Heel smerig inlaatspruitstuk.

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Heel smerig inlaatspruitstuk.

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 67)
  • Auteur
    Berichten
  • #17999275
    GSI Racer
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 June 2009

      maar die ventilatie gaat toch ook via de dikke slang, toch?

      #17999276
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Ja, maar met de gasklep dicht heb je een vacuum effect van de dunne slang, en zonder dus niet…

        Die is dus vrij effectief, hoewel dat pas zo is als hij iets opgeboord is… Origineel dus niet!

        #17999277
        kiyamizio
          Lid sinds:
          5 February 2010

          Dus bij jouw gaat die sludge nergens heen met zon filtertje. Normaal verbrand de motor die opnieuw als het op je gasklep komt?

          Sent from my GT-I9001 using Tapatalk

          #17999278
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Kennelijk trekt dat het vocht er wel beter uit ja. Ik breek er ook nog steeds mijn kop over hoor, maar het vochtgehalte in je olie is de bepalende factor voor de slijtage en het wanneer je het moet gaan vervangen. Is dus niet iets om licht over te denken. Als je een beetje van scheikunde weet dan weet je dat bij verbranding een hoop vocht vrij komt, nou is het bij elke motor van vele factoren afhankelijk hoeveel daar van in de olie terecht komt. Hangt ook nog van de omstandigheden af, want vooral bij koud weer wordt er enorm veel vocht in de olie gedumpt. Heeft ook met condensatie temaken.

            Hoe meer je van dat vocht weg trekt uit de olie hoe beter…

            Lees hier meer over alles wat met olie te maken heeft:
            http://www.carbibles.com/engineoil_bible_pg2.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

            En even een interessante quote er uit:

            “So how often should I change my oil?

            You can never change your engine oil too frequently. The more you do it, the longer the engine will last. The whole debate about exactly when you change your oil is somewhat of a grey area. Manufacturers tell you every 10,000 miles or so. Your mate with a classic car tells you every 3,000 miles. Ole’ Bob with the bad breath who drives a truck tells you he’s never once changed the oil in his ve-hickle. Fact is, large quantities of water are produced by the normal combustion process and, depending on engine wear, some of it gets into the crank case. If you have a good crank case breathing system it gets removed from there PDFQ, but even so, in cold weather a lot of condensation will take place. This is bad enough in itself, since water is not noted for its lubrication qualities in an engine, but even worse, that water dissolves any nitrates formed during the combustion process. If my memory of chemistry serves me right, that leaves you with a mixture of Nitric (HNO3) and Nitrous (HNO2) acid circulating round your engine! So not only do you suffer a high rate of wear at start-up and when the engine is cold, you suffer a high rate of subsequent corrosion during normal running or even when stationary.
            The point I’m trying to make is that the optimum time for changing oil ought to be related to a number of factors, of which distance travelled is probably one of the least important in most cases. Here is my selection in rough order of importance:

            1. Number of cold starts (more condensation in a cold engine)
            2. Ambient temperature (how long before warm enough to stop serious condensation)
            3. Effectiveness of crank case scavenging (more of that anon)
            4. State of wear of the engine (piston blow-by multiplies the problem)
            5. Accuracy of carburation during warm-up period (extra gook produced)
            6. Distance travelled (well, lets get that one out of the way)

            If you were clever (or anal) enough, you could probably come up with a really clever formula incorporating all those factors. However, I would give 1, 2, and 3 equal top weighting. Items 1 to 3 have to be taken together since a given number of “cold” starts in the Dakar in summer is not the same as an equal number conducted in Fargo in January. The effect in either case will be modified by how much gas gets past the pistons. What we are really after is the severity and duration of the initial condensation period. All other things being equal, that will give you how much condensate will be produced and I would suggest that more than anything else determines when the oil should be dumped.

            Read more: http://www.carbibles.com/engineoil_bible_pg2.html#ixzz1niUkQwcb” onclick=”window.open(this.href);return false;”

            #17999279
            Vinci
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 August 2009

              @kiyamizio wrote:

              Dus bij jouw gaat die sludge nergens heen met zon filtertje. Normaal verbrand de motor die opnieuw als het op je gasklep komt?

              Sent from my GT-I9001 using Tapatalk

              Ja, nou niet helemaal… Wat op je gasklep komt is uit de dikke slang en dat is gewoon olie. Die sludge is een beetje creme kleurige dikkere drap. Die drijft op olie, maar ontstaat op allerlei plekken, meeste in het carter. Het is alleen een symptoom van een veel groter probleem en dat is degradatie van de olie. Verhoging van zuurtegraad, dus vreet metaal aan, maar het vocht alleen al zorgt voor corrosie.

              Met dat filtertje en de dunne slang afgedopt zal er nog steeds wel een deel van het vocht uittreden, maar dan puur door overdruk. Het lijkt mij dat dit proces een stuk effectiever wordt gemaakt door het vacuum van de dunne slang bij stationair draaien. Bedenk je dat de dunne slang ONDER de gasklep uitkomt. Bij een dichte gasklep wordt dus in het ritme van de bewegende cylinders vacuum gezogen aan die dunne slang en dat trekt echt wel een hoop meer uit die carterventilatie en verlaagd dus effectief het olie vocht gehalte…. :vertag

              #17999280
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                De Dunne slang zorgt er juist voor dat op het moment er VEEL Carterdruk is (stationair, en bij gaslos) er GEEN olie via de dikke slang op de gasklep gespettert word….

                Willem

                #17999281
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  @wim-v6 wrote:

                  De Dunne slang zorgt er juist voor dat op het moment er VEEL Carterdruk is (stationair, en bij gaslos) er GEEN olie via de dikke slang op de gasklep gespettert word….

                  Willem

                  Door het vacuum, maar dat zorgt er dus ook voor dat de carterventilatie effectiever vocht onttrekt lijkt me…? :hmmz

                  #17999282
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    De werking is zoals het bedoeld is, normaal worden de DAMPEN AFGEZOGEN door de luchtstroom in het inlaat traject als de dikke slang er nog op zit.

                    een Catchtankje heeft in dit geval alleen het gewenste effect als de uitgaande aansluiting weer op het inlaat word aangesloten..

                    Dikke slang dus van Klepdeksel, naar Catchtankje, en dan een slang van Cathctankje naar Inlaat traject..

                    zo is het nog APK goedkeur ook..

                    willem

                    #17999283
                    Vinci
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 August 2009

                      Ja precies, maar dat is tijdens gas geven, maar als de gasklep dicht staat is er ook sprake van damp en dan is de enige manier om daar met geforceerde lucht stroom vanaf te komen door het dunne kanaal ONDER de gasklep werkend te hebben…

                      Maar wat je zegt, die olie wordt als dat dicht zit gewoon door de dikke slang naar buiten gedrukt.

                      Wat je bij velen ziet is met/zonder catchtankje en met zo’n luchtfiltertje er op, dat trekt dus helemaal geen dampen weg. Heb je binnen 5 minuten een dikke salpeterzuur drap in je carter staan!!

                      #17999284
                      littlesuurd
                        Lid sinds:
                        16 March 2007

                        @ littlesuurd: Die aansluiting in die rode circel op je inlaat is voor de gasklepverwarming. Vanaf dat pijpje gaat een slang tot onder je gasklep (de blauwe circel), en vanaf daar terug naar je expansievat.
                        Als je dit wil afdoppen omdat je geen gasklepverwarming wil kan je beter vanaf dat pijpje in die rode circel direct naar je expansietank terug gaan ipv langs je gasklep. Dit is een betere manier dan gelijk af te doppen bij dat pijpje in die rode circel. Dit ivm continu ontluchting van je koelsysteem vanuit je cilinderkop

                        Oké, bedankt willem maar ik heb de auto zo gekocht en de motor loopt zo goed.
                        Ik ben van plan om een ander spruitstuk aan te schaffen om de slang weer te kunnen aansluiten op het spruitstuk, maar is het noodzakelijk?

                        #17999285
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          Vor het behoud van de motor JA!!!!

                          Zou ook het tuutje iets opboren voordat je het inlaat plaatst..

                          Succes met zoeken naar een Schoon spruitstuk. . ze zijn Allemaal Zwart vanbinnen, mits gereinigd..

                          Willem

                          #17999286
                          GSI Racer
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 June 2009

                            interessant topic dit!! :thumb

                            ik ga maar dus zo snel mogelijk dat dunne slangetje weer aansluiten op de gasklep :shock:
                            dan dan die dikke ook weer aansluiten, wel via een catchtankje uiteraard.
                            kan iemand me verzekeren dat ik dan totaal geen olie meer op de gasklep/inlaat krijg?
                            dus ook niet via die dunne slang

                            #17999287
                            Vinci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2009

                              100% zeker!! Heb net de mijne bekeken, niks maar dan ook niks geen olie meer in de inlaat!

                              #17999288
                              GSI Racer
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                25 June 2009

                                mooi zo, gaan we dat ff fiksen :thumb

                                en weer wat geleerd :D

                                #17999289
                                Vinci
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 August 2009

                                  Ik ga ook maar als de sodemieter de olie verversen, want er zal nog wel een hoop zuur in zijn ontstaan van voor de modificatie… :hmmz

                                  #17999290
                                  wim-v6
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    12 August 2005

                                    Tis zo simpel, die Carterventilatie systemen van opel zijn allemaal vrijwel hetzelfde, en hebben dan ook dezelfde kwaal..

                                    Willem

                                    #17999291
                                    Mr. Bone
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      21 September 2009

                                      @Vinci wrote:

                                      Ik ga ook maar als de sodemieter de olie verversen, want er zal nog wel een hoop zuur in zijn ontstaan van voor de modificatie… :hmmz

                                      Ik vind dit een klein beetje overdreven eerlijk gezegd.
                                      Die blokken zijn 25 jaar oud, die modificatie voor je nu pas uit, denk je niet als die olie echt zo aangetast zou worden je blok niet allang dood was geweest?
                                      Als je gewoon iedere 7500 of 10000 km je olie ververst, afhankelijk hoe je ermee rijdt en wat je ermee doet, en hij gewoon altijd goed op temperatuur komt, is er niks aan de hand. Die olie krijgt dan volgens mij niet eens de kans om te verzuren.
                                      Wil niet zeggen dat die modificatie onzin is hoor.

                                      Bijna iedere dikke LET rijder heeft die dunne slang juist afgekoppeld omdat als het terugslagklepje kapot is, die ze turbodruk juist je carter inblaast ipv andersom. Denk je nou echt dat die jongens iedere 2500 km hun olie gaan verversen omdat zogenaamd het zuurgraad omhoog gaat doordat die dunne slang is afgekoppeld???????

                                      Die sludgevorming is ook 9 van de 10x te danken aan een motor die niet goed op temperatuur kom door bv hele kleine stukjes.

                                      Die dunne kan je bij een XE wel aangesloten laten, maar bij een LET zou ik hem zeker afdoppen, of je moet er zeker van zijn dat dat terugslagklepje 100% is, alleen gaan ze verrot waar je bij staat.

                                      Wat betreft die dikke slang: Die kan je voor zowel een XE als een LET aangesloten laten, maar wil je geen vies gasklephuis en inlaatspruitstuk zou ik hem naar een catchtank leggen en dan een karterfiltertje ( apk afkeur) of alsnog terug naar je inlaat.

                                      Mocht je die dunne aansluiting gaan doorboren: wees NIET te gretig!! Als je hem eenmaal te groot heb geboord, kan je niet meer terug.

                                      Maar een goede carteronluchting is zeker belangrijk voor iedere motor!

                                      #17999292
                                      Vinci
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 August 2009

                                        Vind wat jij er van wilt vinden, wat ik weet is dat als er al meer slijtage is in een motor, en dat is vaak met deze oudere motoren dan komt er nog meer vocht een andere verbrandingsproducten in de olie terecht langs de zuigers en het is wat je zegt met het kanaaltje, wat er niet meer is kun je niet meer terug toveren. Misschien heb je gelijk dat het te voorzichtig is, maar dat beter dan te denken dat het allemaal wel prima is.

                                        Inmiddels heeft een gast van de Engelse AA een meting gedaan aan zijn olie en inderdaad een schrikbarende zuurtegraad gemeten met een dipstick metertje.

                                        Sludge bij korte ritjes is juist een indicatie. Hier ontstaat veeeel meer van bij korte ritjes bij een slecht ventilerende motor.

                                        Overigens ben ik helemaal niet overdreven gezien het feit dat mijn olie er inmiddels zeker al meer dan 10000km in zit! :shock:

                                        #17999293
                                        Mr. Bone
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          21 September 2009

                                          @Vinci wrote:

                                          Overigens ben ik helemaal niet overdreven gezien het feit dat mijn olie er inmiddels zeker al meer dan 10000km in zit! :shock:

                                          Als het er al 10000 km in zit , is het niet te voorzichtig nee.
                                          Dacht dat je het net ververst had.
                                          Maar dan in idd verversen ja.
                                          Ik zelf doe het om de 7 a 8000 km.
                                          Maar ik doe er dan wel mee dragracen, en rij er dus ook niet meer mee dan dat per jaar.
                                          Bij me voormalige daily XE deed ik om de 10 a 15000 km verversen

                                          #17999294
                                          Vinci
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            3 August 2009

                                            Ja, ik rij ook veeeeel kleine ritjes, dus ben denk ik niet overdreven voorzichtig als ik zeg dat mijn olie zuurtegraad waarschijnlijk goed mis is inmiddels… :vertag

                                            #17999295
                                            Noordpoolgsi
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              1 March 2009

                                              Vandaag ook even dat ”boutje” uit het inlaat spruitstuk gedraait , oei oei zat dicht en goed dicht …

                                              Voorste stuk met 5 mm uitgeboort om alle bruinachtige opgedroogte troep er uit te krijgen.
                                              Later met 2,5 mm het ventilatie gaatje op geboort even schoon gemaakt met remreinigger.

                                              Enja ik had mn inlaat vrij smerig en gasklep ook,even gestraal van binnen en alles is nu weer brand schoon :)

                                              Of de modificatie werk weet ik dinsdag … :D

                                              Nog klein vacuum vraagje vanaf inlaat (als je voor auto staan helemaal links) zit ook nog een slang die gaat na de 2 sprong in/om het ”boutje”.
                                              Vanaf daar gaat weer een slang naar. ??!?!? blok komt oorspronkelijk uit kadett gsi … zit nu in in 1 corsa

                                              #17999296
                                              Mr. Bone
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                21 September 2009

                                                @Noordpoolgsi wrote:

                                                Nog klein vacuum vraagje vanaf inlaat (als je voor auto staan helemaal links) zit ook nog een slang die gaat na de 2 sprong in/om het ”boutje”.
                                                Vanaf daar gaat weer een slang naar. ??!?!?

                                                Vacuum of koelvloeistof vraagje???
                                                Want die aansluiting die jij benoemt is een koelvloeistof aansluiting, en geen vacuum.
                                                Als het om die koelvloeistof aansluiting gaat, moet die naar je koelvloeistoftankje.
                                                Een corsa A heb die 3e aansluiting niet op het tankje. Dus je moet een T stuk zetten in de slang vanaf je radiateur naar je tank en daar bij aansluiten zodat je dus als het ware van 1 ingang op je tankje, er 2 maakt.

                                                succes

                                                #17999297
                                                kiyamizio
                                                  Lid sinds:
                                                  5 February 2010

                                                  @vinci. Jij zij dat jouwe hoger stationair loopt heb ik met mijne geen last van als ie.koud ik draait ie ff 1400 als.ie warm is rond de 900

                                                  Sent from my GT-I9001 using Tapatalk

                                                  #17999298
                                                  Vinci
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 August 2009

                                                    Is bij mij echt door die diameter gekomen, als ik het slangetje dan smoor gaat het omlaag… Is op zich niet vreemd, want die aansluiting op de inlaat zit onder de gasklep en in de kleppendeksel zitten de dikke en dunne slang vlak naast mekaar en de dikke zit boven de gasklep. Dus effectief kan de lucht er gewoon langs…..

                                                    Misschien heb jij hem iets conservatiever geboord, mijne is 4,2mm… Of jouwe weet er met de stappenmotor iets beters nog van te maken….

                                                    #17999299
                                                    kiyamizio
                                                      Lid sinds:
                                                      5 February 2010

                                                      Mijn is 1.5mm geboord. Ik had eerst ook niet dat hij koud hoger liep. Dat doet ie sinds modificatie wel.

                                                      Sent from my GT-I9001 using Tapatalk

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 67)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.