Geschakelde plus (+12V)

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie Geschakelde plus (+12V)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #18340763
    Herbert La Nooy
    Deelnemer
      Lid sinds:
      19 February 2017

      Beste allen,

      Al enige tijd zijn wij de trotse eigenaars van een Zafira B (2007).
      De extra ruimte en modernere snufjes waren zeer welkom!
      Wij zijn echt super tevreden.
      Waar ik mee moet leren leven is het minder vermogen en koppel beschikbaar.
      Het is namelijk de basis motor, 1.6L ecotec.

      De auto had een CD30 MP3 met BID. Al enige tijd geleden is de BID vervangen voor een GID.
      Dit ging succesvol, afmelden in OPCOM etc.

      Van de week heb ik vanwege het missen van AUX, bluetooth en allerlei andere snufjes de CD30 MP3 vervangen voor een Pioneer dubbeldin met CarPlay, twee USB poorten etc.
      De nieuwe headunit is middels een CANBUS adapter aangesloten, waardoor ik gebruik kan maken van de knoppen op het stuur.
      Waar ik nu mee zit is dat alleen met contact aan (IGN ON) de radio een geschakeld plus krijgt.
      Motor uit, radio uit.
      Ik heb al enige dagen gezocht en kwam iig tegen dat de fabrieksradio (CD30 MP3) via CANBUS geschakeld wordt, waardoor al draai de motor uit, zolang de sleutel niet verwijderd wordt, het aan kan blijven. Een analoge radio kan niet met deze signalen overweg en gaat dus uit als de sleutel niet in stand II staat.

      Nou dacht ik aan het volgende, er moet echt wel een signaal worden geregistreerd wanneer de sleutel uit contact wordt gehaald. Want de auto op slot doen met knoppen op de afstandbediening werkt blijkbaar alleen met sleutel uit het contact.
      Is het mogelijk om ergens vandaan, CIM, zekeringen in motorruimte oid hiervoor te gebruiken? Desnoods met gebruik van een relais.
      We gebruiken de radio vaak ook met motor uit. Ben erg bang dat de accu leeg raakt (is al gebeurd namelijk). Motor laten draaien terwijl niet hoeft is uiteraard geen optie.
      Uiteindelijk als wat ik hierboven beschrijf niet kan, ga ik over naar de radio aansluiten (gele en rode draad) op constant plus, en de radio steeds handmatig uitzetten. Zou ik erg jammer vinden.
      Hoop dat hier minstens een expert is die mee kan denken. Ik ben aardig technisch aangelegd en ga zeker zelf ook al op zoek met multimeter. Als iemand alvast kan vertellen waar ik naar zou kunnen kijken, graag!!!!
      Als iemand de oplossing echt weet ben ik ook bereid hiervoor te betalen om te laten doen. Al moet ik toegeven dat ik het graag zelf oplos met enige aanwijzing in de goede richting.

      Ik verneem graag van jullie!

      Groeten,

      Herbert (en de rest van het gezin)

      #18340792
      Riesje69
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 March 2012

        Hoi Herbert,

        ik denk dat je cigaretten aansteker +geschakeld is.
        Wellicht kun je daar iets mee.

        Groetjes Ries.

        #18340799
        Herbert La Nooy
        Deelnemer
          Lid sinds:
          19 February 2017

          Hoi Ries,

          Klopt gedeeltelijk, sigaretten aansteker voor is continu 12V. Verlichte ring eromheen is +12V.
          Alleen is deze ook uit als contact niet op stand II staat. Dus motor uit, geen 12V.

          Dank voor het meedenken!

          #18340817
          computerbug
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 April 2011

            Even een lang verhaal kort maken!, u zoekt constant stroom?

            #18340820
            Herbert La Nooy
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 February 2017

              Hoi computerbug,

              Nee, constant 12V is aanwezig. Ook een geschakelde plus (+12V).
              Alleen is het zo dat de geschakelde plus alleen beschikbaar is met de sleutel op stand II (motor aan).
              Dus zet ik de motor uit, gaat radio uit.
              De originele radio kreeg canbus singalen en ging pas uit bij het verwijderen van de sleutel (om aan te krijgen moest inderdaad wel eerst sleutel op stand II, daarna pas uit bij verwijderen).
              Lijkt mij dat bij het verwijderen van de sleutel uit het contact een signaal moet worden gegeven. Ergens is dit analoog en wordt dan pas digitaal voor het canbus systeem.

              #18340859
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Misschien een latching (bistabiel) relais nemen, die werken net als de deursloten op basis van polariteit omdraaien en worden zo in de een/andere stand gezet. Zo kun je de radio op de geschakelde plus bedienen via je auto op slot zetten of niet. Gewoon een mooi kleintje pakken, hoeft niet veel stroom te schakelen natuurlijk, en dan kan hij probleemloos parallel mee draaien met een dichtstbijzijnd deurslot, of de deursluit module.

                Een latching relais blijft dus passief in de laatste stand staan, zit dus geen veer in die hem terug trekt als de spanning weggenomen wordt.

                #18340860
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009
                  #18340863
                  Herbert La Nooy
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    19 February 2017

                    Dat is een goede tip!!!!!
                    Ga ik onderzoeken.
                    Wat direct binnenschiet, ik maak gebruik van anti carjack, dus bij 10 km/u gaan de deuren automatisch op slot.
                    Zou de radio dan met die actie “uitgaan”?

                    Super bedankt voor het meedenken en reageren nogmaals!!

                    #18340864
                    Vinci
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 August 2009

                      Je kan nog een tweede conditie aan de geschakelde plus van de radio knopen, bijvoorbeeld de ‘gewone’ geschakelde plus, via nog een relais. Je kan zelfs een derde conditie, via een pir sensor in je auto te plaatsen, die eventueel ook als extra conditie 12 volt naar de radio geschakelde plus laat lopen…. Of een schakelaar in je stoel via een delay, of een lichtsluis die ziet of je in de auto zit..

                      Schakelaars en/of relais zijn zo in te zetten als and, band, or, of nor poorten…

                      #18340865
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Ik raad wel aan diodes te gebruiken tussen de aangevoerde 12 volt lijntjes, zodat ze enkel richting de radio gaan, en niet naar elkaar…

                        #18340870
                        Herbert La Nooy
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          19 February 2017

                          Ik ga binnenkort hiermee aan de slag en rapporteer terug.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.