extra 12V / sigaret aansteker bijplaatsen

Forumindex Forums Modellen Astra extra 12V / sigaret aansteker bijplaatsen

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17217419
    den_gerten
      Lid sinds:
      2 January 2007

      Ik heb een astra 1.7 diesel break uit 2001 (een G dus).

      Ik zou achteraan nog een 12V stekker willen bijplaatsen voor een koelbox.
      Weet er iemand hoe ik daaraan moet beginnen?
      Op zich lijkt het simpel, een kabel van de + aan de batterij, dan zekering ertussen.
      De – ergens vandaan halen (waar ergens aan de achterzijde van de middenconsole (tussen voorste zetels?)?
      En zomaar verbinden :hmmz?

      Alvast bedankt.

      #17615197
      AsconaC20NE
      Deelnemer
        Lid sinds:
        9 December 2004

        wil je het in de kofferbak of bij de achterzetels daar.

        Het makkelijkste is gewoon de + en – bij de huidige sigarettenaansteker vandaan halen. Is het gelijk gezekerd, niet veel draden trekken en je hebt het ook achter het concact dat voorkomt dat je de accu leeg trekt.

        heb het bij mijn calibra ook al gedaan een keer


        succes

        #17615198
        den_gerten
          Lid sinds:
          2 January 2007

          Bedankt voor het antwoord.

          Dat is inderdaad de locatie waar ik hem zou plaatsen.
          Is de bestaande bekabeling dan zwaar genoeg om een koelkast bij te plaatsen. Ik zou een extra 12V voorzien, omdat ik altijd problemen heb met een splitter.

          #17615199
          AsconaC20NE
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 December 2004

            ja hoor, ik heb hem ook gebruikt voor de 12V koelbox, ging prima. Alleen dan moet je op de voorste 12V aansluiting nog nóg een koelbox of zo aansluiten. Maar een navi of telefoon kan prima.

            ik vind die splitters ook niks, en vooral die draden overal door de auto, maar bij mij werkte dit perfect. Ga het bij mijn astra ook nog een keer maken mocht dat nodig zijn

            1,5 uur werk alles bij elkaar

            succes :thumbup

            #17615200
            den_gerten
              Lid sinds:
              2 January 2007

              OK, bedankt!

              #17615201
              astropel
                Lid sinds:
                1 November 2009

                Waarom als je een xtra steker aan gaat sluiten trek je niet even een nieuwe + dan vanaf de accu?
                Kun je op beide stekkers meer wattage zetten en is een fluitje van een cent.

                Pak de – ergens van de auto (achterlichten of portieren) en trek een + van de accu via je zekeringenkastje kabelgootjes bij de portieren naar achter.
                Plaats op de bij de accu een zweefzekering en nu kun je naar hartelust koelbox etc erop aansluiten.

                #17615202
                AsconaC20NE
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 December 2004

                  Maar als je dan een keer stopt of de auto even parkeert en je vergeet de stekker er uit te trekken, dan is de accu snel leeg! En daar sta je dan op vakantie…

                  Daarnaast is het even veel werk om de + van de 12V sigarettenaansteker weg te halen dan een + draad van de accu via het schutbord naar binnen te brengen en zo te monteren.

                  #17615203
                  astropel
                    Lid sinds:
                    1 November 2009

                    Ja, zo kun je het ook bekijken!
                    Wil er enkel mee zeggen dan teveel amp door het +draadje van de cigaretten aansteker niet veilig kan zijn.
                    Doe er je voordeel mee zou ik zeggen ;-)

                    #17615204
                    Aapje
                      Lid sinds:
                      1 January 2009

                      origineel gepost door astropel
                      Ja, zo kun je het ook bekijken!
                      Wil er enkel mee zeggen dan teveel amp door het +draadje van de cigaretten aansteker niet veilig kan zijn.
                      Doe er je voordeel mee zou ik zeggen ;-)

                      Zolang jij de uiteindelijk zekering niet zwaarder maakt gebeurt er weinig mee hoor… De draden zijn berekend op de stroomsterkte van de zekering.

                      Is deze stroomsterkte overschreden, fikt gewoon de zekering eruit.

                      Kan niks mee fout gaan, zelf draden trekken naar de accu is gevaarlijker. Bij dat soort geintjes stouw ik ’t liefste direct na de accu een zekeringhouder, mocht ’t draad onderweg dan kortsluiting maken met het frame. Dan fikt in elk geval niet je auto eruit.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.