Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Heel smerig inlaatspruitstuk.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 februari 2012 om 09:41 #17247077
Hallo.
Ik heb van de week me voetpakking en alle vacuumslangen vernieuwd.
Toen zag ik dat mijn inlaatspruitstuk er heel vies uit ziet overal bruin en soms zwarte aanslag het was gewoon nat kon het zo weg vegen.Wat kan ik hier tegen doen het lijkt alsof hij veel carterventilatie aanzuigt. Heb het al doorgeblazen ennzo….
Mvg mike
Sent from my GT-I9001 using Tapatalk
27 februari 2012 om 17:22 #17999251dunne aansluiting op je kleppendeksel en gasklep afdoppen.
en die dikke aansluiting vanaf je deksel naar een catchtank voeren en dan zo”n klein carterfiltertje of alsnog terug naar je gasklep. Dan voer je alleen dampen terug en geen smurrie, want die blijf dan achter in die catchtank
Als je voor de optie kiest met het carterfiltertje op je catchtank, moet je ook de dikke aansluiting op je gasklep afdoppen
succes
27 februari 2012 om 17:32 #17999252dus elke XE heeft dit net zo erg als mijn.
die dunne slang zit bij mijn trouwens op me inlaatspruitstuk.
27 februari 2012 om 19:54 #17999253indd zoals Mr.Bone zegt.
een catch tankje, das de beste oplossing
tip, bestel ze op Ebay.de
kosten 35 euro
heb ook ene besteld ;)enige nadeeltje is dat je soms wat oliedampen ruikt, maar ook dat is weer te omzeilen door het filtertje te verplaatsen zodat de lucht niet in het interieur kan komen :thumb
27 februari 2012 om 21:19 #17999254Ik denk dat ik een betere oplossing heb, dikke slang voorzien van onderdruk klep en dunne slang naar inlaat de koppeling van door boren.
Dat laatste heb ik al gedaan en het blok loopt mooier dan ooit, hangt beter dan ooit aan de gas commando’s. Koud loopt hij ook gelijk subliem. Enig nadeel is iets hogere stationair toeren (1100)
Ik ga nu proberen of ik de bovenstaande voordelen kan koppelen aan een normaal stationair toerental door een onderdruk klep in de dikke slang te plaatsen, zodat bij onderdruk die slang sluit en bij overdruk opent.
Misschien snap ik het principe van het catch tankje niet helemaal en er zal prima mee te werken zijn, maar zo’n ding raakt toch ook op een gegeven moment vol met olie? Zal wel even duren, maar toch kan ik het niet echt een fraaie oplossing noemen….
27 februari 2012 om 21:21 #17999255los halen en afkoppeling dunne slang = sludge opbouwen in het oliecarter..
die dunne (vacuum) slang is het probleem niet…
en die dikke ook niet als de dunne goed werkt.
Wat Vinci zegt..
Pijpje op inlaat (vacuum) ietsje opboren, en de rest laten voor wat het is…
willem
27 februari 2012 om 21:36 #17999256Nou je het zegt Willem, ik heb nog even gekeken in de dikke slang aan de voorkant op de kleppendeksel en er zit geen sludge meer!! :wors
Ik kan er niet echt met mijn verstand bij waarom hij zo veel beter loopt, maar ik heb dus een ‘propje’ gemaakt van nylon met een metalen buisje er in en een draadje om hem er uit te kunnen trekken. Die heb ik in de dunne slang gedrukt om de toeren weer onder de 1000 te krijgen en gelijk ging de motor weer minder mooi lopen. Terwijl dat eigenlijk het zelfde is als hoe het origineel zit. Dus maar gelijk weer er uit gehaald, dan maar ietsjes hogere stationair toeren!! :ass
27 februari 2012 om 21:39 #17999257Mijn C20XE draaide 1100 toeren warm, maar wel keurig!!! ging prima…
Willem
27 februari 2012 om 21:44 #17999258@wim-v6 wrote:
Mijn C20XE draaide 1100 toeren warm, maar wel keurig!!! ging prima…
Willem
En hoe deed de uitstoot het? CO meting? Daar ben ik nog het meest benieuwd naar…. En had dat ding een KAT of niet? Lambda?
Mijn APK garage heeft me al eerder gebeld dat mijn auto toch echt onder de 1000 moest lopen voor de meting. Had toen een lek, ben er naar toe gegaan en kreeg goedkeur er op door de inlaat te smoren met een prop papier….
27 februari 2012 om 21:47 #17999259Zat geen Kat onder, wel een lambda (Kadett-Combo 1986), CO uitstoot schommelde rond de 0,2 en 0,3% ruimschoots goed dus…
4gas meting zou ie niet halen trouwens op 3000 toeren rond de 7 a 8% haha….
T apparaat liep wel als een malle…
Willem
27 februari 2012 om 21:56 #17999260Dat zijn erg nette waardes!! Mijne deed met de laatste APK (met alreeds ‘normale’ toeren, papierprop was APK ervoor) 0,7%…. Viel voor een auto uit ’87 wel nog binnen de marges zeiden ze…
Mijne is ook zonder kat met lambda….
27 februari 2012 om 22:06 #17999261die koppeling kan ik niet eens door blazen met perslucht.
die moet ik door boren met het dunste boortje?
27 februari 2012 om 22:10 #17999262Die van mij had ik nét vernieuwd en gelijk al bijna dicht. Had hem er af geschroefd en kon er net een speld in kwijt. Heb de mijne wel erg royaal opgeboord hoor, misschien iets té. 4,2mm om precies te zijn.
Ik zou er 2,5 à 3mm doorheen boren, maar pas op dat er geen slijpsel in je inlaat komt!! Zou hem er even netjes uit draaien….
27 februari 2012 om 22:15 #17999263iemand foto`s van dat pijpje?
27 februari 2012 om 22:19 #179992642mm is prima zat…
Willem
27 februari 2012 om 22:35 #17999265er zitten ook nog 2 andere slangen op geloof ik en in het midden een koperen bout a 19mm
27 februari 2012 om 22:39 #1799926627 februari 2012 om 23:02 #17999267Sorry, misschien een beetje offtopic maar weet iemand ook waar deze aansluiting in het rood voor is???
Bij mijn blok is hij afgedopt met een inbusstop en er ligt een slang onder die is afgedopt met een bout erin, die slang hoort dus eigenlijk op deze aansluiting.Krijg die stop niet uit mn spruitstuk, moet er dus een anders spruitstuk opzetten wil ik die slang aansluiten, weet alleen niet of het percee noodzakelijk is want nu loopt hij ook goed.. Ben ff benieuwd…
Groeten,
Suurd27 februari 2012 om 23:08 #17999268Volgens mijn gaat van.die blauwe cirk.een slang naar de rode aansluiting maar dat weet ik niet zeker. Ik zal morgen ff kijken alsr niet iemand eerder reageerd die het uit ze hoofd weet.
Sent from my GT-I9001 using Tapatalk
27 februari 2012 om 23:16 #17999269@kiyamizio wrote:
Volgens mijn gaat van.die blauwe cirk.een slang naar de rode aansluiting maar dat weet ik niet zeker. Ik zal morgen ff kijken alsr niet iemand eerder reageerd die het uit ze hoofd
Dat klopt, als ik de slang volg komt hij daar uit, maar waar is hij voor :hmmz
28 februari 2012 om 06:15 #17999270@wim-v6 wrote:
los halen en afkoppeling dunne slang = sludge opbouwen in het oliecarter..
die dunne (vacuum) slang is het probleem niet…
willem
Hoe doe je dit dan bij een LET?
Want bij een LET zit hier zo”n terugslapklepje in die eigenlijk al stuk is als je hem nieuw koopt, zo vaak als dat ze
verrot gaan. Want wat dan het geval is, is dat je wel je turbodruk je carter in staat te stampen, en daar word die zeker niet beter van als je met een redelijke boost rij.
Maar idd voor een XE kan je hem wel laten zitten (dunne carterslang), maar wat betreft die dikke slang ben ik nog steeds van mening dat je die beter naar een catchtank kan voeren dan naar je inlaat. Want schoner word je gasklep er niet van. :D@ littlesuurd: Die aansluiting in die rode circel op je inlaat is voor de gasklepverwarming. Vanaf dat pijpje gaat een slang tot onder je gasklep (de blauwe circel), en vanaf daar terug naar je expansievat.
Als je dit wil afdoppen omdat je geen gasklepverwarming wil kan je beter vanaf dat pijpje in die rode circel direct naar je expansietank terug gaan ipv langs je gasklep. Dit is een betere manier dan gelijk af te doppen bij dat pijpje in die rode circel. Dit ivm continu ontluchting van je koelsysteem vanuit je cilinderkop28 februari 2012 om 07:48 #17999271Ja precies nooit afdoppen! Dit is bij je blok het hoogste punt, dus werkt perfect om dat goed continue te ontluchten. Je zou ‘s winters ook beter de gasklepverwarming in ere kunnen houden, maar ‘s zomers kun je die eigenlijk beter gelijk naar het expansievat laten gaan….
Bij veel motoren zit dit hele spul ook verstopt, zo ook bij die van mij tot voorkort, daarom had ik dat koppelingetje in de blauwe cirkel bij mij vervangen…. Krijg je namelijk onherroepelijk koelproblemen mee….
28 februari 2012 om 16:10 #17999272Ik heb die spatplaat weg gehaalt zoals sbd motorsport en het koppelstukje op inlaat door geboord met 1mm en ik heb een hele andere auto geen schokken meer hij stationair in ze twee en veel mooier stationair draaien
Sent from my GT-I9001 using Tapatalk
28 februari 2012 om 17:18 #17999273dus die dunne slang op het kleppendeksel mag niet afgedopt worden als ik het goed begrijp? :shock:
vanwege sludgevorming?heb de mijne namelijk wel afgedopt en op de dikke slang een filtertje
niks op de gasklep aangesloten28 februari 2012 om 19:26 #17999274Zo blijkt dat dus inderdaad te zitten, ik kan Wim niet tegen spreken gezien de feiten die ik bij mijn motor voor ogen zie….
Kennelijk kan de motor inwendig het vocht dan dus niet goed kwijt en ontstaat er sludge in het carter… Eigenlijk best logisch, die ventilatie zit er niet voor niks….
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.