Extreem olieverbruik, reviseren motor z22yh

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Extreem olieverbruik, reviseren motor z22yh

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #18366862
    Specrabbit
    Deelnemer
      Lid sinds:
      10 June 2019

       

      Sinds 3 maanden in het bezit van een tot nu toe heerlijke vectra c gts. Echter sinds 2 maanden last van olieverbruik. Helaas niet vermeld door vorige eigenaar… auto verbruikte ong. 1 liter ( gele lampje dashboard) op 400 500km.

      Echter nu met het gezinnetje een weekje weg, en tot mijn verbazing nu op 200km alweer een liter verstookt.

       

      Auto heeft 217000 km erop zitten, spuugt olie op uitlaatspruitstuk ( Zo nu en dan) en lust een aardig slokje olie dus. Geen zichtbate walmen, enkel bij 4000+ toeren aardig roet uit de pijp.

       

      Mijn vraag, heeft 1 van jullie weleens zo’n blok gereviseerd, als je redelijk kan sleutelen zelf te doen? En moet het Onderblok gehoond worden bij nieuwe zuigergeren?

      Ik hoor graag van jullie!

      #18366865
      johanhummer9
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 May 2011

        Je hebt dus uitwendige lekkage, eerst goed kijken WAAR het vandaan komt, misschien is reviseren niet nodig

        #18366875
        Corsa_GSi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Ik zou als je nieuwe zuigerveren gaat plaatsen wel laten honen, maar het beste is alles even door een revisiebedrijf na te laten meten.

          Laatst had ik ook een blok waar alles op het oog er goed uitzag en uiteindelijk de zuigers niet meer bruikbaar waren en er dus overmaatse in gegaan zijn.

          Dat laatste was goedkoper inclusief boren dan alleen honen en nieuwe standaard maat zuigers.

          #18366891
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Voordat je gaat reviseren even een paar dingen controleren, mijn z22yh gebruikte ook veel olie, daar was de terugslagklep op de inlaat stuk (Die tussen de carterontluchting zit)

            En mijn klepseals waren versleten.

            Even de gasklep demonteren en kijken of het vol met olie zit in het inlaatspruitstuk.

            Als je de pijlstok eruit hebt en je geeft een dot gas rookt die dan flink uit de pijlstok?

            Brandstofpomp en drukregelaar nog goed? Bij teveel aan brandstof inspuiten gaat die ook meer olie verbruiken (Spoelt die de cilinderwand mooi schoon)

            #18367876
            Specrabbit
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 June 2019

              Hallo allemaal,

               

              Wegens privé omstandigheden even niet in staat geweest te reageren. Ben er ondertussen achter dat er in ieder geval een erg hoge carterdruk is, de druk is krachtiger als die uit de uitlaat komt. Vermoedelijk de zuigerveren dus, tevens is de (volgens de factuur 15000 km geleden vervangen) ketting aan het klapperen, of een big end welk aan het overlijden is. Bij een koude start zou je denken dat het een diesel is. Gasklep is ook aardig zwart, en smerig…

              Laatst bij vrienden even gekeken, en na een paar keer gas geven tot 4 a 5000 toeren, en daarna voluit stond de straat blauw van de rook.

              Het plan is nu om een blok op de kop te tikken, en die dan op het gemakje weer opbouwen. Enkel een nieuwe kettingspanner erop.

              Op deze manier inruilen of verkopen heeft totaal geen zin, dan kan ik mezelf niet meer in de spiegel aan kijken…

              #18368023
              Corsa_GSi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                De vraag is dan of ze kettingspanner toen wel vervangen (of goed gemonteerd) hebben bij het wisselen van de ketting.

                #18368056
                Specrabbit
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 June 2019

                  Goedenavond allen, vandaag toch maar even het kleppen deksel eraf om te kijken hoe of de wat. Nu is mijn vraag, als de ketting zo van tijd staat, kan dit de problemen opleveren die ik nu ervaar olie verbruik, hoge carterdruk. We hebben er inmiddels ruim 9000km mee gereden. Wel moet ik vermelden dat 1/8 tank er zo door heen vliegt. Verbruik ligt soms 1 op 7 in de stad. En snelweg hebben we de laatste keer op 400km bijna 40 45 liter verstookt. :help: IMG-20190817-WA0003

                  #18368059
                  Opeltje17
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 January 2012

                    Heb je alle merktekens op elkaar gezet? Normaliter controleer je de timing met het speciale gereedschap.

                    Je moet vaak een hele hoop rondjes draaien om alle merktekens op de juiste plek te krijgen.

                    Ik geloof niet dat je olieverbruik hier zo gigantisch hoog van wordt, brandstof verbruik daar in tegen wel.

                    Hoe loopt de motor verder trekt ie wel lekker door?

                    #18368060
                    Specrabbit
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 June 2019

                      Ik heb zelf nog niets aangepast, enkel even gekeken. Het lijkt ook alsof de stand van de uitlaat nokkenas niet in lijn staat. Dit was puur toeval dat het op deze manier stond. Ja wat is goed door trekken, heb weinig vergelijking materiaal. Auto is niet bijzonder snel, heb er ook nog niet echt mee lopen trappen.

                       

                      Zou het wel kunnen dat hierdoor mijn nokkenassen zijn aangetast? 20190817_153616

                       

                      Wel zag ik dat de spanner 1 bonk roest is, dus deze zal wel niet vervangen zijn. Zit ook wel wat speling op, weet niet of deze retestrak moet staan, of dat de plus minus 5 mm speling hoort.

                      #18368067
                      Opeltje17
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        18 January 2012

                        Dan kan je dus niks zinnigs zeggen over de distributie timing.

                        Ik heb al een heel zooitje kettingen vervangen van dit type blok, en nagenoeg allemaal hebben ze plekken op de nokken.

                        Kan goed komen door wat minder vaak olie verversen.

                        Wbt de spanner die roesten wel vrij snel, is het wel de type met de bult?

                        Die met de bult erop heeft in principe geen speling als je op de spanrail drukt.

                        #18368217
                        Corsa_GSi
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          Als er teveel brandstof wordt geinjecteerd, dan spoel je de cilinderwanden en dat levert dan ook weer extra olieverbruik op, naast gladde wanden.

                          #18368235
                          Specrabbit
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            10 June 2019

                            Of er teveel brandstof wordt ingespoten weet ik niet. Wel vermoed ik een vicieuze cirkel. Overal lees ik dat lambdasondes bestand zijn tegen 1 liter olie op 1000km maximaal. Dit vanwege vervuiling van de sonde.

                            Aangezien ons stalen ros, er op de snelweg slechts 150 180 km over doet zal deze wel verwoest zijn. En zal die wss een aardig slokje binnen krijgen.

                            Op dit moment zitten we even met de handen in het haar wat we moeten doen met de auto. Zowel garage en bevriende monteur zeggen beiden, kappen ermee. Echter is onze situatie zo, dat er niets is om te kunnen repareren, of inruilen…..

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.