Geluid versnellingsbak

Forumindex Forums Modellen Grandland X Geluid versnellingsbak

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #18361367
    Anoniem
      Lid sinds:
      1 January 1970

      Hallo allemaal,

      Ik heb nu 1600km gereden met de nieuwe Grandland x, 1.2, benzine, handgeschakeld.

      Er zit een geluid voorin wat telkens optreed wanneer het gas wordt losgelaten. Dit vanaf 70km/uur en verder omlaag. Ook op kruissnelheid bij die snelheden is het geluid goed hoorbaar. Vanaf 80km/uur en hoger en ik het gas loslaat is het geluid niet meer hoorbaar, ook niet zolang ik optrek. Het is een ‘huilend’ geluid alsof er iets aanloopt. Ik rij voor mijn werk veel op binnenwegen en begint het behoorlijk te irriteren.

      De dealer erkend het geluid en geeft uiteindelijk aan dat het iets in de versnellingsbak is. Eerst dachten ze aa nde turbo. Ze zijn gaan rijden in een andere handgeschakelde Grandland X (met veel meer km’s op de teller) en hoorden daar hetzelfde geluid. Iets zachter maar ook duidelijk aanwezig. Ik werk al 30 jaar aan oldtimers als hobby en had al aangegeven dat het iets in de versnellingsbak moet zijn.

      Ze kunnen dit niet oplossen en maken nu een melding naar Opel. Mogelijk is het een onderdeel wat moet ‘inslijten’ maar als een Grandland X met veel km’s dit ook heeft begin ik me zorgen te maken.

      Zijn er mensen die dit geluid herkennen? Het is gemakkelijk hoorbaar als je 65km/uur rijdt en een beetje ‘zweeft’ tussen gas geven en gas loslaten. Op kruissnelheid doe ik dat natuurlijk continu. Laat je de snelheid vervolgens teruglopen dan wordt het iets minder maar bij 50km/uur en verder omlaag weer sterker. Zodra je gas geeft is het weg.

      Groet,

      Peter

       

      #18361369
      JoPeet
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 February 2018

        Hallo Peter ,

        Is mij (nog) niet opgevallen , zal er eens op letten.

        Op het Duitse forum vind ik wel het volgende :

        https://www.grandlandx-forum.de/index.php?thread/935-getriebe/&postID=13120#post13120

        Misschien herkenbaar voor je ?

        Groet ,

        Johan.

         

        #18361383
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970

          Hallo Johan,

          Bedankt voor je reactie en de verwijzing naar het Duitse forum. Zij hebben het inderdaad over hetzelfde. Tussen ongeveer 50 en 80km/uur bij wat zij ‘leerlauf’ noemen, gas los dus. Iets loopt er dan aan, ik noem het ‘huilen’ of of zoals de Engelsen het zeggen ‘whining’. Bij mij is het tussen de 40 en 70 km/uur. Daaronder en daarboven is het geluid er niet. Ook koppeling intrappen maakt niet uit, zo ook is het in elke versnelling. Wanneer ik eeb beetje blijf hangen tussen gas geven en loslaten is het nog meer hoorbaar.

          Ik wacht even af wat Opel hiervan gaat zeggen. Ik laat het in elk geval niet liggen want de bak hoort gewoon stil te zijn.

          Mvrgr, Peter

           

          #18361385
          slo
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 October 2018

            Beste Peter,

            ik ervaar precies hetzelfde. Mijn Grandland heeft 1700 gereden. Ben gisteren naar de dealer geweest.  De monteur heeft meegereden en herkende het geluid als “normaal “ bij deze motoren. Er is wel een melding gemaakt naar Opel-NL. Als het erger zou worden zouden ze er evt wat aan kunnen doen, maar afh van reactie importeur.  Maar zonder een vorm van modificatie heeft het natuurlijk geen zin om te vervangen door een nieuwe.

            Gr.,

            Sjoerd

            1.2 6-bak handgeschakeld

            #18361405
            Roland Bergsmidt
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 December 2017

              Paar x getest maar geen afwijkingen!

              #18361424
              Anoniem
                Lid sinds:
                1 January 1970

                @Sjoerd,

                Oké, ik ben benieuwd hoe Opel dan naar mij gaat reageren.


                @Roland

                Bedankt, goed te horen dat ze dus ook stil kunnen zijn.

                 

                #18361485
                slo
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 October 2018

                  Even een update: dealer heeft contact met opel-nl gehad en stelt voor dat ik eerst de 5K kilometers vol maak en dan weer langs kom om het geluid te laten beoordelen. De aandrijflijn is dan goed ingereden.

                   

                  #18361491
                  JoPeet
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    17 February 2018

                    @Peter

                    Idem zoals bij Roland , geen afwijkingen ….

                     

                    Groet ,

                    Johan.

                    #18361641
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      @JoPeet, bedankt voor de info.

                      Vandaag contact met dealer maar nog geen bericht van Opel. Tevens leasemaatschappij gebeld om te weten welke rol zij in dit soort zaken hebben. Zij vinden het prima om Opel hierop aan te spreken. Indien het probleem blijft en Opel niet van plan is dit aan te pakken schakelen zij  zo nodig een onafhankelijk deskundige in. Afhankelijk van het oordeel kunnen er vervolgstappen worden ondernomen. In het ergste geval zal de leasemaatschappij eisen dat de auto wordt teruggenomen. Ik hoop dat het allemaal niet zover komt en men het oplost want de auto rijdt verder fantastisch.

                      Groet,

                      Peter

                      #18361799
                      Anoniem
                        Lid sinds:
                        1 January 1970

                        Hallo allemaal,

                        Vandaag contact met de dealer. Het bericht van hen en Opel is dat dit fenomeen in de constructie van de auto/versnellingsbak zit. Iets vervangen heeft daarom geen zin. Zij geven aan dat het inmiddels bij diverse Grandland X’s is bekeken en alle auto’s dit huilende geluid hebben zoals beschreven. Op mijn reactie dat er diverse rijders zijn die dit geluid niet hebben geconstateerd komt geen antwoord.

                        En nu? was mijn vraag, wat als ik me er niet bij neerleg. De medewerker werd duidelijk ongemakkelijk van de vraag. U moet zich erbij neerleggen want het betekent een modificatie en dat doet Opel niet zomaar. Ik snap wel hoe dit werkt, dan moet Opel een fout toegeven die grote (financiële) consequenties kan hebben. Dus voor de dealer houdt het hiermee op en het is tenslotte een Opel dealer dus die nemen het niet voor mij op.

                        De leasemaatschappij gebeld en die geven aan dat dit veel te kort door de bocht is. Een nieuwe auto mag/kan niet zo duidelijk bijgeluiden hebben in de versnellingsbak. Zij willen een goed gefundeerd verhaal horen van de dealer en Opel. Zij nemen dan contact op met de importeur om ze te bevragen over dit mankement. Pas dan nemen zij een besluit over het vervolg.

                        Meteen de dealer gevraagd contact op te nemen met de leasemaatschappij en het standpunt van Opel gefundeerd te onderbouwen. Dit gaan ze morgen doen. Ik ben benieuwd waar dit naar toe gaat.

                        Groet, Peter

                        Ps: inmiddels op 3000km en het huilende geluid wordt er niet minder op.

                        #18361823
                        slo
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 October 2018

                          Peter,

                          ik zit ook pas op de 3000 km, dus nog niet bij De garage teruggeweest. Geluid nog niet weg, maar lijkt iets minder te zijn.

                           

                          Ben benieuwd

                           

                          gr

                          Sjoerd

                          #18361826
                          ldriessen
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            9 March 2015

                            Hallo allen,

                            Ik heb maandag mijn nieuwe GLX opgehaald bij de garage :) Reed hiervoor de diesel variant in de shortlease, daar was het geluid niet in te horen. Bij de benzine variant die ik nu heb is het geluid helaas ook aanwezig :( hoop idd dat het vanzelf verdwijnt.

                            #18366443
                            jeje
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              20 November 2011

                              zijn er nog updates???

                              Ben zelf eigenaar van een GLX met dezelfde problemen en heb inmiddels mijn rechtsbijstand verzekering ingeschakeld.

                               

                              #18366447
                              slo
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                25 October 2018

                                Inmiddels 10K gereden: geluid is iets minder geworden. Volgens chef-monteur hoort het in dit geval bij de product-eigenschappen van dit model. De gebruikte aandrijflijn is hetzelfde als in een aantal Citroen’s (C3/C4) en heeft in die modellen geen problemen op termijn gegeven.

                                Is dit nu het verschil tussen Frans en Duits?

                                gr

                                Sjoerd

                                #18368621
                                Anoniem
                                  Lid sinds:
                                  1 January 1970

                                  Hallo,

                                  Een update na lange tijd. Wat is er allemaal gebeurd:

                                  – april, lagers in versnellingsbak vervangen, wagen is 4 dagen in de garage geweest. Resultaat nihil, geluid hetzelfde

                                  – juli, versnellingsbak vervangen. Resultaat nihil, geluid hetzelfde

                                  – Onafhankelijk expert is ingeschakeld. Deze gaf aan dat het niet de eerste Grandland X is waar hij bij betrokken wordt met deze kwaal. Expert erkende dat het in onze auto behoorlijk aanwezig is. Vervolgens in een andere Grandland gereden en had deze het geluid in mijn ogen niet. Expert gaf aan dat als je heel goed luisterde het een beetje te horen was. Ik moest daar moeite voor doen. In mijn ogen zou dat geluid mij nooit zijn opgevallen.

                                  Uiteindelijke resultaat expert; het is geen technisch gebrek maar een producteigenschap. De expert acht dat het geluid in beide voertuigen te wijten is aan producttoleranties. Of het geluid vervelend is acht de expert persoonsgebonden.

                                  Nu is het de vraag wat dit nu precies betekent. We moeten nog horen van de leasmaatschappij.

                                  Overigens is dit probleem ook bij Peugeots, met dezelfde motor en bak, geconstateerd. Ik lees op een Engels forum dat Peugeot aangeeft dat het een bekend probleem is en ze in het laatste kwartaal een oplossing verwachten.  https://www.3008forums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=462&start=100  Overigens is dit daar aangegeven door iemand uit Nederland.

                                  #18368752
                                  Anoniem
                                    Lid sinds:
                                    1 January 1970

                                    Hallo,

                                    Inmiddels is duidelijk dat er niets meer gaat gebeuren. De uitspraak van de expert is bindend aangezien het binnen producttoleranties valt, aldus de expert. Dat ook hij een beduidend harder geluid hoorde dan de vergelijkbare auto maakt dus niet uit. Dit is natuurlijk te gek voor woorden.

                                    En helaas maakt de nieuwe versnellingsbak een extra geluid; het is een duidelijk fluitend geluid tussen de 100 – 120 km/uur. Zelfs andere mensen in de auto viel het op. Ben uiteindelijk nog verder van huis :cry:

                                    Er wordt nu een afspraak gepland voor het nieuwe geluid.

                                     

                                    #18368756
                                    jopsa
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 May 2019

                                      Aan 50 km per uur heb ik dat zoemend/fluitend geluidje.  Als je gas bij geeft stopt het.

                                      Als de cruise control op staat en het gaat bergop of bergaf stopt het.  Kom je weer op vlak stuk is het terug bij 50 per uur

                                      #18368764
                                      Anoniem
                                        Lid sinds:
                                        1 January 1970

                                        Heb de zang kanarie in de Grandland X ook mogen bewonderen bij een vervangende GLX van de dealer, ik irriteerde me er al aan na een klein stukje,

                                        Zelf heb ik een automaat, sterkte voor de gene die er mee door moeten rijden……

                                         

                                        #18372920
                                        kiekeboeboe
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          9 April 2016

                                          Ook hier dus, ik heb ook een 1.2 benzine handgeschakeld.

                                          Tussen de 60 en 70, het is vooral merkbaar wanneer je het gas loslaat, dan begint hij lichtjes te huilen.

                                          Nu is het niet van die mate dat ik me er aan stoor. Moest het voortdurend bij alle snelheden zijn, dan zou ik er mij wel aan storen denk ik.

                                          #18375041
                                          langesnor
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            5 June 2020

                                            Hier hetzelfde probleem tussen de 55km/h en 70 km/h een fluittoon. Ook tijdens het optrekken van de 2e naar de 3e hoor ik het licht. Op de snelweg is het ook hoorbaar bij snelheden rond de 105/110 km/h in de 6e versnelling. (zweven en gas geven)

                                            Ik ben met dit probleem naar de dealer gegaan en zij hebben dit geluid ook opgemerkt. Zij hebben een ticket aangemaakt bij Opel. Opel meldt dat dit een bekend probleem is en dat ze ermee zijn, maar door corona is dit stil te komen vallen.

                                            Dus maw het kan mischien nog maanden of zelfs een jaar duren voordat ze met een oplossing komen.

                                            :bye:

                                          20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.