Geen communicatie tussen op-com en ECU

Forumindex Forums Overige Op-Com Geen communicatie tussen op-com en ECU

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267943
    Wouter1988
      Lid sinds:
      5 September 2014

      Hallo heren,

      Allereerst even voorstellen, ben wouter scholte en heb een astra G 1.6 16v. Bj 1998

      Na het verliezen va een transponder chip in de sleutel een nieuwe chip besteld en ook een tjienese op-com om deze te kunnen toekennen. Echter doet nu het volgende probleem zich voor….

      Wanneer ik op-com start vind hij de driver en interface, er is alleen geen communicatie tussen de ECU en de op-com. Dit is zowel bij automatisch zoeken als handmatig zoeken.

      Power lampje brand, Tx lampje brand oranje alleen Rx blijft uit….

      Hij is geregistreerd dus ook dat klopt….

      Wie o wie helpt me verder?!

      Dank u

      #18251537
      Wouter1988
        Lid sinds:
        5 September 2014

        Helemaal niemand?

        Aanvullende info: Rx lampje knippert af en toe, maar geen continu branden.. Selecteert pin-7 dus ook dat gaat goed…

        #18251538
        liviu2004
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 April 2014

          Please give details of:

          – windows version xp, vista, 7, 8, x32, x64;
          – opcom version
          – firmware version.

          #18251539
          Ghanz
          Deelnemer
            Lid sinds:
            31 July 2005

            heb hier dus hetzelfde..

            china cloon
            nl software via forum verkregen

            nieuw kabeltje geprobeerd..

            niks noppes nada..

            #18251540
            Wouter1988
              Lid sinds:
              5 September 2014

              Met dank aan mede forum lid liviu achter het probleem gekomen. Firmware versie te hoog. Echter geen mogelijkheid deze te downgraden ivm verkeerde software waardoor hij geblokkeerd is.

              Topic kan op slot.

              #18251541
              JazekerXX
                Lid sinds:
                21 August 2014

                @Wouter1988 wrote:

                Met dank aan mede forum lid liviu achter het probleem gekomen. Firmware versie te hoog. Echter geen mogelijkheid deze te downgraden ivm verkeerde software waardoor hij geblokkeerd is.

                Topic kan op slot.

                misschien kan hij mij ook helpen. ik heb een op-com v1.45 en heb software van tijne maar ik krijg geen verbinding met de auto.
                de verbinding met de opcom werkt wel als ik de interface test doe.
                als ik mijn auto selecteer astra 2002 en dan de juiste motorcode, probeert hij verbinding te maken op pin 7.
                in het volgende scherm krijg ik crc fout=??00
                ik heb de v1.39 zien werken met deze software. dus hoe krijg ik die v1.45 aan de praat??

                alvast bedankt

                #18251542
                liviu2004
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 April 2014

                  For older cars, 1.39 works best. Not 1.45. You need to downgrade to 1.38 using opfut or ocflash (if I remember the name correctly).

                  However, I could not do it on Wouter’s opcom, as the bootloader was corrupted (disabled).

                  #18251543
                  JazekerXX
                    Lid sinds:
                    21 August 2014

                    @liviu2004 wrote:

                    For older cars, 1.39 works best. Not 1.45. You need to downgrade to 1.38 using opfut or ocflash (if I remember the name correctly).

                    However, I could not do it on Wouter’s opcom, as the bootloader was corrupted (disabled).

                    is that really the best way? i see several people on this forum wich uses v1.45 with success. (i don’t know on what car).
                    but i rather don’t downgrade. so is there another way?

                    #18251544
                    liviu2004
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 April 2014

                      I am not the only one to say on forums that 1.39 is the most stable. Yes, 1.45 may be used on newer cars. Example: my Corsa C, 1.39 is the only one which connects to Instruments Panel. Nothing else.

                      You have a choice, stay with 1.45 and you cannot use the tool or go lower 1.39 and enjoy some diagnostics. I hope it will work out for you the best way.

                      #18251545
                      JazekerXX
                        Lid sinds:
                        21 August 2014

                        somewhere on another forum i just read this:
                        Mate I warning many times in the forum about this chinese clone that comes with fw 1.45
                        This tools it has an Chinese MCU not a real Microchip PIC18F458
                        This means that if you try to upgrade or downgrade it you’ll block it
                        The only solution for this tools is to change the Chinese MCU with a real microchip PIC18F458 and flash it
                        But this is not all
                        You’ll need to make some PCB modifications
                        The PCB opcom version 6 it is diffrent because of this new chinese MCU
                        I will say as allways GOOD LUCK but you had bad luck

                        so i opened my opcom and i have a version 6, so not up/downgradable.
                        i also read that every firmware version needs an matching software version.
                        if this is true i would like to recieve this software for v1.45.. who can supply?

                        #18347573
                        André Zwake
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          26 August 2017

                          Opel Meriva 2003 Z18XE (ecu vervanging met een 2e hands exemplaar)
                          OPCOM met dongle met daarop 1.45 firmware in eerste instantie (geen succes)
                          OPCOM met dongle met daarop 1.70 firmware gedowngrade naar 1.39 firmware in tweede instantie (werkte wel)

                          Ecu communicatieprobleem bij reset/programmeren van het instrumentenpaneel middels OPCOM 2010-08 met 1.45 FW versie.
                          Met deze 1.45 FW was de immobilizer (startblokkering) en body control module (comfort module) wel te resetten/programmeren.
                          Ook kon met de 1.45 firmware de ‘nieuwe’ ecu gereset worden en de variant configuratie en CAN configuratie geprogrammeerd worden evenals de VIN code gewijzigd worden.

                          Probleem was zoals bovenstaand vermeld: Een OPCOM met 1.45 firware die wel was te flashen maar dan dan onbruikbaar raakte (niet de juiste PIC18F458 chip).
                          Daarop een OPCOM besteld met de 1.70 firmware en de juiste (PIC18F458 – flashable) chip.
                          De 1.70 versie uit de doos had dezelfde problemen. Wordt geleverd met verschillende versies van de OPCOM software (2010-08/2012 en 2014).
                          Bij de 2014 versie zat ook OCflash met een aantal versie van de firmware. Daarmee de dongle gedowngrade naar de 1.39 versie.
                          Na downgrade gekoppeld aan de 2010-08 versie welke bij de interface test (Settings) melde dat de firmware niet de juiste was en geupgrade moest worden naar de laatste (?) 1.39 versie. Dit was een automatisch proces (firmware werd automatisch gedownload en geïnstalleerd). De programmering van het instrument cluster werkte hiermee ook naar behoren.

                          NB:
                          – Carprog gebruikt om zowel de pincode van de oude als vervangende ecu uit te lezen
                          (Carprog Full V8.21 Firmware Online Version SW V10.05 with All 21 Adapters)
                          -OPCOM niet aan de praat gekregen op een W10 64 bit laptop maar wel op een 32bits W10 laptop (driver issue waarvoor wel workarounds lijken te zijn (niet getest).

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.