Hapert bij lage toeren en gas geven

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Hapert bij lage toeren en gas geven

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 152)
  • Auteur
    Berichten
  • #17241850
    KiLLaHeRTz
      Lid sinds:
      30 August 2010

      Hallo,

      Sinds kort is mijn c20xe ineens een beetje gaan haperen als ik laag in de toeren ineens flink gas gaf. Dit had ik vroeger niet. Dit is ook wanneer ik stilsta, in z’n 1 zet en dan redelijk gas geef, dan wil hij ook wel eens gaan haperen.

      Ik heb het steeds kunnen nabootsen door 50~60 in z’n 5 te rijden, en dan vol gas te geven. Hierna wilt hij nog wel eens gaan haperen tot de ~1500 toeren en daarna schiet hij weg. Soms gebeurd dit ook boven de 1500 toeren maar dan is de hapering maar 1x en schiet hij weg.

      MM gaat niet branden, wie kan mij helpen aangezien dit zeer hinderlijk is, vooral bij stoplichten!

      #17923744
      CommoCruiser
      Deelnemer
        Lid sinds:
        23 March 2007

        Doet hij dit warm en koud ?

        Ik heb het een keer gehad, dat ‘m gasklepschakelaar stuk was en bleef plakken.
        Dan blijft hij elektronisch op stationair hangen, terwijl de gasklep wel open gaat.
        Je kan dit evt. even testen door de stekker van de gasklepschakelaar los te trekken en een testritje te maken.

        Hoor je de schakelaar klikken als je ‘met de hand’ gas geeft ?
        Kan met de motor uit.

        #17923745
        KiLLaHeRTz
          Lid sinds:
          30 August 2010

          Hij doet dit bij warm en koud. Tenminste heb het een aantal keren gehad dat hij het koud ook deed. Kan niet zo zeggen of het minder was als bij warme motor.

          Mocht hij blijven hangen, dan moet ik het bij hogere toeren toch voelen dat hij inhoud?
          Ik ga het iig proberen!

          #17923746
          CommoCruiser
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 March 2007

            Tsja, kleine moeite, even een stekkertje los trekken.
            Heb je die vast uitgesloten…

            #17923731
            KiLLaHeRTz
              Lid sinds:
              30 August 2010

              Stekker heb ik stationair losgetrokken, begon gelijk rot te lopen! En MM ging branden.

              #17923727
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Denk dat jij een dis blok hebt of niet?

                #17923738
                KiLLaHeRTz
                  Lid sinds:
                  30 August 2010

                  Yupz!

                  #17923735
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    Dan gaat dat testje niet werklen met je gasklep positie ‘schakelaar’ want het is bij jou een potmeter. Hij zal waarschijnlijk ook niet blijven hangen dan, denk ook niet dat daar het probleem zit.

                    Denk eerder aan een mengsel probleem, benzine druk, benzine pomp relais…

                    #17923728
                    KiLLaHeRTz
                      Lid sinds:
                      30 August 2010

                      Valt dat uit te lezen?

                      Trouwens, hij start ook moeizamer dan eerst, hij heeft moeite om van de 0 toeren af te komen, eigenlijk hetzelfde haperen! Eenmaal op zn stationair toerental draait hij beeldschoon, tot ik gasgeef natuurlijk.

                      #17923726
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Volgens de bulletins is bij die motor de temperatuur sensor plug een bekend probleem en is er een kitje voor om deze te vervangen. Dit kan heel goed zulke problemen veroorzaken.

                        #17923739
                        KiLLaHeRTz
                          Lid sinds:
                          30 August 2010

                          Temperatuursensorpplug? Wat moet ik hierbij voorstellen?

                          #17923740
                          Vinci
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2009

                            Dit plaatje komen ze mee:

                            En een heel verhaal met partnummers van het benodigde stekkertje en nog wat krimpkous enz… Je zou eens kunnen beginnen misschien met hem eens te controleren en te reinigen, maar uiteindelijk dan wel vervangen natuurlijk.

                            #17923734
                            Vinci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2009

                              Nog een plaatje:

                              #17923733
                              Vinci
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 August 2009
                                #17923732
                                Vinci
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 August 2009

                                  En deze:
                                  http://partsreunited.co.uk/store/Saab-Vauxhall-City/category/160/Vauxhall/listings/185532/90543865.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                  en

                                  http://www.vauxhall-car-parts.co.uk/acatalog/VAUXHALL_WATER_TEMPERATURE_SENSOR_-_90542063.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                  en

                                  http://partsreunited.co.uk/store/Saab-Vauxhall-City/category/160/Vauxhall/listings/185533/90543875.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                  Hier staat trouwens het hele spul beschreven, zijn wel PRECIES jouw klachten…
                                  http://94.175.159.153/sytemsandsoftwaredevelopment/systems/automotive/Tech/astrag/Field%20Remedy%201437.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                  #17923725
                                  KiLLaHeRTz
                                    Lid sinds:
                                    30 August 2010

                                    Er staat alleen gen C20XE bij.. Tevens is de klacht “hakkelen bij het rijden” Dit slaat meer op het hele toerenbereik en bij mij is het alleen de eerste 1500 toeren bij flink optrekken, rustig optrekken doet hij perfect! Ook staat er “while rough idling may stall”, dit doet hij dus niet, hij loopt heel mooi stationair. Dus of dit nou de oplossing is?

                                    #17923737
                                    KiLLaHeRTz
                                      Lid sinds:
                                      30 August 2010

                                      Net terug van de dealert, tech 1 eraan gehangen. Kwam niet zo veel uit helaas. Inlaat temperatuur was 20 graden boven de buitenlucht temperatuur, maar ik heb een open lucht filter dus dat verklaard het wel.

                                      Dit is wat ik heb opgeschreven:

                                      LMM is ongeveer 1V stationair met 16kg/h.
                                      Hall sensor schiet steeds van actief naar inactief.
                                      Bobine cyl 1 en 4 wisseld tussen laden en ontladen, 2 en 3 ook.
                                      Motorbel. signaal is 1.2ms? Wat is dit? Hij veranderd naar 2ms met wat gasgeven
                                      GKL-signaal is 9%, 22% bij wat gasgeven.
                                      Motortoer puls wisselt tussen actief en inactief.
                                      GEW. Lucht stat = 12kg/h stationair en 20 na wat gasgeven
                                      Act. lucht stat = 12kg/h stationair en bijna 40 na wat gasgeven
                                      LFR-Integrator = 128FASE? wat is dit?
                                      LFR-Afwijking = 165FASE?
                                      LFR-Kenv. Corr. = 131FASE?
                                      lambda varieert van 50mV tot +- 950mV = goed?
                                      O2 integrator = 126FASE?
                                      O2 NULL. KENVELD = 132FASE?
                                      O2 Deel. kenveld = 123FASE?
                                      Ontstekingsverst = 17 graden krukhoek en veranderd naar 36 graden na wat gasgeven?
                                      Klopvertraging = 0 graden krukhoek?
                                      inspuitinpuls 2.9ms naar 6ms na wat gasgeven
                                      Inspuit. uitsch. = geen cilinder
                                      Gecontr. NL.R.Pos = —FASE?

                                      Wat me wel opviel is dat het potmeter signaal (GK-Pot. Signaal) 0,47V is bij stationair, moet dit geen 0V zijn? Bij gas geven gaat hij wel omhoog, rond de 2000~3000rpm(weet niet meer precies) is hij 1.19V.

                                      #17923730
                                      kadettgsicrosser
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 January 2007

                                        lijkt me toch op een afwijking van je aangezogen lucht temp. heb je de temp sensor ook gemeten hoe warm die was?

                                        #17923729
                                        KiLLaHeRTz
                                          Lid sinds:
                                          30 August 2010

                                          nee dat niet, had ik aan moeten denken maar het was al tegen 5en en de dealer ging sluiten. Maar de motor was nog warm toen ik hem ging meten en tijdens het meten steeg de temp van mn motor richting de 100 graden, dus het lijkt mij niet zo gek dat de lucht bij de open lucht filter 20 graden warmer wordt? Moet toch maar een gaan kijken naar een CAI..

                                          #17923742
                                          Vinci
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            3 August 2009

                                            Die pagina beschrijft de zelfde onderdelen die je moet vervangen volgens Autodata. In deze software heb ik wel degelijk op een C20XE met dis gekeken en staat er wel degelijk ‘Engine stalls’ en ‘ Poor starting from cold’ ook nog bij. In elk geval zijn jouw klachten hier zeer goed mee te verklaren, want die sensor is DIRECT verantwoordelijk voor de hoeveelheid ingespoten benzine en als jij gas geeft dan gaat dat blok flink tekeer en kan het contact hier makkelijk door verbroken worden met de sensor (of haperen) doordat die connector bewogen wordt….

                                            Zou gewoon eens kijken of je vergulde contacten er in hebt zitten, zo niet zou ik ze zeker vervangen. Vraag de dealer maar eens want die zou van deze klachten af moeten weten, zijn veel problemen door geweest want die connector is in super veel modellen gebruikt.

                                            #17923741
                                            KiLLaHeRTz
                                              Lid sinds:
                                              30 August 2010

                                              Poeh, ik kan die sensor niet vinden aan de zijkant van mn motor, kan het ook zijn dat hij bij mn thermostaat zit? Zo ja, die is vergulden. Maar wat ik wel vond is dat er ene minkabel(denk ik, zit net naast de “sensor” bij de thermostaat) losjes zat en kon trillen, dat zou het heel goed kunnen verklaren!

                                              Maar is de ingespoten benzine afhankelijk van de water temp?

                                              Trouwens: “Engine Stalling” betekent dat de motor uitvalt, dat doet hij niet –> “Rough idling while engine may stall” = ruig stationair lopen met kans op uitval –> heb ik niet. Daarbij is “poor Drivability” ook wel weer overdreven :P

                                              #17923736
                                              Vinci
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 August 2009

                                                Engine stalling betekent dat hij inhoudt…

                                                De temperatuur sensor is direct gekoppeld aan de automatische choke functie wat binnen een heel breed temperatuur bereik zorgt voor het juiste mengsel. Hij heeft geloof ik een start temperatuur van -40 en dan gaat er een hele sloot meer benzine naar binnen. Als die dus zijn verbinding met de ECU kwijt raakt mag jij raden wat de gevolgen zijn….

                                                EDIT:Hij zit inderdaad als het goed is op je thermostaat huis…

                                                #17923747
                                                KiLLaHeRTz
                                                  Lid sinds:
                                                  30 August 2010

                                                  Volgens verschillende vertaalsites:

                                                  EN: stalling, stall
                                                  NL: afslaan

                                                  Maar wat je zegt kan de hele boel verklaren. Er zit trouwens een kleinere thermometer naast de grote met de plug. Deze heeft een klein nippeltje. Nu heb ik bij het vervangen van de thermostaat deze per ongeluk afgebroken en een nieuwe gehaald. Gelijk de kabel die erop hoort schoongemaakt en een nieuw “voetje” erop gezet. Moet zeggen dat ik nu niet meer het probleem kan geproduceren met een klein rondje door de stad.

                                                  Morgen een ritje breda, kijken wat hij doet. Mijn vraag is nu: Er gaan 2 van die “staven(thermometers)” achter de thermostaat, een grotere en een kleinere, uit de grote komen 2 kabels en uit de kleine 1, wat doen deze 2 samen?

                                                  #17923748
                                                  Vinci
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 August 2009

                                                    Je hebt helemaal gelijk, ik ging er van uit omdat ’to stall’ vertragen betekent…

                                                    Dat kleine stekkertje er naast is de temperatuur zender voor je instrumenten paneel, die zijn dus gescheiden van elkaar. Die heeft verder niks met je motor management te maken.

                                                    Als je probleem nu weg is of verbeterd is dan is dit wel hoogst waarschijnlijk wat je probleem veroorzaakt en wat ik al zei is het een bekend probleem en is er al een oplossing voor bedacht, dus de dealer moet hier ook van af weten en je de juiste onderdelen kunnen leveren. Maar goed, dat lijstje hierboven is precies overgenomen uit Autodata en dus ook precies wat de dealer je in handen zult geven. Bij het setje hoort ook een nieuwe sensor… Wel kun je het voordeliger krijgen als je het online besteld denk ik, jouw keus….

                                                    Het beste ermee! :thumb

                                                    #17923749
                                                    opeltechniek
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      20 March 2010

                                                      gewoon ff bougies en bougiekabels checken en vooral niet te moeilijk denken.
                                                      Het valt me op dat er hier op het forum vaak veel te moeilijk gedacht wordt.
                                                      Een ëchte” automonteur valt bij moeilijkheden altijd terug op de basis!!
                                                      Gewoon normaal krijgt ie brandstof en vonkt ie??
                                                      Onder in toeren schokken = ontsteking!!
                                                      Groet Erwin

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 152)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.