Heb een "Ron Dennis speeltje" gemaakt

Forumindex Forums Overige Miniaturen en schaal modellen Heb een "Ron Dennis speeltje" gemaakt

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17251075
    Roelof
      Lid sinds:
      30 June 2004

      Ron Dennis stond vroeger erg bekend om zijn batterij aan schermen die de data vanuit de auto weergeven. Met de komst van oa. SpektrumRC met hun telemetrie opties is dat ook voor de RC geboren maar dat is pinuts ;)

      Voor wie het MBF bezoekt zal dit al gezien hebben, voor wie niet daar komt bij deze mijn project waar ik al een tijdje mee bezig ben

      Ooit in een ver verleden had ik een telemetrie-set van de Conrad gekocht maar helaas bleken de zender en ontvanger niet toerijkend. Ooit nog een iets professionere setje geprobeerd maar helaas.

      Het computermoduul van de Conrad:

      Het moduul heeft:
      – 8 analoge ingangen 0-2.55v
      – 8 digitale ingangen
      – 1 timer ingang
      – RS232 uitgang op 2400 baud

      Onlangs kwam ik hem weer tegen en leek het wel handig om dat project een nieuw leven in te blazen in verband met een motoren test traject waar ik bij betrokken ben.
      Na wat onderzoek bleken er ook veel betere zend en ontvangst modules te bestaan en met het inzamelen van wat informatie en wat bestellinkjes kon er een start gemaakt worden.

      Na nog even een low budget 868mhz setje geprobeerd te hebben was het tijd voor het echte werk:

      Een 433 mhz TX/RX set van Radiometrix, deze is in FM en smalbandig voor een optimaal bereik:

      Om het bereik zeker te stellen ben ik voor de HP versie gegaan, deze levert 25mW ipv 10mW. Overigens is deze zender zeer populair onder de mensen die balonnen de stratosfeer in sturen, op 30km hoogte wordt met gemak GPS informatie naar beneden gestuurd.

      Het idee was om wat vaste sensoren (omgevingstemperatuur, luchtvochtigheid en G-krachten) aan de computer te koppelen middels een opsteekbare print:

      De andere kant:

      Omdat de computer minimaal 8.5 volt nodig heeft zat ik te twijfelen of ik een extra accu moest gebruiken of een zgn. step-up converter. Op dit printje zit naast de 3 genoemde sensoren ook een 6v->12v converter.

      De temperatuursensor is een allerdaagse LM35 welke eruit ziet als een simpele transistor. De motoren waarbij die gebruikt wordt heeft precies 2mm ruimte tussen de koelribben dus is een 2mm dik plaatje zo gemaakt:

      Een proef opzetje:

      De 1e toerentalsensor die momenteel functioneel is zit op de as van de versnellingsbak. Hij bestaat uit een schijf met een klein magneetje en als sensor een HAL sensor.

      Ingebouwd:

      Een klein afdekplaatje over de electronica en klaar voor gebruike:

      Op de auto:

      De temperatuur opnemer:

      En beeld van de software in werking:


      (is nog niet helemaal geconfigureerd)

      De software is volledig modulair. Ik heb keuze uit div meters die ik willekeurig op een bord kan plaatsen. Aan de meter kan ik een ingang koppelen en een bijbehorende formule die de de waarde van de sensor omzet naar een bijbehorend getal voor de functie.

      De Radiometrix ontvanger stuurt naast een analoog signaal ook een keiharde blokgolf signaal uit welke je direct via een zgn. TTL -> RS232 level converter direct op een PC kan aansluiten. Door gebruik te maken van een TTL-RS232 -> USB converter bespaarde me dat veel pluggen en wist ik zeker dat het met iedere huidige laptop/netbook zou gaan werken. Alles in een klein kastje en gaan…..

      Helaas ondervond ik een hoop storing op het signaal en het was onduidelijk waar het vandaan kwam. Met de antennes dicht bij elkaar had ik een goed signaal en dacht ik eerst aan rommel van mijn PC’s, TV, Telefoons en Wifi in huis maar in het open veld hetzelfde probleem.

      Ondertussen had ik op de ontvanger een signaalsterkte meter gemaakt rondom een simpele VU meter schakeling en inderdaad een keihard signaal, ook over grotere afstanden.

      Ondertussen zag de ontvanger er zo uit:

      Na veel onderzoek bleek het signaalniveau van het signaal wat de zender in ging enig invloed te hebben maar was niet de oorzaak. Met een scoop aan de ontvanger gemeten en er kwan een mooi signaal uit de analoge uitgang van de ontvanger en een hoop rotzooi uit de digitale uitgang.

      Ik besloot zelf zo’n analoog digitaal converter te bouwen, de technische benaming voor deze converter is een Data Slicer. Ik had er al eens ooit 1 gemaakt en dat printje probeerde ik uit en hoppa, beeld!

      De boel opnieuw opgebouwd:

      Hier zie je de ontvanger (rechts), de VU meter (midden), de RS232->USB converter (onder) en de data slicer (links). Het geheel wordt gevoed uit de USB poort.

      Overigens trekt de telemetry set in de auto zo’n 100mA en verbruikt de auto maar 20% meer dan normaal alleen op de servo”s.

      Een 1e test tijdens de inloop van een experimentele motor.

      [youtube:2gsgm8n1]http://www.youtube.com/watch?v=zQH8KL8_J7M[/youtube:2gsgm8n1]

      De test was goed alleen was ik ontevreden over de G-kracht sensoren die alle vibraties in het chassis oppakte.

      Na wat rekenwerk aan de G-sensoren bleek dat er een filter op zat tot 6000hz, na het plaatsen van andere condensatoren heb ik een filter van 2Hz gemaakt welke snel genoeg is voor de meetingen maar geen vibraties van de motor door laat.Het is nu hopen dat de sensor ondanks de trillingen nog de juiste waardes doorgeeft.

      Temp sensor Novarossi motor:
      Ik wilde een degelijke montage op een Novarossi motor hebben en met een transistor-achtige sensor is dat lastig. Ik ben op het idee gekomen om een complete plaat tussen de kop en verbrandingslkamer te zetten:

      Montage:

      met sensor:

      Om ook de temperatuur van de brandstof te meten heb ik een klein aluminium pijpje gedraaid waar de sensor tegenaan zit:

      Wat dus tussen de tank en motor gaat komen:

      Hiermee kunnen we een test met en zonder uitlaat-gascooler doen om te zien of zo’n ding echt op temperatuurniveau verschil maakt. Ik heb de software al van de meters voorzien en voor de brandstof temperatuur ook een minimum (starttemp) en een maximum (eindtemp) aanduiding.

      Afgelopen zondag op verzoek een demo. Ik had eerst een groot filter op de G-sensoren gezet en de wijzers bleven stil bij het starten van de motor en toch gaven ze netjes 1G aan als ik de auto op de kant zette (zwaartekracht is 1G)

      Ik had een JP motor (die in de vorige update) voorzien van een vers lager en die moest even geprobeerd worden, zonder iets af te stellen liep die direct goed en kon misschien nog wel iets scherper maar dat bewaren we wel voor een race.

      Het toerental van de motor wordt nog even terug gerekend vanuit de tussen-as, alleen de 2e versnelling is hierin bepalend maar hij schakelde toch al erg vroeg.

      [youtube:2gsgm8n1]http://www.youtube.com/watch?v=cwkVENYaK-k[/youtube:2gsgm8n1]

      Bij 4:20 youtube tijd trek ik op vanuit stilstand naar de 100km/u en trek daarbij even 2G, toch wel indrukwekkend!

      #18052851
      2000
      Moderator
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Interesant!! Begrijp niet helemaal wat je er mee wil, maar mooi gemaakt. Elektrisch kan ik bijna alles, maar elektronica is een heel ander verhaal :thumbup
        Wat ik wel mis is het motor geluid bij het filmpje, dat zou het afmaken en je hebt wat meer feeling met wat er eigenlijk gebeurd.

        #18052852
        Roelof
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Ik ben in mijn vrije tijd ook druk betrokken bij de ontwikkeling van een competitiemotor en is er een moment gekomen dat harde getallen meer inzicht geven dan een stukje gevoel. Ook door div. sensoren te plaatsen en gewoon te zien wat er allemaal gebeurd krijgen we ook veel meer inzicht op bep. dingen waar we misschien gebruik van kunnen maken.

          Een filmpje met ook beeld op de auto gaat nog komen.

          #18052853
          sander2.5v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 April 2011

            Nog ff en je man er een ecu gestuurde injectie motor van maken :thumb !

            #18052854
            Roelof
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Ik denkt dat het erg lastig wordt een werkende injectie te maken met toerentallen die tegen de 50.000 rpm oplopen.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.