Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › gekraak vering(?) achterzijde vectra-b 1999
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 juni 2009 om 07:32 #17210157
Sinds een aantal jaren rijd ik naar tevredenheid een Vectra-B station, pearl, 1999. Echter, sinds een paar maanden heb ik last van een soort van gekraak achter.
Naar mijn mening is dit direct ontstaan na het verwisselen van winterbanden naar zomerbanden. (complete set incl velgen)
Ik heb er een monteur naar laten kijken, die aanvankelijk dacht dat het de achterdemper was (inmiddels vervangen), maar denkt er nu aan dat er mogelijk wat roest in een bus bij de vering is gekomen, iets wat volgens hem wel vaker voorkwam.
Technisch ben ik op dit gebied een volkomen leek.
Is er iemand die dit bekend voorkomt? Heeft er iemand een tip/idee hoe dit te verhelpen is? Is dit daadwerkelijk een veelvoorkomend probleem bij de Vectra-B?Alvast hartelijke dank voor uw reactie.
mvg Marco
14 juni 2009 om 07:39 #17488681Meestal word dit gekraak veroorzaakt door de draagarm rubbers.
Even goed invetten of inspuiten met kruipolie/siliconenspray en het is weg.14 juni 2009 om 07:48 #17488682PAASHAAS, dank voor uw snelle reactie! Dan ga ik daarmee terug naar Opel. Die stelde voor om de bewuste bussen te vervangen als het of veel erger werd, bijv. schokkende vering, of als ik me er erg aan stoorde (nou, het gekraak is inderdaad wel behoorlijk vervelend, vind ik). Zo’n reparatie zou zo’n 200eur per kant zijn.
mvg Marco :)
14 juni 2009 om 09:55 #17488683Als de bussen echt versleten zijn, gaan ze uiteindelijk ook kraken. En dan moeten ze inderdaad ook vervangen worden.
Maar 200 euro per kant is wel erg prijzig zeg :o
Smeer ze maar eerst eens in, als het dan nog niet weg is kun je ze altijd nog vervangen….14 juni 2009 om 09:58 #17488684Als de bussen ook maar enigzins versleten zijn, gaan ze knakkelen en tokken.
kraken heb ik niet meegemaakt.
deze bussen zijn niet meer dan een stalen kogel die over een nylon binnewerk bewegen.
wat wil het geval, de rubber dichitingen gaan kanpot of drogen uit.
dan gaat het vet uit de bus, en slijt ie als een gek weg.
ik zou dan ook wel willen weten of er losse dichtings rubbertjes te verkrijgen zijn voor die kogelbussen.
Kraken word meestal door de stabilisator rubbers of verkeerd gemonteerde veren veroorzaakt.
maarja, niets is onmogenlijk.
willem
14 juni 2009 om 10:39 #17488685Misschien nog even voor de volledigheid/duidelijkheid: volgens mij is het echt begonnen toen de winterbanden naar zomerbanden werden omgewisseld. Daarvoor het geluid nooit waargenomen. De verklaring van de monteur was dat het wel vaker gebeurde dat er dan aanwezig roest in de bussen terecht kwam, omdat de vering dan wat verder openstond (?). (je kunt mij bijna alles wijsmaken op dit gebied). Het gekraak begint eigen gelijk al als ik rustig wegrijd van een parkeerplaats, dus zag maar ook bij 5km per uur en eigenlijk bij iedere oneffenheid in de weg is er wat gekraak, hoeft dus niet eens zo zeer een drempel te zijn.
Je zou het geluid ook knakkelen/tokken kunnen noemen. Het is maar net hoe je het omschrijft. Als je met de handrem omhoog rustig wegrijd, krijg je ook van die geluiden.
Voor wat betreft mijn auto: Vectra-B Station 1999 1.6 16v, 104000km, jaarlijks onderhoud bij opel-dealer volgens schema.mvg marco
14 juni 2009 om 10:47 #17488686Ik heb hiervoor ook een Vectra 2.0 Di station gehad. Die ook kraakte als ik over een oneffheidje reed. Maar ik dacht gewoon krakende wagens lopen het langst dus bij mij heeft hij drie jaar gekraakt en ongeveer 90.000 km. Daarna heb ik de auto ingeruild tegen mijn huidige Vectra. Gekraak maakte volgens de garage niet uit want de auto ging toch weg voor de Export met z’n 300.000 km op de teller.:thumbup
15 juni 2009 om 08:43 #17488687Ik heb hetzelfde probleem met mijn verctra B station uit 2000. Heb vanochtend ook met WD40 ingespoten en het lijkt verholpen!
Ga zo nog ff een flink stuk sturen om het eens goed uit ute testen.
15 juni 2009 om 08:49 #17488688Is een vectra B kwaal. En hoe kouder , hoe harder het lawaai meestal.
15 juni 2009 om 08:52 #17488689origineel gepost door speaker
Is een vectra B kwaal. En hoe kouder , hoe harder het lawaai meestal.Niet alleen vectra B, ik had het ook op mijn Astra F (2) destijds.
15 juni 2009 om 09:12 #17488690AnoniemLid sinds:
1 January 1970weet je cker dat het achter weg komt??
had met de meine n ruime kogel van een stabilisatorstang
armpje
dat gaf ook n rot geluidff 2 nieuwe armpjes erop
geruislooz:thumbup9 augustus 2009 om 08:20 #17488691Ik ben ermee op vakantie geweest, duitsland, belgie, frankrijk doorkruisd, veel gekraak van achter, leek eigenlijk wat te verergeren, maar toen…, op de terugweg de nodige regen, en de nodige hobbels in de weg en het gekraak lijkt op dit moment bij helemaal weg. De auto is praktisch weer net zo rustig als voorheen.
Misschien heeft er dan toch ergens wat vuiligheid ingezet en een rubber niet helemaal lekker gezet.
Hoe dan ook, ieder hartelijke dank voor de reacties. Ik ga het zo maar eens even aanzien.mvg Marco
26 augustus 2009 om 11:04 #17488692Gekraak had ik ook last van, heb direct 4 nieuwe draagarmbussen besteld, maar gewoon geen tijd om ze te vervangen, dus tijdelijk maar even met WD40 aan de slag gegaan.
Dat wil zeggen:
– Achterbanden eraf;
– Busje welke kraakt hiervan de rubbertjes stuksnijden met een stanleymes;
– Volpeuren met WD40;
– Banden monteren.En als het goed is, is het dan weg!
Groetjes,
Marc
26 augustus 2009 om 17:30 #17488693Heb dit probleem overlaatst ook gehad eerst langs één kant en dan na een tijdje langs beide kanten. Heb die draagarmbussen laten vervangen en weg was het gekraak.
Wat ik wel ondervonden heb is dat zowel als je goed geladen bent of het vochtig weer is het gekraak veel minder is of zelfs even volledig weg. Worde de rubbers weer droog begint het gekraak ook weer. Toen we deze zomer op vakantie waren met de auto stampvol ook geen gekraak.
Reparatie was voor beide kanten te samen bijna 300€.
26 augustus 2009 om 20:01 #17488694origineel gepost door jumperke
Heb dit probleem overlaatst ook gehad eerst langs één kant en dan na een tijdje langs beide kanten. Heb die draagarmbussen laten vervangen en weg was het gekraak.Wat ik wel ondervonden heb is dat zowel als je goed geladen bent of het vochtig weer is het gekraak veel minder is of zelfs even volledig weg. Worde de rubbers weer droog begint het gekraak ook weer. Toen we deze zomer op vakantie waren met de auto stampvol ook geen gekraak.
Reparatie was voor beide kanten te samen bijna 300€.
Toch een hoop geld, het is prima zelf te doen nl.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.