Halogeen lampen vervangen door LED.

Forumindex Forums Modellen Grandland X Halogeen lampen vervangen door LED.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #18395395
    Pietervb
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 May 2020

      Wie heeft zijn halogeendimlichten vervangen door led exemplaren?

      Ik heb dat eerder gedaan met mijn qashqai en dat beviel me: eenvoudige montage en beter licht.

      #18396180
      BigBadBanana
      Deelnemer
        Lid sinds:
        19 March 2020

        beste pieter.

        ik zou oppassen met die ledverlichting. bij mijn vorige wagen heb ik daar veel problemen mee gehad en heeft mij toen veel geld gekost.

        ik had die in de zomer geplaatst, maar toen het winter werd begonnen de problemen. computer problemen en foutcodes aan de sensoren, ABS en andere.

        aan die wagen is toen veel vervangen geweest en die foutcodes bleven na een tijd terug komen. na lang onderzoek bleek dat die ledverlichting de oorzaak was.

        die een sterk magnetisch veld uitstraalde.

        #18396220
        Koffie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 November 2019

          Afgezien van elektrische problemen:

          Als je puur de lampjes zelf vervangt krijg je een minder goed lichtbeeld. Meer licht dichtbij, maar je pupillen stellen zich hierop in, waardoor je minder ver kan kijken. Omdat je dichtbij meer licht hebt, denk je dat je onterecht dat je beter zicht hebt. Tevens neemt de hoeveelheid strooilicht toe en daarmee dus de verblinding van tegenliggers. Je komt de APK hier denk ik niet mee door.

          Voor beter zicht kan je het best de complete koplampunits vervangen door de duurdere optie die fabrieksaf op de auto geleverd kan worden. Mogelijk moet je dan ook toebehoren installeren zoals automatische hoogte-instelling. Dit is de beste maar ook duurste optie.

          Een tussenweg is om LED- of HID-projectors (dus compleet met spiegel en lens en bijbehorende lichtbron) in de bestaande koplampunits te monteren. Je bent je medeweggebruikers dan verplicht om zelf de lampen omlaag te stellen wanneer je passagiers of zware lading achterin vervoert, anders verblind je andere weggebruikers. Gebeurt met halogeenlampen ook, maar die zijn minder fel, vandaar dat de automatische hoogteregeling daarbij niet standaard is. Of je hiermee de APK door komt zal je nog even moeten uitzoeken.

          #18396391
          MWW
          Deelnemer
            Lid sinds:
            21 February 2020

            en geen LED`s van Ali!

            #18396562
            Pietervb
            Deelnemer
              Lid sinds:
              23 May 2020

              @ bigbadbanana. Ik had ook canbus units bij elke lamp, dat is noodzakelijk omdat de stroomspanning heel laag is en je dan elektronica prblemen krjigt. Had 2,5 jaar geen enkel probleem in de auto en met tegenliggers. De verlichting van de Qashqai was heel slecht en verbeterde aanzienlijk. Er was ook geen APK probleem. lichtbeeld was goed en gelijk.


              @koffie
              .  vwb dat lichtbeeld: is dat uit eigen ervaring? Ik herken jouw verhaal niet met mijn QQ ervaring.  De fabrikant stelt dat de licht producerende eenheden van de ledlampen op exact dezelfde plaats zitten.


              @MWW
              . Ik ben ook niet voor het kopen van chinese producenten. Maar waar dacht je dat al die lampen vandaan komen die ze in NL op internet en in de winkel verkopen. Helaas moeten we accepteren dat je niet meer zonder chinese produktie kan en dat de kwaliteit vaak ook erg goed is.

              #18396841
              Koffie
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 November 2019

                [quote quote=18396562]


                @koffie
                . vwb dat lichtbeeld: is dat uit eigen ervaring? Ik herken jouw verhaal niet met mijn QQ ervaring. De fabrikant stelt dat de licht producerende eenheden van de ledlampen op exact dezelfde plaats zitten.

                [/quote]
                Ik houd de verlichting van mijn eigen auto origineel. Ik zie het vooral bij andere auto’s met reflectorlampen waar duidelijk geen halogeenlamp in zit, te herkennen aan dat het licht neutraal tot koud wit is in plaats van warm wit. Vaak geven deze auto’s een bak licht vlakbij de auto en geven ze meer strooilicht dan wenselijk is voor tegenliggers. De fabrikant kan wel claimen dat de positie van de LEDs hetzelfde is als het gloeidraadje van een halogeenlamp, maar dat is niet helemaal waar. Het gehele gedeelte dat licht afstraalt moet op dezelfde plek zitten. Vaak worden meerdere LEDs gebruikt (bijv. eentje aan beide zijden van het lampje) en zijn de LEDs meestal groter dan de gloeidraad, waardoor een gedeelte van de LED op de verkeerde plaats zit. Daardoor kan de reflector niet al het licht de goede kant op kan sturen. Dat wil zeggen, het meeste licht moet zo ver mogelijk vooruit op de weg, maar ook geen fractie te hoog want dan komt het in de ogen van tegenliggers. Ook op Youtube zijn zat retrofitfilmpjes te vinden met een vergelijking vóór en ná, waar je kan zien dat er voornamelijk dichtbij en boven de afkapping van de bundel extra licht is.

                Met projectors (dus een lampeenheid met lens, in tegenstelling tot alleen een reflector) is de afkapping aan de bovenkant van de bundel makkelijk te maken, dus zal je niet zo snel tegenliggers verblinden wanneer je een aftermarket lichtbron zoals LED plaatst. Dat komt doordat de afkapping bij projectors wordt gemaakt door de lens in combinatie met het schild, en beide laat je intact. Bij een reflectorlamp wordt de afkapping bepaald door de positie van de gehele gloeidraad of lichtbron en door de reflector. Door een ander lampje te plaatsen, verander je de positie en grootte van de lichtbron. Die zit net effe op een andere plaats of hij is groter. Misschien had je projectors in je Qashqai. Het kan zijn dat ze bij de APK alleen hebben gekeken of je geen tegenliggers verblindt. Extra licht dichtbij blijf je houden.
                N.B. halogeenprojectors zijn niet gelijk aan LED- of HID-projectors.

                Later toegevoegd: op de behuizing van de lampunit staat welke lichtbron erin moet (halogeen, HID of LED). In de APK-keuringseisen kan ik zo gauw niet vinden dat hierop wordt gecontroleerd.

                #18396846
                Virgil GLX
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 October 2020

                  Wanneer je wilt dat je verlichting “witter” wordt kan je ook kiezen voor bijvoorbeeld van Philips WhiteVision.
                  Ik heb deze in mijn vorige auto gedaan en ziet er optisch beter uit en gaf ook beter(fijner) licht naar mijn mening.
                  Voordeel ook is dat het gewoon traditionele halogeen lampen zijn dus afgezien van licht kleur verandert er verder niks.

                  Note: Ze zijn wel veel duurder dan standaard halogeen en levensduur is ook veel korter. Ik moest ze elk jaar wel vervangen.

                  2020-11-13 13_19_38-Window 2020-11-13 13_25_46-Window

                  #18397366
                  MWW
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    21 February 2020

                    [quote quote=18396562]@ bigbadbanana. Ik had ook canbus units bij elke lamp, dat is noodzakelijk omdat de stroomspanning heel laag is en je dan elektronica prblemen krjigt. Had 2,5 jaar geen enkel probleem in de auto en met tegenliggers. De verlichting van de Qashqai was heel slecht en verbeterde aanzienlijk. Er was ook geen APK probleem. lichtbeeld was goed en gelijk. @koffie. vwb dat lichtbeeld: is dat uit eigen ervaring? Ik herken jouw verhaal niet met mijn QQ ervaring. De fabrikant stelt dat de licht producerende eenheden van de ledlampen op exact dezelfde plaats zitten. @MWW. Ik ben ook niet voor het kopen van chinese producenten. Maar waar dacht je dat al die lampen vandaan komen die ze in NL op internet en in de winkel verkopen. Helaas moeten we accepteren dat je niet meer zonder chinese produktie kan en dat de kwaliteit vaak ook erg goed is.[/quote]

                    jaja maar zoek maar eens die ene juiste Chinees op Alibaba, daarom betaal je hier in NL meer.

                    de fabriek daar wordt aan kwaliteitscontrole onderworpen, wij willen in NL 2 jaar garanteie enz enz, daar betaal je voor.

                    #18397493
                    Pietervb
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      23 May 2020

                      Theorie is leuk, maar mijn praktijk liet 2,5 jaar zien dat ik geen enkel commentaar van een tegenligger heb gekregen, veel betere verlichting van de weg voor me had,  mijn led lampen heel bleven en geen  technische problemen gaven. Daarom vroeg ik ook naar ervaringen :yes:

                      Maarrr, de QQ had hele slechte verlichting en tot nu toe heb ik nog geen echte klachten over de GLX. We gaan nu de winter in dus ik ga het even aankijken. De bedrading van de lampen zit trouwens ook behoorlijk weggestopt….

                      #18445951
                      BaertenF
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 January 2020
                        #18446026
                        Koffie
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 November 2019

                          4800 lumen met 25 watt LED kan niet.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.