gekraak vering(?) achterzijde vectra-b 1999

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum gekraak vering(?) achterzijde vectra-b 1999

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17210157
    masato
      Lid sinds:
      14 June 2009

      Sinds een aantal jaren rijd ik naar tevredenheid een Vectra-B station, pearl, 1999. Echter, sinds een paar maanden heb ik last van een soort van gekraak achter.
      Naar mijn mening is dit direct ontstaan na het verwisselen van winterbanden naar zomerbanden. (complete set incl velgen)
      Ik heb er een monteur naar laten kijken, die aanvankelijk dacht dat het de achterdemper was (inmiddels vervangen), maar denkt er nu aan dat er mogelijk wat roest in een bus bij de vering is gekomen, iets wat volgens hem wel vaker voorkwam.
      Technisch ben ik op dit gebied een volkomen leek.
      Is er iemand die dit bekend voorkomt? Heeft er iemand een tip/idee hoe dit te verhelpen is? Is dit daadwerkelijk een veelvoorkomend probleem bij de Vectra-B?

      Alvast hartelijke dank voor uw reactie.

      mvg Marco

      #17488681
      PAASHAAS
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 November 2004

        Meestal word dit gekraak veroorzaakt door de draagarm rubbers.
        Even goed invetten of inspuiten met kruipolie/siliconenspray en het is weg.

        #17488682
        masato
          Lid sinds:
          14 June 2009

          PAASHAAS, dank voor uw snelle reactie! Dan ga ik daarmee terug naar Opel. Die stelde voor om de bewuste bussen te vervangen als het of veel erger werd, bijv. schokkende vering, of als ik me er erg aan stoorde (nou, het gekraak is inderdaad wel behoorlijk vervelend, vind ik). Zo’n reparatie zou zo’n 200eur per kant zijn.

          mvg Marco :)

          #17488683
          PAASHAAS
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 November 2004

            Als de bussen echt versleten zijn, gaan ze uiteindelijk ook kraken. En dan moeten ze inderdaad ook vervangen worden.
            Maar 200 euro per kant is wel erg prijzig zeg :o
            Smeer ze maar eerst eens in, als het dan nog niet weg is kun je ze altijd nog vervangen….

            #17488684
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              Als de bussen ook maar enigzins versleten zijn, gaan ze knakkelen en tokken.

              kraken heb ik niet meegemaakt.

              deze bussen zijn niet meer dan een stalen kogel die over een nylon binnewerk bewegen.

              wat wil het geval, de rubber dichitingen gaan kanpot of drogen uit.

              dan gaat het vet uit de bus, en slijt ie als een gek weg.

              ik zou dan ook wel willen weten of er losse dichtings rubbertjes te verkrijgen zijn voor die kogelbussen.

              Kraken word meestal door de stabilisator rubbers of verkeerd gemonteerde veren veroorzaakt.

              maarja, niets is onmogenlijk.

              willem

              #17488685
              masato
                Lid sinds:
                14 June 2009

                Misschien nog even voor de volledigheid/duidelijkheid: volgens mij is het echt begonnen toen de winterbanden naar zomerbanden werden omgewisseld. Daarvoor het geluid nooit waargenomen. De verklaring van de monteur was dat het wel vaker gebeurde dat er dan aanwezig roest in de bussen terecht kwam, omdat de vering dan wat verder openstond (?). (je kunt mij bijna alles wijsmaken op dit gebied). Het gekraak begint eigen gelijk al als ik rustig wegrijd van een parkeerplaats, dus zag maar ook bij 5km per uur en eigenlijk bij iedere oneffenheid in de weg is er wat gekraak, hoeft dus niet eens zo zeer een drempel te zijn.
                Je zou het geluid ook knakkelen/tokken kunnen noemen. Het is maar net hoe je het omschrijft. Als je met de handrem omhoog rustig wegrijd, krijg je ook van die geluiden.
                Voor wat betreft mijn auto: Vectra-B Station 1999 1.6 16v, 104000km, jaarlijks onderhoud bij opel-dealer volgens schema.

                mvg marco

                #17488686
                eddie V6 CDTI
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  18 May 2008

                  Ik heb hiervoor ook een Vectra 2.0 Di station gehad. Die ook kraakte als ik over een oneffheidje reed. Maar ik dacht gewoon krakende wagens lopen het langst dus bij mij heeft hij drie jaar gekraakt en ongeveer 90.000 km. Daarna heb ik de auto ingeruild tegen mijn huidige Vectra. Gekraak maakte volgens de garage niet uit want de auto ging toch weg voor de Export met z’n 300.000 km op de teller.:thumbup

                  #17488687
                  Dinky_Toy
                    Lid sinds:
                    17 November 2004

                    Ik heb hetzelfde probleem met mijn verctra B station uit 2000. Heb vanochtend ook met WD40 ingespoten en het lijkt verholpen!

                    Ga zo nog ff een flink stuk sturen om het eens goed uit ute testen.

                    #17488688
                    speaker
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      8 March 2007

                      Is een vectra B kwaal. En hoe kouder , hoe harder het lawaai meestal.

                      #17488689
                      Dinky_Toy
                        Lid sinds:
                        17 November 2004

                        origineel gepost door speaker
                        Is een vectra B kwaal. En hoe kouder , hoe harder het lawaai meestal.

                        Niet alleen vectra B, ik had het ook op mijn Astra F (2) destijds.

                        #17488690
                        Anoniem
                          Lid sinds:
                          1 January 1970

                          weet je cker dat het achter weg komt??

                          had met de meine n ruime kogel van een stabilisatorstang
                          armpje
                          dat gaf ook n rot geluid

                          ff 2 nieuwe armpjes erop
                          geruislooz:thumbup

                          #17488691
                          masato
                            Lid sinds:
                            14 June 2009

                            Ik ben ermee op vakantie geweest, duitsland, belgie, frankrijk doorkruisd, veel gekraak van achter, leek eigenlijk wat te verergeren, maar toen…, op de terugweg de nodige regen, en de nodige hobbels in de weg en het gekraak lijkt op dit moment bij helemaal weg. De auto is praktisch weer net zo rustig als voorheen.
                            Misschien heeft er dan toch ergens wat vuiligheid ingezet en een rubber niet helemaal lekker gezet.
                            Hoe dan ook, ieder hartelijke dank voor de reacties. Ik ga het zo maar eens even aanzien.

                            mvg Marco

                            #17488692
                            vectra_bro
                              Lid sinds:
                              14 December 2008

                              Gekraak had ik ook last van, heb direct 4 nieuwe draagarmbussen besteld, maar gewoon geen tijd om ze te vervangen, dus tijdelijk maar even met WD40 aan de slag gegaan.

                              Dat wil zeggen:
                              – Achterbanden eraf;
                              – Busje welke kraakt hiervan de rubbertjes stuksnijden met een stanleymes;
                              – Volpeuren met WD40;
                              – Banden monteren.

                              En als het goed is, is het dan weg!

                              Groetjes,

                              Marc

                              #17488693
                              jumperke
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 January 2006

                                Heb dit probleem overlaatst ook gehad eerst langs één kant en dan na een tijdje langs beide kanten. Heb die draagarmbussen laten vervangen en weg was het gekraak.

                                Wat ik wel ondervonden heb is dat zowel als je goed geladen bent of het vochtig weer is het gekraak veel minder is of zelfs even volledig weg. Worde de rubbers weer droog begint het gekraak ook weer. Toen we deze zomer op vakantie waren met de auto stampvol ook geen gekraak.

                                Reparatie was voor beide kanten te samen bijna 300€.

                                #17488694
                                vectra_bro
                                  Lid sinds:
                                  14 December 2008

                                  origineel gepost door jumperke
                                  Heb dit probleem overlaatst ook gehad eerst langs één kant en dan na een tijdje langs beide kanten. Heb die draagarmbussen laten vervangen en weg was het gekraak.

                                  Wat ik wel ondervonden heb is dat zowel als je goed geladen bent of het vochtig weer is het gekraak veel minder is of zelfs even volledig weg. Worde de rubbers weer droog begint het gekraak ook weer. Toen we deze zomer op vakantie waren met de auto stampvol ook geen gekraak.

                                  Reparatie was voor beide kanten te samen bijna 300€.

                                  Toch een hoop geld, het is prima zelf te doen nl.

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.