Forumindex › Forums › Overige › I.C.E. en navigatie › Geschakelde plus (+12V)
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 21 maart 2017om 09:33 door Herbert La Nooy.
-
AuteurBerichten
-
19 maart 2017 om 16:07 #18340763
Beste allen,
Al enige tijd zijn wij de trotse eigenaars van een Zafira B (2007).
De extra ruimte en modernere snufjes waren zeer welkom!
Wij zijn echt super tevreden.
Waar ik mee moet leren leven is het minder vermogen en koppel beschikbaar.
Het is namelijk de basis motor, 1.6L ecotec.De auto had een CD30 MP3 met BID. Al enige tijd geleden is de BID vervangen voor een GID.
Dit ging succesvol, afmelden in OPCOM etc.Van de week heb ik vanwege het missen van AUX, bluetooth en allerlei andere snufjes de CD30 MP3 vervangen voor een Pioneer dubbeldin met CarPlay, twee USB poorten etc.
De nieuwe headunit is middels een CANBUS adapter aangesloten, waardoor ik gebruik kan maken van de knoppen op het stuur.
Waar ik nu mee zit is dat alleen met contact aan (IGN ON) de radio een geschakeld plus krijgt.
Motor uit, radio uit.
Ik heb al enige dagen gezocht en kwam iig tegen dat de fabrieksradio (CD30 MP3) via CANBUS geschakeld wordt, waardoor al draai de motor uit, zolang de sleutel niet verwijderd wordt, het aan kan blijven. Een analoge radio kan niet met deze signalen overweg en gaat dus uit als de sleutel niet in stand II staat.Nou dacht ik aan het volgende, er moet echt wel een signaal worden geregistreerd wanneer de sleutel uit contact wordt gehaald. Want de auto op slot doen met knoppen op de afstandbediening werkt blijkbaar alleen met sleutel uit het contact.
Is het mogelijk om ergens vandaan, CIM, zekeringen in motorruimte oid hiervoor te gebruiken? Desnoods met gebruik van een relais.
We gebruiken de radio vaak ook met motor uit. Ben erg bang dat de accu leeg raakt (is al gebeurd namelijk). Motor laten draaien terwijl niet hoeft is uiteraard geen optie.
Uiteindelijk als wat ik hierboven beschrijf niet kan, ga ik over naar de radio aansluiten (gele en rode draad) op constant plus, en de radio steeds handmatig uitzetten. Zou ik erg jammer vinden.
Hoop dat hier minstens een expert is die mee kan denken. Ik ben aardig technisch aangelegd en ga zeker zelf ook al op zoek met multimeter. Als iemand alvast kan vertellen waar ik naar zou kunnen kijken, graag!!!!
Als iemand de oplossing echt weet ben ik ook bereid hiervoor te betalen om te laten doen. Al moet ik toegeven dat ik het graag zelf oplos met enige aanwijzing in de goede richting.Ik verneem graag van jullie!
Groeten,
Herbert (en de rest van het gezin)
20 maart 2017 om 07:32 #18340792Hoi Herbert,
ik denk dat je cigaretten aansteker +geschakeld is.
Wellicht kun je daar iets mee.Groetjes Ries.
20 maart 2017 om 09:45 #18340799Hoi Ries,
Klopt gedeeltelijk, sigaretten aansteker voor is continu 12V. Verlichte ring eromheen is +12V.
Alleen is deze ook uit als contact niet op stand II staat. Dus motor uit, geen 12V.Dank voor het meedenken!
20 maart 2017 om 15:32 #18340817Even een lang verhaal kort maken!, u zoekt constant stroom?
20 maart 2017 om 16:02 #18340820Hoi computerbug,
Nee, constant 12V is aanwezig. Ook een geschakelde plus (+12V).
Alleen is het zo dat de geschakelde plus alleen beschikbaar is met de sleutel op stand II (motor aan).
Dus zet ik de motor uit, gaat radio uit.
De originele radio kreeg canbus singalen en ging pas uit bij het verwijderen van de sleutel (om aan te krijgen moest inderdaad wel eerst sleutel op stand II, daarna pas uit bij verwijderen).
Lijkt mij dat bij het verwijderen van de sleutel uit het contact een signaal moet worden gegeven. Ergens is dit analoog en wordt dan pas digitaal voor het canbus systeem.21 maart 2017 om 00:09 #18340859Misschien een latching (bistabiel) relais nemen, die werken net als de deursloten op basis van polariteit omdraaien en worden zo in de een/andere stand gezet. Zo kun je de radio op de geschakelde plus bedienen via je auto op slot zetten of niet. Gewoon een mooi kleintje pakken, hoeft niet veel stroom te schakelen natuurlijk, en dan kan hij probleemloos parallel mee draaien met een dichtstbijzijnd deurslot, of de deursluit module.
Een latching relais blijft dus passief in de laatste stand staan, zit dus geen veer in die hem terug trekt als de spanning weggenomen wordt.
21 maart 2017 om 00:13 #1834086021 maart 2017 om 06:27 #18340863Dat is een goede tip!!!!!
Ga ik onderzoeken.
Wat direct binnenschiet, ik maak gebruik van anti carjack, dus bij 10 km/u gaan de deuren automatisch op slot.
Zou de radio dan met die actie “uitgaan”?Super bedankt voor het meedenken en reageren nogmaals!!
21 maart 2017 om 07:06 #18340864Je kan nog een tweede conditie aan de geschakelde plus van de radio knopen, bijvoorbeeld de ‘gewone’ geschakelde plus, via nog een relais. Je kan zelfs een derde conditie, via een pir sensor in je auto te plaatsen, die eventueel ook als extra conditie 12 volt naar de radio geschakelde plus laat lopen…. Of een schakelaar in je stoel via een delay, of een lichtsluis die ziet of je in de auto zit..
Schakelaars en/of relais zijn zo in te zetten als and, band, or, of nor poorten…
21 maart 2017 om 07:15 #18340865Ik raad wel aan diodes te gebruiken tussen de aangevoerde 12 volt lijntjes, zodat ze enkel richting de radio gaan, en niet naar elkaar…
21 maart 2017 om 09:33 #18340870Ik ga binnenkort hiermee aan de slag en rapporteer terug.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.