Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Hans`s hobby huisje–> Gait Uutdedroad–> 3.0
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 augustus 2012 om 20:47 #17251672
aangezien ik zo langzamerhand aan een andere uitdaging toe ben,
leek een ombouw van 1.6 naar 3.0 mij wel wat.maar nu ben ik al een poosje aan het zoeken, naar enige informatie omtrend de ombouw.
en heb al wel het een en ander gevonden,
nu ben ik niet bang voor vieze handjes,
maar ben ik wel vies van het wiel op nieuw uitvinden :Ddus mensen, kom op met de tips en tricks rondom de ombouw naar een 3.0
en laten we het hier bij een gewone 12 klepper houden, om het niet te verwarrend te maken.
mocht dit een interesant topic worden, kunnen we de 24v versie altijd nog doen.
dus leef je uit.
27 augustus 2012 om 19:29 #18060103ja! en laat ik daar nou ook naar op zoek zijn! :thumb
27 augustus 2012 om 19:49 #18060104goh, je meent het rik :D
had je zopas gemeld dat de mijne mogelijk vrij zou komen, maar helaas voor jou.
k zou wat anders aanschaffen, maar dat ging niet door.wat betreft de ombouw zelf, ook jij had al het een en ander gevonden op het wereldwijde web.
maar nu zoiets nog niet is hier op het forum leek het mij dus wel wat om zoiets maar te maken.
maar ik heb inmiddels wel in de gaten dat er bar weinig zijn die weten hoe het moet.
en ja, het meeste vind je tijdens het karwei zelf wel. maar mogelijk waren er dingen waar je
op moest letten, of aan moet denken.dat zal dus wel niet, dus gaan we eerdaags de dikke 1600 maar eens verwijderen :D
27 augustus 2012 om 20:14 #18060105voor zover de grote dingen moet je de motorsteunen verlengen en in het voorfront de radiateursteunen wegslijpen want die zitten dan in de weg. De radiateur moet je dan verder naar voren toe bouwen.
Tenzij je de motor verder naar achteren legt, maar dan heb je weer andere zaken zoals tussenas, schutbord en plaats van de pook..
27 augustus 2012 om 20:17 #18060106Carter pan aanpassen (van horen zeggen je kunt van 2 4 cil pannen 1 goeie maken voor 6 pitter)
Steunen radiator weg slijpen
Nieuw frame voor radiateur maken
Stabilisator stang verlagen
Voorpijp aan passen
Techniek aansluiten steld niet veel voor op zich
Heb ze niet ingebouwd maar er wel uit gehaald haha27 augustus 2012 om 20:19 #18060107ik weet wel ongeveer hoe het zit bij een a-manta ! bij mijn oude gele a , was de radiateur naar voren geplaatst , voor terrein aangepast ivm positie motorsteunen ! er lag een 2.5 zes pitter in met 5 bak .de carterpan was niet aangepast, misschien dat je er iets mee kunt kerel .
27 augustus 2012 om 20:21 #18060108Vindt het een mooi iedere 6 Pitter ombouw topic.
Maar het steld eigenlijk niets voor zeker niet als je een beetje kan sleutelen, carterpan aanpassen is het meeste werk vooral als je niet over een brug beschikt.27 augustus 2012 om 20:22 #18060109tja techniek is weinig anders als die van een 2.4 en ergens ook weinig anders
als het oude vertrouwde injectie gebeuren van de 4 pitters.die van 2 pannen van een 4 cilinder, naar 1 6 pitterpan toe.. das een goeie ed,
daar ga ik me eens in verdiepen tzt. Thanks :thumbup
@hendri, t steld naar mijn idee ok niks voor, maaaar.. je weet het niet he:D27 augustus 2012 om 20:35 #18060110kan natuurlijk ook eens vermelden wat ik wel aan gegevens heb:
(tips en ideeén post ik hier ook bij)* carterpan moet veranderd worden ivm de bult welke verkeerd om zit.
* stabilisator stang moet een paar centimeter naar onderen gebracht worden
* gedeelte waar radiateur inhangt, moet ingekort worden tot aan de 2 vierkante gedeeltes.
* afhankelijk van de inbouw, moet de verbindings balk tussen de chassisbalken,
wat verder naar voren verplaatst worden, of een nieuwe eigenbouw.* als vervangende radiateur is een kadett gsi 16v radiateur een veel genoemde optie
* als vervangende koeller is een electrische koeller een must.
* motorsteunen dienen verplaatst te worden deze moeten net wat meer naar voren toe.
* bevestiging op voortrein monteren voor het schokbrekertje van de 6 cilinder
* motorsteunen van de 6 cilinder gebruiken, of aanpassen i.c.m die van een 4 cilinder
* uitlaat systeem vooraan aanpassen naar een 2 pijps systeem.
* voorpijpen van een senator of monza kunnen eventueel gebruikt worden
* bij een Carburateur versie van de wagen, een retourleiding naar de tank maken
* electrische brandstofpomp monteren en aansluiten
* remmerij aanpassen naar ietswat beter als en 1600 !
( in mijn geval ga ik van 1.6 naar 3.0)* voorvering aanpassen, ascona B diesel veren, of standaard voorveren moet ook volstaan.
i.c.m. kortere schokbrekers* carterpan ondieper maken ivm het sleepoog, of het sleepoog verplaatsen
* toerenteller van 4 werkt niet correct bij een 6 cilinder
(scheelt dat ik geen toerenteller heb :D)
verder zit ik zelf nog even met het volgende;een c30ne motor is lambda gestuurd, hoe zit het met ombouw in een `77 er manta
dat ding nu wel of niet aansluiten, ivm omkeuren op kenteken?welke verbeterde remmerij past er in mijn stalen sr 13″ velgen?
waar nog meer op te letten met het omkeuren naar kenteken?
27 augustus 2012 om 22:22 #18060111Is het je plan om een B1 front te behouden?
Als je het mij vraagt moet je het blok dan zowieso iets verder de tunnel in te bouwen.
Je moet anders net iets te veel in het front wegslijpen en voor je het weet ben je aan het camoufleren met een GSI bumper. ;)Ik wilde oorspronkelijk in m’n b1 ook een 3.0 12v bouwen, maar na wat passen en meten was dit m’n conclusie.
Vond het wat te veel hak en zaagwerk worden, toen maar voor een 2400 gekozen.27 augustus 2012 om 22:31 #18060112Carterpan zou je van de COMMO-A kunnen gebruiken.
En verder is er niemand die het heeft over de voorveren, die kun je van de Ascona-B Diesel nemen.28 augustus 2012 om 15:55 #18060113ja, inderdaad de voor-vering. had begrepen dat de standaard veren konden worden gebruikt,
in combinatie met korte schokbrekers.
(voeg het even toe aan mijn lijstje)
maar mogelijk zullen die van een ascona Diesel ook gebruikt kunnen worden ja.dus de verlaging kan er weer onderweg :D
wat betreft de b1 look, ja die moet blijven, maar ben niet van plan de tunnel aan te passen.
dus de koeling gaat in mijn geval een uitdaging worden :Dheren, eerst weer bedankt voor de tips !
:thumb28 augustus 2012 om 16:37 #18060114heb ook gehoord (in mijn geval) als je manta is verlaagd kun je de standaard veren gebruiken
28 augustus 2012 om 16:46 #18060115@stationlod wrote:
heb ook gehoord (in mijn geval) als je manta is verlaagd kun je de standaard veren gebruiken
vergeet dat maar!, had nieuwe standaard veren gekocht maar die zakken ook te ver in!
heb nu mercedes W128 veren ingekort en eronderblijft mooi op de gewenste hoogte. en ascona diesel voorveren ga ze maar eens zoeken ben daar lang achterheen geweest pff noppe! of ze smeren je manta veren aan maar de windingen van een ascona diesel zijn net iets dikker28 augustus 2012 om 17:59 #18060116AnoniemLid sinds:
1 January 1970De motor moet passen in mijn geval dan.
Net gemeten waardes.
lengte 4cyl gsi, vanaf flens bak tot krukaspoelie ongeveer 60cm
Flensrand kachel tot flens motor/bak ongeveer 5cm
4cyl gsi krukaspoelie tot dwarsbalk ongeveer 23cmlengte 6cyl 30ne vanaf flens bak tot krukaspoelie ongeveer 78cm
30ne heeft een V-snaar dus korter als bv een c30ne of c30semotor ruimte manta B flensrand kachel tot dwarsbalkje max 88cm
wel het steuntje voor de radiator weghalen van de dwarsbalkBeetje plussen en minnen en de uitkomst is dat het net past
28 augustus 2012 om 18:13 #18060117kijk yosta, mooie aanvulling! bedankt!
ik ben van plan om de motor zowieso naar v-snaar om te bouwen, ivm de ruimte.
koeler ben ik op waterpomp toch niet nodig, ivm de ruimte.nu enkel eerst motortje afwachten… klein kinkje in de kabel…. gs
28 augustus 2012 om 18:51 #18060118johan heeft nog een 2,5/6 cilinder staan is dat niet wat evt ????
28 augustus 2012 om 18:55 #18060119nee, laten we maar niet doen.
t zal vast een goede motor wezen.
maar een 2.5 is me te min. :D dat ken ik wel.
en laten we eerlijk zijn… op kenteken staat 3.0 veeeel leuker als 2.5 :P28 augustus 2012 om 18:57 #18060120tja die 180 pk is ook wel lekker hahahahaha
28 augustus 2012 om 19:02 #18060121:thumb
28 augustus 2012 om 19:06 #18060122Gooi er dan meteen 24v in
28 augustus 2012 om 19:17 #18060123@ ghanz een 1.5 3 pitter is ook niet wat! :jerry :jerry :jerry
28 augustus 2012 om 19:33 #18060124AnoniemLid sinds:
1 January 1970De steunen voor de motor op het voor as lichaam zou ik ook niet meer gebruiken/verplaatsen/verlengen, maar nieuwe maken van 5mm staal ivm met sterkte.
Het injectie systeem voor een handbank of automaat verschilt nogal of je moet het oude L of LE jetronic gebruiken.
Carter on dieper maken tbv trekoog of nieuw trekoog ergens maken
4 cyl toerenteller moet je ook veranderen geeft te weinig aan
28 augustus 2012 om 19:48 #18060125ik heb op mijn manta voorremmen van een record 2.2
zijn gefentileerde schijfen.kun je er zo op zetten ;)
28 augustus 2012 om 20:06 #18060126sh93, met welke velgen? 13 inch staal ?
Yosta.. wederom mijn dank ;)
Rik, hij is scherp king:
eddy… nee we blijven bij de echte ouderwetse techniek :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.