Gek geluid bij schakelen

Forumindex Forums Modellen Insignia Gek geluid bij schakelen

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243258
    Melgi
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 July 2011

      De laatste dagen heeft mijn Insignia last van een gek geluidje bij het schakelen. Het is net alsof iets los zit ergens onder de middenconsole en bij elke schakelactie hoor je ’tik’. Ik denk dat ik mijn dealer er naar moet laten kijken, maar ik probeer het ook gewoon hier. Iemand enige idee wat het kan zijn? Misschien een bekend probleempje?

      #17942317
      opel-limbo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        24 July 2007

        Is het niet zo dat er 1 of meerdere veertjes aan de pook zitten die ervoor zorgen dat je pook – in vrijstand – netjes in het midden blijft staan? Wellicht dat er zo’n veertje los of kapot is.

        Greetz Roel-I.

        #17942318
        Melgi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 July 2011

          @opel-limbo wrote:

          Is het niet zo dat er 1 of meerdere veertjes aan de pook zitten die ervoor zorgen dat je pook – in vrijstand – netjes in het midden blijft staan? Wellicht dat er zo’n veertje los of kapot is.

          Greetz Roel-I.

          Roeli, bedankt voor je reactie. Met middenconsole bedoel ik dat het net lijkt of het geluid achter de cd speler vandaan komt en niet onder de versnellingspook. Of zitten die veren niet ‘onder’ de versnellingspook? Ik laat de dealer er even naar kijken, want van dat getik word ik een beetje gek.

          #17942319
          opel-limbo
          Deelnemer
            Lid sinds:
            24 July 2007

            Oh op die manier. Zit er een cd in je unit? Haal die er anders eens uit! Misschien de laser van je radio-unit?

            Greetz Roel met een I.

            #17942320
            Melgi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 July 2011

              Roeli, ik ben nu al blij dat ik lid ben van Opel-forum. Ik heb net de cd uit mijn cd speler verwijderd en geen geluid meer bij het schakelen! Mijn vrouw heeft eerder vandaag wel met de auto gereden, dus het kan wellicht toch iets anders zijn, maar ik houd jouw tip in het achterhoofd mocht het geluid zich toch weer voordoen.

              #17942316
              opel-limbo
              Deelnemer
                Lid sinds:
                24 July 2007

                You’re welcome.

                Greetz Roel met een I.

                #17942321
                Melgi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 July 2011

                  Helaas, het geluidje is toch terug. Ik denk zelf dat er iets los zit of zo onder motorkap. Elke keer als ik het koppelingspedaal snel laat opkomen of ik laat gas los, dan hoor ik tik (het klinkt als iets plastics en geen metaal). Ga morgen even met de dealer bellen…..

                  #17942322
                  opel-limbo
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 July 2007

                    Kun je het geluid niet achterhalen. Effe motorkap open en iemand laten luisteren als jij de koppeling intrapt. Of effe zelf met je hoofd onder je stuur duiken, koppeling induwen met je hand en dan eens luisteren. Sterkte!!!!

                    Greetz Roel met een I

                    #17942323
                    ronald100
                      Lid sinds:
                      17 July 2010

                      @Melgi wrote:

                      Helaas, het geluidje is toch terug. Ik denk zelf dat er iets los zit of zo onder motorkap. Elke keer als ik het koppelingspedaal snel laat opkomen of ik laat gas los, dan hoor ik tik (het klinkt als iets plastics en geen metaal). Ga morgen even met de dealer bellen…..

                      Ik heb ook zo iets gehad maar bij mij was er een rubbertje los geschoten. Het was de doorvoerrubber van de schakelkabels. Als ik gas gaf of de koppeling te snel liet opkomen piepte er iets. Het piepte bij mij alleen tijdens het optrekken en koppelen omdat je blok dan iets kantelt hebben ze mij uitgelegd.

                      #17942324
                      Melgi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 July 2011

                        Ronald, merci voor de tip. Bij mij is het geluidje aanwezig op moment van gasloslaten en oplaten komen van koppeling. Ik zal de suggestie voor de schakelkabels meenemen naar de dealer. Maandag gaat de dealer naar de Insignia kijken. Ik houd jullie op de hoogte.

                        #17942325
                        Melgi
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 July 2011

                          Update: vanochtend bij de dealer geweest. Er reed een monteur met mij mee en die gaf aan dat het geluid van de pop-up valve van de turbo komt. Nou dacht ik dat ik hem daar gelijk in kon geven, omdat het geluid (echt een “minimaal” tikje”) bij gas loslaten al dan niet icm schakelen hoorde. Aan de andere kant had mijn oude Alfa ook een turbo, maar die hoor je meer blazen dan tikken. Wat ik afgelopen week ook heb geleerd is dat het geluid zich alleen voordoet als de temperatuur onder de 5 graden celsius komt. De monteur gaf aan dat bij lagere temperaturen de luchtdichtheid lager is, waardoor er een grotere druk kan worden opgebouwd (zeg ik dit nu goed?). Anyway, als ik rijd en ik schakel soepeler over (lees bij lagere toeren en zonder “bruut” indrukken en laten opkomen van het koppelingspedaal), dan hoor ik het geluid niet. Wat ik ook vroeg was als het de turbo is, dan zou ik het geluid ook moeten horen als ik gas geef en los laat, terwijl de auto in zijn vrij staat. Volgens de monteur werkt de turbo dan niet of onvoldoende, omdat deze alleen belast werd als er aandrijving is (dat is toch een compressor of zijn de moderne turbo’s “intelligent”). Klopt dit allemaal? Ik dacht dat de turbo gewoon op de uitlaatgassen werkte. Anyway, ik houd het dus voorlopig in de gaten, maar het blijft een vreemd fenomeen. Wat wel jammer is, is dat ik de suggestie voor de schakelkabels niet heb genoemd ( :???: ). Maar dat heb ik aan mijzelf te danken.


                          @Ronald
                          , piepte jouw auto altijd of alleen bij bepaalde temperaturen/belasting van de motor?

                          #17942315
                          ronald100
                            Lid sinds:
                            17 July 2010

                            Mijn auto piepte bij alle temperaturen maar wel alleen bij zware belasting van de motor.

                            #17942326
                            Melgi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 July 2011

                              Vandaag toch nog bij de dealer geweest voor het geluidje: ze hebben een loszittend slangetje van de airco vastgemaakt en de behuizing van het luchtfilter opnieuw vastgezet. Hoor het geluid niet meer en heel soms hoor ik in de verste verte een klikje. Hier valt in ieder geval mee te leven.

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.