Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Hapert bij lage toeren en gas geven
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 september 2011 om 22:14 #17923750
@opeltechniek wrote:
gewoon ff bougies en bougiekabels checken en vooral niet te moeilijk denken.
Het valt me op dat er hier op het forum vaak veel te moeilijk gedacht wordt.
Een ëchte” automonteur valt bij moeilijkheden altijd terug op de basis!!
Gewoon normaal krijgt ie brandstof en vonkt ie??
Onder in toeren schokken = ontsteking!!
Groet ErwinEen echte automonteur is dan ook meestal alleen goed in een echte auto, en geen rijdende computer. Zodra er electronica stuk is wordt het altijd ‘moeilijk’… ;)
Nou valt deze nog mee en zeker nu het al dagen droog weer is kan het zeker de ontsteking zijn, want die is allergisch voor vocht. Geen verkeerd idee om even de bougies en kabels ook te vernieuwen…vooral als die er al wat jaartjes op zitten….
29 september 2011 om 12:18 #17923751bougies zal laatst nog vervangen, de kabels nog niet :hmmz Dacht dat bougiekabels meestal bij hogere toeren pas problemen gaven :hmmz
Daarbij, onder in toeren problemen hoeft niet persé ontsteking te zijn! Teveel benzine inspuiten onderin geeft ook problemen!
Heb het probleem nog niet kunnen reproduceren, het lijkt voorbij te zijn? Trouwens Vinci, van die 2 thermometers, hoe kan die kleine werken als er maar 1 kabel uit komt?
29 september 2011 om 16:07 #17923752Die kleine maakt massa op het blok… Zit gewoon een NTC of PTC weerstand in (temperatuur gevoelige weerstand)
Volgens mij geeft ontsteking inderdaad vaak juist bij hoge toeren problemen… Nou ja, als het maar opgelost is! :thumb
29 september 2011 om 17:42 #17923753Een sensor heeft toch een + en een -, waarbij die – direct terug gaat naar de ECU ipv via centrale massa naar de accu? Nu gaat er een + naartoe en gaat direct naar de accu? Beetje vaag, want dan valt het niet te meten wat de sensorwaarde is?
Mijn vermoeden is dat de + uit de sensor ernaast via het water komt, geen water = geen sensorwaarde = foutcode?
29 september 2011 om 18:24 #17923754Nee joh, is heel simpel, de meter in het instrumenten paneel krijgt de plus en daar zit een gloieidraadje en bimetaal in. Die sensor is hoogst waarschijnlijk een NTC en wordt dus steeds laagohmiger als hij warm wordt, waardoor er meer stroom door de gloeidraad in de meter gaat lopen en de wijzer zich verplaatst…
Is een heel simpel stroom kringetje van de meter en sensor in serie, plus gaat er aan de ene kant op en de massa aan de andere en dus op het blok. Kijk hoe minder dikke kabelbomen in een auto hoe beter heh…
29 september 2011 om 18:34 #17923755Ahh op die fiets :) Lekker simpel, ik denk zoals gewoonlijk weer te moeilijk ;)
Maar ik weet het niet of mijn probleem nou opgelost is, het lijkt weg maar af en toe krijg ik het gevoel dat het probleem er nog is maar verborgen is. Af en toe wilt hij nog wel eens het gevoel geven dat hij wilt gaan hakkelen :P Moeilijk te zeggen zo, maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen :P Net alsof hij wilt hakkelen bij optrekken maar het net niet laat merken :P
Als ik gelijk eb is het probleem nog niet opgelost, alleen dermate verminderd dat ik het bijna niet meer merk.
Morgen weer een ritje heen en weer naar breda, misschien weet ik dan meer!
29 september 2011 om 19:29 #17923756Ja is altijd lastig hoor met dit soort dingen en voor je het weet sta je maar voor de zekerheid de hele boel te vervangen en ben je nog heel veel geld verder…
Wel is het bijv. zo dat met een te rijk mengsel het verder openen van de gasklep zou moeten zorgen dat hij wel weer een goed mengsel krijgt. Opeltechniek heeft wat dat betreft zeker wel gelijk dat je bij de basis moet proberen te blijven om er werkelijk achter te komen wat er nu aan de hand is….
Bij af en toe klachten zoals jij nu hebt moet je bijv. goed in de gaten houden of het wel of niet aanwezig is of verbeterd/verergerd met vocht, droogte, warmte of kou. Het kan een slechte verbinding zijn door kabelbreuk of slechte stekker, of toch bougiekabels… dis module/verdeler…
29 september 2011 om 19:40 #17923757Wat ook zeer goed kan en wat ik zelf heb gehad is dat de benzinepomp af en toe haperde. Dit bleek twee redenen te hebben, dus was ook eerst juichen toen ik de massa veel beter had aangelegd, maar bleek later ook nog het relais zelf te zijn. Die massa zat mooi eerst op de beugel, allen maakte de beugel zelf slecht contact met de chassisbalk. Later gewoon in de chassisbalk zelf een draadbus geknepen met een lik vet er op.
Was PRECIES het zelfde resultaat, af en toe moeilijk starten en vrij vaak inhouden bij optrekken.
Ik heb zelf een pomp relais gemaakt die veel beter van kwaliteit is als de originele en waar ook ledjes op zitten zodat ik kan zien of hij spanning krijgt met op contact zetten en of er spanning naar de pomp gaat. Hij wordt ook veel minder heet dan de originele omdat de spoelen van het relais vier keer zo weinig stroom vreten. Het relais deed het dus nog wel, maar maakte toch onvoldoende contact voor de behoorlijk stroom vretende pomp…
30 september 2011 om 09:44 #17923758Nu start hij weer super, en als ik laag in z’n toeren rij is z’n 5 en vol gas geef hakkelt hij niet meer. Maar op de rit naar breda heeft hij wel 1x gehakkeld, toen trok ik op, schakelde naar de 3 en gaf vol gas, toen stotterde hij 1 a 2 keer en scheurde weer weg??
Het wordt steeds lastiger zo? Het had al ene stuk makkelijker geweest al had de ECU iets fouts gezien, dan was het uitlezen, vervangen en klaar :hmmz
30 september 2011 om 10:54 #17923759Ter extra info, als ik stilsta, in zn vrij en dan gasgeef dan loopt hij niet soepel de toeren door, meer stotterend! Vroem vroem vroem vroem in plaats van vroooooeeeeemmmmmmm, vroeger ging het wel gewoon soepel!
30 september 2011 om 10:56 #17923760Mischien toch iets me de ontsteking?
Sent from my GT-I9001 using Tapatalk
30 september 2011 om 11:01 #17923761Gezien de verbetering de laatste dagen en het super weertje buiten verdenk ik ook wel de ontsteking. Een nieuw setje bougiekabels kan wonderen verrichten hoor….
Maar een standaard benzine pomp relais kost ook geen drol, dus is zeker ook het vervangen als proef op de som waard.
30 september 2011 om 14:08 #17923762Heb net nieuwe bougies gehaald, die eerst proberen. Vervolgens als het probleem niet opgelost is daarmee dan zoek ik iemand om bougiekabels uit te wisselen om te testen!
30 september 2011 om 19:11 #17923763Van mij mag je de mijne proberen, alleen is Gorinchem niet bepaald in de buurt van Hilversum…
Geen idee of ze op een DIS blok passen alleen…
1 oktober 2011 om 15:58 #17923764De bougies waren het probleem :hmmz Vind het vreems aangezien ze een paar maanden geleden nog vervangen waren?? :hmmz Misschien had mn kapotte thermostaat er iets mee te maken? Dat de bougies te warm werden ofzo?
@Vinci, hoeft dus niet meer maar thnx in ieder geval! :thumb@Iedereen, bedankt voor de hulp!
1 oktober 2011 om 18:24 #17923765kapotte thermostaat?
blijft de motor toch te koud meestal.
miss de elektrode afstand bougie niet goed. of hij is gevallen bij transport?
1 oktober 2011 om 18:24 #17923766kapotte thermostaat?
blijft de motor toch te koud meestal.
miss de elektrode afstand bougie niet goed. of hij is gevallen bij transport?
1 oktober 2011 om 19:28 #17923767Een thermostaat kan open of dicht blijven hangen, in het ene geval komt hij nooit op temperatuur (of heeeel langzaam) in het andere geval wordt hij veels te heet.
Verbogen electrode kan makkelijk, staan volgens mij ook bepaalde afstanden voor en moet het voor verschillende motoren aangepast worden…
2 oktober 2011 om 06:51 #17923768Ze zagen er allemaal nog goed uit! Niks gebogen of zwart, gewoon netjes.
Trouwens, mn pa had er naar geluisterd, af en toe had de motor een misfire en als hij ineens gas gaf stationair reageerde de ontsteking laat, ook af en toe een backfire.
De bougies reageerden gewoon te laat, misschien intern iets niet helemaal goed? Productiefout?
2 oktober 2011 om 13:12 #17923769welk type bougie’s had je er in dan?
heb ook ooit zoiets gehad met de denso bougie’s2 oktober 2011 om 17:12 #17923770Zijn dezelfde als de vorige keer, NGK :)
2 oktober 2011 om 17:53 #17923771NGK platinums??
2 oktober 2011 om 18:44 #17923772Nope, normale van de brezans :)
2 oktober 2011 om 19:47 #17923773Ik koop altijd die van Bosch, en die doen het altijd prima… Maar ik ken zat mensen die zweren bij NGK…
2 oktober 2011 om 21:11 #17923774Haal dit soort dingen altijd bij de lokale automaterialenzaak, en toevallig hebben de Brezan bij mn vriendin en Slager automaterialen bij mij allebei alleen NGK. Dus erg veel keuze heb ik niet:)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.