Forumindex › Forums › Techniek › Banden, remmen en onderstel › Heeft ooit iemand zijn volledige wagen geroteerd?
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 28 januari 2017om 11:58 door Vectra-m.
-
AuteurBerichten
-
7 december 2016 om 03:35 #18334160
Heeft hier ooit iemand zijn volledige wagen geroteerd?
Dus niet alleen het onderstel of carrosserie en wat zijn de bevindingen?
Op wat moeten we letten enzo?7 december 2016 om 11:52 #18334168Wat?
Denk dat je moet letten dat alle vloeistoffen eruit gaan lekken zomaar. En denk dat een motosteun niet perse bedoeld is om een motor op te hangen.7 december 2016 om 12:51 #18334175Ik zou ook een goede studie maken aan waar je de steunen aan de carrosserie wilt bevestigen.
Vanwaar deze vraag ? heb je plannen op dit gebied ?7 december 2016 om 14:38 #18334182Op het Mercedes-Benz forum was er wel iemand die het had gedaan om de dorpels opnieuw in te kunnen lassen.Gaf aan dal alles qua vloeistoffen bleef zitten…wat ook wel logies is ook: het zijn tenslotte gesloten systemen.
Greetz Emiel
8 december 2016 om 11:51 #18334222Je ruitevloeistoftankje zal toch wel leeglopen denk ik, of zelfs eruit donderen
8 december 2016 om 12:38 #18334229In het verleden werd dat al wel eens gedaan, een volledige wagen gedraaid.
Maar toen waren de wagens kleiner en wogen een pak minder. Tegenwoordig is zelfs een kleine wagen al behoorlijk groot en redelijk zwaar.Alle vloeistoffen werden dan wel overal verwijderd, olie overal (motor, versnellingsbak, diff), water, batterij.
Het gas in de LPG tank zal wel geen probleem zijn, maar geeft toch extra gewicht.
Als je niet alles leegmaakt en de wagen gaat helemaal op de kop, loopt olie en water uit de verluchtingsgaten of andere weg dat het naar buiten vindt.De zwaarste wagens die ik heb zijn mijn Omega-A’s. Om deze te laten roteren op een constructie met alles erop en eraan, dan moeten ze wel volledig in evenwicht zijn.
De vraag is dan, waar is het middelpunt?Tussen voor en achterkant is niet belangrijk. Tussen links en rechts zal het wel ongeveer in het midden zijn,
maar in de hoogte, da’s wel heel belangrijk.We zouden het kunnen berekenen als we de wagen op twee weegschalen kunnen zetten, links en rechts als hij gekanteld staat.
Dan zouden we het momentele center tussen links en rechts kunnen berekenen.
Als we dan de verticale lijn volgen tot waar ze de middenlijn kruist, dan hebben we het middelpunt.De fabrikant zal het wel weten, de ingenieurs die de wagen ontwikkeld hebben toch.
Zo’n informatie te pakken krijgen zal niet gemakkelijk zijn denk ik.
Oldtimer clubs bvb. geraken gewoonlijk wel gemakkelijker aan de informatie als ze het vragen.
Misschien beheerders van een Opel forum ook … wink, wink.8 december 2016 om 12:40 #18334231Als ik een foto vind, is het toch meestal een niet al te zware wagen die ze draaien:
26 januari 2017 om 14:47 #18337584Ik weet niet of je nog info zoekt maar er bestaan ook rol bruggen die monteer je op de wielnaaf voor en achter en dan over de auto heen dan kan je hem op ze kant rollen en zo bij de onderkant de vloeistoffen kunnen dan blijven zitten mits je de tankdop dan wel naar boven doet het zou kunnen allebij de kanten op maar het gaat toch lekken.
Langs de ontluchting of langs je pijlstok
En alles wat los in je auto ligt vliegt door je auto en dat ik meer dan je denkt
Zand stof troep enz enz
1 keer gedaan pffff27 januari 2017 om 01:37 #18337635Het zou zijn om niet omhoog te moeten lassen onder de wagen.
Omhoog lassen is al niet gemakkelijk en je krijgt nog eens alles op je kop of lijf.
Zo lag ik eens op de grond, op mijn zij te lassen onder mijn wagen, toen een gloeiend lasbolletje recht in mijn oor viel.
Dat was weer eens een prettige ervaring! Nu heb ik een litteken op mijn trommelvlies.Deze heeft zelf een “rotisserie” in elkaar gelast:
28 januari 2017 om 11:58 #18337699Zon spit heb ik ook gemaakt voor de restauratie van mijn commodore C station.
Maar die was helemaal kaal.
Het valt niet mee om goede bevestigings punten te vinden zeker niet bij een zwaardere auto.
Laat staan bij een auto waar alles nog op aan en in zit.
Die kantel bruggen zijn dan het makkelijkst maar dat heb ik een keer gedaan en vond het niks te veel werk om het er op te krijgen en als je hem dus een van de twee kanten opdraait zit je dus met benzine wat gaat lekken of olie uit je pijlstok bijvoorbeeld.
Gewoon op bokken zetten en niet onder de te lassen plek gaan liggen is het makkelijkst.
Mijn commodore stond in mijn garage van 3×6 en zelfs met een spit zit je dan wel eens op een rare manier in op of onder de auto. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.