fan radiator blijft draaien

Forumindex Forums Modellen Mokka fan radiator blijft draaien

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18432106
    ronny-vds
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 June 2018

      mokka 1.4, benzine + airco van 2015 radiator fan blijft draaien na afzetten motor. Stopt niet !Temperatuur meter staat iets onder 90° . kan het zijn dat thermostaat stuk is ? :help:

      #18432178
      Koffie
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 November 2019

        Hoe lang blijft hij draaien? Een korte tijd is normaal. Mocht hij alleen na lange ritten blijven nadraaien, dan is het goed om de motor stationair te laten draaien om de oliestroom op gang te houden. Je voorkomt daarmee dat de oliekanalen van de turbo te heet worden en verstopt raken met ingedikte olie.

         

        Staat de koelwatertemperatuurmeter altijd net onder de 90 graden? Zo ja, dan is hij gestabiliseerd, d.w.z. dat ze altijd op 90 graden staan zolang de temperatuur binnen het normale bereik valt. Koelwater kan dan best > 100 graden zijn.

        #18432184
        ronny-vds
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 June 2018

          weeral een meevaller! heb relais gecontroleerd en jaja dat was het probleem ! heb hem terug ingestoken en motor op temperatuur laten komen en ventilator sprong weer op en af! dus relais in het oog houden en eventueel vervangen! had mokka uitgelezen en geen foutieve codes! thanks for info !!!!

          #18486662
          Guike
          Deelnemer
            Lid sinds:
            13 November 2022

            Waarschijnlijk is de weerstand van uw ventilator doorgebrand. Deze vind je in stekker  van ventilator vooraan boven radiator. Het is een groene grote weerstand +/- 25mm X 35mm doordat deze niet meer werkt gaat uw ventilator op lage snelheden niet meer werken waardoor ventilator enkel aangaat op hoge snelheid waardoor vonk ontstaat over contact relais en uiteindelijk inbrand. Probleem weerstand zit ingebouwd in stekker ventilator en is afzonderlijk niet te vervangen. Kostprijs 350€

            #18489784
            Guike
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 November 2022

              Bij Opel Mokka bleef ventilator draaien nadat ik motor  af zette. In zekeringsdoos onder de motorkap zat relais die bleef plakken, relais vervangen en OK. Er was een onderliggende reden. Als men voor de motorkap staat is er rechts boven aan het plastiek frame een grote ovale stekker als men deze los maakt blijft op het plastiek frame de tegenstekker zitten die men kan los maken door een parker schroef los te maken, dan kan men de stekker naar buiten trekken en aan de achterzijde van deze stekker zit een grote weerstand om de lage en midden snelheid te selecteren. men kan zien dat er twee grote contact pennen zijn die naar de fan lopen en dan twee kleinere die naar de weerstand lopen en uiteindelijk op de plus en min een lagere spanning zetten via deze weerstand. IK dacht verdorie die paljassen hebben deze weerstand niet vervangbaar gemaakt daar deze rechtstreeks naar de fan loopt? Uiteindelijk heb ik dezelfde weerstand gevonden voor een Opel Astra alles paste enkel de draden van de ventilator moest ik dan solderen. Eerst een proef opstelling gemaakt met losse draden en klemmen, toe de ventilator begon te draaien hoorde ik even een raar geluid. De ventilator heeft 4 keer gedraaid en de weerstand van 30€ was terug doorgebrand. Dus op zoek naar nieuwe ventilator die men met frame moet kopen en 550€ kost. Ik heb deze vervangen en probleem opgelost. In Chinna koste deze 58€ en met verzending en BTW kwam het op 174€ dit heb ik niet gedaan, de foto’s waren identiek, ze stelde voor als je twijfelde foto’s door te sturen zodat zij konden nazien of het de juiste was. Ik heb ventilator uitgebouwd en zag toen dat er op de stekker stond: do not repair, dus vervang de weerstand niet. Ik heb info doorgestuurd maar nooit antwoord gekregen daarom hier gekocht. :yahoo

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.