Heeft ooit iemand zijn volledige wagen geroteerd?

Forumindex Forums Techniek Banden, remmen en onderstel Heeft ooit iemand zijn volledige wagen geroteerd?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #18334160
    robert1701
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 November 2005

      Heeft hier ooit iemand zijn volledige wagen geroteerd?
      Dus niet alleen het onderstel of carrosserie en wat zijn de bevindingen?
      Op wat moeten we letten enzo?

      #18334168
      warhamstr
      Deelnemer
        Lid sinds:
        20 August 2009

        Wat?
        Denk dat je moet letten dat alle vloeistoffen eruit gaan lekken zomaar. En denk dat een motosteun niet perse bedoeld is om een motor op te hangen.

        #18334175
        Kadett1.2
        Deelnemer
          Lid sinds:
          2 May 2011

          Ik zou ook een goede studie maken aan waar je de steunen aan de carrosserie wilt bevestigen.
          Vanwaar deze vraag ? heb je plannen op dit gebied ?

          #18334182
          TWA
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 June 2010

            Op het Mercedes-Benz forum was er wel iemand die het had gedaan om de dorpels opnieuw in te kunnen lassen.Gaf aan dal alles qua vloeistoffen bleef zitten…wat ook wel logies is ook: het zijn tenslotte gesloten systemen.

            Greetz Emiel

            #18334222
            Kadett1.2
            Deelnemer
              Lid sinds:
              2 May 2011

              Je ruitevloeistoftankje zal toch wel leeglopen denk ik, of zelfs eruit donderen

              #18334229
              robert1701
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 November 2005

                In het verleden werd dat al wel eens gedaan, een volledige wagen gedraaid.
                Maar toen waren de wagens kleiner en wogen een pak minder. Tegenwoordig is zelfs een kleine wagen al behoorlijk groot en redelijk zwaar.

                Alle vloeistoffen werden dan wel overal verwijderd, olie overal (motor, versnellingsbak, diff), water, batterij.
                Het gas in de LPG tank zal wel geen probleem zijn, maar geeft toch extra gewicht.
                Als je niet alles leegmaakt en de wagen gaat helemaal op de kop, loopt olie en water uit de verluchtingsgaten of andere weg dat het naar buiten vindt.

                De zwaarste wagens die ik heb zijn mijn Omega-A’s. Om deze te laten roteren op een constructie met alles erop en eraan, dan moeten ze wel volledig in evenwicht zijn.
                De vraag is dan, waar is het middelpunt?

                Tussen voor en achterkant is niet belangrijk. Tussen links en rechts zal het wel ongeveer in het midden zijn,
                maar in de hoogte, da’s wel heel belangrijk.

                We zouden het kunnen berekenen als we de wagen op twee weegschalen kunnen zetten, links en rechts als hij gekanteld staat.
                Dan zouden we het momentele center tussen links en rechts kunnen berekenen.
                Als we dan de verticale lijn volgen tot waar ze de middenlijn kruist, dan hebben we het middelpunt.

                De fabrikant zal het wel weten, de ingenieurs die de wagen ontwikkeld hebben toch.
                Zo’n informatie te pakken krijgen zal niet gemakkelijk zijn denk ik.
                Oldtimer clubs bvb. geraken gewoonlijk wel gemakkelijker aan de informatie als ze het vragen.
                Misschien beheerders van een Opel forum ook … wink, wink.

                #18334231
                robert1701
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  5 November 2005

                  Als ik een foto vind, is het toch meestal een niet al te zware wagen die ze draaien:

                  #18337584
                  Vectra-m
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 July 2015

                    Ik weet niet of je nog info zoekt maar er bestaan ook rol bruggen die monteer je op de wielnaaf voor en achter en dan over de auto heen dan kan je hem op ze kant rollen en zo bij de onderkant de vloeistoffen kunnen dan blijven zitten mits je de tankdop dan wel naar boven doet het zou kunnen allebij de kanten op maar het gaat toch lekken.
                    Langs de ontluchting of langs je pijlstok
                    En alles wat los in je auto ligt vliegt door je auto en dat ik meer dan je denkt
                    Zand stof troep enz enz
                    1 keer gedaan pffff

                    #18337635
                    robert1701
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      5 November 2005

                      Het zou zijn om niet omhoog te moeten lassen onder de wagen.
                      Omhoog lassen is al niet gemakkelijk en je krijgt nog eens alles op je kop of lijf.
                      Zo lag ik eens op de grond, op mijn zij te lassen onder mijn wagen, toen een gloeiend lasbolletje recht in mijn oor viel.
                      Dat was weer eens een prettige ervaring! Nu heb ik een litteken op mijn trommelvlies.

                      Deze heeft zelf een “rotisserie” in elkaar gelast:

                      #18337699
                      Vectra-m
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 July 2015

                        Zon spit heb ik ook gemaakt voor de restauratie van mijn commodore C station.
                        Maar die was helemaal kaal.
                        Het valt niet mee om goede bevestigings punten te vinden zeker niet bij een zwaardere auto.
                        Laat staan bij een auto waar alles nog op aan en in zit.
                        Die kantel bruggen zijn dan het makkelijkst maar dat heb ik een keer gedaan en vond het niks te veel werk om het er op te krijgen en als je hem dus een van de twee kanten opdraait zit je dus met benzine wat gaat lekken of olie uit je pijlstok bijvoorbeeld.
                        Gewoon op bokken zetten en niet onder de te lassen plek gaan liggen is het makkelijkst.
                        Mijn commodore stond in mijn garage van 3×6 en zelfs met een spit zit je dan wel eens op een rare manier in op of onder de auto.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.