Foutcodes P1515 en P1516, probleem met gasklep

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen Foutcodes P1515 en P1516, probleem met gasklep

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18549672
    Casper de Gaaij
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 March 2020

      Goedemiddag Opel-liefhebbers,

      Dit jaar al een aantal grote uitgaven gedaan aan mijn geliefde Astra G Coupe, maar helaas nog niet voldoende. Er zit een nieuwe motor, koppeling, dynamo en accu in, maar ik heb nu problemen met mijn gasklep/gaspedaal. Als ik de auto op contact zet, hoor ik een klepperend geluid. Wat blijkt, de gasklep gaat heel snel vibreren alsof hij zichzelf probeert de kalibreren. Vervolgens als de motor wilt starten gaat deze in noodloop en blijft deze 2500 toeren stationair draaien met een begrenzing op 3500 toeren. Als je gas geeft zie je de gasklep niet bewegen, maar de toeren lopen wel langzaam op. Soms wil de motor ook niet starten, maar na een paar dagen wel weer (direct noodloop ook).

      Hier een video van de gasklep: https://youtube.com/shorts/-F0AzmEaV4E?si=-ag6UiYLO3fj68CE

      De auto reed probleemloos. Vervolgens 20 minuten geparkeerd en een koplampje vervangen en toen ik de auto daarna weer op contact zetten was gelijk het probleem met de klepperende gasklep.

      De foutcodes die ik krijg zijn de volgende:
      – P1515: Control Module Throttle Actuator Position Performance

      • :De mogelijke oplossingen hiervoor zijn:
        • Poor connection at the Throttle Actuator Control (TAC) module
        • Faulty TAC module
        • Faulty Throttle Pedal Position (TPP) or Throttle Position (TPS) sensors
        • Binding or bent throttle plate-failed throttle body

      – P1516: Throttle Actuator Control Module Throttle Actuator Position Performance

      • De mogelijke oplossingen hiervoor zijn:
        • Binding or bent Throttle Plate
        • Faulty Throttle Body Assembly
        • Throttle Body Assembly harness is open or shorted
        • Throttle Body Assembly circuit poor electrical connection
        • Faulty Engine Control Module (ECM)

      Gebaseerd hierop vermoed ik dat de oorzaak hoogstwaarschijnlijk in het gasklephuis zelf zit of de bedrading naar de connector van de gasklep ook al ben ik daarbij niet in de buurt geweest. Het kan hem ook in de elektrische gaspedaal module zitten, maar dat lijkt me zo’n simpele module dat ik die kans kleiner acht. Wat denken jullie? Waar zouden jullie mee beginnen om te controleren/vervangen?

      Ik houd jullie op de hoogte!

      Fijn weekend,
      Casper

      #18549688
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Om welke motor praten wij hier?

        #18549697
        Casper de Gaaij
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 March 2020

          Het gaat om de Z22SE motor

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.