. Heel vervelend

              #18404979
              bbouws
              Deelnemer
                Lid sinds:
                20 January 2019

                Homokineet en ashoes van SKF besteld, €50 totaal dus valt mee. Wordt wel een flinke klus, beide aandrijfassen+kineten los.

                Het geluid bij sturen komt trouwens niet van homokineet. Heb achteruit rondjes gereden enzo, niks te horen.. Ik hoor het bij kleine stuuruitslag beide kanten, voel het ook licht in het stuur. Laat garage wel kijken want dit gaat echt me pet te boven. Die aandrijfassen lukt nog wel maar ga niet lopen klooien met de stuurinrichting.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.