Héél hoog brandstofverbruik Meriva

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Héél hoog brandstofverbruik Meriva

  • Dit onderwerp bevat 15 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 mei 2017om 18:13 door Anoniem.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276276
    edb
    Deelnemer
      Lid sinds:
      18 April 2016

      Wij hebben nu onze nieuwe Meriva Cosmo benz. 1.4 turbo met automaat, ongeveer één jaar.
      Men had ons een verbruik van ongeveer 8 liter voorgehouden/voorgelogen.
      Wij stellen echter vast dat bij het rijden rond de kerktoren, dus allemaal korte afstanden, wij aan een gemiddeld verbruik komen tussen de 10 à 11 liter/100 km.
      Helemaal in het begin zei men dat de auto eerst een paar 1.000 km moest gebold hebben en dat het dan wel zou verminderen.
      Ik wil er nog bijvermelden dat ik een zéér lichte voet heb, eerder een te lichte dan een te zware.
      Wij rijden slechts een 10.000 km/jaar, vandaar dat dit hoge verbruik uiteindelijk op jaarbasis financieel niet zo zwaar valt, maar toch, elk minder verbruik is toch mooi meegenomen ook als je niet zoveel km rijdt.
      Nog mensen met dergelijke (slechte) ervaring(en) ?

      #18316953
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        als je veel/altijd in een stad/dorp rijdt verbruikt je auto sowieso al meer dan wat een gemiddeld verbruik aangeeft
        gemiddeld verbruik is vaak stad/dorp==> snelweg/B-weg==>stad/dorp
        juist op de snelweg of B wegen zou het verbruik omlaag gaan omdat je een constante snelheid rijdt.. in de stad/dorp is het vaak gas rem gas rem gas rem etc. i.v.m. veel kruispunten/stoplichten
        daarin tegen is korte afstanden rijden niet echt goed voor je auto als die niet lekker op temperatuur komt

        #18316954
        KRSA2000
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 February 2009

          #18316955
          edb
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 April 2016

            @bart-gsi wrote:

            als je veel/altijd in een stad/dorp rijdt verbruikt je auto sowieso al meer dan wat een gemiddeld verbruik aangeeft
            gemiddeld verbruik is vaak stad/dorp==> snelweg/B-weg==>stad/dorp
            juist op de snelweg of B wegen zou het verbruik omlaag gaan omdat je een constante snelheid rijdt.. in de stad/dorp is het vaak gas rem gas rem gas rem etc. i.v.m. veel kruispunten/stoplichten
            daarin tegen is korte afstanden rijden niet echt goed voor je auto als die niet lekker op temperatuur komt

            Yep, ik weet wel dat je door korte afstanden meer verbruikt, maar voor een 1.4 liter zou je toch niet een verbruik verwachten van 10/11 liter niet !?
            Kan moeilijk zomaar grotere afstanden gaan rijden om mijn verbruik te laten zakken ;) .
            Wij gaan er niet minder door op restaurant gaan of zo, maar toch ben ik wat verschoten van die cijfers.
            Toch bedankt voor je reactie.

            #18316956
            edb
            Deelnemer
              Lid sinds:
              18 April 2016

              @KRSA2000 wrote:

              Kom eens terug wanneer je Nederlands kent :thumbdown .

              #18316957
              warhamstr
              Deelnemer
                Lid sinds:
                20 August 2009

                @edb wrote:

                @KRSA2000 wrote:

                Kom eens terug wanneer je Nederlands kent :thumbdown .

                Reageer pas als je (zeer basic) Engels kent :thumbdown

                #18316958
                DeMeistah
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  4 December 2010

                  ik denk dat dit een redelijk normaal verbruik is, zeker voor al die korte afstanden.
                  het is dan misschien wel “maar” een 1.4 turbo, maar zeker een kleine motor moet werken en ze halen tegenwoordig ook een hoop vermogen uit een klein turbo blokje.

                  Reset je verbruiksmeter eens en ga eens op een zondag een gecombineerd stuk snelweg/b-weg/stad rijden en kijk eens wat hij dan aan geeft.
                  Ik rijd het stuk naar mijn werk ongeveer 1 op 9/10, waar van het stuk naar de snelweg toe ongeveer 1 op 8 en eenmaal op de snelweg ongeveer 1 op 11/12

                  #18316959
                  Peter.
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 September 2010

                    Ik heb een tijdje een Omega 3.2 V6 gereden waar ik ook alleen korte stukken mee maakte. Had toen een gemiddeld verbruik van 1 op 6,5. Op langere stukken ging het wel richting de 1 op 10. Het komt er gewoon op neer dat korte stukken niet gunstig zijn voor het verbruik.

                    #18316960
                    edb
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      18 April 2016

                      Aan de hamster,

                      Ik begrijp, spreek en schrijf perfect Engels. En ik kan me toch tamelijk uitdrukken in het Nederlands, de taal van dit forum dacht ik.
                      En we zouden er beter met z’n allen voor zorgen dat ons Nederlands niet zo verkracht wordt door die Engelstalige dooddoeners.
                      Maar ik begrijp ook dat het iets meer geleerd klinkt, ook al wordt het door een domoor gebruikt.
                      En hou je misschien bij het onderwerp van het door mij gestarte draadje, is voor iedereen gemakkelijk, ook voor de moderatoren.

                      #18316961
                      Anoniem
                        Lid sinds:
                        1 January 1970

                        Vergelijking is het niet helemaal.
                        Mijn ouders rijden een Meriva a 1.6 easytronic.
                        Verbruik ligt ook op een 1 op 12/13. Rijden ook korte stukjes

                        #18316962
                        KRSA2000
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 February 2009


                          :hmmz

                          Terug on-topic:
                          Het is toch algemeen bekend dat de opgegeven cijfers met een korreltje zout genomen moeten worden, of was dat je soms ontkomen?

                          #18316963
                          KRSA2000
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 February 2009

                            Niet al te slecht nederlands voor een Engelstalige dooddoener, hé.

                            #18316964
                            stefanDTI
                              Lid sinds:
                              10 May 2007

                              Een automaat verbruikt ook meer dan een handgeschakelde !

                              Als je heel rusitg aan doet met een 1,4turbo (6bak) kan je er gemiddeld 1 op 15 uithalen …

                              Maar ik zou het verbuik eens testen op een lange rit van 200km en kijken wat hij dan doet …

                              #18316965
                              bart-gsi
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                7 July 2012

                                @stefanDTI wrote:

                                Een automaat verbruikt ook meer dan een handgeschakelde !

                                Als je heel rusitg aan doet met een 1,4turbo (6bak) kan je er gemiddeld 1 op 15 uithalen …

                                Maar ik zou het verbuik eens testen op een lange rit van 200km en kijken wat hij dan doet …

                                Idd.. Bij een automaat verbruik je meer door o.a. het slip van de turbine en pomp van de koppelomvormer..

                                Automaat is goed voor lange afstanden en krijg je lock up… In de stad is handgeschakeld beter…

                                #18316966
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  Ligt ook geheel aan het type automaat.
                                  Nu is volgens mij de 1.4turbo aan een convensionele automaat gekoppelt (zo ene met een koppelomvormer), deze draait, zeker bij lage / stads snelheden vrijwel altijd op de koppelomvormer en nauwelijks op de lock-up.
                                  De koppelomvormer heeft een permanente slip, dat is verlies in warmte, ofwel energie die verbruikt word waar je niks voor terugkrijgt (op wat extra comfort na dan).
                                  Tel daarbij de tijd op de de motor nog niet volledig op bedrijfstemperatuur is als je rijdt, dan heb je de oorzaak van het hoge verbruik gevonden.

                                  Mooi voorbeeld is als ik met de Asyra-G 1.6-16V automaat van mijn moeder rijdt, en ik rijdt daarmee normaal/vlot door de stad, dan rijdt deze zomaar duurder dan 1op10 (meer san 10L/100km).
                                  Op de snelweg wil deze bij mij gemakkelijk 1op15rijden, de automaat zit op de snelweg in zijn lock-up waardoor er geen slip verlies is, en je rijdt een constante snelheid.

                                  verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                  #18342967
                                  Anoniem
                                    Lid sinds:
                                    1 January 1970

                                    Een automaat verbruikt gewoon meer. Onze vorige auto een C5 HDI met automaat 6bak reed 1 op 14-15, handbak 1 op 16- 18.
                                    Onze huidige Meriva 1.4i, 140 pk,(2011) doet gemiddeld 1 op 13,9. We hebben hem nu bijna 4 maanden, 6000km gereden,
                                    en ik houd verbruik goed bij.

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.