GAZ shocks

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17270172
    hinterachse
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 January 2012

      Dag mede-Opelisten. Ik kreeg van iemand een berichtje dat ie een stel GAZ schokdempers ging monteren en toonde daarbij een foto. Omdat deze er gewoon erg professioneel uitzagen heb ik eens gekeken naar een site van GAZ-shocks en zag dat ze daar idd een leuk arsenaal aan div schokbrekers aanbieden.
      Omdat ik niet bekend ben met dit merk en zelf met Bilsteins onder mijn rallycross-Ascona op het circuit rijd, vroeg ik me af of dit een goed alternatief zou kunnen zijn, ook vanwege de verstelbaarheid en natuurlijk de lagere aanschafkosten.
      Alleen heb ik er nog nooit iemand iets over vertellen.
      Wie deelt hier een ervaring met het merk GAZ? En wie kan mij zeggen of het een “Do” of “Don’t” item is?

      #18270026
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Stuur corsaboy maar een PM deze heeft ze onder zijn drag race project.

        #18270027
        hinterachse
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 January 2012

          :thumb thanx :thumb
          Zal ik zeker doen, al lijkt me dragracen toch iets dan rallycrossen. Maar toch! :thumbup

          #18270028
          jasper_dc
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 December 2013

            Ik had ze onder me classic mini was zeer tevreden en ik ga ze ook weer halen voor me c kadett king:

            #18270029
            hinterachse
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 January 2012

              Oké, maar ga je bij je C-Kadett alleen de dempers vervangen dan? Of wat doe je met de spiraalveren, neem je die ook gelijk van GAZ?

              #18270030
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Weet niet hoe het precies zit, maar bij de astra H en G zijn er achter schokdempers te krijgen welken tevens de functie van de spiraal veren overneemt en dus je veren kunt weghalen.

                #18270031
                hinterachse
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 January 2012

                  Hebben we het dan nog over vering voor op circuits te rijden in wedstrijdverband en dus met afstelmogelijkheden voor de div banen?
                  En, dit is dan de grote hamvraag, is dit dan nog net zo betaalbaar als de GAZ-shocks?

                  #18270032
                  Haasje17
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    8 September 2009

                    Dan hebben we het over deze:

                    Zijn in hardheid en hoogte verstelbaar. Prima gebruik voor op het circuit en betaalbaar. Voor de voorzijde zijn aanzienlijk duurder, maar complete set zit tussen de 1500 en 2000 euro.

                    #18270033
                    hinterachse
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 January 2012

                      Goeiendag zeg, ziet er dat ff serieus uit! :shock: Ja, idd! Als ik zo iets in mijn Ascona kon boetseren, zou er weer een wereld open gaan qua afstellingen. :D Ik kreeg net een dealeradres doorgestuurd. Ik denk dat ik maar eens moet gaan bellen. :D

                      Ik hoorde ook nog dat een schokdempersetje van een Golf, (ja, ik weet het, vies woord!), voor achter relatief gemakkelijk om te bouwen zou zijn zo dat die ook op een B-Ascona te gebruiken zou zijn.

                      #18270034
                      corsaboy
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        @hinterachse, heb je PM gezien maar denk reageer hier even.

                        Op dit moment heb ik op mijn Corsa een GAZ setje zitten op de achterkant.
                        Ook ik heb gekeken naar de coil-over serie’s maar ook na diverse gesprekken met GAZ zelf ben ik gegaan voor een Gold Serie demper met normale spiraal veren.

                        Mede doordat de duurste GAZ gold serie zowel de bump als rebound kunt instellen.
                        Hierdoor kan ik de achterkant extreem stug maar ook extreem comfortabel instellen.
                        Alles tussenliggende variaties zijn dan ook mogelijk.

                        Voor mijn classic mini heb ik een GAZ setje klaar liggen rondom.
                        Niet de gold series aangezien de standaard instelbare dempers voor de classic mini een 1000% verbetering van de originele dempers.

                        Voor de corsa ga ik dit voorjaar ook de voorste dempers vervangen voor een GAZ Gold kit.
                        Hierin zijn ook weer meerdere varianten mogelijk….

                        De optie om dan bump & rebound afzonderlijk te kunnen instellen is nogal prijzig, dus ik zit eraan te denken om daarin de standaard Gold serie te nemen met een Bump-Rebound adjustment met een single control knob. Dan is het redelijk controleerbaar maar wel met vaste verhoudingen (kosten nog een kleine 900-1000 euro).

                        De achter dempers waren rond de 400 euro.

                        Wat ik fijn vind bij GAZ is dat alles Custom made is.
                        Zo zijn mijn achter dempers 1 1/4 inch korter dan origineel. Zonder meerkosten.

                        Bij elke demper krijg je een test rapport, met metingen van de betreffende demper.
                        Daarnaast moet ik zeggen dat de engineering van GAZ goed is, daar denkt men nog echt aan de kleinste dingen.
                        Andere rubbers om de demper in de bovenste schotel te monteren zonder speling wat wel op de originele dempers terug te vinden is etc.

                        Ik weet wel dat wanneer de dempers van onze daily astra h versleten zijn, er gewoon een instap GAZ serie onder komt.
                        Niet veel duurder dan aftermarket standaard maar instelbaar in alleen rebound.

                        hierbij ook nog een paar foto’s:

                        Elke demper heeft zijn eigen meet rapport en serienummer.
                        zowel bump als rebound zijn in 20 stappen instelbaar

                        Verschil tussen oud en nieuw:
                        Mooi is om te zien dat heel veel aftermarket setjes en originele dempers met rubbers werken in de onderste bevestiging.
                        Dit is bij GAZ niet zo. Dit scheelt weer speling op je achter ophanging :thumb

                        Ook hebben ze bij GAZ de juiste rubbers meegeleverd. Een stuk minder speling op je rubbers.
                        Ze zorgen er tevens direct voor dat de demper op de juiste wijze gecentreerd wordt in de schotel.

                        Gemonteerd kun je eenvoudig je bump en rebound aanpassen.
                        Nu zal ik hier niet veel aan verstellen maar goed het ziet er wel gaaf uit

                        #18270035
                        hinterachse
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 January 2012

                          Heel heel erg bedankt voor je sublieme uitleg. Het verhaal is gewoon erg duidelijk nu. Mede dankzij je mooie foto’s hierbij. Erg helder. :thumb :thumb :thumb

                          Ik begrijp nu wel uit jouw verhaal dat als ik de Ascona circuitgericht op zijn (veer)pootjes wil zetten, ik nog een relatieve lieve duit kwijt ben :( .
                          Relatief een stuk goedkoper dan de extreme merken als bijv Proflex waarvoor ik dan ook nog eens de wagen op aan zou moeten passen als ze er al iets voor zouden leveren, maar toch.
                          Feit is dat de wagen nu toch al op Bilsteins staat en ik louter nog een stel geschikte spiralen moet zien te fiksen. Dat is waar ik al mee bezig was.
                          En het blijkt dan toch een illusie te zijn om dit voor een habbekrats, tenminste voor racetermen, op te lossen met de aanschaf van GAZ-dempers.
                          Ik besef nu wel dat bij een andere gelegenheid, schade herstel, versleten werk of nieuw project, het dus wel degelijk de moeite waard is om het te doen.

                          Ik ben iig een heel stuk wijzer nu dankzij je reactie en gedane moeite. Tof. :wors :D
                          Bedankt! :thumb

                          #18270036
                          corsaboy
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            Graag gedaan.
                            De serieuze serie van GAZ is inderdaad redelijk goedkoop in racetermen.

                            Maar voor de meeste mensen die ze voor straat gebruik willen hebben haast niet echt betaalbaar..
                            Bilstein is ook echt wel net spul. Qua prijs doen ze ook niet voor elkaar onder..

                            :thumb

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.