Harde schijf vraag

Forumindex Forums Overige PC & Multimedia Harde schijf vraag

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17210274
    Edvries
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 December 2004

      Hoi alelmaal,

      Vraag.

      De harde schijf van mijn oude PC wil ik graag weer eens inzien. Nu is die oude PC gecrasht.Bijna alles is er al uit gesloopt, behalve dus die harde schijf.. Is het mogelijk om die harde schijf eruit te halen (ja dat kan :P) maar om hem dan in mijn nieuwe pc aan te sluiten zodat ik hem kan bekijken..? Of op een andere manier. Staan nog een hoop foto’s op namelijk die nooit geback upped zijn.. helaas.

      Graag hoor ik het en of het zelf te doen is..?

      thanx alvast!!

      Groet Eric.

      #17490240
      gtw
        Lid sinds:
        1 July 2004

        op zich geen enkel probleem, als die niet direct op je nieuwe systeem zou passen, daar is wel een omweg voor, ik heb een adapter liggen, en daar kan ik alle soorten via usb weer inzien, ed, dus zo een adapter is altijd een optie, als de schijf niet stuk is tenminste

        #17490241
        Roelof
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Inderdaad even als 2e schijf aansluiten en je moet hem kunnen benaderen.

          #17490242
          Edvries
          Deelnemer
            Lid sinds:
            24 December 2004

            owkee… ik zal m er eerst eens uithalen dan. De schijf zelf is niet stuk, hij is ooit gecrashed, dus alleen de besturingssysteem is stuk denk ik. Ben echt een leek op dit gebied, maar hoe sluit ik m op mijn nieuwe systeem aan? Zelfde manier als dat ik m van mijn oude pc afkoppel, dus binnen in de kast? Ziet ie m dan als een soort externe schijf ofzo?
            Ik heb ook een laptop. kan ie daarop dan hoef ik die kast niet open te maken.. en wat voor adapter bedoel je precies? naam, merk type? webLink misschien

            bedankt tot zover.

            #17490243
            Roelof
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Bij de Mediamarkt kan je een USB interface vinden met 3 soorten aansluitingen (2.5″ ATA, 3.5″ ATA en SATA) kost ongeveer 30 euro. Erg handig, gebruiken wij op het werk ook.

              #17490244
              Edvries
              Deelnemer
                Lid sinds:
                24 December 2004

                owkee, mooi, bedankt. Kan hem in principe ook weer net zo aansluiten zonder usb interface als ik mijn nieuwe systeem open schroef?

                http://www.graficall.nl/Product~id~8010-Gembird-USB-naar-Serial-ATA-IDE%20adapter.aspx

                #17490245
                Roelof
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Waarschijnlijk kan je hem zo op de kabels van de CDROM/SVDROM aansluiten

                  #17490246
                  Edvries
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 December 2004

                    ga morgen proberen
                    en anders koop ik ff zo een usb interface

                    #17490247
                    gtw
                      Lid sinds:
                      1 July 2004

                      als je deze op de cd kabel aansluit, de rest er ff afhalen, dus alleen die schijf erop, hoef je ook niet naar jumpers te kijken, en zou die het moeten doen .

                      #17490248
                      Edvries
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        24 December 2004

                        Okee, ik heb m aan de cdrom gehangen en kan al een heleboel weer zien. hij zegt alleen dat deze harde schijf totaal maaar 7,85 GB heeft, en dat is niet zo, waar is de rest? Tips ideen?

                        #17490249
                        Anoniem
                          Lid sinds:
                          1 January 1970

                          origineel gepost door Edvries
                          Okee, ik heb m aan de cdrom gehangen en kan al een heleboel weer zien. hij zegt alleen dat deze harde schijf totaal maaar 7,85 GB heeft, en dat is niet zo, waar is de rest? Tips ideen?

                          Dan heb jij meerdere partities op staan, je schijf is dan zeg maar in tweeen of meer opgesplitst.

                          belangrijk is dat je de jumper,op de achterkant van de schijf
                          op slave zet, staat nu denk ik op master.
                          [is af te lezen op je harde schijf waar de jumper/stekkertje zit]

                          daarna computer opstarten, daarna op ‘mijn computer’
                          klikken kijken of je die schijf ziet met meerdere partities.

                          vergelijk voor de zekerheid de IDE aansluitkabel van je oude computer en die van de nieuwe.
                          kan zijn dat die schijf nog aangesloten was op een ouder type IDE kabel, zo ja dan die kabel weer gebruiken.

                          #17490250
                          Roelof
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            Als de schijf gezien wordt zal er niets fout zijn met de master/slave setting. Aangezien de schijf gecrashed was kan het best zijn dat de partititabel beschadigd is.
                            Ik zou in ieder geval nu eraf halen wat je kunt vinden en dan daarna de schijf checken met software zoals Partition Magic, misschien kan die nog de partitie repareren.

                            O ja, laat ook in de bios de boel goed detecteren mocht je dat nog niet gedaan hebben.

                            #17490251
                            Edvries
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              24 December 2004

                              hoe doe ik dat in godsnaam, nogmaals ben een leek hoor. Vond het al knap van mezelf dat ik zover kwam!! hahaha Bedankt maar weer tot zover!!

                              #17490252
                              Roelof
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                PC aanzetten en je krijgt een melding zoals “Press F10 to enter BIOS setup” , dat kan meestal F10, F2 of DEL zijn.

                                Ergens daar kan je een menu vinden om de drives te bekijken cq te detecteren.

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.