Forumindex › Forums › Modellen › Insignia › Heeft u ervaringen met de Opel Insignia A?
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 juni 2024om 22:48 door Arnoooo.
-
AuteurBerichten
-
23 juli 2021 om 15:07 #18427229
Hallo jongens,
ik wil binnenkort lid worden van de Opel-familie, maar ik ben bang voor de gevolgen als ik niet weet wat ik koop.
Mijn plan is de Opel Insignia met minder dan 100.000 km benzine en de 1.8L of de 1.4L Turbo motor.
Kunt u mij uw ervaring geven van het Opel Insignia A pre-facelift en facelifted model?
Erg bedankt!
24 juli 2021 om 06:52 #18427262Ik heb geen ervaring met turbo motoren, daar kan ik je helaas niet mee helpen. Ik heb zelf een 1.8, en ben er, ondanks de kostbare reparaties, best tevreden over.
Hou er rekening mee dat de Insignia een zware auto is, die daardoor redelijk dorstig is in stadsverkeer en zeker geen sprintkanon is. Maar als je er normaal mee rijdt heb je veel plezier, ruimte en luxe om je heen. De Insignia’s hebben wel wat punten die helaas niet ten gunste zijn van het “vlaggenschip” zoals Opel dit voor ogen heeft gehad. De meest voorkomende zijn:
– versnellingsbak M32 type 1 is gevoelig voor speling en kapot lopen van de lagers die onderbemeten zijn. Er is genoeg over te vinden op deze site, andere Opel/ Vauxhall/ Holden/ Buick fora en internet/ Youtube. Zoals op [url=https://www.eco-torque.co.uk/post/m32-gearbox-guide-to-faults-fixes] deze site[/url] waar de meest voorkomende herkenbare symptomen worden besproken.
Helaas ben ikzelf met nog geen 73.000 kilometer op de klok geconfronteerd met een revisie die niet goedkoop is. Let hierop of deze al is uitgevoerd door de vorige eigenaar of niet, maar dit geeft geen garantie dat het niet weer kapot kan gaan. De lagers zijn gewoon ondermaats waardoor de lagers sneller slijten dan normaal. Het is wel zo dat na een bakrevisie (bij een officiële Opel dealer in Harderwijk welke ik kan aanraden) de smering naar de lagers bovenin de bak verbeterd wordt (o.a. kanalen opgeboord). En trap niet in verhalen dat er verbeterde lagers zijn, want die bestaan niet. Wel is het een kwestie van goede kwalitatieve olie gebruiken, op peil hebben en indien nodig verversen.
De M32 type 2 bak (vanaf de gefacelifte versie) is al beter (grotere lagers en betere smering). Deze is van buiten goed te herkennen. Links de type 1, rechts type 2 met extra oliekanaal naar de bovenste lagers van de 3e en 4e versnelling
Overigens is Opel niet de enige die de populaire M32 bak gebruikt. Sommige typen Insignia’s kunnen een andere bak gebruiken ivm het vermogen van de motor (F40 etc) zoals de 2.0, OPC en V6 modellen. Die kennen deze problemen niet.
– Bobineblok kan ineens de geest geven.
– Oliekoeler/ warmtewisselaar kan gaan lekken waardoor olie in de koelvloeistof terecht komt. Herkenbaar door zwarte aanslag/smurrie in je expansievat. Vaak wordt dit ten onrechte aangewezen als een lekke koppakking.
– Distributie moet echt om de 60.000-65.000 kilometer vervangen worden wil je problemen voor zijn. Tegelijkertijd ook de waterpomp meenemen ivm dat deze door de distributie wordt aangedreven.
– electronica kan een eigen leven gaan leiden of “false positives” afgeven terwijl het probleem totaal ergens anders zit. Vaak wel te verhelpen met een software update (alleen via officiële dealer) op de betreffende modules. Of de accu is niet meer in staat de spanning op te slaan waardoor je vreemde meldingen krijgt.
Mocht je er na het lezen 1 willen aanschaffen zou ik een hatchbak (grote achterklep) aanraden of station (Tourer) kiezen, niet de sedan (kofferbak) ivm de beperkte opening voor de bagage.
24 juli 2021 om 08:19 #18427269Ik heb de 1.6 turbo 2009. 3 keer apk niets. Beste auto tot nu toe.
heb ook de versnellingsbak laten reviseren preventief, slijtage kan je zien aan bewegen van de pook. Facelift model heeft de upgrade dan geen revisie nodig.
let op best zware auto. Ik vinde 180 pk van de 1.6 wel het minimale. 1.8 of 1.4 turbo vond ik erg karig.
Veel autoshopplezier
21 september 2021 om 19:59 #18437822Heb je er al 1 gekocht ?
Ik heb tot vorige week een 1.4T Tourer gereden uit 2011 pre facelifted, helaas de vangrail ingeduwd door een andere auto dus total loss. Ruimte is meer dan prima, kunt em lekker vol stampen. 140 pk op iets meer dan 1500 kg is vrij weinig, je moet hem op toeren houden om goed door te rijden. Wilde hem misschien laten chippen maar hoefde dus niet meer.
Geen problemen gehad met de versnellingsbak, wel gaf de auto soms de melding, voertuig dringend service nodig,. Nagevraagd en uit laten lezen bij een dealer maar niks kunnen vinden en ook geen problemen mee gehad verder.
Sinds eergisteren eigenaar van een 1.4T Tourer uit 2014 facelifted met iets meer koppel. Merk je goed, trekt beter op maar wil hem nog laten chippen. Ingevoerd uit Duitsland dus mooie opties. Gehoord dat deze wagen geen last heeft van de versnellingsbak dus daar ga ik vanuit.
Groeten !
5 oktober 2021 om 21:07 #18439713Ik heb sinds februari dit jaar een tourer 1.6t met nu ruim 90k op de teller. Gekocht bij 55k. Heel fijne auto die tot nu toe weinig problemen oplevert.
Motorisch gezien prima en een ruime auto hoewel dat ook wel mag met deze buitenmaten.
Problemen zijn zeer beperkt. Ik heb een paar maal problemen gehad met de AFL verlichting. De sensor op de vooras bleek die storing te geven en na vervanging geen last meer.
Ik heb de indruk dat de facelift versie wat betrouwbaarder is dan de versie ervoor.
5 oktober 2021 om 22:28 #18439717Ik heb ook AFL, welke problemen had je er mee ?
30 oktober 2021 om 14:39 #18442799Sinds april dit jaar een Insignia tourer. Fijne auto tot nu toe geen problemen ervaren. Alleen vocht in linkerkoplamp. Heb hem nu afgekit en onder de bevstigingschroef een platte ring gedaan. Schijnt dat er wel eens te lange schtoeven werden gebruikt en dat de oorzaak van het vochtprobleem is. Hij heeft een 1,6 turbo met intercooling van 180 pk. Stoplichtsprintjes gaan goed. Lekker pittig maar als ik rustig rij kan 1:10 in de stad en 1 : 13 op de snelweg. Dit vind ik wel mee vallen. Maar met een stevige acceleratie lust hij wel een slok. Hij heeft nu 134000 kilometer op dd teller en is van 2013. :pics-please:
2 juni 2024 om 15:34 #18553030Ik heb een 1.4 turbo. Ik heb hem laten chippen. Heb nu 170 pk en veel meer koppel onderin, rijdt nu heerlijk soepel en met gemak 1 op 19.
Bevalt mij uitstekend maar zou bij de volgende Insignia voor een grotere motor gaan, denk een opc.10 juni 2024 om 22:48 #18553152Ik had eerst een 1.8 benzine, deze had te weinig trekkracht voor de caravan. In 3 maanden tijd ook 3 keer een gescheurd thermostaathuis gehad. Reed verder wel heerlijk.
Ingeruild voor een diesel 2.0 cdti 131 pk met een M32 bak. Aangezien er bijna 280.000 op de teller staat, ga ik ervan uit dat de versnellingsbak al eens gereviseerd is. Nu is het geen vergelijk, de benzine met de diesel. Echter heb ik na 3 jaar met rijden met deze auto geen enkel probleem gehad, ook 3 probleemloze apk’s gehad.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.