Forumindex › Forums › Modellen › Manta › heeft deze as een sper of niet ? (nu met fotos)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 oktober 2009 om 19:06 #17212800
hoi,
heb geruchten gehoord dat de auto die ik bezig met restaureren ben een sper as kan bezitten want vorige eigenaar praat er ook over daarmee de boel opengevezen op het vraagbak ziet het er op foto ongeveer zelfde uit als sper as
heb de nummers opgeschreven van de tandwielen misschien weet iemand meer info? of het wel of niet sper heeft?:
groot tandwiel met tanden 89327419131 GM LIJ . 81
iets kleiner cilindervormig tandwiel met rechts bouten ziet er toch sper achtig uit … want de as is goed gevult ook:
daar is de nummer: 4061004078. 749332 S40Iemand die mij eventueel meer info kan bezorgen? of eventueel verhoudingen weet? of weet welke as het is ook ? 1600 1800 2000?
fotos volgen nog ..
alvast zeer vriendelijk bedankt
Groetjes,
Alex6 oktober 2009 om 19:13 #17533217kreeg net een foto van kurt manta van een sper as vanbinnen
is identiek als de mijne dus heeft zeker al sper vraag is nu welke verhouding en hoeveel %? :)
enorme meevaller dus :) zei in mn eigen kga mn as es open vijzen toen ik hoorde van vorige eigenaar da er sper kon inzitten zit dus 1 in ;)
Greets,
Alex6 oktober 2009 om 19:14 #17533218sper heeft niets met de tandwielen te maken, als het op een hoekige bus lijkt, kan het een sper zijn, als het taps is, en je kunt de kleine tandwielen zien, niet
plaat een foto, en je krijgt vast snel antwoord6 oktober 2009 om 20:04 #175332196 oktober 2009 om 20:47 #17533220Nu er toch over sper gepraat word, incl. foto’s zou iemand mij uit kunnen leggen met behulp van deze foto’s hoe dat sper in zijn werk gaat? met die % e.d.
Ik snap dat je dan een gelijke wielspin en/of grip krijgt, dus niet dat 1 wiel gaat spinnen en de andere niet, maar als iemand mij wat meer info kan verschaffen, GRAAG:D
6 oktober 2009 om 21:01 #17533221dat is er wel degelijk eentje:wub
6 oktober 2009 om 21:07 #17533222origineel gepost door knoll
daar is de nummer: 4061004078. 749332 S40gezien het nummer op 40 eindigt…
denk ik dat het om een 40% sper gaat6 oktober 2009 om 21:09 #17533223origineel gepost door Pastra
Nu er toch over sper gepraat word, incl. foto’s zou iemand mij uit kunnen leggen met behulp van deze foto’s hoe dat sper in zijn werk gaat? met die % e.d.Ik snap dat je dan een gelijke wielspin en/of grip krijgt, dus niet dat 1 wiel gaat spinnen en de andere niet, maar als iemand mij wat meer info kan verschaffen, GRAAG:D
Nou ik ben geen Sper expert en laat dat graag over aan de kenners, maar spers heb je volgens mij in percentages , bijvoorbeeld 70% sper. dan draaid het andere wiel voor 70% mee, 100% is het dus gelijk en draaien de wielen altijd evenveel..
meer weet ik er niet over te vertellen, als dit al klopt.:hmmz
7 oktober 2009 om 14:59 #17533224AnoniemLid sinds:
1 January 1970s 40 geeft het percentage sper werking aan wat die sper had toen die nieuw was;);)
kan nu best wat minder geworden zijn
tjah ff uitleggen
er zitten een zoort van frictie platen aan de tandwilen waar je steekas in zit
de voorspanning op die frictieplaten verzorgen het percentage sperwerking
maar je begrijpt dat als t spul allemaal wat ouder is en iets versletendat die waarde niet waarschijnlijk niet meer gehaald wordt
maar het kan ook nog wel zo zijn
dat er al eens andere en zelfs wel mee plaatjes ingezet zijn
dus dan kan die best meer hebben dan die 40%in de vraagbaak staat wel n manier hoe je dat moet testen
hoeveel sperwerking die nog heefthoop dat het zo n beetje begrijpbaar is;)
7 oktober 2009 om 16:45 #17533225louwe snap je volledig :) het is wel zo dat deze wagen al reeds 10jaar stil staan en ervoor ook niet veel heeft gereden die wagen is in der tijd door opel omgebouwd naar 2.0E met attest was ervoor een 1600N
iets zegt mij dat 1600N zeker geen zo’n as heeft en denkelijk is er misschien in optie sper genomen? was misschien wel mogelijk in die tijd zo’n dikke 10-15j geleden?
denk niet dat die motor/achteras veel km heeft helaas stond de blok stil omdat er water tussen de pistons zat wellicht antigel die niet meer werkte in strenge winter ..
maar concreet meer kan ik niet wijs geraken uit die nummers zeker eventueel verhoudingen of eventueel welk type as het was 1600 1800 2000? of iets anders?
of word het echt de tanden tellen enz.?
bedankt alvast voor alles
Groetjes,
Alex7 oktober 2009 om 19:58 #17533226AnoniemLid sinds:
1 January 1970oef is al weer ff gelden dat ik er mee bezig geweest ben
overbrengverhouding stond ook op de tandwielen meen iken ander inderdaad ff tandjes tellen en op elkaar delen
sper was inderdaad als optie leverbaar
dus je kunt wel es t geluk hebben dat je n sper aantreft
;):thumbupwel ff omdenken
dat als je de as weer dichthebt en er nieuwe olie in doet
dat je niet gewone olie neemt maar speciale olie voor een
sperdifferentieel!!!!!!!!!!!!!!!dacht dat je dat bij n bmw dealer zo kon halen;);)
8 oktober 2009 om 17:30 #17533227ahzo :) is wel tof om een GM sper te hebben he ;) is nog beetje origineel ook dan
had al gehoord van die olie dat het speciale moet zijn maar allesinds bedankt om te herrinneren ;) nuja zal nog wel paar jaar duren voor mn wagen klaar is maar zal het wel niet vergeten ga toch nog olie aflaten en proberen uitkuisen …
dees zijn de nummers die ik vond op die tandwielen
groot tandwiel met tanden 89327419131 GM LIJ . 81
en van de sper
4061004078. 749332 S40is er dan ieamnd die iets van verhoudingen van de as kan te weten komen?
of louwe bedoel je dat er nog getalen op de tandwielen stonden?
Greets,
Alex8 oktober 2009 om 17:33 #17533228origineel gepost door louwe 16 klepper
oef is al weer ff gelden dat ik er mee bezig geweest ben
overbrengverhouding stond ook op de tandwielen meen iken ander inderdaad ff tandjes tellen en op elkaar delen
sper was inderdaad als optie leverbaar
dus je kunt wel es t geluk hebben dat je n sper aantreft
;):thumbupwel ff omdenken
dat als je de as weer dichthebt en er nieuwe olie in doet
dat je niet gewone olie neemt maar speciale olie voor een
sperdifferentieel!!!!!!!!!!!!!!!dacht dat je dat bij n bmw dealer zo kon halen;);)
owla
weer get bijgeleerd
dat wist ik dus niet dat er speciale olie op moet
thx louwe8 oktober 2009 om 17:39 #17533229Klopt BMW heeft de sperolie die erin kan MSP/A meende ik dat dat heete
8 oktober 2009 om 17:48 #17533230origineel gepost door louwe 16 klepper
s 40 geeft het percentage sper werking aan wat die sper had toen die nieuw was;);)kan nu best wat minder geworden zijn
tjah ff uitleggen
er zitten een zoort van frictie platen aan de tandwilen waar je steekas in zit
de voorspanning op die frictieplaten verzorgen het percentage sperwerking
maar je begrijpt dat als t spul allemaal wat ouder is en iets versletendat die waarde niet waarschijnlijk niet meer gehaald wordt
maar het kan ook nog wel zo zijn
dat er al eens andere en zelfs wel mee plaatjes ingezet zijn
dus dan kan die best meer hebben dan die 40%in de vraagbaak staat wel n manier hoe je dat moet testen
hoeveel sperwerking die nog heefthoop dat het zo n beetje begrijpbaar is;)
Het sperpercentage word niet bepaald door de hoeveelheid plaatjes (al klinkt dat wel heel logisch) Maar door de wig waar het asje inligt van de satelietwielen.
Zie hier:
De voorspanning is bedoeld voor het sperren bij stilstand, lage snelheden. Als je de ”verende” plaat zou vervangen door een platte dan zou ie sperren bij driftwerk en minder bij stilstand en hoge snelheden. (meende ik) is alweer ff geleden dat ik er 1 uit mekaar heb gehad en dat me dat uitgelegd/gelezen is
8 oktober 2009 om 18:03 #17533231De verhouding staat op het huis vd sper als je de achterste kap vd as haalt.
8 oktober 2009 om 19:10 #17533232AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door Manta 24V
origineel gepost door louwe 16 klepper
s 40 geeft het percentage sper werking aan wat die sper had toen die nieuw was;);)kan nu best wat minder geworden zijn
tjah ff uitleggen
er zitten een zoort van frictie platen aan de tandwilen waar je steekas in zit
de voorspanning op die frictieplaten verzorgen het percentage sperwerking
maar je begrijpt dat als t spul allemaal wat ouder is en iets versletendat die waarde niet waarschijnlijk niet meer gehaald wordt
maar het kan ook nog wel zo zijn
dat er al eens andere en zelfs wel mee plaatjes ingezet zijn
dus dan kan die best meer hebben dan die 40%in de vraagbaak staat wel n manier hoe je dat moet testen
hoeveel sperwerking die nog heefthoop dat het zo n beetje begrijpbaar is;)
Het sperpercentage word niet bepaald door de hoeveelheid plaatjes (al klinkt dat wel heel logisch) Maar door de wig waar het asje inligt van de satelietwielen.
Zie hier:
De voorspanning is bedoeld voor het sperren bij stilstand, lage snelheden. Als je de ”verende” plaat zou vervangen door een platte dan zou ie sperren bij driftwerk en minder bij stilstand en hoge snelheden. (meende ik) is alweer ff geleden dat ik er 1 uit mekaar heb gehad en dat me dat uitgelegd/gelezen is
ok wil je best geloven maar meende dat in het topic van
manta aero iets stond van dat hij z,n sper had opgewardeerdzal het er proberen bij te zoeken
maar kan ook zijn
dat dat deel met de grote schoonmaak van t forum verdwenen ismaar feit blijft dat de plaatjes kunnen slijten
en dus de sperwerking minder zal worden
en ja heb ook al wel eens n sper uitelkaar gehad;)8 oktober 2009 om 19:31 #17533233AnoniemLid sinds:
1 January 1970http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=78946&goto=search&pid=1068186
staat er helaas niet meer in
was in z,n oude topicgeloof dat de sper in dit topic z,n 2e is ivm ander type achteras;)
8 oktober 2009 om 20:22 #17533234Wat ik ooit uit een oud topic gesaved heb:
(geen idee wie het postte, maar alle eer naar diegene!)
Zo, even wat opgezocht:Nr. 4061004076 is voor 3,67-3,89
Nr. 4061004078 is voor 3,18-3,44Sperren van ZFmet dus de lamellensper-differentielen beginnen altijd met 4061.
Aan de getallen daarna (004 en 006) herkent met de bouwgrootte.004 => toegestane ingangs draaimoment (aan pinion-as / kleinste tandwiel) max. 2250 Nm
006 => toegestane ingangs draaimoment (aan pinion-as / kleinste tandwiel) max. 3650 NmDe 006 sperren worden dus gebruikt in potente auto’s.
Voorbeeld:
004 => BMW tot type 320
006 => BMW vanaf 323; 325 und 525;530;535 usw.met de laatste 3 getallen wordt dus de specificaties van de sper aangeduid, dus merk auto, sper-waarde,..enz.
__________________________________________________________________________________________
Als het een 75% sper is, oorspronkelijk dus, dan zal ergens op de sper een code 75S moeten staan, is het een 40% dan staat er 40S.
Maar hij kan ook opgewaardeerd zijn, in dat geval staat er vaak de code 40S en dan weet je het pas 100% zeker als je hem uitelkaar getrokken hebt en weet hoeveel platen er in zitten.
9 oktober 2009 om 11:20 #17533235origineel gepost door louwe 16 klepper
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=78946&goto=search&pid=1068186staat er helaas niet meer in
was in z,n oude topicgeloof dat de sper in dit topic z,n 2e is ivm ander type achteras;)
je kan ze idd “opwaarderen” heb ik ook gedaan, dat kan op verschillende manieren trouwens, een goede (goedkope) en een dure (moeilijker)
Met de goedkope manier, heb je, als ie versleten is, een probleem, dan kan je hem weggooienAls je verder niets zou veranderen in de sper (voorspanning hoek van drukkant) krijg je met 2x zoveel plaatjes ook 2 keer zoveel sperwerking.
Je kan best wel wat klooien ermee, je kan ook bv de sperwerking hetzelfde houden , maar de sper een stuk sterker maken, door wat ruimte te creëren en 2 frictieplaatjes direct op elkaar te monteren.
In extreme gevallen breken de tandjes wel eens af van de frictieplaatjes aan de binnenkant, met 2 extra, is de kans daarop een stuk kleiner :)Ik ben er inmiddels achter gekomen dat (te)veel voorspanning erg vervelend rijdt, dit -voorspanning verhogen- is ook niet geschikt om de sperwerking te vergroten, hij zal voornamelijk ERG hard slijten…
9 oktober 2009 om 19:10 #17533236dus als ik het goed voor heb zou mn as een verhouding 3,18-3,44 daartussen hebben? als die sper door opel gestoken is ofzo?
en 40% (normaal gezien als hij niet opgewaardeerd is) wa ik denk dat niet gebeurd is
allesinds bedankt he iedereen voor de zeer interesante informatie…
Groetjes,
Alex -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.