HD Traffic / TMC Traffic Rossland X

Forumindex Forums Modellen Crossland HD Traffic / TMC Traffic Rossland X

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #18357257
    robharmsen
    Deelnemer
      Lid sinds:
      14 June 2018

      Hallo beste forumbezoekers en leden.

      Ik heb sinds Maart 2018 een Opel Crossland X Innovation (incl. Innovation+ pakket) en was van mening dat naast het geïntegreerde TomTom navigatiegedeelte (wat overigens 1-op-1 over is gekomen van Peugeot PSA) ook de module HD Traffic aanwezig moet zijn. Nu krijg ik alleen de tekst “TMC” te zien en de file info is belabberd slecht. Opel op Twitter geeft toe dat HD Traffic aanwezig moet zijn op zowel de Crossland X als de Grandland X (zie bijgevoegde screenshot). De dealer zegt het niets, Opel NL zegt het niets en niemand heeft een antwoord.

      Wie van de lezers heeft een Crossland of Grandland waarin de letters “TMC” veranderen in “HD Traffic”? Heeft iemand hier ervaring mee?IMG_5286

      #18357339
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        Niemand bij Opel die een antwoord wil of kan geven, ik denk dat er 2 mogelijkheden zijn:

        1) Opel wil er niet voor betalen,

        2) of het is de beperkte communicatie mogelijkheden tussen Onstar en Intellilink 5.0 die de bottle nek is.

        Mocht het optie 1 zijn dan hadden ze er ook voor kunnen kiezen om het vrij te geven en de klant zelf te laten kiezen een abonnement af te sluiten hiervoor.

        Het is bij Peugeot immers ook maar 3 jaar vrij van kosten en daarna moet je hiervoor betalen.

        Het intellilink is waarschijnlijk te vroeg uitgebracht na het samengaan van Peugeot en Opel. het is natuurlijk erg knullig dat Onestar hiermee niet over weg kan. Hopelijk is het straks wel mogelijk na een update.

        De tweet in de screenshot ken ik ook, overigens mijn dealer heeft een Peugeot dealer gevraagd of die het kon vrijgeven maar dat zou niet mogelijk zijn.

        Er zit voorlopig even niks op dan afwachten of Opel het mogelijk gaat maken, en afwachten is ook niet mijn aard……

        #18358658
        Remco_edam
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 July 2018

          Bij mijn Crossland van mei 2018 komt er bij file geen waarschuwing in de kilometermarkering naast de navigatie, waardoor je niet in de gaten hebt dat er file komt. Bij mijn TomTom gebeurde dat wel voorheen en dat was erg duidelijk. Bij de letters TMC komt wel een file icoontje, maar dat is onopvallend. Alleen als dit aandruk zie ik de files op de route. Ik heb al in de instellingen gekeken maar kan verder niets vinden. Hebben meer gebruikers dit opgemerkt ? Is er wat aan te doen ?

          #18359243
          demullies
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 August 2018

            Hallo allemaal,

            Ik ben ook in het trotse bezit van een Crossland X en loop ook tegen hetzelfde probleem op, dat de TT Traffic niet werkt op het navigatiesysteem.

            Mijn vorige auto was een Citroën C3 met in mijn ogen exact hetzelfde navigatiesysteem, bij dat systeem werkte TT Traffic perfect.

            Ik heb diverse keren Opel gemaild met de vraag of het mogelijk is om dit ook te activeren maar tot op vandaag nog steeds geen antwoord hoe het evt ingeschakeld kan worden.

            Bij Citroën werd deze service direct bij de aflevering door de dealer inwerking gesteld dus moet naar mijn mening de Opel dealers ook de mogelijkheid krijgen of hebben om TT Traffic zelf te activeren.

            Bij Opel geeft men toe dat dit navigatiesysteem zo nieuw is voor hun dat ze er zelf geen raad mee weten, dus ik gaf ze als tip daar het een PSA systeem betreft eens te raden moeten gaan bij of Peugeot of Citroën Nederland die kunnen hun vast vertellen wat te doen om alle Opel rijders van de Crossland en de Grandland X de service te verlenen die hun zoeken.

            Ik hoor graag als er in de toekomst een oplossing is gevonden waardoor TT Traffic wel gebruikt kan worden in onze mooie auto’s.

            André

             

             

            Geachte heer,

             

            Hartelijk dank voor uw e-mail van vandaag met de waardevolle terugkoppeling.

             

            Het zijn inderdaad nieuwe systemen voor Opel. Het gros van onze modellen is nog voorzien van de systemen uit de tijd dat General Motors de eigenaar van Opel was. Wellicht dat de service in toekomstige modellen geïntroduceerd wordt. We zullen navraag doen of hier enige informatie over beschikbaar is en komen er komende week uiteraard bij u op terug.

             

            Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben, dan bent u uiteraard van harte welkom om deze kenbaar te maken onder vermelding van dossiernummer: 489214-15451…..

             

             

            Met vriendelijke groet,

            Opel Nederland B.V.

             

            #18359359
            jack50
            Deelnemer
              Lid sinds:
              8 August 2018

              Hallo

              Ik heb ook een crossland X en heb hetzelfde probleem als jullie. De herkenning van files is inderdaad ook bij mij heel slecht. Enerzijds omdat je altijd moeten kijken of het TMC icoontje verschijnt (en dan moet je erop drukken en dan krijg je een lijst, waarop je weer moet drukken en dan krijg je een kaart met de plaats van die file. En zo kan ik alle lijntjes afgaan. Zeer veilig tijden het rijden.) en anderzijds omdat TMC toch echt wel slechter werkt dan HD trafic. Ik heb dus weer mijn “oude” tomtom bovengehaald in mijn nieuwe wagen  :negative:   Goe bezig… Je kan dus niet op het lijntje naast de kaart zien waar de files/ongelukken/… zijn. Dan kunnen ze beter dat weghalen. Dan is de kaart groter  :yahoo:

              Wat ik ook spijtig vind is dat je geen alternatieven kan vragen. Er is wel natuurlijk de keuze uit snelste, kortste,… maar bij Tomtom kan je ook voor bv. de snelste, alternatieven krijgen. Vind ik wel handig.

              Voor de rest natuurlijk een leuke auto!

               

               

              #18359360
              demullies
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 August 2018

                Zojuist terugkoppeling gehad van Opel Nederland,

                Zoals verwacht het onbevredigende antwoord dat het op dit niet mogelijk is om van HD traffic gebruik te kunnen maken, het is volgens Opel niet uitgesloten dat in de toekomst er wel gebruik gemaakt van kan worden.

                Ondanks dat Opel al ruim een jaar onder PSA vlag valt weten ze bijna niets te vertellen over de mogelijkheden van het navigatiesysteem die op dit moment gebruikt wordt in de Crossland en Grandland (erg vreemd maar helaas de realiteit)  :no-money:  :no-money:  :no-money:

                 

                 

                #18365027
                groen001
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  23 October 2018

                  Sinds enige tijd prachtige reclame van Opel Crossland X op tv met SMART NAVIGATIE. Super snel door Rotterdam met steeds de goede route door dynamische navigatie !!

                  Wanneer krijgen wij dit op onze Crossland X ipv het gevaarlijke TMC systeem (zie ook eerdere berichten) waarbij we onze aandacht op het systeem moeten richten ipv op de weg ??

                  Dit aangekaart bij OPEL NEDERLAND (waarbij ik trouwens steeds door een Belg te woord wordt gestaan…) maar die weten niet eens wat SMART NAVIGATIE is ?!?!

                  Volgens mij wordt dit inmiddels toch wel een RADAR/KASSA/ANWB-onderwerp na zo’n lange tijd zonder enige normale reactie vanuit Opel !!

                   

                   

                  #18366179
                  Remco_edam
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    21 July 2018

                    De falende TMC en filemeldingen aangekaart tijdens de eerste onderhoudsbeurt van mijn crossland. Ze gingen ernaar kijken. Volgens de monteur deed de navigatie het prima. Helaas niet goed geluisterd naar het werkelijke probleem. geen actieve filemeldingen en geen automatische omleidingen.

                    Ik heb uitgelegd dat mijn oude tomtom van 6 jaar oud dit slimmer doet, en ik van deze dure optie verwacht dat het goed werkt. Ook het erkennen van het probleem zou handig zijn. Ik heb de servicemedewerker verwezen naar diverse internet fora waar dit staat uitgelegd, ter plekke samen gekeken. Hij had dit nog nooit gezien of gehoord bij de crossland/grandland. Hij zou het uitzoeken, helaas nog niets gehoord. Ik vrees dat het met de vakantie weer google maps wordt op de oude tomtom. B-)

                    De reclame op tv is dan ook misleidend, er is niets smart aan op dit moment.

                    #18369112
                    AdamOpel51
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      7 October 2019

                      Ben zelf dermate terleurgesteld in Crossland navigatie dat m,n tomtom 6100 go weer op het dashbord staat, wat een zeperd van Opel ???????

                      #18369367
                      TheLarger
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        21 November 2010

                        Mee eens, daarom gebruik ik altijd mijn Iphone carplay/navigatie. Ik vind het hele systeem teleurstellend. Traag. Loopt soms gewoon vast. Eigenlijk is er niks bijzonders aan het systeem…

                        Kaarten updaten is ook hopeloos traag en niet meer van deze tijd als je het mij vraagt..

                        #18372848
                        gjlankamp
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          2 March 2020

                          Sinds Januari werkt HD Trafic bij mij. Ik heb mijn Crossland X in november 2019 gekregen. Het werkt super nu.

                          #18372860
                          jack50
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            8 August 2018

                            Hallo gjlankamp

                            Bedoel je dat bij jou nu HD trafic werkt ondanks dat bij de andere het slechtere TMC werkt ? Of heb je je verkeerd uitgedrukt ? Indien HD werkt, wat heb je hiervoor moeten doen ?

                             

                            #18372877
                            AdamOpel51
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              7 October 2019

                              Heb TOMTOM TRAFIC gekregen door via myopel.nl de live navigatie aan te vragen die gratis onderdeel is van live connect

                              dit werd snel per mail bevestigd en vanmorgen was mijn navigatie systeem voorzien van TOMTOM Trafic, geweldig eindelijk de juiste service en een uitstekend navi :dank-u: :toppie: gatiesysteem op mijn Crossland, OPEL BEDANK !

                              #18372881
                              Remco_edam
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                21 July 2018

                                Nu nog een redelijke oplossing voor de Crosslands met onestar, zou toch mogelijk moeten zijn om die een software update te geven zodat zij hier ook gebruik van kunnen maken. Ik hen nu een auto van 1,5 jaar oud die niet doet wat hij moet doen.

                                #18372897
                                AdamOpel51
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  7 October 2019

                                  Opel Connect gaat het niet worden, daar stoppen ze mee op 31-12-2020 !

                                  #18372976
                                  digitall12
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 September 2019

                                    Je bedoelt On Star denk ik.

                                    ik heb een Crossland van Augustus 2019 en die heeft geen On Star laat staan Connect.
                                    Nu heb ik alleen TMC en geen enkele mogelijkheid om HD Traffic te krijgen.
                                    Bij de Opel Live app staat mijn aanvraag voor live navigatie al sinds Jan 2020 op ‘ in behandeling ‘

                                    Dus ik betaal voor een incomplete auto.

                                     

                                    ——-: edit:

                                    Ik ben er uit! Ik heb nu HD Traffic in de Crossland!
                                    Dit heb ik gedaan:

                                    Allereerst heb ik de firmware update gedaan die voor mijn auto geldt. 21.08.25.12_nac-r0

                                    Die op een usb stick tesamen  met de license key gezet. De usb in de bovenste ingang van de auto gestopt. Daarna kreeg ik een melding omdat dat er geen media bestanden op de stick staan maar dat klopt. Dus eventjes wachten en toen gaf het systeem aan of ik wilde updaten.
                                    Na de firmware update die ongeveer een half uur duurde startte het systeem weer op met de nieuwste update.
                                    Daarna heb ik de nieuwste navigatieupdate gedownload en ook op de usb stick gezet. Dit is versie 16.
                                    De usb stick heb ik in de auto gedaan en er kwam vanzelf de melding of ik map-eur wil updaten. Ja dat wil ik en op ja geklikt.
                                    Deze navigatie update duurde wel 45 minuten. Dus het is zaak om start/stop uit te zetten.
                                    Na deze update startte het systeem op en had ik de nieuwste firmware en navigatie op dit moment.
                                    Om HD traffic te krijgen moet je eerst de Opel app downloaden. Daarin klik je rechtsonder op Auto. In het volgend scherm gekoppelde services. Dan kun je Live services activeren. Je komt op een andere website terecht:connect.opel.nl

                                    Daar kun je live services activeren.
                                    Ik had dit al gedaan maar ik wist niet welke vervolgstappen er genomen moest worden. Want ik had nog steeds geen HD traffic!

                                    Welnu, ik heb een iPhone.  Dus ik beschrijf hier hoe je het moet doen met IOS.
                                    Stap in je auto en zet je Bluetooth aan en koppel deze met de auto.
                                    Ga dan naar je instellingen van je iPhone en klik op Persoonlijke hotspot. En zet deze aan!
                                    Ga dan naar services klik op de wereldbol.
                                    Open je Opel app en klik op gekoppelde services.
                                    Ik kreeg in het scherm : Geactiveerd

                                    En daarna kreeg ik in het navigatiescherm rechtsonder TomTom HD traffic in beeld!
                                    En daarbij kun je het weer op het overzichtscherm zien.

                                    Maar let op: Als je de hotspot weer uitzet, dan is je HD traffic ook weg. Dus je hotspot moet altijd aan blijven staan.

                                     

                                    Ik hoop dat het een beetje duidelijk is

                                    #18373011
                                    AdamOpel51
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      7 October 2019

                                      Ik heb mij via myopel.nl opgegeven bij de gratis versie life navigatie, een bevestiging mail aangeklikt waarna een mail

                                      kreeg over een factuur op € o.oo  dus gratis ! en tijdje later was mijn firmware geupdate en stond tomtom traffic rechts onder in het beeld en werkte het.

                                      Via Myopel.nl ook de kaarten geupdate, uitgepakt met winzip 7 ,gekopieerd naar een usb 3 stick en in de juiste

                                      usb ingang van mijn Croslland gestoken 3 kwartier later was het kat in het bakkie versie 16

                                      Succes allemaal !

                                      #18373012
                                      Remco_edam
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        21 July 2018

                                        Hoe oud is jouw crossland ? Heb dat ook bij de mijne geprobeerd maar krijg dat het chassisnummer niet bestaat. ik heb nog de versie die oorspronkelijk met on star werd uitgeleverd. je zou denken dat dat op te lossen moet zijn. navigatie scherm ziet er hetzelfde uit bij de oudere en de nieuwe versies.

                                         

                                        #18373014
                                        AdamOpel51
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          7 October 2019

                                          Hallo, mijn Crossland is van juni 2019, wat is jou probleem nu

                                          #18373020
                                          Remco_edam
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            21 July 2018

                                            Ik kan me niet aanmelden, chassisnummer wordt niet herkend. Mijn Crossland is van mei 2018. Ik zou graag de filemeldingen ontvangen. Had wel 1 jaar on star.

                                             

                                            #18373240
                                            AdamOpel51
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              7 October 2019

                                              Beetje laat: maar het chasisnummer staat o.a. op de voorruit ?  Rechts onder aan ?

                                              #18375232
                                              Moppekieko
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                29 May 2012

                                                Ik ben sinds mei 2020 een trotse bezitter van een gloednieuwe Opel Crossland X. Ook ik ben lang bezig geweest om live navigatie werkend te krijgen. Het is mij uiteindelijk gelukt en is achteraf erg simpel. Ik zie onderstaande oplossing nog nergens staan dus wil dit graag met jullie delen.

                                                1 Uiteraard moet je je eerst registreren via Opel Connect. Vrij snel stond bij mij de optie dat Live navigatie geactiveerd was. Maar dan werkt het nog niet :-(

                                                2 Bij de eigenschappen van de bluetooth verbinding in de auto, welke ook gebruikt wordt om bv Spotify te luisteren en je gegevens van je telefoon over te halen moet de optie “Gegevens mobiel internet” aangevinkt zijn

                                                3 Bij de navigatie instellingen moet de optie “Versturen van gegevens” (bij de tab Kaart) aangevinkt zijn.

                                                Hierna werkte bij mij live navigatie tot mijn volle tevredenheid.

                                                #18394466
                                                jack50
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  8 August 2018

                                                  Begrijp ik het nu goed dat als je een crossland X hebt van 2018 dat je geen HD traffic ga kunnen krijgen? Enkel de nieuwere versies kunnen dit?

                                                   

                                                   

                                                23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
                                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.