head-up display

Forumindex Forums Modellen Grandland X head-up display

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 84)
  • Auteur
    Berichten
  • #18412883
    pjotter
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 November 2013

      Zag op een duitse site een mogelijkheid om b.v.je snelheid te projecteren op je voorruit dmv een head-up display

      https://www.grandlandx-forum.de/forum/thread/1894-endlich-ein-head-up-display-im-grandland/?pageNo=1

      het werkt via de OBD aansluiting in je auto (bv ELM327) https://www.amazon.nl/s?k=eobd+adapter&__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&ref=nb_sb_noss

      opel-grandland-x-obd2-dashboard

      De head-up unit kun je op je dashboard plaatsen wel een voeding nodig dit kabeltje zul je netjes in je auto wegwerken

      head-up display

      het is te koop bij bv https://www.amazon.de/dp/B07ZPKWS75?tag=grandlandx-forum-21 kost ongeveer 45€ en nog een adapter eobd nodig +/-15€

      #18416051
      MWW
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 February 2020

        ik zeg – aliexpress

        #18416087
        johanhummer9
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 May 2011

          Zoals je ziet word het NIET op je voorruit geprojecteerd, maar gewoon op een doorzichtig glaasje, ik vind het er erg goedkoop uitzien.

          #18416350
          Nick-GSI
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            [quote quote=18416087]Zoals je ziet word het NIET op je voorruit geprojecteerd, maar gewoon op een doorzichtig glaasje, ik vind het er erg goedkoop uitzien.[/quote]

            af fabriek krijg je het ook op een glaasje geprojecteerd

            #18544912
            Deentjuhhh
            Deelnemer
              Lid sinds:
              15 April 2010

              Iemand die sit toevallig op een astra G heeft ?

              #18544934
              Hans GLX
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 May 2018

                Waarom die Head-up display? Kijk je 20 cm lager, dan kijk je gewoon op je klokken. In mijn optiek een zinloze investering.

                #18544944
                quandor
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 November 2017

                  @Hans GLX : ik vermoed dat je nog niet eerder een auto hebt bestuurd met een HUD? (Er staat namelijk véél meer info op het HUD dan alleen de snelheid en da’s verrekte handig)

                  Probeer het eens en ervaar hoe fijn het is. Nu biedt de opel GLX het niet standaard als optie (maar via een externe optie is het te verkrijgen, waar ik overigens geen voorstander van ben)  maar in mijn huidige auto kon ik het als optie wel toevoegen (en dus ook toegevoegd) Zéér prettig.

                  Toevoeging : Ik las net als (hot) news dat de Nederlandse politie binnenkort o.a. mijn autootje als (proef) surveillance-auto gaat rijden. Grappig. Je zou vermoeden dat ze een kanjer als de XC40 zouden hebben genomen als testmodel, maar nee, ze hebben gekozen voor de Suv’s van BMW en FORD.

                  #18544981
                  Hans GLX
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    19 May 2018

                    Ja dat over die vernieuwing van Politieauto,s heb ik gelezen. Het word Ford Kuga Hybrid en de BMW X1. Ik heb de keuze voor Politieauto,s in ons land nog nooit kunnen bevatten. Maar wie ben ik? Er zit mogelijk een groot (vriendjes)politiek, logistiek en financieel verhaal achter.
                    Wat de HUD betreft, vind ik dat alleen handig/nuttig voor piloten,(verkeersvliegers) bij het aanvliegen voor de landing. Ik heb er nog nooit moeite mee gehad, om op mijn klokken te kijken. ik vind het zelfs een zeer droevige ontwikkeling, dat praktisch in alle EV modellen, zo,n groot lelijk (Tesla achtig) flatscreen alle informatie geeft ipv de digitale klokken in mijn auto.(Dit zie je dus óok in de nieuwe Volvo EX90, en de nieuwe kleinere Volvo EX30 terug) Ook vind ik die info-schermen in de Ford Kuga en de Mustang E een misser.

                    #18544989
                    Hans GLX
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      19 May 2018

                      @quandor, het is even off-topic, maar kijk eens als je tijd vind naar de dubbeltest bij Autoweek van de: Volvo C40 en de BMW X1. ;-)

                      Hier het dashboard van de Volvo EX30. Ik heb 100x liever gewone klokken ipv zo,n scherm. :negative:

                      volvo-ex30

                      #18545011
                      Floki
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        17 March 2022

                        Je maakt mij reuze nieuwsgierig. Welke ‘grote’ infoschermen in de Mustang en de Kuga bedoel je?

                        De Mustang ken ik niet, maar de Kuga heeft qua grootte een display dat identiek is aan dat van de GLX moedeljaar 2017 – 2022.

                        De foto die je postte is er een van een 10″ tabletmodel of zo, maar dat is iig in de Kuga zeer zeker niet aanwezig,

                        Als je nog niet eerder een auto hebt gereden of in bezit hebt gehad met een HUD, dan is het imho best wel lastig om erover mee te praten. Je kan er dan hooguit een voorstelling van hebben, maar niet een echte rij-ervaring.

                        Als je namelijk zo’n HUD hebt, dan zie je bijv vanuit je ooghoek (bijv)  wat de t.p. geldende max snelheid is. Daarvoor hoef je dan niet naar je NAV scherm en / of naar je Km display te kijken.

                        #18545015
                        Hans GLX
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          19 May 2018

                          Nou daar komen ze dan, Ford Mustang E, Ford Kuga Hybrid……is niet zo groot, maar scherm bovenop het dash….? Not done.

                          Mustang EKuga Hybrid

                          #18545020
                          Hans GLX
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            19 May 2018

                            En ter vergelijking de Volvo XC40, je mag zelf kiezen wat je het mooiste vind….. ;-)

                            Volvo XC40

                            #18545025
                            Floki
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              17 March 2022

                              Ja precies, dat is wat ik bedoelde met het display van de Kuga. Uiterst beschaafd en niet kleiner of groter dan dat van de GLX 2018-2022.

                              Kortom, mocht de politie besluiten Kuga te gaan rijden dan zit daar een vrij normaal display in.

                              Als antwoord op je vraag : die van de Kuga;

                              die zit

                              1. wellicht nét ietsje meer op ooghoogte en is

                              2. derhalve tevens qua handbediening veiliger dan die van de Volvo (je hoeft je ogen niet naar beneden te doen om met de vingers het display te bedienen)

                              #18545031
                              Hans GLX
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                19 May 2018

                                Persoonlijk vind ik dat van de Ford Mustang te minimalistisch, en dan naast je zo,n open laptop. :negative:

                                Het dasboard van de Ford Kuga vind ik erg rommelig. En dan de Navi er nog bovenop? Sorry, niet voor mij. :-(

                                Bij de XC40 hoef je maar te swipen (Links of Rechts) om bepaald dingen te vinden. Bovendien kunnen de meeste instellingen vanaf het stuur bediend worden. Dus over de veiligheid heeft Volvo (als nr 1 op dat gebied) heel goed nagedacht. ;-) En heb je de meeste instellingen eenmaal  opgeslagen in je bestuurdersprofiel, hoef je eigenlijk nooit op het Display te vingeren onder het rijden. Het eerste wat ik altijd direct na het starten doe, is het uitzetten van het S/S system. :good:

                                #18545038
                                Hans GLX
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  19 May 2018

                                  @quandor, klopt dat de Politie binnenkort afscheid neemt van de Mercedes B klasse, en overstapt op Ford Kuga en BMW X1

                                  Maar de Volvo XC40-V60 word al een poos bij andere hulpdiensten ingezet hoor zoals: Brandweer commando wagen, Ambulance dokter, Rapid response Team.

                                  234

                                  #18545039
                                  Floki
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    17 March 2022

                                    @Hans GLX : uit jouw reactie moet ik (helaas) concluderen dat jij niet echt weet waar je het over hebt, althans dat je spreekt louter op basis van jouw XC40 kennis waarbij je aannames doet over een andere auto.

                                    Het swipen wat je noemt gaat bij het display van de Kuga hetzelfde.

                                    Met jouw opmerkingen over stuurbediening kan ik je uit 1e hand (oftewel dagelijkse ervaring) meedelen dat het bij de Kuga ook zo is.

                                    Sterker nog, ik bel tegenwoordig iemand op zonder zelfs maar naar mijn stuurwiel te kijken. Ik weet intuïtief welke knop op het stuurwiel voor het spraakgestuurd bellen is. Die druk ik tijdens het rijden in en vervolgens zeg ik : Jantje Gerritsen bellen.

                                    Het systeem antwoord dan (bijv.) met wilt u Jantje Gerritsen mobiel of vast bellen. Als ik dan alleen antwoord met : “mobiel”, dan ‘zegt’ het systeem : “Jantje Gerritsen wordt mobiel gebeld”.

                                    Ander voorbeeld? De buitenspiegels van de Kuga kunnen tijdens het rijden worden ingeklapt. Ook deze ‘button’ weten mijn vrouw en ik inmiddels intuïtief te vinden, daar hoeven we niet eens meer voor naar links te kijken.

                                    Het is al eens eerder geschreven maar ik herhaal het nog maar een keer. Dat je uiterst tevreden bent over de 40 wil niet zeggen dat er geen andere auto’s hetzelfde tevredenheidsgevoel bij bezitters kan doen opwekken. Je kan en mag ihmo niet zonder een dergelijke auto bestuurd te hebben, een waarde-oordeel uitspreken.

                                    Over vormgeving van het dashboard en het uiterlijk van een auto mag en kan je van alles vinden, da’s een kwestie van smaak en over smaak valt nimmer te twisten. Denk bijvoorbeeld aan mijn opmerking over het er ‘gedrongen’ uitzien van de XC40 (als of ‘ie van achteren een tik heeft gekregen waardoor er een centimeter of 10 ontbreekt). Ik heb je met het plaatsen van een linkje laten zien dat vele mensen de XC40 een gedrongen autootje vinden, dit in tegenstelling tot de XC60 of XC90.

                                    De nieuwe GLX en zeer zeker ook de oude (en tevens ook de Kuga waarover we het hadden) kloppen qua afmetingen. Daar heb je optisch niet het gevoel bij dat er iets ‘mist’ / te kort is o.i.d.

                                    Daar meerdere mensen dit bij de XC40 zo beleven zal ongetwijfeld betekenen dat het objectief gezien zo ook is.

                                    #18545044
                                    Hans GLX
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      19 May 2018

                                      @Floki, ik beweer nergens dat het swipen bij een Kuga niet van toepassing is. Ik beargumenteer alleen je opmerking in punt 2 van je posting, dat (volgens jouw) de bediening bij een Kuga veiliger zou zijn dan bij Volvo. Bovendien kent Volvo ook een spraak commando, dus hoef je geen knoppen te bedienen. En ook bij Volvo kun je de spiegels onder het rijden inklappen. B.v. bij het in/uitrijden van een krappe garagebox.

                                      Je vergeet dat de XC60 een flinke stap duurder is dan de XC40. En dat de XC40 meer op jonger publiek gericht is dan de XC60, die meer bij ouderen en zakenlui past. Bovendien blijkt uit de verkoopcijfers, de XC40 veel populairder dan de XC60. En net wat je zegt: Over smaak valt niet te twisten. En ik beweer nergens dat er naast de XC40, geen andere mooie en complete auto,s rondrijden. Kwestie van smaak en budget. ;-)

                                      Als je tijd vind, kijk eens via Autoweek, naar de dubbeltest van de BMW X1 en de Volvo C40. :yes:

                                      #18545125
                                      Hans GLX
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        19 May 2018

                                        @quandor, ik heb eens de Toyota RAV 4 en de Ford Kuga Hybrid met elkaar vergeleken. Maar dan snap ik niet, dat de Politie niet voor de Toyota RAV 4 heeft gekozen. Is ruimer, hoger, meer kofferbakvolume, en smoelt beter. Maar ja wie ben ik? Ik heb de logica van de keuze Politiewagens nooit zo kunnen volgen. Wel de keuze voor Audi en BMW. Hier gebruiken ze voor op het strand, de Toyota Hilux voor Politie en de Reddingsbrigade. Of ook de grotere AWD Toyota Landcruiser. Ook motorisch is Toyota heel betrouwbaar, en Hybride zonder stekker.

                                        Toyota Politie a

                                        #18545129
                                        Hans GLX
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          19 May 2018

                                          Hier de Reddingsbrigade

                                          Reddingsbrigade

                                          #18545161
                                          Floki
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            17 March 2022

                                            HANS GLX wrote :

                                            @quandor, ik heb eens de Toyota RAV 4 en de Ford Kuga Hybrid met elkaar vergeleken. Maar dan snap ik niet, dat de Politie niet voor de Toyota RAV 4 heeft gekozen. Is ruimer, hoger, meer kofferbakvolume, en smoelt beter. Maar ja wie ben ik? Ik heb de logica van de keuze Politiewagens nooit zo kunnen volgen. Wel de keuze voor Audi en BMW. Hier gebruiken ze voor op het strand, de Toyota Hilux voor Politie en de Reddingsbrigade. Of ook de grotere AWD Toyota Landcruiser. Ook motorisch is Toyota heel betrouwbaar, en Hybride zonder stekker.

                                            HANS GLX : ik ben bang dat ik je moet corrigeren:

                                            wat cijfertjes :

                                            per merk en type lengte           breedte     hoogte

                                            Volvo XC40 :       4.44              186.3         165.2

                                            BMW X1               4.50              1.84           164.2

                                            Opel GL                4.47.7           1.90           1.60.9

                                            en tot slot dan de RAV4 en de Kuga:

                                            RAV4                     4.60              1.85           168.5-169.0

                                            Ford Kuga            4.62.9            1.88.3        1.66 – 167.8

                                            Ik zie écht niet in deze cijfers dat de RAV4 langer / breder / ruimer is dan de Kuga? Ja, idd. de RAV4 is maximaal 1.2 mm hoger dan de Kuga, máár daarentegen 2.9 centimeter korter en 3.3 centimeter smaller dan de Kuga.

                                            Zet dit voor de grap ook eens af tegen de maten de XC40.

                                            Ik ben blij dat wanneer ik maatkleding zou dragen, (wat ik niet doe)  jij niet degene bent die de maten opmeet, dat zou 100% grandioos misgaan.

                                            Zoals je kunt zien is (bijv) de Sx40 qua afmetingen uiterst geschikt voor een vertegenwoordiger, een gezin met 1 klein kind of een pensioennaro, terwijl alle andere auto’s hierboven genoemd een compleet gezin met bagage kunnen herbergen.

                                            Verlies vooral ook niet uit het oog dat politiemensen het nodige aan hun heup / riem hebben hangen, dus hoe breder de auto, hoe comfortabeler de agenten kunnen zitten.

                                            Als je de overall cijfertjes hierboven ‘plaatst’ dan snap je tevens dat een Volvo XC40 nimmer in beeld zal komen. Verder als antwoord op 1 van je in een vorig bericht gestelde vragen : kijk eens wat Europees de meest verkochte SUV in 2021/ 2022 was. Niet de RAV4, niet de GL, niet de X1, niet de XC40, maar………..idd. de Kuga.

                                            Tot slot : ga voor de grap eens naar de site van Travelcard (type in google in : “echt brandstofverbruik”) en begrijp waarom de RAV4 niet de 1e keuze was zal zijn voor een politie auto. De brandstofkosten betalen wij met zijn allen vanuit ingehouden belastingen en we betalen met zijn allen het liefst zo min mogelijk. Daarvoor moet je niet bij Toyota zijn.

                                            En nogmaals idd. over smaak valt niet te wisten. Het frontje van de nieuwe GL staat mij niet echt aan, maar als ik moest kiezen tussen de Opel  GL en de Toyota RAV4 dan zou de Opel GL winnen. Ik heb helemaal niets met die scherpe lijnen van de RAV4 en die imho oubollige en uitpuilende achterlichten.

                                             

                                             

                                             

                                            #18545173
                                            Hans GLX
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              19 May 2018

                                              @Floki, dank voor je toelichting. en wat je schrijft over de maten van de diverse voertuigen, klopt. Echter, de buitenmaten, (waar het slechts gaat over een verschil van enkele centimeters) zijn niet bepalend, maar de binnenmaten. De Toyo RAV 4 heeft al een slordige 100L meer kofferinhoud dan de Kuga. En als je kijkt neer de bouw, of zo je wilt de stroomlijn, is de Kuga de minst praktische. De Toyo en de Volvo zijn meer hoekig van bouw, en daardoor is bv de binnenruimte optimaal te benutten. Enige nadeel in de XC40 is de hoge middentunnel, wanneer je 3 man op de achterbank zet. Maar drie wat grotere kinderen gaat prima. Kijk maar eens naar de test van Autoweek of Autoblog, waar deXC40 menig keer uitgebreid in beeld komt. En het blijkt uit de test als het puur gaat om de praktische binnenruimte, dat de XC40 praktisch gelijk is aan de binnenruimte van de XC60, die wel even een €15K duurder is. Bovendien heeft de RAV 4 een hybride systeem, waar geen laadkabel/stekker nodig is. En ik denk dat de ruimte, snelheid, meer weegt, dan het verbruik van een politie auto. Want dan zouden ze nooit de Audi 6 cilinder aangekocht hebben. Daarmee zeg ik niet dat de Kuga onder de maat is. Want het is algemeen bekend, dat de grotere Fords vanaf de C-Max, uitstekende rijeigenschappen hebben.

                                              #18545177
                                              Floki
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                17 March 2022

                                                @Hans GLX, ik houd het kort en simpel:

                                                jij schreef eerder in dit topic dat Kuga een de Mustang een afgrijselijk groot display hebben. M.b.t. tot de Kuga is dat dus 101%  niet waar.

                                                Jij schreef enkele berichten terug dat de RAV4 hoger is dan de Kuga.

                                                Met name vorenstaande 2 beweringen van je zijn dus keihard NIET waar. Daarom vind ik het jammer dat je (kennelijk) zomaar wat roept, terwijl de cijfers en afbeeldingen anders uitwijzen.

                                                Dat jij een die-hard fan van de XC40 bent, dat weten we inmiddels en dat geeft niets, dat mag. Net zoals ik de GLX zal blijven verdedigen.

                                                Heb jij voor de grap gekeken naar de verbruikscijfers van de RAV4 (en tevens naar die van de GLX en de XC40). Tel daarbij op de miljoenen Km’ters die de politie jaarlijks rijdt en je kan aanvoelen waarom sommige auto’s niet op het wensenlijstje van de politie voorkomen.

                                                Het argument dat de politie een aantal hele snelle Mercedessen en Audi’s heeft is een non-argument. Natuurlijk heb je voor bepaalde taken bepaalde auto’s nodig.

                                                De Kuga en de X1 zijn bedoeld voor de vele miljoenen Km’s die de politie jaarlijks regulier gaat rijden.

                                                #18545180
                                                Hans GLX
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  19 May 2018

                                                  Nou, over het verbruik van mijn Volvo met 1525kg automaat kan ik kort zijn. Ik zit nu met 37.000 km op de teller op een verbruik van 1:17. Hiet een plaatje van de midden display, die nog wat positiever is, dan het werkelijke verbruik. Ja, de Mustang heeft een absurd groot scherm. Bij de Kuga is dat aanzienlijk kleiner, maar staat wél bovenop het dashboard geplaatst, ipv geïntegreerd zoals bij de Opel en de Volvo.

                                                  Radio 10 60 & 70s

                                                  #18545184
                                                  Floki
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    17 March 2022

                                                    @Hans GLX : niet de benzineversie, want die gaat de politie niet kopen. Kijk naar de verbruikscijfers van de PHEV’s.

                                                    Wat de display betreft in de Kuga : dáár is juist over nagedacht. Zo min mogelijk de ogen naar beneden en zoveel mogelijk recht houden.

                                                     

                                                    Misschien beter niet discussiëren om het discussiëren? De politie had ook kunnen kiezen voor een SUV van Dacia. Dat hebben ze niet gedaan, ondanks het feit dat een nieuwe Dacia nog geen 20 k kost. Enig idee waarom niet? Ik hoor je denken, juist dáárom niet.

                                                    #18545187
                                                    Hans GLX
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      19 May 2018

                                                      En wat betreft dat de Volvo XC 40 “niet in beeld zal komen”, daar denken onze Oosterburen schijnbaar heel anders over, met hun huismerken als: BMW, Ford, Opel, Audi, Merecedes…..

                                                      ab

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 84)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.