Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Hapert bij lage toeren en gas geven
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 september 2011 om 07:04 #17241850
Hallo,
Sinds kort is mijn c20xe ineens een beetje gaan haperen als ik laag in de toeren ineens flink gas gaf. Dit had ik vroeger niet. Dit is ook wanneer ik stilsta, in z’n 1 zet en dan redelijk gas geef, dan wil hij ook wel eens gaan haperen.
Ik heb het steeds kunnen nabootsen door 50~60 in z’n 5 te rijden, en dan vol gas te geven. Hierna wilt hij nog wel eens gaan haperen tot de ~1500 toeren en daarna schiet hij weg. Soms gebeurd dit ook boven de 1500 toeren maar dan is de hapering maar 1x en schiet hij weg.
MM gaat niet branden, wie kan mij helpen aangezien dit zeer hinderlijk is, vooral bij stoplichten!
26 september 2011 om 07:10 #17923744Doet hij dit warm en koud ?
Ik heb het een keer gehad, dat ‘m gasklepschakelaar stuk was en bleef plakken.
Dan blijft hij elektronisch op stationair hangen, terwijl de gasklep wel open gaat.
Je kan dit evt. even testen door de stekker van de gasklepschakelaar los te trekken en een testritje te maken.Hoor je de schakelaar klikken als je ‘met de hand’ gas geeft ?
Kan met de motor uit.26 september 2011 om 07:33 #17923745Hij doet dit bij warm en koud. Tenminste heb het een aantal keren gehad dat hij het koud ook deed. Kan niet zo zeggen of het minder was als bij warme motor.
Mocht hij blijven hangen, dan moet ik het bij hogere toeren toch voelen dat hij inhoud?
Ik ga het iig proberen!26 september 2011 om 07:43 #17923746Tsja, kleine moeite, even een stekkertje los trekken.
Heb je die vast uitgesloten…26 september 2011 om 15:12 #17923731Stekker heb ik stationair losgetrokken, begon gelijk rot te lopen! En MM ging branden.
26 september 2011 om 19:17 #17923727Denk dat jij een dis blok hebt of niet?
26 september 2011 om 19:57 #17923738Yupz!
26 september 2011 om 20:22 #17923735Dan gaat dat testje niet werklen met je gasklep positie ‘schakelaar’ want het is bij jou een potmeter. Hij zal waarschijnlijk ook niet blijven hangen dan, denk ook niet dat daar het probleem zit.
Denk eerder aan een mengsel probleem, benzine druk, benzine pomp relais…
26 september 2011 om 20:48 #17923728Valt dat uit te lezen?
Trouwens, hij start ook moeizamer dan eerst, hij heeft moeite om van de 0 toeren af te komen, eigenlijk hetzelfde haperen! Eenmaal op zn stationair toerental draait hij beeldschoon, tot ik gasgeef natuurlijk.
26 september 2011 om 20:55 #17923726Volgens de bulletins is bij die motor de temperatuur sensor plug een bekend probleem en is er een kitje voor om deze te vervangen. Dit kan heel goed zulke problemen veroorzaken.
26 september 2011 om 21:06 #17923739Temperatuursensorpplug? Wat moet ik hierbij voorstellen?
26 september 2011 om 21:23 #17923740Dit plaatje komen ze mee:
En een heel verhaal met partnummers van het benodigde stekkertje en nog wat krimpkous enz… Je zou eens kunnen beginnen misschien met hem eens te controleren en te reinigen, maar uiteindelijk dan wel vervangen natuurlijk.
26 september 2011 om 21:29 #17923734Nog een plaatje:
26 september 2011 om 21:36 #17923733Deze zou je nodig hebben volgens de gegevens:
http://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-VAUXHALL-Coolant-Temperature-Sensor-Wiring-Kit-New-/220853427507?_trksid=p4340.m263&_trkparms=algo%3DDLSL%252BSIC%26its%3DI%26itu%3DUCI%252BIA%252BUA%252BIEW%252BFICS%252BUFI%252BDDSIC%26otn%3D8%26pmod%3D320713272921%252B320713272921%26po%3D%26ps%3D63%26clkid%3D3060920311980322356″ onclick=”window.open(this.href);return false;
26 september 2011 om 21:42 #17923732En deze:
http://partsreunited.co.uk/store/Saab-Vauxhall-City/category/160/Vauxhall/listings/185532/90543865.html” onclick=”window.open(this.href);return false;en
http://www.vauxhall-car-parts.co.uk/acatalog/VAUXHALL_WATER_TEMPERATURE_SENSOR_-_90542063.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
en
http://partsreunited.co.uk/store/Saab-Vauxhall-City/category/160/Vauxhall/listings/185533/90543875.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Hier staat trouwens het hele spul beschreven, zijn wel PRECIES jouw klachten…
http://94.175.159.153/sytemsandsoftwaredevelopment/systems/automotive/Tech/astrag/Field%20Remedy%201437.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;27 september 2011 om 07:02 #17923725Er staat alleen gen C20XE bij.. Tevens is de klacht “hakkelen bij het rijden” Dit slaat meer op het hele toerenbereik en bij mij is het alleen de eerste 1500 toeren bij flink optrekken, rustig optrekken doet hij perfect! Ook staat er “while rough idling may stall”, dit doet hij dus niet, hij loopt heel mooi stationair. Dus of dit nou de oplossing is?
27 september 2011 om 15:44 #17923737Net terug van de dealert, tech 1 eraan gehangen. Kwam niet zo veel uit helaas. Inlaat temperatuur was 20 graden boven de buitenlucht temperatuur, maar ik heb een open lucht filter dus dat verklaard het wel.
Dit is wat ik heb opgeschreven:
LMM is ongeveer 1V stationair met 16kg/h.
Hall sensor schiet steeds van actief naar inactief.
Bobine cyl 1 en 4 wisseld tussen laden en ontladen, 2 en 3 ook.
Motorbel. signaal is 1.2ms? Wat is dit? Hij veranderd naar 2ms met wat gasgeven
GKL-signaal is 9%, 22% bij wat gasgeven.
Motortoer puls wisselt tussen actief en inactief.
GEW. Lucht stat = 12kg/h stationair en 20 na wat gasgeven
Act. lucht stat = 12kg/h stationair en bijna 40 na wat gasgeven
LFR-Integrator = 128FASE? wat is dit?
LFR-Afwijking = 165FASE?
LFR-Kenv. Corr. = 131FASE?
lambda varieert van 50mV tot +- 950mV = goed?
O2 integrator = 126FASE?
O2 NULL. KENVELD = 132FASE?
O2 Deel. kenveld = 123FASE?
Ontstekingsverst = 17 graden krukhoek en veranderd naar 36 graden na wat gasgeven?
Klopvertraging = 0 graden krukhoek?
inspuitinpuls 2.9ms naar 6ms na wat gasgeven
Inspuit. uitsch. = geen cilinder
Gecontr. NL.R.Pos = —FASE?Wat me wel opviel is dat het potmeter signaal (GK-Pot. Signaal) 0,47V is bij stationair, moet dit geen 0V zijn? Bij gas geven gaat hij wel omhoog, rond de 2000~3000rpm(weet niet meer precies) is hij 1.19V.
27 september 2011 om 16:30 #17923730lijkt me toch op een afwijking van je aangezogen lucht temp. heb je de temp sensor ook gemeten hoe warm die was?
27 september 2011 om 16:37 #17923729nee dat niet, had ik aan moeten denken maar het was al tegen 5en en de dealer ging sluiten. Maar de motor was nog warm toen ik hem ging meten en tijdens het meten steeg de temp van mn motor richting de 100 graden, dus het lijkt mij niet zo gek dat de lucht bij de open lucht filter 20 graden warmer wordt? Moet toch maar een gaan kijken naar een CAI..
27 september 2011 om 20:14 #17923742Die pagina beschrijft de zelfde onderdelen die je moet vervangen volgens Autodata. In deze software heb ik wel degelijk op een C20XE met dis gekeken en staat er wel degelijk ‘Engine stalls’ en ‘ Poor starting from cold’ ook nog bij. In elk geval zijn jouw klachten hier zeer goed mee te verklaren, want die sensor is DIRECT verantwoordelijk voor de hoeveelheid ingespoten benzine en als jij gas geeft dan gaat dat blok flink tekeer en kan het contact hier makkelijk door verbroken worden met de sensor (of haperen) doordat die connector bewogen wordt….
Zou gewoon eens kijken of je vergulde contacten er in hebt zitten, zo niet zou ik ze zeker vervangen. Vraag de dealer maar eens want die zou van deze klachten af moeten weten, zijn veel problemen door geweest want die connector is in super veel modellen gebruikt.
27 september 2011 om 21:19 #17923741Poeh, ik kan die sensor niet vinden aan de zijkant van mn motor, kan het ook zijn dat hij bij mn thermostaat zit? Zo ja, die is vergulden. Maar wat ik wel vond is dat er ene minkabel(denk ik, zit net naast de “sensor” bij de thermostaat) losjes zat en kon trillen, dat zou het heel goed kunnen verklaren!
Maar is de ingespoten benzine afhankelijk van de water temp?
Trouwens: “Engine Stalling” betekent dat de motor uitvalt, dat doet hij niet –> “Rough idling while engine may stall” = ruig stationair lopen met kans op uitval –> heb ik niet. Daarbij is “poor Drivability” ook wel weer overdreven :P
28 september 2011 om 06:14 #17923736Engine stalling betekent dat hij inhoudt…
De temperatuur sensor is direct gekoppeld aan de automatische choke functie wat binnen een heel breed temperatuur bereik zorgt voor het juiste mengsel. Hij heeft geloof ik een start temperatuur van -40 en dan gaat er een hele sloot meer benzine naar binnen. Als die dus zijn verbinding met de ECU kwijt raakt mag jij raden wat de gevolgen zijn….
EDIT:Hij zit inderdaad als het goed is op je thermostaat huis…
28 september 2011 om 19:26 #17923747Volgens verschillende vertaalsites:
EN: stalling, stall
NL: afslaanMaar wat je zegt kan de hele boel verklaren. Er zit trouwens een kleinere thermometer naast de grote met de plug. Deze heeft een klein nippeltje. Nu heb ik bij het vervangen van de thermostaat deze per ongeluk afgebroken en een nieuwe gehaald. Gelijk de kabel die erop hoort schoongemaakt en een nieuw “voetje” erop gezet. Moet zeggen dat ik nu niet meer het probleem kan geproduceren met een klein rondje door de stad.
Morgen een ritje breda, kijken wat hij doet. Mijn vraag is nu: Er gaan 2 van die “staven(thermometers)” achter de thermostaat, een grotere en een kleinere, uit de grote komen 2 kabels en uit de kleine 1, wat doen deze 2 samen?
28 september 2011 om 19:49 #17923748Je hebt helemaal gelijk, ik ging er van uit omdat ‘to stall’ vertragen betekent…
Dat kleine stekkertje er naast is de temperatuur zender voor je instrumenten paneel, die zijn dus gescheiden van elkaar. Die heeft verder niks met je motor management te maken.
Als je probleem nu weg is of verbeterd is dan is dit wel hoogst waarschijnlijk wat je probleem veroorzaakt en wat ik al zei is het een bekend probleem en is er al een oplossing voor bedacht, dus de dealer moet hier ook van af weten en je de juiste onderdelen kunnen leveren. Maar goed, dat lijstje hierboven is precies overgenomen uit Autodata en dus ook precies wat de dealer je in handen zult geven. Bij het setje hoort ook een nieuwe sensor… Wel kun je het voordeliger krijgen als je het online besteld denk ik, jouw keus….
Het beste ermee! :thumb
28 september 2011 om 21:52 #17923749gewoon ff bougies en bougiekabels checken en vooral niet te moeilijk denken.
Het valt me op dat er hier op het forum vaak veel te moeilijk gedacht wordt.
Een ëchte” automonteur valt bij moeilijkheden altijd terug op de basis!!
Gewoon normaal krijgt ie brandstof en vonkt ie??
Onder in toeren schokken = ontsteking!!
Groet Erwin -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.