Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Handrem Astra J
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 14 februari 2021om 10:17 door FritsVrolijk.
-
AuteurBerichten
-
7 januari 2014 om 12:05 #17263158
Hallo,
Wil iemand in het kort de werking van de electrisch bediende handrem van de Astra J beschrijven?
BVD Frans
7 januari 2014 om 12:38 #18205753Veel moderne auto’s maken gebruik van een elektrische handrem. Deze wordt bediend via een knop in het interieur. De elektrische handrem kan slechts in- of uitgeschakeld worden, er zit geen verloop in de bediening. De knop bedient of een elektromotor met daaraan de kabel voor de handrem, of de knop bedient bij duurdere systemen twee elektromotoren bij de achterste remklauwen.
7 januari 2014 om 12:52 #18205754ter aanvulling op bovenstaande reactie die 100% klopt;
In de goedkopere segmenten vervangt de electromotor simpelweg de normaal handbediende kabel. Een van de voordelen hier van is dat het minder ruimte in beslag neemt en ook minder moeite kost.. because lazy
Een zeer groot nadeel is dat op het moment dat de accu plat is je normaal gesproken deze dus ook niet meer eraf krijgt om te auto te verplaatsen ( eventueel op mankracht ). Een ander nadeel is dat het een extra electrisch onderdeel is.. en alles kan kapot.
In de duurdere segmenten breidt deze optie(!) zich wat meer uit in functies. Sommige modellen zijn namelijk uitgerust met systemen die aanvoelen dat de auto op een helling staat en dan automatisch op de handrem zet. zo ook bij wegrollen indien auto stil staat en afgesloten is ( en DIE optie had ik moeten hebben haha ). Ook bij automatisch file rijden en afdalingen kan het systeem met andere modules en componenten samenwerken om het gemak en veiligheid te vergroten. Een ander bekende functie die ik ken is dat de auto bij een aanrijding zichzelf afremt of op de handrem zet om gevolgen van wegrollen of mogelijk doorkantelen van de auto te voorkomen.
7 januari 2014 om 13:06 #18205755Komt er dus op neer dat de remklauw achter ipv hydraulisch, dmv voetrem, nu electrisch wordt bediend?
Frans
7 januari 2014 om 14:32 #18205756nee, de normale voetrem blijft hydraulisch. alleen de handrem werkt door middel van de electrisch bediende kabel. bij veel moderne voertuigen wordt de binnenkant van de schijfrem achter gebruikt als remtrommel voor de handremschoenen.
Leuk weetje. de automotive sector wil niks liever als de ‘normale’rem ook electrisch te maken. Dit zou veel gewicht schelen en is de techniek zoals ESP nog verder uit te breiden. Zoals in de meeste gevallen is het bekend dat het gaspedaal al electrisch is. Echter, De wet in de meeste landen schrijft voor dat de remmen op een voertuig ten alle tijden bedienbaar moeten blijven en dat deze altijd mechanisch werken. Dit om situaties waarbij het remvermogen wegvalt door een simpele storing te voorkomen.
Fabrikanten zijn het hier niet mee eens. Namelijk omdat remleidingen ook kunnen falen ( waar moderne auto’s dan ook al niet meer mee starten en dergelijke tenzij uitgeprogrammeerd in de computer ). De mogelijke nadelen werken in hun opzichten niet op tegen de enorme hoeveelheid voordelen die het zou kunnen brengen om deze installatie volledig electronisch te maken.
7 januari 2014 om 15:01 #18205757@ricksmits wrote:
nee, de normale voetrem blijft hydraulisch. alleen de handrem werkt door middel van de electrisch bediende kabel.
Dat bedoelde ik ook dus dat bij het bedienen van de handrem de remblokken via een electrisch bediende kabel tegen de schijf worden gedrukt.
@ricksmits wrote:
bij veel moderne voertuigen wordt de binnenkant van de schijfrem achter gebruikt als remtrommel voor de handremschoenen.
Ook bij de Astra J 2012 ?
7 januari 2014 om 15:13 #18205758@flw wrote:
@ricksmits wrote:
nee, de normale voetrem blijft hydraulisch. alleen de handrem werkt door middel van de electrisch bediende kabel.
Dat bedoelde ik ook dus dat bij het bedienen van de handrem de remblokken via een electrisch bediende kabel tegen de schijf worden gedrukt.
mijn excuses, ik had het dan verkeerd gelezen. wat je zegt klopt. alleen worden ( in de meeste gevallen ) niet de normale remblokken gebruikt die je normaal ook gebruikt bij remmen maar de binnenste remvoeringen.
@ricksmits wrote:
bij veel moderne voertuigen wordt de binnenkant van de schijfrem achter gebruikt als remtrommel voor de handremschoenen.
Ook bij de Astra J 2012 ?
durf ik geen uitspraken over te doen. nog nooit aan gewerkt
7 januari 2014 om 19:46 #18205759nee de handrem bij een astra J gaat gewoon via de remblokken, niet via een trommel in de schijf
8 januari 2014 om 07:54 #18205760Ik heb ook nog nooit bij Opel gezien dat de binnenkant van de schijven als trommel gebruikt worden.
Ik snap ook niet zo goed waar daar modern aan is, Mercedessen uit de jaren 80 hadden dat al. Ik vind het eigenlijk juist ouderwets en omslachtig, omdat je extra onderdelen nodig hebt.
8 januari 2014 om 19:19 #18205761@TedMechanic wrote:
Ik heb ook nog nooit bij Opel gezien dat de binnenkant van de schijven als trommel gebruikt worden.
Ik snap ook niet zo goed waar daar modern aan is, Mercedessen uit de jaren 80 hadden dat al. Ik vind het eigenlijk juist ouderwets en omslachtig, omdat je extra onderdelen nodig hebt.
Kadett gsi
Astra gsi
Vectra a 2000
Calibra
Vectra b
Omega bDie hebben een aparte trommel in de schijf
8 januari 2014 om 20:57 #18205762Niks modern dus, allemaal ouwe meuk :P
9 januari 2014 om 07:00 #18205763@TedMechanic wrote:
Niks modern dus, allemaal ouwe meuk :P
Klopt is ouderwets.
tegenwoordig is het allemaal handrem op klauw.
Mercedes heeft het nog en een paar toyota’s wat ik zo weet.Maar het is wel het meest betrouwbare handrem systeem. (Voor een auto met schijven achter)
25 mei 2020 om 12:48 #18374783Moeten de elektirsche handrem nog opnieuw ingesteld worden na het vervangen van de blokken?
Tevens handig setje om de zuigers terug te draaien (geen geld):
Groet
8 juni 2020 om 23:14 #18375178Never mind. De elektrische handrem wordt gewoon bediend met een kabel. Geen enkel probleem om de blokken en schijven te vervangen bleek toen ik het een paar weken geleden deed.
Dit forum is wel vrij dood trouwens of vergis ik me ?
14 februari 2021 om 10:17 #18408903[quote quote=18375178]Never mind. De elektrische handrem wordt gewoon bediend met een kabel. Geen enkel probleem om de blokken en schijven te vervangen bleek toen ik het een paar weken geleden deed. Dit forum is wel vrij dood trouwens of vergis ik me ?[/quote]
Nee je vergist je niet er gebeurt niet echt veel hier
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.