Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Fearless Oldschool Customs, Rekord C *c30ne + Vems*
- Dit onderwerp bevat 784 reacties, 108 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 december 2016om 19:42 door okkie-001.
-
AuteurBerichten
-
28 december 2014 om 16:13 #17684630
Ik denk dat ik de ventilatoren laat zuigen…..
Dan kan er tenminste een oliekoeler achter de grill.
Als ik de ventilatoren voorop ga zetten kom ik er aan de onderkant niet bij om ze vast te zetten, want dan zitten ze achter de keienvanger.Dan maar 2 ventilatoren in het zicht…..denk dat het niet anders is.
Aankomende week wat rubbers zoeken voor de radiateur, dan kan ik de frontbalk verder klaar maken.
Daar moeten 2 gaten in zodat ie daar op rusten kan, tevens een koker in lassen zodat ik hem via het aftapkraantje kan leeg laten lopen.
Het past straks allemaal maar net, ook qua hoogte, de dop zal net niet tegen de motorkap aan komen :D28 december 2014 om 17:47 #17684631gasser style?
28 december 2014 om 18:06 #17684632Haha bijna wel he?! :jerry
Het grote voorbeeld, de wagen van Rune Norby.
Zie dit filmpje maar eens… :thumbup
https://www.youtube.com/watch?v=g_LZ5hTWaaU” onclick=”window.open(this.href);return false;29 december 2014 om 21:43 #17684633Prachtige rekord uit dat filmke maar hij is gesloopt door vandalen… Echt ongelofelijk wat een klootzakken :cry
3 januari 2015 om 14:14 #17684634Het motortje is weer thuis, motortje is gereviseerd.
Nieuwe zuigerveren + honen, lagers en hoofdlagers.
Krukas geslepen.
Kleppen geslepen, en zittingen opnieuw in gefreesd. Klepstelen ook bewerkt aangezien die iets uitgeslagen waren.
Kop moest 0.20mm gevlakt worden, bij 2 cilinders was ie niet geheel vlak. (kun je zien op mijn oude foto’s)
Nieuwe klepsteelhoedjes.
Verder is alles goed gecontroleerd en het blok is verder fris.Het vliegwiel word nog netjes afgedraaid zodat ik een fris pasvlak heb voor de koppelingsplaat heb.
Tevens nog even wachten tot de injectorenbank weer klaar is, dan kunnen die getest worden. Komen nieuwe zeefjes in en nieuwe rubbers tevens ultrasoon reinigen.Ik bestel alleen nog een nieuwe distributieset en koppelingsset (2.2 cih 9 inch 14T)
Nu even sparen voor een motormanagementsysteem. :vertag
Bestelling van Edelschmiede binnen, diverse deeltjes en pakkingen/keerringen:
ipv een kogellager in de pomp, gewoon eens zo’n setje besteld, kijken of het wat is. Stiekem wil ik nog een Rissepomp, maarja…weer een 4tal €100tjes…… :hmmz
deluxe dynamo stelmechanisme, ik zoek nog een nieuwe dynamo (veel AMPS) en een steun.
oude hoofdlagers/drijfstanglagers en zuigerveren
Onderblok:
Als ik de juiste carterpan er op heb kwam de peilstok niet uit. Dus even een boor 13 in het blok gezet. Ipv een prop in slaan wil ik schroefdraad tappen in het oude gat, om daar een imbusstopje in te draaien.
Kop:
To do.Poorten vergroten (mee gewacht tot na revisie omdat ik niet zeker wist of de kop nog in goede staat was)
Distributie compleet nieuw en afstellen met gradenschijf, tevens een kettingslot van Mercedes er in voor makkelijke demontage, mocht dit ooit nodig zijn.
Waterpomp monteren
Vliegwiel monteren + koppeling
Spuiten
Inlaat klaarmaken, gasklep lassen (2 gaatjes van de halve maan)
Enz enz.Nog genoeg te doen dus.
De radiateur is ook bijna klaar, moet alleen nog een buisje lassen in de balk voor het aftapkraantje.
Komt mooi uit zo, bijna recht tegen over de thermostaat.Als dat allemaal klaar is komt er een demontabele plaat overheen zodat je radiateur weer makkelijk te demonteren is.
Ben er nog niet uit hoe ik de blowers plaats, voor of achter.………
Voor ik het vergeet, ik zoek nog een poellie voor de waterpomp, v-snaar.
De oude was een visco-fan. Dat heb ik straks allemaal niet meer.3 januari 2015 om 17:57 #17684635goed bezig :thumbup
5 januari 2015 om 06:50 #17684636Heb je zuigende of blazende fan’s?
Want als je plus en min omdraait gaat die wel de andere kant op, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling aangezien de bladen ook voorgevormd zijn. Dus van een zuigende een blazende maken of andersom, kan wel, maar dan koelt die niet zoals die zou doen wanneer je hem op de juiste manier aansluit. Anders was er natuurlijk maar 1 soort fan geweest ipv zuigend of blazend.
Zuigend is achter de radiateur (tussen motor en radiateur) en blazend is voor de radiateur (tussen bumper en radiateur). Maar dit weet jij vast wel.
Motor ziet er weer fris uit, goed bezig.
:thumb
5 januari 2015 om 08:39 #17684637Deze kunnen beide. Doordat de bladen recht zijn…
En er zijn ook types die je andrrsom kan laten draaien maar dan moet je het blad omdraaien.
Ik heb wel een link ergens naar de ebay advertentie waat het in staat.Object nummer 350996331008
5 januari 2015 om 21:05 #17684638Aankomend weekend het onderblok in kleur.
Er moet eerst een nieuwe vriesdop komen.6 januari 2015 om 19:46 #17684639Ik had nog een nylon overdrukventiel, deze was vrij ver ingesleten, de groeven staan er in.
Zie het verschil met de nieuwe van EdelSchmiede.
Het kopje is iets groter, de veer is gelijk. 2 ringen bijgeleverd.
Misschien eens een moertje achter de veer om de druk wat te verhogen.
Dat gaan we wel proberen met een drukmeter er bij op als de motor loopt.Voorproefje kleur motor. Alles word rood, ook de kop en de versnellingsbak.
Aanbouwdelen zwart/ wrinckle…Iemand nog steunen nodig? Deze zijn over van de 6 cilinder. Geparelstraalt
7 januari 2015 om 18:42 #17684603Dat ziet er weer goed uit zo, lekker fris blok :thumb
ben benieuwd naar het geheel plaatje as ie weer opgebouwd is :D
ik hou hem in de gaten….groente johan
11 januari 2015 om 13:58 #17684640Hey Johan :thumbup
Vind dat wel net zo fijn, als alles gespoten is en vrij van vet en smeer. Sleutelt toch wel even wat fijner altijd :thumbupDit weekend even verder met spuiten.
De versnellingsbak moest eerst goed schoongemaakt worden, die heeft jaren op de plank gestaan bij de sloop. Vol met zan/vet en troep. Koste me 2 bussen remmenreiniger. Met de compressor er bij alles flink schoon gekregen. Koste wel wat tijd :D
Als ik straks de motor weer opbouw met een nieuwe ketting wil ik de boel eens uitklokken. Ik weet niet of de kop al eens gevlakt is geweest dus lijkt het me wel eens verstandig om het zo te doen.
Daarbij gelijk maar een verstelbaar tandwiel er op, net zo makkelijk te verstellen dan. Ook omdat ik later nog eens ga kijken voor een andere nokkenas.Volgende week achter een distributieset aan, ketting en spanner + geleiders.
Begin gemaakt aan de schakelpook
Ik wil een kortere schakelweg maken. Ik slijp onder de “bal” van de pook het stukje er af. Daar komt dan weer een stukje tussen. Hoeveel cm weet ik nog niet.
Ik las de houder niet vlak op de plaat, maar ook hoger. Zodat het schakelvorkje in lijn blijft met de schakelstang.
Hoe langer ik hem zou maken, hoe korter de schakelweg word (van voor naar achter, 1 naar 2, 3 naar 4 enz.)6 februari 2015 om 20:47 #17684641Blokje weer iets verder opbouwen.
Ik heb bij altopelhilfe een ketting set gekocht. Helaas met een slecht passende geleider.
Heb nu via de opeldealer nieuwe geleiders gekocht. Gewoon origineel Opel, nu hoef ik ook niet bang te zijn dat ze afbreken. (schijnt dat de repo’s wel eens breken)Ook alle boutjes nieuw, net zo fijn.
De ketting is voorzien van een slotje (visje), wat het demonteren later weer makkelijker maakt :duim:
Nu kan ik het bdp op zoeken met de graden schijf en door met de kop.
6 februari 2015 om 21:14 #17684642Netjes :thumbup :kewlpics
8 februari 2015 om 12:52 #17684643Had nog wat foto’s
Bij de kettingset van altopelhilfe zitten immitatie kettinggeleiders. Schijnt dat ze na een tijdje broos worden en afbreken. Zit ik niet op te wachten. De kleine geleider past daarbij ook nog eens voor geen streep, en dat zou dan aangepast moeten worden….weg met die meuk :thumbdown
Met wat geluk 2 originele te pakken gekregen
Past perfect
Klein probleempje, word afgedraaid.
Nu ga ik verder met de cilinderkop
11 februari 2015 om 19:46 #17684644Ben eindelijk aan het poorten van de kop begonnen. Helaas weer teveel troep van anderen tussendoor gehad waardoor ik niet verder kon.
Begonnen met de uitlaatspruitstukken op maat van de pakking.
Uitlaatkanalen worden 35/bij 37 hoog.
Donders uitkijken voor de waterkanalen en de kopboutgaten.
Van de week de overige (3x uitlaat) poorten nog even grof op maat maken, daarna afwerken.
13 februari 2015 om 23:27 #17684645Alles is grof op maat gemaakt. Verder met de verbrandingskamers.
Snel gemeten kom ik uit op een 45, 50 cc kamer. Dit zal iets groter worden na het bewerken.Eerder schreef ik dat de inlaatkleppen weinig ruimte rondom de klep hebben. Ik maakte een vergissing. De uitlaatkleppen hebben weinig ruimte rondom de wand.
Ben begonnen met de verbrandingskamers, rondom de UITLAATkleppen iets meer ruimte gemaakt en de kamers met de frees geaaid.
Hierbij heb ik hier en daar wel wat klepzetels geraakt, lichtelijk. Als dat er niet uit gaat met kleppen slijpen gaat ie terug naar de reviseur.
Het was mooier geweest om de kleppen er in te laten, maar ik heb geen oude kleppen die ik vernachelen kan….Ik twijfel alleen nog wat ik moet doen met de heuvels voor de kleppen, in elke poort.
Deze steken best een eind in de poort, en ik zou ze helemaal glad kunnen afwerken. Het enige waar ik dan ook in zit te slijpen, zijn de klepgeleiders.
Nu zijn deze best lang, dus zou ik ze kunnen meeslijpen? zodat de reviseur ze later kan ontbramen of iets?????
Dat zou een hoop ruimte in de poorten schelen..Voorlopig is de kop dus nog lang niet klaar.
Aan het eind van de rit, nog voor het afwerken van de verbrandingskamers zal ik ze nog een keer uitmeten. Zodat ze straks allemaal gelijk zijn qua inhoud.In totaal zit er nu al zon 7 uur in de kop, en dit was alleen nog maar het grovere werk. :bank:
Vandaag ook nog even de poelie van de waterpomp laten afdraaien. Helaas raakt ie de krukaspoelie nog maar een klein ietsje….
Meer van de waterpomp poelie kan er niet af, dan zou ie te slap worden.
Ik laat de krukaspoele daarom maar een millimetertje afdraaien, hierdoor zullen de tanden voor de krukassensor wat smaller worden. Maar ik denk niet dat die hele mm problemen zal geven met het bdp-signaal.17 februari 2015 om 21:16 #17684646Wat een werk wat een werk….
Ze zijn nog niet perfect, morgen maak ik ze af. Met de vinger voel je hier en daar een gloei-ing. Dat moet er uit.
Ik ben op zoek naar de volgende dingen:
Weet iemand waar deze te koop zijn? Tevens ook zo een opzetstift nodig.
Ik dacht dat het met een stiftsteen wel te doen was, FOUT!!!
Deze is toch best grof. En hiermee vernachelde ik gelijk de vorm van de poort.
Die worden dus niet gebruikt op deze kop.17 februari 2015 om 22:36 #176846473m verkoopt deze :thumbup
Maak je inlaat niet te glad, uitlaat kan je door polijsten.
Het ziet er allemaal netjes uit :thumb18 februari 2015 om 11:29 #17684648Top. Gaan we in die richting zoeken.
De uitlaat kanalen en de verbrandingskamer worden glad afgewerkt.
De inlaat word niet fijner als korrel 40.
Kleppen zal ik ook nog polijsten. Pas na deze ik 3 hoeken geslepen zijn21 februari 2015 om 21:04 #17684649Het eind komt in zicht!
Al met al geen speciale schuurrolletjes gekocht, maar gewoon ouderwets met de dremel.
Korrel 60 en 120.
Helaas worden de 60ers steeds fijner naarmate ze langer gebruikt worden, waardoor je dus gewoon de inlaatpoorten staat te polijsten…….
Dat word dus met de hand schuren, korrel 40, fijner wil ik ze niet.Nog niet helemaal klaar, maar scheelt niet veel meer nu.
22 februari 2015 om 12:33 #17684650gaat zoiets veel verschil maken? met de normale situatie?
22 februari 2015 om 13:06 #17684651Betere flow/spoeling, meer vermogen, en soepel lopen.
Met name aan de verbrandingskamer en de uitlaatkanalen zullen zo geen roetaanslag meer kleven.
Dat spul gaat gloeien en zorgt voor pingelen. Dus heb hem nu wat meer pingelproof gemaakt.
Ook na het vlakken zul je een scherpe rand krijgen rondom de verbrandingskamer. Daar gaat ook roet aan kleven, dus afwerken is beter.Rondom de uitlaatklep iets meer ruimte gemaakt zodat de uitlaatgassen beter rondom de klep weg kunnen, ipv maar 3/4 rond van de klep. (unshrouden). De inlaatklep had op zich genoeg ruimte rondom. Daar zal niet heel veel rondom weggegaan zijn.
De in en uitlaatkanalen zijn op pakking maat, ook rekening gehouden met een randje voor de “referse flow”
Met name de inlaatkanalen zijn groter geworden. De uitlaatkanalen konden niet maximaal, omdat je anders in een kanaal uitkomt.Of het te merken is op een originele motor gaan we nog merken.
Straks met een vrij programmeerbaar systeem er aan zal ie toch op een testbank moeten ;)De motor bouw ik eerst op met de originele inlaat, als dat allemaal klaar is krijgt ie 3x 45mm gaskleppen. En ooit eens een nokkenasje.
Dus beter nu de kop klaar maken, dan later alles nog eens doen.Wil je meer info over het flowen/poorten en unschrouden van een kop zou je eens op youtube moeten kijken.
Headbytes Porting – Dat is een Amerikaan die veel v8 koppen doet. Hij laat je precies zien hoe je het kan doen.Nog even wat dingen afwerken en dan breng ik de boel weer terug voor de klepzittingen en de kleppen.
Daarna ga ik alles nog eens uitliteren zodat ik zeker weet dat alles gelijk is qua inhoud.
Ipv een flowbank ga ik zelf kijken of alle poorten evenveel inhoud hebben. Qua vorm zijn ze gelijk, maar misschien is de 1 nog iets smaller als de ander.22 februari 2015 om 13:18 #17684652mooi werk man ! :thumb ga het zeker in de gaten houden en kan niet wachten totdat ie op de bank gaat :jerry
23 februari 2015 om 20:41 #17684653Het probleem met de waterpomppoelie is opgelost. Een stukje van de poelie zelf afdraaien was niet voldoende, dan liep ie nog ietsje aan.
Dus maar de krukaspoelie af laten draaien. Nu ruimte genoeg.De laatste foto’s van het werk aan de poorten.
De inlaatpoorten zijn te glad geworden door de schuurrolletjes op de Dremel. Ik zit er aan te denken om het straalpistool er even door heen te laten blazen met korund. Dan is ie egaal grof…..idee of niet?
Druk dan wel even een plug in de geleider anders komt dat niet goed. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.