Hapert bij lage toeren en gas geven

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Hapert bij lage toeren en gas geven

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 152)
  • Auteur
    Berichten
  • #17923799
    Vinci
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 August 2009

      Helemaal gelijk in hoor Opeltechniek, ben ook van redelijk oude garde… maar wel een fijnmechanica en electronica achtergrond.

      Dat relais is behoorlijk standaard, maar ik heb er zelf eentje gefabriceerd zoals te zien is in het andere onderwerpje. Dit was meer omdat ik die onderdelen had liggen destijds en het was weekend, aan het prutsen met de auto en kon niet gelijk een originele kopen. Heb er toen maar gelijk nwat beters van gemaakt met kortsluit diodes, autom. zekering richting de pomp, betere relais en controle ledjes…

      Pomp in de tank dan moet je even je achterbank zitting optillen en daar onder die dop eruit trekken. Daar onder zitten de aansluitingen. Dan gewoon even de stekkertjes los en spanning/weerstand meten. Eerst spanning meten zodat je weet wat de + is en dan weerstand op de – naar massa, moet nul ohm meten ongeveer. Nou is dat laatste nog niet heilig, want de meter meet met heel lage stroom en de pomp trekt behoorlijk veel. Een andere methode is de spanning meten tussen de pomp massa en het chassis. Hier moet nauwelijks spanning op staan als de pomp draait. Mocht hier spannign tussen gemeten worden dan betekent dat er veel weerstand is op je massa….

      #17923801
      KiLLaHeRTz
        Lid sinds:
        30 August 2010

        Gelijk heb je Opeltechniek.

        Heb vanochtend even de koelvloeistof sensor nog maar een keer gemeten, hij was 6000kOhm, dit is ver onder de 0 graden voor de ECU, zelfde bij warme motor, dan is hij 500Ohm wat ongeveer 60 a 70 graden is… Wel raar aangezien ik de auto een paar weken terug had uitgelezen en toen was de koelvloeistof netjes 92 graden uitgelezen :hmmz

        Morgen nieuwe erin steken en dan maar kijken! Tevens komen dan ook de bougiekabels binnen, als ze niet afwijken van mijn huidige kabelset gaan ze gewoon terug :)

        #17923802
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          Ver aan het begin van het onderwerp had ik ook al voorgesteld om die te vervangen…

          http://www.vauxhall-car-parts.co.uk/acatalog/VAUXHALL_WATER_TEMPERATURE_SENSOR_-_90542063.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

          Kost je ook de kop niet. Ik ga dat soort onderdelen vaak niet eens meten, maar gelijk vervangen. Is altijd handig om voor toekomstige problemen op de plank te hebben liggen.

          Een onderdeel tegelijk en als het ineens goed is heb je de oorzaak gevonden en mieter je de oude weg. Dit geldt voor het pomp relais, temp sensor, bougies enz….

          #17923800
          KiLLaHeRTz
            Lid sinds:
            30 August 2010

            Klopt, maar aangezien het ding een paar weken terug het nog deed keek ik er niet naar. Maargoed, goede leer voor de volgende keer ;) Wat in het verleden gebeurd bied geen garantie voor de toekomst…

            #17923803
            KiLLaHeRTz
              Lid sinds:
              30 August 2010

              Nou, koelvloeistof sensor vervangen en bougiekabels vervangen, gelijk betere reactie op het gaspedaal! Echter is het benzine verbruik nog steeds aanwezig :( Vandaag reed een collega achter me en die zei dat mijn auto behoorlijk stonk naar benzine tijdens het gasgeven. Hij spuit dus nog steeds teveel benzine in!

              Wat is er al vervangen:

              KVS temp sensor
              Lambda sensor (paar maanden terug, oude was kaduuk)
              bougies
              bougiekabels

              DIS bobine heb ik gemeten en is goed. Wat horen de waardes van de LMM te zijn? stationair en deels belast?

              #17923804
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                @KiLLaHeRTz wrote:

                Nou, koelvloeistof sensor vervangen en bougiekabels vervangen, gelijk betere reactie op het gaspedaal! Echter is het benzine verbruik nog steeds aanwezig :( Vandaag reed een collega achter me en die zei dat mijn auto behoorlijk stonk naar benzine tijdens het gasgeven. Hij spuit dus nog steeds teveel benzine in!

                Wat is er al vervangen:

                KVS temp sensor
                Lambda sensor (paar maanden terug, oude was kaduuk)
                bougies
                bougiekabels

                DIS bobine heb ik gemeten en is goed. Wat horen de waardes van de LMM te zijn? stationair en deels belast?

                @KiLLaHeRTz wrote:

                Bougies er pas nog uitgehaald (Bij Driem en klepstoters vervangen) en waren koffiebruin. En heb geen kat :D

                En allemaal identiek? Ik heb een ultrasoon reiniger staan, kan je injectoren wel eens een keertje er in leggen als je wilt?

                #17923805
                KiLLaHeRTz
                  Lid sinds:
                  30 August 2010

                  Bougies waren allemaal koffiebruin… Als je dat zou willen doen zou dat super zijn, maar zou hij met verstopte injectoren niet juist arm moeten lopen? PM me je gegevens maar, dan kom ik een keer langs!

                  Kan het de LMM zijn? Op de Tech 1 gaf hij stationair 16kg/h en 1V aan, met stilstaand ietswat gasgeven rond de 60kg/h en 1.8V. Kon niet al teveel gasgeven aangezien ik voor de opel dealer stond… Ik ga hem deze week nog een keer uitlezen, kijken of het ook tijdens het rijden mag.

                  #17923806
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    Nee, injecotren hebben een naald en als die niet goed afsluit druppelen ze na en loopt hij juist te rijk…

                    Ik heb er al een keer injectoren in gereinigd hoewel ik niet 100% kan aantonen dat de methodes die ik gebruik volgens de boekjes kloppen. Het zal geen kwaad kunnen in elk geval, maar als mensen hier nog tips hebben die vaker injectoren hebben gereinigd of betere methodes weten hoor ik het graag!!

                    Wat de LMM betreft zou ik niet precies weten wat een normale meetwaarde is, geen ervaring mee (nog)…

                    #17923807
                    Klopper
                      Lid sinds:
                      19 September 2010

                      Kunnen nog wel even de LMM overzetten vanuit mijn auto, dan kunnen we dat in ieder geval ook controleren. Al weet ik niet of er verschil is tussen 2.5 en 2.8?

                      #17923808
                      KiLLaHeRTz
                        Lid sinds:
                        30 August 2010

                        Jij hebt geen lmm maar een lhm :(

                        #17923809
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          Ze zijn weliswaar verschillend en niet zomaar uitwisselbaar, maar zijn qua werkingsprincipe wel vergelijkbaar. Beide zijn MAF sensors wat staat voor ‘Mass Air Flow’ de C20NE heeft enkel een AF sensor en meet enkel Air Flow… Alleen heeft de M2.5 een 6 pins en M2.8 een 4 pins connector…

                          #17923810
                          KiLLaHeRTz
                            Lid sinds:
                            30 August 2010

                            Nou, gisteren remlampen vervangen, had de beste man de verkeerde gegeven. Ik heb 3 pollige nodig, laten zien, hij gaf me per ongeluk 2 pollige zonder dat ik het zag. Vandaag reed ik naar mn werk met lichten aan, remmend de parkeervak op, contact uit, motor blijft draaien?? Rem los = motor valt uit. Kon mn sleutel er gewoon uithalen, als ik maar mijn remmen ingedrukt hou en mn lichtschakelaar aanlaat, dan bleef er een + op de ECU staan en denkt hij dus dat het contact nog aan staat.. Erg vaag, heb 1.5 uur gezocht naar het probleem en dan is het zoiets simpels :P

                            Maargoed, ik ben dus naar de opel dealer gereden, wederom uitgelezen, maar niet echt iets van, heee das raar! Echter wel een aantal dingen dat een beetje opviel. Lambda sensor pingelt tussen de 90mV en de 0.9V, dit is goed, maar doet hij dat ook stationair en continue? Ik dacht dat hij stationair een minder groot bereik had? Correct me if I’m wrong. Ook als ik gasgaf reageerde de lambda goed, echter bij het gas loslaten gaf hij circuit open aan? Dit iedere keer opnieuw! Voltage blijft hij wel weergeven en de MM lampje gaat niet branden? Klopt dit verhaal of is de lambda stuk?

                            LMM stijgt gewoon keurig in waarde als ik gas geef. Echter zou ik de waardes dat dat ding zou moeten hebben wel willen weten voor de m2.8 versie. Dan kan ik controleren of deze echt goed is. Iig is van de aansluiting pin 2 of 3 (weet niet aan welke kant pin 1 is) gewoon 12V, de rest van de pinnen zijn massa. Hij krijgt dus in ieder geval 12V met contact.

                            Heb vorige week de KVS sensor vervangen, er zat een zwarte in, de opel dealert heeft me een blauwe gegeven.. Nu zag ik op de Tech1 dat de KVS temperatuur 5 a 6 graden hoger is voor de ECU dan voor mijn dashboard metertje? Maar hoe warmer de ECU denkt dat de KVS is, hoe minder benzine hij spuit toch? Dus in principe kan dit het niet zijn? Nu met een 4.5 uur koude motor is de sensor 2000kOhm. Warm is hij ongeveer 200 a 300 dacht ik. Dit klopt met de specs van de blauwe sensor.

                            Kan ik trouwens alvast testen of de injectoren wel echt slecht zijn door reiniger spul in de benzine te douwen? Of is dit spul echt nutteloos? :)

                            Bougiekabels zijn door Mijnautoonderdelen vervangen van BERU ZEF1157 naar ZEF157, zijn dit dezelfde? De nieuwe moest ik bekant met een hamer op zn plek douwen… Zo stroef gingen ze over de bougies heen terwijl ze wel dezelfde maat hebben en er gewoon hetzelfde uitzien…

                            #17923811
                            Vinci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2009

                              Dat reiniger spul is vrij nutteloos ja, geldklopperij… Die bougiekabels, weet je zeker dat die voor de zelfde bougie aansluiting zijn? Bougies zijn namelijk universeel, maar voor sommige kabels moet je met een tang die aansluitingen er af draaien…. Nou geloof ik dat die aansluiting op het schroefdraad voor auto’s niet zo gebruikelijk is, dus misschien is het gewoon nieuwigheid hoor…

                              Hoe die Lambda exact hoort te reageren weet ik niet. Heb je ook CO laten meten nu? Dat zegt natuurlijk alles over het mengsel.

                              KVS sensor is trouwens afzonderlijk van de KVS zender voor de dash, warmere motor is inderdaad minder inspuiting…. Meen dat de weerstand dan omhoog gaat….

                              LMM waardes:

                              #17923812
                              KiLLaHeRTz
                                Lid sinds:
                                30 August 2010

                                Bij het uitlezen met de tech1 kwam stationair 0.9~1V uit, dus dat klopt.

                                Warme motor is juist minder weerstand. Alleen kom nu op internet tegen dat de Astra F GSI c20xe m2.8 met DIS en TC een zwarte sensor had voor de kvs, ik had een zwarte sensor erin zitten voordat ik hem verving :hmmz Nu zit er dus een blauwe in op aanraden van de opel dealer, is dit wel juist? Ook i.v.m de hogere waarde van de temperatuur voor de ECU itt de dashboard meter. Echter zou dit niet veel uit moeten maken omdat hij dan juist minder inspuit…

                                Trouwens Vinci, de stekker naar de kvs sensor lijkt mij gewoon goed, hij krijgt gewoon een nette 5V!

                                Lambda regelt niks als accelereert zie ik net op een forum staan, dat verklaard waarom hij open-loop aangaf. Ga hier de volgende keer extra op letten. Maar ik verwacht dat hij het gewoon doet. Een kapotte lambda staat meestal vast op een bepaalde waarde of hij geeft helemaal niks meer door.

                                Jeetje wat een kut probleem. Ervan uitgaan dat de kvs sensor, LMM en Lambda goed zijn, wat regelt nog meer de hoeveelheid brandstof inspuiting? En zou het ook een mechanisch probleem kunnen zijn? (behalve de injectoren, die gaan gereinigd worden!)

                                #17923813
                                Vinci
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 August 2009

                                  Het enige wat ik verder kan bedenken is de programmering van de ECU…

                                  #17923814
                                  KiLLaHeRTz
                                    Lid sinds:
                                    30 August 2010

                                    Verrek nu je dat zegt, ik kan me herrinneren dat de voorganger van deze auto er een mtech chippie in had zitten.. Zal vast ook met de verhoogde brandstofdruk zijn! Zou het hier aan kunnen liggen?

                                    #17923815
                                    Vinci
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 August 2009

                                      Zeer zeker!! Hoewel de lambda waardes dat in zeker mate terug zouden moeten regelen, maar heb vaker gezien dat gechipte ECU’s dit soort problemen geven… Helemaal in combi met injectoren met hogere opbrengst.

                                      #17923816
                                      KiLLaHeRTz
                                        Lid sinds:
                                        30 August 2010

                                        Heb nog de standaard injectoren. Net weer de tech1 tijdens het rijden eraan gehangen, LMM is gewoon goed. In z’n 3, 3000 toeren en vol gas geeft rond de 190kg/h aan. Dit is als het goed is gewoon goed.

                                        Lambda blijf ik vreemd vinden, stationair gesloten loop, gas geven gesloten loop, gas los is open loop? Ik dacht dat hij bij gas geven niet naar de lambda waardes keek?

                                        Heb ook een flimpje gemaakt van wat je door de uitlaat hoort bij stationair. Hij lijkt af en toe een misfire te hebben, ff een heel klein plofje, gewoon broem broem broem poef broem broem… is echt minimaal maar wel aanwezig.

                                        Vinci, hoe kan ik dit oplossen? Heb immers de originele chip niet meer en mocht ik een aangepaste brandstof druk regelaar hebben, dan heb ik ook hiervan de originele niet.

                                        #17923817
                                        Vinci
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2009

                                          Lambda wordt voor zover ik weet alleen uitgeschakeld bij vol gas, maar dat is bij M2.5 en bij M2.8 weet ik het niet helemaal zeker. Lijkt me wel in elk geval… Maar hoe hij bij gas loslaten hoort te meten weet ik ook niet…

                                          Het probleem met dit soort dingen oplossen is altijd lastig als er in het verleden aan ‘gekloot’ is. Je weet immers niet zo gauw waar het aan ligt en daarom hou ik zelf het liefst alles aan de motor origineel, en bij upgrades zo veel mogelijk één ding tegelijk. Het beste wat je waarschijnlijk kunt doen is bij een goed adresje ding laten remappen….

                                          #17923818
                                          KiLLaHeRTz
                                            Lid sinds:
                                            30 August 2010

                                            Laten we eerst de injectoren proberen te reinigen, als dat niks uithaalt dan weet ik het ook niet meer en moet de boel idd maar geremapped worden.

                                            #17923819
                                            mattemaker
                                              Lid sinds:
                                              28 September 2007

                                              ik dacht dat ik al een reactie had geplaatst.. :hmmz

                                              ik heb precies het zelfde gehad, met de kvssensor..(***opeldealer) je moet een zwarte hebben als die er ook uit komt.. ik heb mijn motor m2.5 eerst een flinke revisie gegeven voor dat ik em in de corsa hing..
                                              heb toen alle sensoren nieuw gekocht.. kreeg daar ook een blauwe kvssensor bij..op adv van dealer.. later toen ik de motor erin had had ik ook deze problemen na VEEEEL zoeken en meten ,niks gevonden
                                              later op fotos van voor revisie zag ik dat er een zwarte in zat.. en met die zwarte loopt ie perfect..
                                              weerstanden zijn ook anders.. ;)

                                              #17923820
                                              Vinci
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 August 2009

                                                Ja, maar hier waren er wel al problemen voordat de blauwe er in ging. Kan alsnog dat de zwarte stuk was en dit de problemen oplost, maar kan ook heel goed zijn dat dit niks oplost….

                                                We moeten trouwens maar eens even afspreken voor het ultrasoon reinigen, dat kan nooit kwaad natuurlijk!

                                                #17923821
                                                KiLLaHeRTz
                                                  Lid sinds:
                                                  30 August 2010

                                                  Heb al injectoren van de m2.5 thuis liggen, die ga ik maandaag/dinsdag even proberen, kijken wat het doet. Thnx Klopper ;)

                                                  #17923822
                                                  Vinci
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 August 2009

                                                    Die zijn eigenlijk beter om te gebruiken ook. Die hebben namelijk maar één gat en dat kan dus niet gedeeltelijk dicht gaan slippen (waar veel M2.8 motoren door vastgelopen zijn)

                                                    #17923823
                                                    KiLLaHeRTz
                                                      Lid sinds:
                                                      30 August 2010

                                                      Mja klopt, maar geeft wel een mindere verneveling

                                                    25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 152)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.