GRANDLAND ZONDER X

Forumindex Forums Modellen Grandland X GRANDLAND ZONDER X

25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 110)
  • Auteur
    Berichten
  • #18550042
    Floki
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 March 2022

      Als je valt op (veel) pianolak en heel veel harde interieur materialen dan is een Hyundai of Kia een prima optie.

      #18550416
      jopsa
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 May 2019

        Voile, de kogel is door de kerk, of beter, door de grandland.

        Met plezier mijn kereltje vaarwel gezegd.

        Debatten rechtszaak pas in oktober 2024 (al jaren aan de gang).  Laat me de zaak winnen dan zal Opel zeker in beroep gaan.   Dat kan dan weer jaren aanslepen volgens de advocaat.   Ben echter wel benieuwd naar de uitspraak in oktober en hoop op een zekere schadevergoeding.   Maar er is geen druk meer.

        Gisteren praatte ik op een parking bij de supermarkt met een eigenares van een identieke 5 jarige grandland.  Ik vroeg naar haar tevredenheid….  resultaat was onder nul.   Heel wat problemen en op het moment dat ik ze aansprak was ze tegen het brandstofklepje aan het duwen wat met geen stokken meer dicht wilde gaan.  Ik probeerde ook even maar….niks.

        Ook olie problemen, riemproblemen, elektronica, carrosserieproblemen thv de deuren…..   Herkenbaar was haar uitdrukking dat Opel je gewoon in de kou laat staan.

        Een XC40 kwam in de plaats.   Plaatsgebrek ?  Nee hoor.  Achteraan te klein ?  Nee hoor.  Wel als ik mijn zetel helemaal naar achter zou zetten maar dat is bij elke wagen zo (dan zou ik ook niet bij de pedalen kunnen).  De kinderen vinden dat ze net iets meer plaats hebben.   Zalige zetels die op hun plaats blijven en verwarmen als het moet.   Alles werkt naar behoren.  Voelt steviger aan.   Meer koppel (wat ik belangrijkst vind) nl 300 nm en 197 pk.   Voor mij een raket indien nodig en een slakje indien gewenst.   De rijmodi reageren snel zoals gewenst bij het omschakelen ervan.

        Meer dan genoeg bergvakjes.  Rijdt soepeler en zachter  (banden 235 50 R19 HANKOOK)    Je voelt dat je in een degelijke stevige wagen zit.

        Binnenin veeeel stiller.Geen windgeruis via deur of raam.  Minder rolgeluid.  Motor hoor je niet (4 cilinder)

        Opties werken (bij het dwarsen van de weg door een trage vrachtwagen ging de wagen op geruime afstand al spontaan vertragen.

        De regensensor doet zijn werk goed.  Als het regent werken ze , als het niet regent niet.  Je hoeft ook niet elke keer opnieuw de automatische stand op te zetten.

        Automatisch grootlicht reageert sneller.

        Verbruik voorlopig evenveel / weinig

        Kofferklep werkt zoals het hoort.   Voetsensor moet ik af en toe wel eens dubbel “schoppen”.  Of dat aan mij ligt zal de tijd uitwijzen.

        Passagierszetel ook electronisch te verstellen.

        Zalig leder.

        Heel snel warm binnenin.

        Stuurverwarming in verschillende standen te verstellen.

        Koffer : de rugleuning van de zetels achteraan heeft een verticalere lijn dan de grandland x.  Dat maakt stapelen gemakkelijker.   Ook bij het platleggen van de achterzetels vormt de ruimte een volledig plat vlak.   Een volledig platte ruimte wat het handiger maakt om bepaalde zaken te vervoeren en te laden.  Naar hoogte toe van het te laden item ook voordelig.

        Oncall werkt perfect.   enz…..

        Ik vermoed dat de spraakbediening iets beter kon maar het kan ook aan mij liggen daar ik geen kanjer ben wat betreft electronica en instellen daarvan.  Bij de grandland x was dit ook niet steeds rozegeur en maneschijn.

        Het ziet er dus veelbelovend uit maar ik verkoop het vel van de beer nog niet….   Ik wacht af.

        Via het bedieningsscherm zijn er heel wat opties te bedienen.   Soms enkele keren doortikken maar dat kan niet anders daar er enorm veel instellingen mogelijk zijn (1 klein voorbeeld ; bij achteruitrijden kan je geen, beide , links apart of rechts apart de spiegels laten kantelen)

        Mochten er knoppen zijn voor elke instelbare functie dan hebben een soort mengpaneel in de plaats.  Dus is dat de enige mogelijkheid, scrollen en tikken.

        achteruitrijcamera geeft enorm scherp beeld.  De display ook heel erg scherp qua beeld.

        Achteruitkijkspiegel ook in te stellen naar verblinding achteropkomend verkeer toe.

        Proper weggewerkte aansluiting voor aanhangwagen.

        Via een app kan je de wagen van op afstand starten en laten opwarmen.  Ook ontgrendelen kan via de app.  …….   Je kan via de app de wagen steeds snel terugvinden….  enz enz

        Navigatie vind ik (voorlopig) iets minder, maar deze valt niet uit.  Geen probleem, via de gsm dan maar.

         

        Nadeel ?  Ja, je zit voor je het weet  boven de aangegeven snelheid (door het zacht, stil gerol en krachtige motor)

        Verder voorlopig nog niks negatiefs.

        Geassembleerd in Gent waar een goeie vriend en zijn zoon werkzaam zijn.

        Over en uit met Opel na meer dan 30 jaar trouwe klant.   Van “die hard” naar vertrouwensloos en ontgoocheld

         

         

        #18550420
        jopsa
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 May 2019

          Correctie wat betreft de koffer.

          Het lag inderdaad aan mij.

          Het is een veegbeweging en niet schoppen.

          Werkt perfect.

          #18550423
          Schipper1
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 February 2023

            Gefeliciteerd Jopsa, goede keuze gemaakt. De XC40 blijft een mooie verschijning.  Hopelijk heb je hier meer plezier en zeker minder stress van dan van de Grandland.

            #18550426
            jopsa
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 May 2019

              Dank u wel Schipper 1

              #18550438
              XanderV1
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 April 2023

                Veel plezier met je Volvo, zeker een mooie verschijning. Hopelijk kun je weer genieten van je auto, ik weet maar al te goed hoe het kan zijn alleen waren dat 2 Kia’s.

                #18550444
                jopsa
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 May 2019

                  Dank u wel Xander1

                  #18550478
                  Hans GLX
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    19 May 2018

                    Tjonge @ jopsa, gefeliciteerd met je nieuwe Volvo. Ik was even niet actie op dit forum, en lees nu pas dat je nu net als ik, Volvo rijder bent. Ik heb je uitleg over de XC40 gelezen, en je hebt een dikkere versie dan ik. 4 cilinder met meer pk,s. Leren bekleding, trekhaak, 360 camera. Nou ik wens je heel veel plezier met deze Volvo, en veel veilige kilometers. Let wel, óok een Volvo is door mensen gemaakt. Maar ik rij al 3,5 jaar en 43000 km probleemloos. En ik stap nog dagelijks, met een brede grijns achter het stuur. Veel succes vriend! :yahoo:

                    #18550482
                    Hans GLX
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      19 May 2018

                      @jopsa, het enige minpuntje bij Volvo vind ik:

                      1. Geen temp meter in het dashboard. Nu ben ik altijd al gewend de auto eerst rustig warm te rijden, maar toch….

                      2. Geen weergave in welke versnelling de auto rijd. dat zie je alleen in de M stand. (manueel schakelen)

                      3 Geen fysiek oliepeilstok. Je kan alleen de oliestand aflezen, via een menu in het midden display.

                      Maar voor de rest, een degelijke, betrouwbare, en veilige auto. Met een doorsnee verbruik van 1: 15,8. (T2 automaat Business Pro)

                      #18550485
                      jopsa
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 May 2019

                        Hallo Hans GLX

                        Dank je wel.

                        Ik koop (zoals ergens anders al geschreven) nooit geen nieuwe wagen meer.  Dit is een Duitse wagen die 25000 km in 2 jaar gereden heeft.

                        Wat er niet opzit zijn de dodehoeklampjes in de spiegels maar daar had ik enkel nare ervaringen mee met de GLX.

                        Het is een mooie zwarte XC40 B4.  De voorgrille is zwart gespoten evenals de 2 onderste delen aan de voor- en achterkant.

                        De achterruiten zijn extra donker.

                        De trekhaak liet ik er achteraf opzetten.  Prachtig weggewerkt die handel.  Je ziet de fiche gewoon niet zitten want deze kan je omhoog kantelen bij niet gebruik of naar beneden bij gebruik.  De trekhaak is afneembaar.   De wagen kosste me 20000 euro minder dan wanneer ik hem nieuw had gekocht.  het is een 2 liter.  Enorm koppel voor mij en genoeg PK.  De rijmodi zijn zalig.  Uiterst degelijke zetels, beide elektrisch verstelbaar.  enz enz.

                        De temperatuurmeter mis ik niet.  Ik had die ook niet in de ZAFIRA.

                        Wat oliepeil betreft is dat werk voor de garage of de wegenwacht indien nodig.  Hopelijk loopt het niet dezelfde vaart als de olieslurpende GLX.

                        De versnellingstand wordt niet weergegeven zag ik ook al.  Maar dat stoort me helemaal niet.  Hij gaat enorm snel vooruit als ik het wil of traag als ik het wil.    Het schakelen gaat enorm zacht in sportmodus.  Ook in ‘dagelijks gebruik’ stand is de overgang vloeiend.

                        En wat een geruisloos rijden.

                        Ik ben nog maar een tiental dagen verder en ben benieuwd hoe de toekomst er zal uitzien met deze wagen.  1 ding is zeker… veel stiller, zachter, vloeiender.  Aan 180 km per uur stopt het blijkbaar, maar daar kom ik nooit toe.   Mijn rijstijl is als volgt ; ik ben graag de eerste weg maar kom meestal ook laatst aan.

                         

                        Nu kunnen we met een gerust hart de reis naar Spanje aanvatten in Juli.

                        #18550486
                        quandor
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          14 November 2017

                          Gelukkig kent de XC40 weinig problemen :

                          https://autocup.nl/zwakke-punten-bekende-problemen/volvo-xc40/

                          Wel even door blijven scrollen, het is een redelijk lang verhaal………….

                          #18550487
                          jopsa
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 May 2019

                            Mooi.

                            Blijkbaar toch goeie keuze als je verder leest.

                            Laat die van mij nu 2 jaar oud zijn en nog geen van alle problemen hebben

                            1 zaak vind ik vreemd.  Je neemt waarschijnlijk alles voor waar in dit artikel ?  Waarom dan niet wat ik meld en anderen ook over de GLX.

                            je moet het gewoon treffen met een wagen wat ik dus niet deed met de GLX en Opel nog steeds doet alsof de neus bloedt. Wel jammer vd euro’s.

                            Ohja, kreeg vandaag van de advocaat vd tegenpartij een heel verhaal dat Opel Belgium niet meer is.  Opgeslorpt door Stellantis.   Daar gaan we weer.

                            #18550494
                            quandor
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              14 November 2017

                              1. nee, ik neem nimmer alles aan wat ik lees op het WWW. Afhankelijk van het soort verhalen probeer ik het e.e.a. wel altijd op realisme te beoordelen.

                              2. frappant vond ik wel dat jij een groot deel van de beschreven problemen met de XC40 zelf met de GLX hebt ondervonden.

                              3. e.e.a. betekent imho dat het perfecte merk / type dus kennelijk niet bestaat.

                              Echter, ga je premium merken als Mercedes, BMW en Audi checken dan kom je dus ook soortgelijke verhalen tegen.

                              #18550495
                              jopsa
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 May 2019

                                Je moet nu maar net die ene rampwagen in uw handen geschoven worden.

                                Vraag me af hoe tevreden jij zou zijn als men je in de kou laat staan in dat geval.   Daar gaat het over.  De wagen kan er niks aan doen dat hij ziek is.  Zijn maker moet wel verantwoordelijkheid nemen en daar wringt het schoentje.

                                #18550496
                                jopsa
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 May 2019

                                  Laat nu ook zo zijn dat ik niet enkele maar zo goed als alle problemen die er maar konden zijn trof.  Met kers op de taart stilvallen tijdens het rijden en in stuurslot gaan.  Ik moest niet naar de kermisattractie om spanning te ervaren.

                                   

                                  Maar hopelijk beter met deze wagen nu

                                  #18550497
                                  jopsa
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 May 2019

                                    Het perfecte merk bestaat zeker niet.

                                    Wat wel bestaat zijn dealers en merken die toch proberen om een oplossing te zoeken wanneer de wagen niet te herstellen blijkt.  Bij Opel Belgium niet aan de orde.  Integendeel, nu zeggen ze dat Opel Belgium niet meer is….   vraag me af wat dat nu betekent voor de rechtszaak.

                                    #18550500
                                    quandor
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      14 November 2017

                                      Niets. Jij hebt de auto nieuw (?)  bij een dealer gekocht. Die dealer is primair jouw directe aanspreekpunt / verantwoordelijke. Zo zit het e.e.a. juridisch in elkaar. Een dealer is 1ste aanspreekpunt voor een consument.

                                      Hoe de dealer het met Opel oplost is zijn probleem, niet dat van een consument.

                                       

                                      #18550505
                                      jopsa
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 May 2019

                                        Hopelijk.

                                        Laat nu de dealer ook niks ondernemen hoewel hij beloofde mee te werken aan de zaak.

                                        #18550506
                                        Hans GLX
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          19 May 2018

                                          @quandor, die link die jij post is een compleet lulverhaal. Het bestaat steeds uit: mogelijk kunt u…. Ja ik kan mogelijk ernstig ziek worden. Ik kan mogelijk binnen kort doodgaan. Als ik in de loterij speel, kan ik mogelijk de hoofdprijs winnen. Al die problemen wat genoemd word in dat commentaar, zijn voor mij onherkenbaar. Ik las op het Volvo forum, dat er enkelen waren, waar soms het midden display bevriest. Dan stoppen. de grote knop onder het scherm 5 seconden in gedrukt houden. Het systeem reset zich, en alles werkt weer perfect. Ik heb nog nooit een storing of melding gehad in 3½ jaar met 43K km. Nog nooit iets gelezen over mogelijk een scheurend dashboard, of kapotte bekleding. Volvo gebruikt prima materialen. Volvo is niet voor niets een “Premium merk.” Noem jij eens een type auto, dat stamt uit eind 2017, en dat in 2024 nog steeds het best verkochte type is in Nederland. Dat zie je alleen bij de XC40. Wel zijn er enkelen, die af en toe storingen ondervinden, met de volledig elektrische versies. Maar als je dat afweegt tegen de massa XC40,s die nu rondrijden, blijkt dat dit een absolute topper is. Ik weet zeker dat @jopsa geen dag spijt zal krijgen van zijn overstap naar Volvo.

                                          #18550508
                                          Hans GLX
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            19 May 2018

                                            Wat ook opmerkelijk is, dat veel  Europese fabrikanten 2 jaar garantie geven, of 100K km. Kia geeft 7 jaar, (maar let eens op de kleine lettertjes.) Toyota en anderen 5 jaar. Wat óók opvalt is, dat heel veel mensen bij Opel garantie bijkopen, tot wel 5 jaar. Bij Volvo koopt men zelden extra garantie, zij het soms bij extreem dure auto,s zoals de XC90. En ook bij EV,s omdat het elektrisch rijden nog steeds in de kinderschoenen staat. Ik heb er geen moment over geprakkiseerd, om extra garantie bij te kopen. Ik vertrouw op Volvo kwaliteit. En mocht er iets vernieuwd worden in de loop der tijd, (denk aan waterpomp oid) dan heb je op originele Volvo onderdelen levenslang garantie. Dus wat wil je nog meer?? Bovendien heeft Volvo na de fabrieksgarantie, nog een redelijke coulance, naar gelang leeftijd en km die gereden zijn. Voorwaarde is echter wel, dat de auto alleen bij de officiële Volvo dealer in onderhoud is. Kost wat, maar dan heb je ook wat. ;-)

                                            #18550511
                                            quandor
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              14 November 2017

                                              @Hans GLX, nee, dat verhaal dat ik postte is geen lulverhaal. Ga eens Googlen en je vindt soortgelijke artikelen. Er is eigenlijk maar 1 merk dat wereldwijd als redelijk robuust / uiterst betrouwbaar te boek staat en dat is Toyota / Lexus (al hebben die ook zo wel hun eigenaardigheden).

                                              Misschien is het handig dat wij (ex Grandland rijders) ons over andere merken type auto’s beperken in onze postings, dit is immers een Opel forum, toch…………..?

                                              #18550513
                                              quandor
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                14 November 2017

                                                @Hans GLX : wat ik nog vergat : die levenslange garantie op onderdelen geldt alleen als je als klant dat nieuwe onderdeel eerst hebt betaald. Het geldt overigens alleen voor de 1e eigenaar, dus ook hier zijn er héél kleine lettertjes van toepassing.

                                                De levenslange garantie vervalt zelfs als de auto binnen het gezin van eigenaar verandert.

                                                #18550514
                                                jopsa
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 May 2019

                                                  Ik ga verder niet ingaan op wat Quandor schrijft.  Hij mag dat alles schrijven.  Geen probleem.

                                                  Ik weet als ervaringsdeskundige mee te praten over heel wat GLX problemen.  Garantie bijkopen was water naar zee dragen geweest.  Zelfs binnen de basisgarantie konden ze het niet oplossen.  En na 5 jaar nog niks.  Jammer, vooral voor mijn buidel en ook hun imago.  Dat laatste zal hen worst wezen natuurlijk.

                                                   

                                                  Wat betreft de XC40.  Een top motor, robuuste stevige stille wagen, vast op de weg.

                                                  Luxueus.

                                                  De elektronica moet ik afwachten Maar zoals reeds gezegd kan het niet meer erger dan wat ik met de GLX ervoer.

                                                   

                                                  #18550515
                                                  jopsa
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 May 2019

                                                    Ik ben tevreden,  mijn vrouw rijdt er heel graag mee en de kinderen genieten achterin van de ritten.

                                                    Wat wens je nog meer.  Het is een verademing na 5 jaar miserie.

                                                    #18550516
                                                    jopsa
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 May 2019

                                                      Nu de hoofdvraag van dit Topic

                                                       

                                                      Wie kocht een grandland zonder X

                                                      Hier zie je ze zo goed als niet rondrijden.

                                                      Ik spotte er vorige week 1.  Het was heeeeel lang geleden dat ik er nog eentje zag.

                                                      Ik hoor ook niet veel over de elektrische of hybride jongens.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 110)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.