Handrem Astra J

Forumindex Forums Modellen Astra Handrem Astra J

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17263158
    flw
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 April 2011

      Hallo,

      Wil iemand in het kort de werking van de electrisch bediende handrem van de Astra J beschrijven?

      BVD Frans

      #18205753
      RISL
      Moderator
        Lid sinds:
        24 January 2011

        Veel moderne auto’s maken gebruik van een elektrische handrem. Deze wordt bediend via een knop in het interieur. De elektrische handrem kan slechts in- of uitgeschakeld worden, er zit geen verloop in de bediening. De knop bedient of een elektromotor met daaraan de kabel voor de handrem, of de knop bedient bij duurdere systemen twee elektromotoren bij de achterste remklauwen.

        #18205754
        ricksmits
        Deelnemer
          Lid sinds:
          28 June 2013

          ter aanvulling op bovenstaande reactie die 100% klopt;

          In de goedkopere segmenten vervangt de electromotor simpelweg de normaal handbediende kabel. Een van de voordelen hier van is dat het minder ruimte in beslag neemt en ook minder moeite kost.. because lazy

          Een zeer groot nadeel is dat op het moment dat de accu plat is je normaal gesproken deze dus ook niet meer eraf krijgt om te auto te verplaatsen ( eventueel op mankracht ). Een ander nadeel is dat het een extra electrisch onderdeel is.. en alles kan kapot.

          In de duurdere segmenten breidt deze optie(!) zich wat meer uit in functies. Sommige modellen zijn namelijk uitgerust met systemen die aanvoelen dat de auto op een helling staat en dan automatisch op de handrem zet. zo ook bij wegrollen indien auto stil staat en afgesloten is ( en DIE optie had ik moeten hebben haha ). Ook bij automatisch file rijden en afdalingen kan het systeem met andere modules en componenten samenwerken om het gemak en veiligheid te vergroten. Een ander bekende functie die ik ken is dat de auto bij een aanrijding zichzelf afremt of op de handrem zet om gevolgen van wegrollen of mogelijk doorkantelen van de auto te voorkomen.

          #18205755
          flw
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 April 2011

            Komt er dus op neer dat de remklauw achter ipv hydraulisch, dmv voetrem, nu electrisch wordt bediend?

            Frans

            #18205756
            ricksmits
            Deelnemer
              Lid sinds:
              28 June 2013

              nee, de normale voetrem blijft hydraulisch. alleen de handrem werkt door middel van de electrisch bediende kabel. bij veel moderne voertuigen wordt de binnenkant van de schijfrem achter gebruikt als remtrommel voor de handremschoenen.

              Leuk weetje. de automotive sector wil niks liever als de ‘normale’rem ook electrisch te maken. Dit zou veel gewicht schelen en is de techniek zoals ESP nog verder uit te breiden. Zoals in de meeste gevallen is het bekend dat het gaspedaal al electrisch is. Echter, De wet in de meeste landen schrijft voor dat de remmen op een voertuig ten alle tijden bedienbaar moeten blijven en dat deze altijd mechanisch werken. Dit om situaties waarbij het remvermogen wegvalt door een simpele storing te voorkomen.

              Fabrikanten zijn het hier niet mee eens. Namelijk omdat remleidingen ook kunnen falen ( waar moderne auto’s dan ook al niet meer mee starten en dergelijke tenzij uitgeprogrammeerd in de computer ). De mogelijke nadelen werken in hun opzichten niet op tegen de enorme hoeveelheid voordelen die het zou kunnen brengen om deze installatie volledig electronisch te maken.

              #18205757
              flw
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 April 2011

                @ricksmits wrote:

                nee, de normale voetrem blijft hydraulisch. alleen de handrem werkt door middel van de electrisch bediende kabel.

                Dat bedoelde ik ook dus dat bij het bedienen van de handrem de remblokken via een electrisch bediende kabel tegen de schijf worden gedrukt.

                @ricksmits wrote:

                bij veel moderne voertuigen wordt de binnenkant van de schijfrem achter gebruikt als remtrommel voor de handremschoenen.

                Ook bij de Astra J 2012 ?

                #18205758
                ricksmits
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  28 June 2013

                  @flw wrote:

                  @ricksmits wrote:

                  nee, de normale voetrem blijft hydraulisch. alleen de handrem werkt door middel van de electrisch bediende kabel.

                  Dat bedoelde ik ook dus dat bij het bedienen van de handrem de remblokken via een electrisch bediende kabel tegen de schijf worden gedrukt.

                  mijn excuses, ik had het dan verkeerd gelezen. wat je zegt klopt. alleen worden ( in de meeste gevallen ) niet de normale remblokken gebruikt die je normaal ook gebruikt bij remmen maar de binnenste remvoeringen.

                  @ricksmits wrote:

                  bij veel moderne voertuigen wordt de binnenkant van de schijfrem achter gebruikt als remtrommel voor de handremschoenen.

                  Ook bij de Astra J 2012 ?

                  durf ik geen uitspraken over te doen. nog nooit aan gewerkt

                  #18205759
                  Nick-GSI
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    nee de handrem bij een astra J gaat gewoon via de remblokken, niet via een trommel in de schijf

                    #18205760
                    TedMechanic
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 January 2007

                      Ik heb ook nog nooit bij Opel gezien dat de binnenkant van de schijven als trommel gebruikt worden.

                      Ik snap ook niet zo goed waar daar modern aan is, Mercedessen uit de jaren 80 hadden dat al. Ik vind het eigenlijk juist ouderwets en omslachtig, omdat je extra onderdelen nodig hebt.

                      #18205761
                      Nick-GSI
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        @TedMechanic wrote:

                        Ik heb ook nog nooit bij Opel gezien dat de binnenkant van de schijven als trommel gebruikt worden.

                        Ik snap ook niet zo goed waar daar modern aan is, Mercedessen uit de jaren 80 hadden dat al. Ik vind het eigenlijk juist ouderwets en omslachtig, omdat je extra onderdelen nodig hebt.

                        Kadett gsi
                        Astra gsi
                        Vectra a 2000
                        Calibra
                        Vectra b
                        Omega b

                        Die hebben een aparte trommel in de schijf

                        #18205762
                        TedMechanic
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 January 2007

                          Niks modern dus, allemaal ouwe meuk :P

                          #18205763
                          arjontje
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            31 March 2006

                            @TedMechanic wrote:

                            Niks modern dus, allemaal ouwe meuk :P

                            Klopt is ouderwets.
                            tegenwoordig is het allemaal handrem op klauw.
                            Mercedes heeft het nog en een paar toyota’s wat ik zo weet.

                            Maar het is wel het meest betrouwbare handrem systeem. (Voor een auto met schijven achter)

                            #18374783
                            Rikrik
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              21 February 2019

                              Moeten de elektirsche handrem nog opnieuw ingesteld worden na het vervangen van de blokken?

                              Tevens handig setje om de zuigers terug te draaien (geen geld):

                              Groet

                              #18375178
                              Rikrik
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                21 February 2019

                                Never mind. De elektrische handrem wordt gewoon bediend met een kabel. Geen enkel probleem om de blokken en schijven te vervangen bleek toen ik het een paar weken geleden deed.

                                Dit forum is wel vrij dood trouwens of vergis ik me ?

                                #18408903
                                FritsVrolijk
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  31 August 2018

                                  [quote quote=18375178]Never mind. De elektrische handrem wordt gewoon bediend met een kabel. Geen enkel probleem om de blokken en schijven te vervangen bleek toen ik het een paar weken geleden deed. Dit forum is wel vrij dood trouwens of vergis ik me ?[/quote]

                                   

                                  Nee je vergist je niet er gebeurt niet echt veel hier

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.