handrem in winter

Forumindex Forums Overige Opel algemeen handrem in winter

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 52)
  • Auteur
    Berichten
  • #17227294
    eerste-opel
    Deelnemer
      Lid sinds:
      10 March 2010

      Vannacht de eerste echte vorst gehad en die mag op zich nog geen problemen opleveren.
      Maar nu zit er natuurlijk wel steeds meer aan te komen naarmate het jaar vordert. Ik heb mijn autootje pas sinds begin maart dus daarna heeft het eigenlijk niet echt meer gesneeuwd of gevroren dacht ik.
      Wat nu eigenlijk een beetje mijn vraag is als onervaren bestuurder in de winter is hoe het zit met de handrem. Die kan vastvriezen heb ik wel eens van mensen gehoord die dat ook gehad hebben dus eigenlijk is het beter vooral in de winter de handrem er niet op te zetten, of klopt dat niet?????
      Ik heb een Easytronic-systeem in de auto zitten wat me de mogelijkheden geeft de auto tot in de ‘N’ van neutraal te zetten, de A van automatic/automatisch (is gewoon vooruit rijden) en als laatste de ‘R’ van Return ofwel achteruit. In de ‘N’ kan die sowieso wegrollen maar hoe zit het met de andere 2 versnellingen om het zo toch maar te noemen???

      #17744570
      Maurice89
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 October 2009

        Denk dat het er ook aan ligt hoe of waar je auto staat… Mijn auto staat bijv. langs een muur en soms onder de karport… en de hele winter handrem thuis er op en geen probleem mee gehad

        #17744571
        McKaamos
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 December 2009

          R is van Reverse, niet Return ;) [/taalnazi]

          En sja, ik zet m’n auto altijd in de versnelling weg. Handrem gebruik ik alleen als ik de motor laat draaien terwijl de auto stilstaat en ik moet uitstappen.
          Heeft je auto geen “P” mode? Parkeerstand dus? Of een speciale parkeer-rem?

          #17744572
          Silverspeed
          Deelnemer
            Lid sinds:
            15 June 2009

            die van mij staat altijd in de 1 en bijna nooit op de handrem, de auto van mijn moeder staat ook bijna nooit op de handrem maar altijd in de P

            #17744573
            eerste-opel
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 March 2010

              origineel gepost door McKaamos
              R is van Reverse, niet Return ;) [/taalnazi]

              En sja, ik zet m’n auto altijd in de versnelling weg. Handrem gebruik ik alleen als ik de motor laat draaien terwijl de auto stilstaat en ik moet uitstappen.
              Heeft je auto geen “P” mode? Parkeerstand dus? Of een speciale parkeer-rem?

              De “P” mode oftewel Parkeerstand heeft mijn auto naar mijn weten niet. Ik heb de 3 voorgenoemde mogelijkheden (“N”, “A” en “R”). Ik heb hieronder een foto gezet voor de mensen die minder bekend zijn met het easytronic systeem.

              Waar dit systeem nu instaat is de neutraal, als het goed is zie je achter het pookje ook een halve “N”. Voor de rest lijkt het me duidelijk. Zo een systeem heb ik dus.


              @Maurice89
              , waar mijn auto staat. Zeker niet langs een muur. Eigenlijk ‘gewoon’ op een speciaal ingericht stuk weg met parkeerplaatsen. Geen vakken, maar kunnen er 3 zo achter elkaar. Wel altijd aan een van de kanten struiken maar die zullen ook weinig tegenhouden.

              #17744574
              McKaamos
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 December 2009

                Dus je kan em in “M”, ofwel “Manual” zetten?
                Heb je een koppelingspedaal? Dan zou ik em op M zetten, naar de eerste versnelling schakelen en na het afzetten van de motor de koppeling op laten komen.
                Dan zet je hem in de versnelling weg.

                #17744575
                black champion
                  Lid sinds:
                  18 July 2004

                  de handrem zelf vriest niet vast. maar er kan condens in de kabel komen.
                  die condens bevriest en je kabel zit dus vast.

                  #17744576
                  eerste-opel
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 March 2010

                    Dat is het vreemde bij een easytronic systeem. Ik heb alleen een gaspedaal en een rempedaal. Kan er in principe wel mee schakelen volgens mij maar dat moet dan met de rem werken en daar komt nog bij dat ik niet de enige ben die er mee rijdt. Ook (een van) m’n ouders willen hem wel eens pakken en als je dan de automaatstand gewend bent he. Het ligt allemaal lekker ingewikkeld.
                    Daar moet je je echt in verdiepen in zo een easytronicsysteem want het is niet zo makkelijk als je denkt. Nou zal het vannacht wel niet gaan vriezen met regen etc. wat ze verwachten maar je moet wel vooruit denken. Boekje misschien nog maar eens doorlezen dan. De logica is er niet erg veel.
                    Ik moet eens kijken wat die knop betekent met dat vorstdingetje erop waar bij die vorige foto een ‘S’ stond.
                    Ik heb mijn vorige post even bewerkt. De foto die er nu opstaat komt precies (tot op het laatste knopje) overeen met wat ik heb wat bij de vorige foto niet zo was dus heb er ff een ander ingezet.


                    @black
                    champion, dat interesseert me vrij weinig omdat het probleem nog steeds hetzelfde is. Je krijgt je handrem er niet af!

                    #17744577
                    Fearless
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 January 2005

                      Gooit ie hem bij een easytronic niet automatisch op een parkeerstand als je het contact uitzet??

                      Die handrem eigenlijk nooit gebruiken is mijn advies altijd.
                      Het zijn altijd de handremparkeerders die problemen ondervinden aan de handrem(werking)
                      Als je op een helling parkeerd….dan wel natuurlijk maar anders gewoon niet…

                      Maar volgens mij gooit een easytronic bak hem automatisch in de parkeerstand

                      #17744578
                      redmanta
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        zet hem in de stand zoals jij je auto normaal stilzet, sluit af en duw dan eens aan voor of achterkant van de wagen of hij verrolt, zoniet staat hij in een P mode, welke dat dan precies is weet ik niet maar volgens mij zit er wel zoiets op

                        #17744579
                        Opelkees
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 September 2007

                          origineel gepost door eerste-opel

                          origineel gepost door McKaamos
                          R is van Reverse, niet Return ;) [/taalnazi]

                          En sja, ik zet m’n auto altijd in de versnelling weg. Handrem gebruik ik alleen als ik de motor laat draaien terwijl de auto stilstaat en ik moet uitstappen.
                          Heeft je auto geen “P” mode? Parkeerstand dus? Of een speciale parkeer-rem?

                          De “P” mode oftewel Parkeerstand heeft mijn auto naar mijn weten niet. Ik heb de 3 voorgenoemde mogelijkheden (“N”, “A” en “R”). Ik heb hieronder een foto gezet voor de mensen die minder bekend zijn met het easytronic systeem.

                          Waar dit systeem nu instaat is de neutraal, als het goed is zie je achter het pookje ook een halve “N”. Voor de rest lijkt het me duidelijk. Zo een systeem heb ik dus.


                          @Maurice89
                          , waar mijn auto staat. Zeker niet langs een muur. Eigenlijk ‘gewoon’ op een speciaal ingericht stuk weg met parkeerplaatsen. Geen vakken, maar kunnen er 3 zo achter elkaar. Wel altijd aan een van de kanten struiken maar die zullen ook weinig tegenhouden.

                          gewoon in zn 1 uitzetten dan staat ie in de versnelling, met starten weer in de N zetten

                          en ik gebruik ook nooit handrem, heb al zoveel auto’s gezien die daar problemen mee kregen

                          #17744580
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            gebruik altijd de handrem eigenlijk.

                            Nooit problemen mee gehad.

                            (ja alleen met moderne MAN trucks, daar bevriezen de luchtslangen al bij +5 graden geloof ik :jerry )

                            die MAN was ook nog eens een automaat (geautomatiseerde handbak = easytronic / DSG / princiepe).

                            Let op, deze systemen schakelen vaak weer naar N na uitschakelen contact.

                            Wilem

                            #17744581
                            opelvectra
                              Lid sinds:
                              29 June 2004

                              wielen naar de stoep draaien,ken hij geen kant op

                              #17744582
                              EBkadett
                                Lid sinds:
                                22 April 2006

                                ik heb hem altijd op de handrem, nog nooit problemen mee gehad.

                                de handrem van de bus van mijn werk zit wel vaak vast maar na een paar x gassen is die wel weer los. dus de zet ik tegenwoordig gewoon in de versnelling weg.

                                #17744583
                                MantasticB1
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  6 October 2006

                                  ik gebruik ook altijd de handrem en mijn ex schoonouders hebben ook een easytronic c-corsa, nooit problemen met een vastgevroren handrem gehad:)
                                  ik reed overigens meestal op manual, zeker in de stad kun je dan laagtoerig rijden, dus zuinig!
                                  de automaat bleef in de 3 hangen terwijl hij makkelijk in de 5 kon.
                                  ik vind het een heel leuk systeem:)
                                  en niet zo druk maken over die handrem;) mss als de door hoge sneeuw hebt geploegd dat je een klein risico loopt, maar naar mijn mening verwaarloosbaar.

                                  #17744584
                                  kimmiej666
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    14 March 2008

                                    Altijd op de handrem, behalve in de winter (of moet weten dat het gaat vriezen ’s nachts zoals in deze dagen).. Dan laat ik hem in de versnelling zonder handrem erop.

                                    #17744585
                                    kaneelschep
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 November 2004

                                      Mijn GTI zat handrem altijd vast met kleinste beetje vorst.
                                      Mn GSI heeft er echter nooit last van. Ik ben ook wel een handremparkeerder..

                                      #17744586
                                      Opelkees
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        11 September 2007

                                        origineel gepost door wim-v6

                                        Let op, deze systemen schakelen vaak weer naar N na uitschakelen contact.

                                        Wilem

                                        easytronics niet. die gaan pas naar N als je de auto weer start. en de eerste moet je zelfs dan nog handmatig in de N zetten anders start ie helemaal niet

                                        #17744587
                                        Jack-omegax3.0xe
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          23 September 2007

                                          origineel gepost door Fearless

                                          Die handrem eigenlijk nooit gebruiken is mijn advies altijd.
                                          Het zijn altijd de handremparkeerders die problemen ondervinden aan de handrem(werking)
                                          Als je op een helling parkeerd….dan wel natuurlijk maar anders gewoon niet…

                                          Dat krijg je vaak door het verkracht aantrekken van de handrem.:hmmz

                                          Ik heb een P stand en met versnellingsbak gaat die in de 1ste gang.

                                          Gr Jack

                                          #17744588
                                          boyanka
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            8 June 2005

                                            :agentgebruik de handrem niet, ik heb regelmatig problemen met auto’s die op hun handrem staan. zodra je auto er net niet tussen past met parkeren zet je zachtjes je bumber er tegen en je duwd ze door de versnelling heen en je hebt je ruimte. Degene die hem dus op de handrem zetten hebben schade.

                                            #17744589
                                            wim-v6
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              12 August 2005

                                              Bij mijn auto’s staan nooit andere auto’s dat scheelt…

                                              Willem

                                              #17744590
                                              InjectTheVenom
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                30 December 2004

                                                Liet hem gewoon altijd in de versnelling staan, heb al eens een “bevroren” handrem gehad dus het klopt wel opzich.

                                                #17744591
                                                eerste-opel
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  10 March 2010

                                                  origineel gepost door InjectTheVenom
                                                  Liet hem gewoon altijd in de versnelling staan, heb al eens een “bevroren” handrem gehad dus het klopt wel opzich.

                                                  Bij mij begon het te spelen (18-10-2010) toen het de eerste nacht heel koud was geweest en niet eens direct. Voor de 2e keer binnen een week stond er een Wegenwachter bij de Skoda van de overburen die hem aan onze kant geparkeerd hadden staan doordat dat zijn nieuwe plaats is (vaste plaats van hem sinds ze 2e auto hebben, 4 weken nu en geen oprit maar ‘gewoon’ gemeenteparkeerplaats’, aan overkant maar 4 huizen met eigen oprit in blok van 7 huizen maar wel vrijwel allemaal dubbele auto en 1 met oprit wil hem ook nog wel eens op gemeentegrond zetten). De eerste keer kreeg ik het werk van de wegenwacht niet zo goed mee (12-10) maar de 2e keer (18-10) des te beter en toen zag ik duidelijk een zwarte kabel lopen naar de onderkant van de auto. Nou hoeft dat nog niets te zeggen, maar vorst en Skoda en toen begon er bij mij een belletje te rinkelen. Vandaar die vraag van toen.

                                                  Ik weet in ieder geval dat mijn Easytronic in de neutraal zonder handrem er vandoor gaat, dan kun je hem nog vooruit duwen zeg maar. In de A (gewoon vooruit rijden) nog niet geprobeerd en in de ‘achteruit’ ook nog niet. Over bovenstaand stukje, wij hebben wel een eigen oprit maar maar voor 1 auto en juist ja, die van ouderslief dus die van mij staat altijd langs een stuk gemeentegrond met struiken. Ik ga nog maar eens kijken want ‘bevroren’ handrem of wat het ook zijn mag heb ik geen zin in.

                                                  #17744592
                                                  botssiee
                                                    Lid sinds:
                                                    24 October 2010

                                                    heb me auto ook altijd op de handrem staan en nooit geen last gehad

                                                    heb hem wel altijd in de garage staan :afro

                                                    #17744593
                                                    Barrythefirst
                                                      Lid sinds:
                                                      23 June 2010

                                                      origineel gepost door boyanka
                                                      :agentgebruik de handrem niet, ik heb regelmatig problemen met auto’s die op hun handrem staan. zodra je auto er net niet tussen past met parkeren zet je zachtjes je bumber er tegen en je duwd ze door de versnelling heen en je hebt je ruimte. Degene die hem dus op de handrem zetten hebben schade.

                                                      Zo hey:o

                                                      Als ik iemand mijn OPCtje zie aandouwen omdat hij er niet
                                                      tussen past dan ben ik bang dat het toch wel op een
                                                      handgemeen uitkomt (m.a.w. ik blijf je zo lang slaan dat
                                                      je de rest van je leven door een slangetje moet eten)

                                                      Dus wees gewaarschuwd Zwarte OPC station met 4 uitlaten
                                                      (Ergens in Amsterdam) aandouwen op eigen risico

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 52)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.