heeft deze as een sper of niet ? (nu met fotos)

Forumindex Forums Modellen Manta heeft deze as een sper of niet ? (nu met fotos)

  • Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17212800
    knoll
    Deelnemer
      Lid sinds:
      16 July 2005

      hoi,

      heb geruchten gehoord dat de auto die ik bezig met restaureren ben een sper as kan bezitten want vorige eigenaar praat er ook over daarmee de boel opengevezen op het vraagbak ziet het er op foto ongeveer zelfde uit als sper as

      heb de nummers opgeschreven van de tandwielen misschien weet iemand meer info? of het wel of niet sper heeft?:

      groot tandwiel met tanden 89327419131 GM LIJ . 81
      iets kleiner cilindervormig tandwiel met rechts bouten ziet er toch sper achtig uit … want de as is goed gevult ook:
      daar is de nummer: 4061004078. 749332 S40

      Iemand die mij eventueel meer info kan bezorgen? of eventueel verhoudingen weet? of weet welke as het is ook ? 1600 1800 2000?

      fotos volgen nog ..

      alvast zeer vriendelijk bedankt
      Groetjes,
      Alex

      #17533217
      knoll
      Deelnemer
        Lid sinds:
        16 July 2005

        kreeg net een foto van kurt manta van een sper as vanbinnen
        is identiek als de mijne dus heeft zeker al sper vraag is nu welke verhouding en hoeveel %? :)
        enorme meevaller dus :) zei in mn eigen kga mn as es open vijzen toen ik hoorde van vorige eigenaar da er sper kon inzitten zit dus 1 in ;)
        Greets,
        Alex

        #17533218
        gtw
          Lid sinds:
          1 July 2004

          sper heeft niets met de tandwielen te maken, als het op een hoekige bus lijkt, kan het een sper zijn, als het taps is, en je kunt de kleine tandwielen zien, niet
          plaat een foto, en je krijgt vast snel antwoord

          #17533219
          knoll
          Deelnemer
            Lid sinds:
            16 July 2005
            #17533220
            Pastra
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 February 2007

              Nu er toch over sper gepraat word, incl. foto’s zou iemand mij uit kunnen leggen met behulp van deze foto’s hoe dat sper in zijn werk gaat? met die % e.d.

              Ik snap dat je dan een gelijke wielspin en/of grip krijgt, dus niet dat 1 wiel gaat spinnen en de andere niet, maar als iemand mij wat meer info kan verschaffen, GRAAG:D

              #17533221
              voederbiet
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 May 2006

                dat is er wel degelijk eentje:wub

                #17533222
                mantamartin
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  19 September 2005

                  origineel gepost door knoll
                  daar is de nummer: 4061004078. 749332 S40

                  gezien het nummer op 40 eindigt…
                  denk ik dat het om een 40% sper gaat

                  #17533223
                  peerke1987
                    Lid sinds:
                    28 December 2006

                    origineel gepost door Pastra
                    Nu er toch over sper gepraat word, incl. foto’s zou iemand mij uit kunnen leggen met behulp van deze foto’s hoe dat sper in zijn werk gaat? met die % e.d.

                    Ik snap dat je dan een gelijke wielspin en/of grip krijgt, dus niet dat 1 wiel gaat spinnen en de andere niet, maar als iemand mij wat meer info kan verschaffen, GRAAG:D

                    Nou ik ben geen Sper expert en laat dat graag over aan de kenners, maar spers heb je volgens mij in percentages , bijvoorbeeld 70% sper. dan draaid het andere wiel voor 70% mee, 100% is het dus gelijk en draaien de wielen altijd evenveel..

                    meer weet ik er niet over te vertellen, als dit al klopt.:hmmz

                    #17533224
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      s 40 geeft het percentage sper werking aan wat die sper had toen die nieuw was;);)

                      kan nu best wat minder geworden zijn

                      tjah ff uitleggen

                      er zitten een zoort van frictie platen aan de tandwilen waar je steekas in zit
                      de voorspanning op die frictieplaten verzorgen het percentage sperwerking
                      maar je begrijpt dat als t spul allemaal wat ouder is en iets versleten

                      dat die waarde niet waarschijnlijk niet meer gehaald wordt
                      maar het kan ook nog wel zo zijn
                      dat er al eens andere en zelfs wel mee plaatjes ingezet zijn
                      dus dan kan die best meer hebben dan die 40%

                      in de vraagbaak staat wel n manier hoe je dat moet testen
                      hoeveel sperwerking die nog heeft

                      hoop dat het zo n beetje begrijpbaar is;)

                      #17533225
                      knoll
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        16 July 2005

                        louwe snap je volledig :) het is wel zo dat deze wagen al reeds 10jaar stil staan en ervoor ook niet veel heeft gereden die wagen is in der tijd door opel omgebouwd naar 2.0E met attest was ervoor een 1600N

                        iets zegt mij dat 1600N zeker geen zo’n as heeft en denkelijk is er misschien in optie sper genomen? was misschien wel mogelijk in die tijd zo’n dikke 10-15j geleden?

                        denk niet dat die motor/achteras veel km heeft helaas stond de blok stil omdat er water tussen de pistons zat wellicht antigel die niet meer werkte in strenge winter ..

                        maar concreet meer kan ik niet wijs geraken uit die nummers zeker eventueel verhoudingen of eventueel welk type as het was 1600 1800 2000? of iets anders?

                        of word het echt de tanden tellen enz.?

                        bedankt alvast voor alles

                        Groetjes,
                        Alex

                        #17533226
                        Anoniem
                          Lid sinds:
                          1 January 1970

                          oef is al weer ff gelden dat ik er mee bezig geweest ben
                          overbrengverhouding stond ook op de tandwielen meen ik

                          en ander inderdaad ff tandjes tellen en op elkaar delen

                          sper was inderdaad als optie leverbaar
                          dus je kunt wel es t geluk hebben dat je n sper aantreft
                          ;):thumbup

                          wel ff omdenken
                          dat als je de as weer dichthebt en er nieuwe olie in doet
                          dat je niet gewone olie neemt maar speciale olie voor een
                          sperdifferentieel!!!!!!!!!!!!!!!

                          dacht dat je dat bij n bmw dealer zo kon halen;);)

                          #17533227
                          knoll
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            16 July 2005

                            ahzo :) is wel tof om een GM sper te hebben he ;) is nog beetje origineel ook dan

                            had al gehoord van die olie dat het speciale moet zijn maar allesinds bedankt om te herrinneren ;) nuja zal nog wel paar jaar duren voor mn wagen klaar is maar zal het wel niet vergeten ga toch nog olie aflaten en proberen uitkuisen …

                            dees zijn de nummers die ik vond op die tandwielen

                            groot tandwiel met tanden 89327419131 GM LIJ . 81
                            en van de sper
                            4061004078. 749332 S40

                            is er dan ieamnd die iets van verhoudingen van de as kan te weten komen?

                            of louwe bedoel je dat er nog getalen op de tandwielen stonden?

                            Greets,
                            Alex

                            #17533228
                            kurtmanta
                              Lid sinds:
                              18 November 2005

                              origineel gepost door louwe 16 klepper
                              oef is al weer ff gelden dat ik er mee bezig geweest ben
                              overbrengverhouding stond ook op de tandwielen meen ik

                              en ander inderdaad ff tandjes tellen en op elkaar delen

                              sper was inderdaad als optie leverbaar
                              dus je kunt wel es t geluk hebben dat je n sper aantreft
                              ;):thumbup

                              wel ff omdenken
                              dat als je de as weer dichthebt en er nieuwe olie in doet
                              dat je niet gewone olie neemt maar speciale olie voor een
                              sperdifferentieel!!!!!!!!!!!!!!!

                              dacht dat je dat bij n bmw dealer zo kon halen;);)

                              owla
                              weer get bijgeleerd
                              dat wist ik dus niet dat er speciale olie op moet
                              thx louwe

                              #17533229
                              Manta 24V
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                8 September 2004

                                Klopt BMW heeft de sperolie die erin kan MSP/A meende ik dat dat heete

                                #17533230
                                Manta 24V
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  8 September 2004

                                  origineel gepost door louwe 16 klepper
                                  s 40 geeft het percentage sper werking aan wat die sper had toen die nieuw was;);)

                                  kan nu best wat minder geworden zijn

                                  tjah ff uitleggen

                                  er zitten een zoort van frictie platen aan de tandwilen waar je steekas in zit
                                  de voorspanning op die frictieplaten verzorgen het percentage sperwerking
                                  maar je begrijpt dat als t spul allemaal wat ouder is en iets versleten

                                  dat die waarde niet waarschijnlijk niet meer gehaald wordt
                                  maar het kan ook nog wel zo zijn
                                  dat er al eens andere en zelfs wel mee plaatjes ingezet zijn
                                  dus dan kan die best meer hebben dan die 40%

                                  in de vraagbaak staat wel n manier hoe je dat moet testen
                                  hoeveel sperwerking die nog heeft

                                  hoop dat het zo n beetje begrijpbaar is;)

                                  Het sperpercentage word niet bepaald door de hoeveelheid plaatjes (al klinkt dat wel heel logisch) Maar door de wig waar het asje inligt van de satelietwielen.

                                  Zie hier:

                                  De voorspanning is bedoeld voor het sperren bij stilstand, lage snelheden. Als je de ”verende” plaat zou vervangen door een platte dan zou ie sperren bij driftwerk en minder bij stilstand en hoge snelheden. (meende ik) is alweer ff geleden dat ik er 1 uit mekaar heb gehad en dat me dat uitgelegd/gelezen is

                                  #17533231
                                  snap
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    22 August 2009

                                    De verhouding staat op het huis vd sper als je de achterste kap vd as haalt.

                                    #17533232
                                    Anoniem
                                      Lid sinds:
                                      1 January 1970

                                      origineel gepost door Manta 24V

                                      origineel gepost door louwe 16 klepper
                                      s 40 geeft het percentage sper werking aan wat die sper had toen die nieuw was;);)

                                      kan nu best wat minder geworden zijn

                                      tjah ff uitleggen

                                      er zitten een zoort van frictie platen aan de tandwilen waar je steekas in zit
                                      de voorspanning op die frictieplaten verzorgen het percentage sperwerking
                                      maar je begrijpt dat als t spul allemaal wat ouder is en iets versleten

                                      dat die waarde niet waarschijnlijk niet meer gehaald wordt
                                      maar het kan ook nog wel zo zijn
                                      dat er al eens andere en zelfs wel mee plaatjes ingezet zijn
                                      dus dan kan die best meer hebben dan die 40%

                                      in de vraagbaak staat wel n manier hoe je dat moet testen
                                      hoeveel sperwerking die nog heeft

                                      hoop dat het zo n beetje begrijpbaar is;)

                                      Het sperpercentage word niet bepaald door de hoeveelheid plaatjes (al klinkt dat wel heel logisch) Maar door de wig waar het asje inligt van de satelietwielen.

                                      Zie hier:

                                      De voorspanning is bedoeld voor het sperren bij stilstand, lage snelheden. Als je de ”verende” plaat zou vervangen door een platte dan zou ie sperren bij driftwerk en minder bij stilstand en hoge snelheden. (meende ik) is alweer ff geleden dat ik er 1 uit mekaar heb gehad en dat me dat uitgelegd/gelezen is

                                      ok wil je best geloven maar meende dat in het topic van
                                      manta aero iets stond van dat hij z,n sper had opgewardeerd

                                      zal het er proberen bij te zoeken
                                      maar kan ook zijn
                                      dat dat deel met de grote schoonmaak van t forum verdwenen is

                                      maar feit blijft dat de plaatjes kunnen slijten
                                      en dus de sperwerking minder zal worden
                                      en ja heb ook al wel eens n sper uitelkaar gehad;)

                                      #17533233
                                      Anoniem
                                        Lid sinds:
                                        1 January 1970

                                        http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=78946&goto=search&pid=1068186

                                        staat er helaas niet meer in
                                        was in z,n oude topic

                                        geloof dat de sper in dit topic z,n 2e is ivm ander type achteras;)

                                        #17533234
                                        Maartuh
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          29 August 2004

                                          Wat ik ooit uit een oud topic gesaved heb:
                                          (geen idee wie het postte, maar alle eer naar diegene!)


                                          Zo, even wat opgezocht:

                                          Nr. 4061004076 is voor 3,67-3,89
                                          Nr. 4061004078 is voor 3,18-3,44

                                          Sperren van ZFmet dus de lamellensper-differentielen beginnen altijd met 4061.
                                          Aan de getallen daarna (004 en 006) herkent met de bouwgrootte.

                                          004 => toegestane ingangs draaimoment (aan pinion-as / kleinste tandwiel) max. 2250 Nm
                                          006 => toegestane ingangs draaimoment (aan pinion-as / kleinste tandwiel) max. 3650 Nm

                                          De 006 sperren worden dus gebruikt in potente auto’s.

                                          Voorbeeld:
                                          004 => BMW tot type 320
                                          006 => BMW vanaf 323; 325 und 525;530;535 usw.

                                          met de laatste 3 getallen wordt dus de specificaties van de sper aangeduid, dus merk auto, sper-waarde,..enz.

                                          __________________________________________________________________________________________

                                          Als het een 75% sper is, oorspronkelijk dus, dan zal ergens op de sper een code 75S moeten staan, is het een 40% dan staat er 40S.

                                          Maar hij kan ook opgewaardeerd zijn, in dat geval staat er vaak de code 40S en dan weet je het pas 100% zeker als je hem uitelkaar getrokken hebt en weet hoeveel platen er in zitten.

                                          #17533235
                                          mr-turbo
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            1 July 2004

                                            origineel gepost door louwe 16 klepper
                                            http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=78946&goto=search&pid=1068186

                                            staat er helaas niet meer in
                                            was in z,n oude topic

                                            geloof dat de sper in dit topic z,n 2e is ivm ander type achteras;)

                                            je kan ze idd “opwaarderen” heb ik ook gedaan, dat kan op verschillende manieren trouwens, een goede (goedkope) en een dure (moeilijker)
                                            Met de goedkope manier, heb je, als ie versleten is, een probleem, dan kan je hem weggooien

                                            Als je verder niets zou veranderen in de sper (voorspanning hoek van drukkant) krijg je met 2x zoveel plaatjes ook 2 keer zoveel sperwerking.

                                            Je kan best wel wat klooien ermee, je kan ook bv de sperwerking hetzelfde houden , maar de sper een stuk sterker maken, door wat ruimte te creëren en 2 frictieplaatjes direct op elkaar te monteren.
                                            In extreme gevallen breken de tandjes wel eens af van de frictieplaatjes aan de binnenkant, met 2 extra, is de kans daarop een stuk kleiner :)

                                            Ik ben er inmiddels achter gekomen dat (te)veel voorspanning erg vervelend rijdt, dit -voorspanning verhogen- is ook niet geschikt om de sperwerking te vergroten, hij zal voornamelijk ERG hard slijten…

                                            #17533236
                                            knoll
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              16 July 2005

                                              dus als ik het goed voor heb zou mn as een verhouding 3,18-3,44 daartussen hebben? als die sper door opel gestoken is ofzo?

                                              en 40% (normaal gezien als hij niet opgewaardeerd is) wa ik denk dat niet gebeurd is

                                              allesinds bedankt he iedereen voor de zeer interesante informatie…

                                              Groetjes,
                                              Alex

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.