FIXED : cilinderkop zonder olie

Forumindex Forums Techniek Cih FIXED : cilinderkop zonder olie

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #17208544
    kaze
    • Topics 8
    • Reacties 46
    Lid sinds:
    3 January 2009

    ik had een goed werkend 2.0 blokje.. maar het onderblok is jammergenoeg gesneuveld. (eigen stupid mistake)

    Dan maar een ander onderblokje laten maken.
    De oude kop erop gemonteerd met nieuwe pakking en laten warmdraaien.

    De tuimelaars bleven rammelen en dus ging het kleppendeksel er wederom af. Bleken de lagerschelpen van de nokkenas verschoven te zijn.

    Kop binnen gebracht bij revisiebedrijf en nieuwe lagers laten monteren.

    Zaterdag de kop gemonteerd en wederom de motor gestart.

    Wat blijkt nu : de nokkenas + klepstoters krijgen geen olie.

    Ik vermoed dus dat de lageschelpen ook hierdoor kapot gegaan zijn.

    Vraag is nu : wat kan er mis zijn met het onderblok met als gevolg dat de kop geen olie krijgt?

    Oliedruk heb ik alleszins wel..

    Indien het distributiedeksel verwijdert moet worden.. welke dichtingen moet ik dan voorzien ?
    Kan dit deksel trouwens verwijdert worden zonder het carter te demonteren?

    (foto’s of technische tekeningen steeds welkom)

    #17461641
    postbusmanta
    Bijdrager
    • Topics 87
    • Reacties 1913
    Lid sinds:
    5 July 2004

    Heb je de nokkenas niet toevallig vervangen?

    Zit er in het voorste lager een sleuf in de nokkenas?

    #17461642
    Manta 24V
    Bijdrager
    • Topics 68
    • Reacties 1545
    Lid sinds:
    8 September 2004

    Heb je er vloeibare pakking tussen gadaan, (voorkant kop zeg maar op je distriinutiehuis?) dan zit je oliekanaaltje waarschijnlijk dicht.

    #17461643
    kaze
    • Topics 8
    • Reacties 46
    Lid sinds:
    3 January 2009

    origineel gepost door postbusmanta
    Heb je de nokkenas niet toevallig vervangen?

    Zit er in het voorste lager een sleuf in de nokkenas?

    sorry.. vergeten te vermelden dat we nadien contact opgenomen hebben met het revisiebedrijf om dit nogmaals te verieferen.

    Het revisiebedrijf wist 100% zeker dat ze de juiste lagerschelpen geplaatst hadden. (2 soorten nokkenassen)

    #17461644
    kaze
    • Topics 8
    • Reacties 46
    Lid sinds:
    3 January 2009

    origineel gepost door Manta 24V
    Heb je er vloeibare pakking tussen gadaan, (voorkant kop zeg maar op je distriinutiehuis?) dan zit je oliekanaaltje waarschijnlijk dicht.

    hieraan had ik ook reeds gedacht.
    Maar ik heb het blokje niet zelf ineen gestoken.

    Vandaar het einde van mijn topistart : welke pakkingen ik allemaal moet voorzien.

    Vandaag reeds met verschillende Opel Dealers contact gehad, maar geen van allen vindt mijn motor terug in hun computersysteem.

    #17461645
    postbusmanta
    Bijdrager
    • Topics 87
    • Reacties 1913
    Lid sinds:
    5 July 2004

    Oliekanaaltje:

    hier hoort zo’n rubber busje in te zitten:

    #17461646
    boyanka
    Bijdrager
    • Topics 15
    • Reacties 893
    Lid sinds:
    8 June 2005

    :hmmz ik denk dat je olie kanaal verstopt zit, toen je het blok gevuld had met olie heb je toen ook de oliepomp gevuld?

    #17461647
    js 400
    Bijdrager
    • Topics 42
    • Reacties 889
    Lid sinds:
    30 June 2004

    origineel gepost door boyanka
    :hmmz ik denk dat je olie kanaal verstopt zit, toen je het blok gevuld had met olie heb je toen ook de oliepomp gevuld?

    dat denk ik ook,heb je wel olie opgepomt voor dat je hem ging strarten?

    #17461648
    robbyrood
    Bijdrager
    • Topics 15
    • Reacties 631
    Lid sinds:
    6 February 2006

    :sleeping;)

    #17461649
    fluks
    Bijdrager
    • Topics 9
    • Reacties 578
    Lid sinds:
    20 October 2005

    origineel gepost door postbusmanta
    Oliekanaaltje:

    hier hoort zo’n rubber busje in te zitten:

    daar komt geen olie maar koelwater door

    #17461650
    kaze
    • Topics 8
    • Reacties 46
    Lid sinds:
    3 January 2009

    origineel gepost door boyanka
    :hmmz ik denk dat je olie kanaal verstopt zit, toen je het blok gevuld had met olie heb je toen ook de oliepomp gevuld?

    vooraleer het cartedeksel te plaatsen heb ik olie rechtstreeks in de onderblok gegoten (langsheen het gat waar de delco steekt)

    dan heb ik een lange staaf gebruikt, die in een boormachine gestoken en de oliepomp doen ronddraaien..

    #17461651
    boyanka
    Bijdrager
    • Topics 15
    • Reacties 893
    Lid sinds:
    8 June 2005

    :cool:er zit net boven de tandwielen van de olie pomp een imbus en deze draai je eruit en vult daar de olie, via het verdeler huis loopt de olie bijna niet in de pomp

    #17461652
    postbusmanta
    Bijdrager
    • Topics 87
    • Reacties 1913
    Lid sinds:
    5 July 2004

    Tjeempie…………..ik heb zitten maffen!!!! :sleeping :sleeping

    #17461653
    kaze
    • Topics 8
    • Reacties 46
    Lid sinds:
    3 January 2009

    de persoon die mijn het blokje aangeleverd heeft maakte blijkbaar een cruciale fout… :swear

    #17461654
    mr-turbo
    Bijdrager
    • Topics 46
    • Reacties 1060
    Lid sinds:
    1 July 2004

    :o:o:o:o

    dan zou ik de rest ook maar even uit elkaar halen :vertag

    #17461655
    toppertheo
    • Topics 8
    • Reacties 150
    Lid sinds:
    3 February 2006

    lekker kit kliederen hoor :o

    dat word een nieuw blokje op kosten van billy de KIT neem ik aan :hmmz

    #17461656
    robbyrood
    Bijdrager
    • Topics 15
    • Reacties 631
    Lid sinds:
    6 February 2006

    En door welk gaatje hoort nou WEL de OILIE te komen……………..;)
    zit in de buurt van de groene pijl…… 2 keer zelfs…!!

    #17461657
    Rekord-Rob
    • Topics 9
    • Reacties 94
    Lid sinds:
    23 March 2007

    origineel gepost door boyanka
    :cool:er zit net boven de tandwielen van de olie pomp een imbus en deze draai je eruit en vult daar de olie, via het verdeler huis loopt de olie bijna niet in de pomp

    Ik neem dat je alleen de oliepomp moet vullen als de motor opnieuw (droog) in elkaar wordt gezet. Of ook met verwisselen van olie ??

    #17461658
    fluks
    Bijdrager
    • Topics 9
    • Reacties 578
    Lid sinds:
    20 October 2005

    allen als je pomp leeg is geweest is het verstandig om olie op te pompen zonder dat de motor draait
    zelf draai ik ook even langzaam de krukas even rond met een sleutel terwijl ik met de boormachiene de pomp aandrijf

    #17461659
    Leen
    • Topics 4
    • Reacties 153
    Lid sinds:
    13 December 2004

    ik geef al mn lagers gewoon een klodder olie tijdens monteren, en start na montage gewoon zonder bougies erin tot ik oliedruk heb.

    moeilijk gekloot met boormachines allemaal :hmmz

    #17461660
    postbusmanta
    Bijdrager
    • Topics 87
    • Reacties 1913
    Lid sinds:
    5 July 2004

    Ik haal de laatste hydraulische stoter eruit.
    Pomp de oliepomp vol met een oliespuitje.
    En start totdat ik olie zie verschijnen op de plek waar de laatste stoter hoort te zitten.

    Hoe doe je dat in je eentje?
    Gewoon met een schroevendraaier de startmotor bekrachtigen.

    #17461661
    2000
    Moderator
    • Topics 80
    • Reacties 4152
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Heb het één keer meegemaakt in mijn jeugd: vergeten de oliepomp te vullen, en daarna een proefrondje rijden zonder olie zender. Na een km begon de motor toch wel erg gaar te klinken. Achteraf hoorde ik dat hij gevuld moest worden. Was wel zonde…….:cry

    #17461662
    robbyrood
    Bijdrager
    • Topics 15
    • Reacties 631
    Lid sinds:
    6 February 2006

    Via de onteking de pomp vol dumpen,voor gevuld oliefilter erop , plons olie boven over de nokkenas en dan met de startmotor rond gaan tot het olielampje uitgaat,
    Bougies erin en starten.
    Hij kan wat tikken maar meestal is dat zo weg!

    #17461663
    henk 400rr
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2813
    Lid sinds:
    29 June 2004

    origineel gepost door robbyrood
    En door welk gaatje hoort nou WEL de OILIE te komen……………..;)
    zit in de buurt van de groene pijl…… 2 keer zelfs…!!

    Inderdaad, dat gat is een koelwaterkanaal en is in sommige gevallen zelfs afgeblind.
    Het oliekanaal is slechts een milimeter of 3 groot.

    #17461664
    hubert002
    Bijdrager
    • Topics 5
    • Reacties 17
    Lid sinds:
    15 August 2006

    Dat kan wel, zonder bougies starten, maar de nokkenas merkt er niks van dat er geen compressie is, deze voelt wel de belasting van de klepveren. Ik ga toch voor pomp vullen en draaien met de boormachine, het is mij allemaal te veel werk om dit risico te nemen.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.