Hans`s hobby huisje–> Gait Uutdedroad–> 3.0

Forumindex Forums Modellen Manta Hans`s hobby huisje–> Gait Uutdedroad–> 3.0

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 217)
  • Auteur
    Berichten
  • #17251672
    Ghanz
    Deelnemer
      Lid sinds:
      31 July 2005

      aangezien ik zo langzamerhand aan een andere uitdaging toe ben,
      leek een ombouw van 1.6 naar 3.0 mij wel wat.

      maar nu ben ik al een poosje aan het zoeken, naar enige informatie omtrend de ombouw.

      en heb al wel het een en ander gevonden,
      nu ben ik niet bang voor vieze handjes,
      maar ben ik wel vies van het wiel op nieuw uitvinden :D

      dus mensen, kom op met de tips en tricks rondom de ombouw naar een 3.0

      en laten we het hier bij een gewone 12 klepper houden, om het niet te verwarrend te maken.

      mocht dit een interesant topic worden, kunnen we de 24v versie altijd nog doen.

      dus leef je uit.

      #18060103
      stationlod
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 March 2006

        ja! en laat ik daar nou ook naar op zoek zijn! :thumb

        #18060104
        Ghanz
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 July 2005

          goh, je meent het rik :D

          had je zopas gemeld dat de mijne mogelijk vrij zou komen, maar helaas voor jou.
          k zou wat anders aanschaffen, maar dat ging niet door.

          wat betreft de ombouw zelf, ook jij had al het een en ander gevonden op het wereldwijde web.
          maar nu zoiets nog niet is hier op het forum leek het mij dus wel wat om zoiets maar te maken.
          maar ik heb inmiddels wel in de gaten dat er bar weinig zijn die weten hoe het moet.
          en ja, het meeste vind je tijdens het karwei zelf wel. maar mogelijk waren er dingen waar je
          op moest letten, of aan moet denken.

          dat zal dus wel niet, dus gaan we eerdaags de dikke 1600 maar eens verwijderen :D

          #18060105
          Ben_M
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 January 2010

            voor zover de grote dingen moet je de motorsteunen verlengen en in het voorfront de radiateursteunen wegslijpen want die zitten dan in de weg. De radiateur moet je dan verder naar voren toe bouwen.

            Tenzij je de motor verder naar achteren legt, maar dan heb je weer andere zaken zoals tussenas, schutbord en plaats van de pook..

            #18060106
            eddepet007
              Lid sinds:
              11 February 2005

              Carter pan aanpassen (van horen zeggen je kunt van 2 4 cil pannen 1 goeie maken voor 6 pitter)

              Steunen radiator weg slijpen
              Nieuw frame voor radiateur maken
              Stabilisator stang verlagen
              Voorpijp aan passen
              Techniek aansluiten steld niet veel voor op zich
              Heb ze niet ingebouwd maar er wel uit gehaald haha

              #18060107
              ikdenman
              Deelnemer
                Lid sinds:
                27 February 2010

                ik weet wel ongeveer hoe het zit bij een a-manta ! bij mijn oude gele a , was de radiateur naar voren geplaatst , voor terrein aangepast ivm positie motorsteunen ! er lag een 2.5 zes pitter in met 5 bak .de carterpan was niet aangepast, misschien dat je er iets mee kunt kerel .

                #18060108
                Hendri
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  8 August 2005

                  Vindt het een mooi iedere 6 Pitter ombouw topic.
                  Maar het steld eigenlijk niets voor zeker niet als je een beetje kan sleutelen, carterpan aanpassen is het meeste werk vooral als je niet over een brug beschikt.

                  #18060109
                  Ghanz
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    31 July 2005

                    tja techniek is weinig anders als die van een 2.4 en ergens ook weinig anders
                    als het oude vertrouwde injectie gebeuren van de 4 pitters.

                    die van 2 pannen van een 4 cilinder, naar 1 6 pitterpan toe.. das een goeie ed,
                    daar ga ik me eens in verdiepen tzt. Thanks :thumbup


                    @hendri
                    , t steld naar mijn idee ok niks voor, maaaar.. je weet het niet he:D

                    #18060110
                    Ghanz
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 July 2005

                      kan natuurlijk ook eens vermelden wat ik wel aan gegevens heb:
                      (tips en ideeén post ik hier ook bij)

                      * carterpan moet veranderd worden ivm de bult welke verkeerd om zit.

                      * stabilisator stang moet een paar centimeter naar onderen gebracht worden

                      * gedeelte waar radiateur inhangt, moet ingekort worden tot aan de 2 vierkante gedeeltes.

                      * afhankelijk van de inbouw, moet de verbindings balk tussen de chassisbalken,
                      wat verder naar voren verplaatst worden, of een nieuwe eigenbouw.

                      * als vervangende radiateur is een kadett gsi 16v radiateur een veel genoemde optie

                      * als vervangende koeller is een electrische koeller een must.

                      * motorsteunen dienen verplaatst te worden deze moeten net wat meer naar voren toe.

                      * bevestiging op voortrein monteren voor het schokbrekertje van de 6 cilinder

                      * motorsteunen van de 6 cilinder gebruiken, of aanpassen i.c.m die van een 4 cilinder

                      * uitlaat systeem vooraan aanpassen naar een 2 pijps systeem.

                      * voorpijpen van een senator of monza kunnen eventueel gebruikt worden

                      * bij een Carburateur versie van de wagen, een retourleiding naar de tank maken

                      * electrische brandstofpomp monteren en aansluiten

                      * remmerij aanpassen naar ietswat beter als en 1600 !
                      ( in mijn geval ga ik van 1.6 naar 3.0)

                      * voorvering aanpassen, ascona B diesel veren, of standaard voorveren moet ook volstaan.
                      i.c.m. kortere schokbrekers

                      * carterpan ondieper maken ivm het sleepoog, of het sleepoog verplaatsen

                      * toerenteller van 4 werkt niet correct bij een 6 cilinder
                      (scheelt dat ik geen toerenteller heb :D)
                      verder zit ik zelf nog even met het volgende;

                      een c30ne motor is lambda gestuurd, hoe zit het met ombouw in een `77 er manta
                      dat ding nu wel of niet aansluiten, ivm omkeuren op kenteken?

                      welke verbeterde remmerij past er in mijn stalen sr 13″ velgen?

                      waar nog meer op te letten met het omkeuren naar kenteken?

                      #18060111
                      lenn0
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 February 2009

                        Is het je plan om een B1 front te behouden?

                        Als je het mij vraagt moet je het blok dan zowieso iets verder de tunnel in te bouwen.
                        Je moet anders net iets te veel in het front wegslijpen en voor je het weet ben je aan het camoufleren met een GSI bumper. ;)

                        Ik wilde oorspronkelijk in m’n b1 ook een 3.0 12v bouwen, maar na wat passen en meten was dit m’n conclusie.
                        Vond het wat te veel hak en zaagwerk worden, toen maar voor een 2400 gekozen.

                        #18060112
                        jethro
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 February 2008

                          Carterpan zou je van de COMMO-A kunnen gebruiken.
                          En verder is er niemand die het heeft over de voorveren, die kun je van de Ascona-B Diesel nemen.

                          #18060113
                          Ghanz
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            31 July 2005

                            ja, inderdaad de voor-vering. had begrepen dat de standaard veren konden worden gebruikt,
                            in combinatie met korte schokbrekers.
                            (voeg het even toe aan mijn lijstje)
                            maar mogelijk zullen die van een ascona Diesel ook gebruikt kunnen worden ja.

                            dus de verlaging kan er weer onderweg :D

                            wat betreft de b1 look, ja die moet blijven, maar ben niet van plan de tunnel aan te passen.
                            dus de koeling gaat in mijn geval een uitdaging worden :D

                            heren, eerst weer bedankt voor de tips !
                            :thumb

                            #18060114
                            stationlod
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              29 March 2006

                              heb ook gehoord (in mijn geval) als je manta is verlaagd kun je de standaard veren gebruiken

                              #18060115
                              mar10manta
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                4 July 2004

                                @stationlod wrote:

                                heb ook gehoord (in mijn geval) als je manta is verlaagd kun je de standaard veren gebruiken

                                vergeet dat maar!, had nieuwe standaard veren gekocht maar die zakken ook te ver in!
                                heb nu mercedes W128 veren ingekort en eronderblijft mooi op de gewenste hoogte. en ascona diesel voorveren ga ze maar eens zoeken ben daar lang achterheen geweest pff noppe! of ze smeren je manta veren aan maar de windingen van een ascona diesel zijn net iets dikker

                                #18060116
                                Anoniem
                                  Lid sinds:
                                  1 January 1970

                                  De motor moet passen in mijn geval dan.

                                  Net gemeten waardes.

                                  lengte 4cyl gsi, vanaf flens bak tot krukaspoelie ongeveer 60cm
                                  Flensrand kachel tot flens motor/bak ongeveer 5cm
                                  4cyl gsi krukaspoelie tot dwarsbalk ongeveer 23cm

                                  lengte 6cyl 30ne vanaf flens bak tot krukaspoelie ongeveer 78cm
                                  30ne heeft een V-snaar dus korter als bv een c30ne of c30se

                                  motor ruimte manta B flensrand kachel tot dwarsbalkje max 88cm
                                  wel het steuntje voor de radiator weghalen van de dwarsbalk

                                  Beetje plussen en minnen en de uitkomst is dat het net past

                                  #18060117
                                  Ghanz
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    31 July 2005

                                    kijk yosta, mooie aanvulling! bedankt!

                                    ik ben van plan om de motor zowieso naar v-snaar om te bouwen, ivm de ruimte.
                                    koeler ben ik op waterpomp toch niet nodig, ivm de ruimte.

                                    nu enkel eerst motortje afwachten… klein kinkje in de kabel…. gs

                                    #18060118
                                    ikdenman
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      27 February 2010

                                      johan heeft nog een 2,5/6 cilinder staan is dat niet wat evt ????

                                      #18060119
                                      Ghanz
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        31 July 2005

                                        nee, laten we maar niet doen.

                                        t zal vast een goede motor wezen.
                                        maar een 2.5 is me te min. :D dat ken ik wel.
                                        en laten we eerlijk zijn… op kenteken staat 3.0 veeeel leuker als 2.5 :P

                                        #18060120
                                        ikdenman
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          27 February 2010

                                          tja die 180 pk is ook wel lekker hahahahaha

                                          #18060121
                                          Ghanz
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            31 July 2005

                                            :thumb

                                            #18060122
                                            eddepet007
                                              Lid sinds:
                                              11 February 2005

                                              Gooi er dan meteen 24v in

                                              #18060123
                                              stationlod
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                29 March 2006

                                                @ ghanz een 1.5 3 pitter is ook niet wat! :jerry :jerry :jerry

                                                #18060124
                                                Anoniem
                                                  Lid sinds:
                                                  1 January 1970

                                                  De steunen voor de motor op het voor as lichaam zou ik ook niet meer gebruiken/verplaatsen/verlengen, maar nieuwe maken van 5mm staal ivm met sterkte.

                                                  Het injectie systeem voor een handbank of automaat verschilt nogal of je moet het oude L of LE jetronic gebruiken.

                                                  Carter on dieper maken tbv trekoog of nieuw trekoog ergens maken

                                                  4 cyl toerenteller moet je ook veranderen geeft te weinig aan

                                                  #18060125
                                                  sh93
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    14 September 2011

                                                    ik heb op mijn manta voorremmen van een record 2.2
                                                    zijn gefentileerde schijfen.

                                                    kun je er zo op zetten ;)

                                                    #18060126
                                                    Ghanz
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      31 July 2005

                                                      sh93, met welke velgen? 13 inch staal ?

                                                      Yosta.. wederom mijn dank ;)

                                                      Rik, hij is scherp king:

                                                      eddy… nee we blijven bij de echte ouderwetse techniek :D

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 217)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.