Gasklephuis schoongemaakt.. En nu?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Gasklephuis schoongemaakt.. En nu?

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17269464
    the aviator
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 May 2008

      Hallo,

      Heb een Vectra-B uit 1999 met een x20xev motor waarbij bij het uitrijden en koppeling indrukken voor een stoplicht, bocht, kruispunt e.d. het toerental terugviel naar 100-500 toeren en dan weer terug naar stationair. In sommige gevallen sloeg de motor af. Ook als je dan stil stond en de motor stationair draaide, had je 1 a 3x per stop bij een stoplicht dat het toerental “een dip” maakte naar 200 toeren en weer terug stationair, met soms het geval dat de motor afsloeg.

      Hierop heb ik het gasklephuis schoongemaakt conform handleiding van Wim.
      viewtopic.php?f=129&t=157254

      Alle stappen doorlopen, behalve dat ik het elektrisch deel van de stappenmotor gedemonteerd kreeg van het mechanisch deel (schroeven zaten donders vast en begonnen “door” te draaien). Verder alles schoongemaakt en terug gemonteerd.

      Nu draait de motor stationair goed. MAAR, bij het uitrijden/afremmen en indrukken van koppeling valt het toerental nog steeds terug, tikt de 500 toeren aan (dipje) dan weer naar stationair. Hij valt niet meer uit, dus het schoonmaken heeft wel wat bijgedragen :).

      Concrete vraag:
      Komt het terugvallen van de toeren door de stappenmotor (omdat ik deze niet heb kunnen schoonmaken)?

      #18263894
      the aviator
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 May 2008

        Heb het geheel (de stappenmotor) wel geschud, je hoort wat tikken, maar je “voelt” het niet. Ook klonk het tikken niet echt overtuigend naar mijn idee. Ben namelijk van plan een andere stappenmotor te halen die ik wel los kan maken voor de schoonmaak.

        Maar als het probleem niet bij de stappenmotor ligt, dan hoef ik er ook geen één te halen. Dus hoor het ook graag als het ergens anders aan ligt.

        Alvast bedankt!

        #18263895
        P. Rutser
          Lid sinds:
          2 July 2011

          Kruipolie doet wonderen.

          #18263896
          the aviator
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 May 2008

            @ P. Rutser, Mee eens, maar helaas op de bewuste dag niet.

            Komt het terugvallen van de toeren (bij bijvoorbeeld het indrukken van de koppeling) door een vuile stappenmotor? Of moet ik het probleem elders zoeken? Ik hoop van jullie te horen.

            #18263897
            SimpleFace
              Lid sinds:
              14 July 2014

              Heb het een keer gehad dat de EGR dichte pakking niet goed meer afsloot en daardoor de toerental aan het dansen was tijdens stationair. Eigenlijk alles wat met luchtinlaat te maken heeft kan ook de boosdoener zijn. Poreuze of lekke leidingen.

              #18263898
              usbstick
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 February 2012

                de computer moet zich ook weer opnieuw inleren he,dat kan een paar 100 km duren,maar stappenmotor zou ik toch ook wel proberen schoon te krijgen.

                #18263899
                P. Rutser
                  Lid sinds:
                  2 July 2011

                  Die schroeven van de stappenmotor die niet losgaan zijn dat torx ,inbus of kruiskop??

                  #18263900
                  bart-gsi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 July 2012

                    moet je kijken als je de kap open doet en je de kop van de boutjes ziet zitten… * = torx en anders inbus als het geen * is.. de rest spreekt voorzich…

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.