Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Even voorstellen en heb 1 belangrijke vraag
- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 oktober 2017om 23:17 door Haasje17.
-
AuteurBerichten
-
3 oktober 2017 om 16:26 #18348804
Hoi.
Ik ben Savas uit Rotterdam.
ik heb sinds 1 maand een Opel Astra G (X16XEL) en sindsdien ook gelijk hier op het Opel-forum een account aangemaakt. Ik heb hiervoor jarenlang alleen maar VW golfjes gereden en dan nu voor het eerst een Opel. Ik moet zeggen dat de Astra mij heel goed bevalt en ben eigenlijk gelijk afgekickt van de golfjes haha.
Ik ga één van de komende dagen wat onderhoud uitvoeren aan de auto en ook de distributie vervangen.
Nu is mijn vraag: welke bouten dien ik allemaal te vernieuwen bij distributiewissel?
Gewoon zoals ik gewend ben van de golf de krukaspoeliebout en motorsteun bouten of zijn er nog meer die ik dien te vervangen bij deze auto? (X16XEL)
Alvast bedankt
3 oktober 2017 om 22:23 #18348816Welkom, de bouten van de span en loop rol dien je te vervangen deze zitten bij je distributie set verders niet.
Wel adviseer ik je om ook de waterpomp mee te pakken!
4 oktober 2017 om 10:07 #18348821Volgens autodata moet alleen de krukaspoeliebout worden vervangen dus ik ben in twijfel. Ik denk dat ik toch de motorsteun bouten ook gewoon mee vervang voor de zekerheid.
Ik heb een set inclusief waterpomp en ben ook gewend om altijd de waterpomp te vervangen bij distributiewissel. Ik raad ook iedereen aan dit te doen.
Ik heb ook alle filters nieuw, nieuwe carterpanbout, nieuwe remschijven en blokken, nieuwe bougies en bougiekabels en nieuwe ruitenwissers.
Ook vervang ik gelijk preventief de thermostaat, de thermoschakelaar en de koelvloeistoftemperatuursensor.
Ik heb alles al binnen, nu nog een hele dag vrijmaken. Ik ga dan ook gelijk een Parrot CK3100, een versterker, subwoofer en hoedenplankspeakers inbouwen.
Er staar nu pas 165.000 kilometer op de teller dus ik hoop dat deze auto na deze extra grote onderhoudsbeurt nog een paar jaar meegaat. (Met tussendoor normaal onderhoud natuurlijk)
4 oktober 2017 om 17:56 #18348831Heb er al een hoop gedaan zowel 1.6 als 1.8 16v en nog nooit de bout vervangen, zie idd dat autodata het voor schrijft.
Motorsteun bouten zou ik lekker laten zitten totaal niet nodig(krukas bout kan ik nog begrijpen)
4 oktober 2017 om 21:59 #18348836Motorsteun bouten ben ik gewend van de golf 4
Denk dat ik ze toch meeneem als ik de krukaspoeliebout ga halen, voor die paar euro meer hoef ik het niet te laten.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval.
5 oktober 2017 om 08:26 #18348840Krukasbout is een rekbout, dus dient eigenlijk wel vervangen te worden. De rest is normale bout en hoeft niet vervangen. Ook de thermostaat van een x16xel hoef je niet te vervangen, waterpomp met die kilometerstand zou ik wel vervangen.
Ook bij goflfje zijn de motorsteunbouten geen rekbouten dus hoeven eigenlijk helemaal niet vervangen.
Als je de bougiekabels gaat vervangen denk ik ook niet dat je een x16xel motor hebt.
Maar een x16SZR een X16XEL heeft geen bougiekabels.5 oktober 2017 om 08:29 #18348841Een astra g heeft een koelmodule, die de fans aanstuurt, dus thermosschakelaar zul je ook niet hebben.
5 oktober 2017 om 17:41 #18348852Op de golf 4 met AHW motor (1.4 16v) moest ik volgens elsawin en autodata krukaspoeliebout en motorsteun bouten vervangen, heb ik toen ook gewoon gedaan voor die paar euro meer.
Mijn Astra heeft zeker weten X16XEL motor. Kan toch niet geen bougiekabels? Ik snap je even niet. Ik had de kabels trouwens besteld op motorcode en niet op kenteken dus zal wel goed zitten hoop ik.
5 oktober 2017 om 17:48 #18348853[quote quote=18348841]Een astra g heeft een koelmodule, die de fans aanstuurt, dus thermosschakelaar zul je ook niet hebben.
[/quote]
Het gaat om de temperatuurschakaar radiatorventilator. Ook wel thermoschakelaar genoemd. Deze zit in de radiator en zet de ventilator aan als je radiator (of de vloeistof erin) een bepaalde temperatuur bereikt.
De ventilator slaat soms niet aan, maar de ventilator zelf heb ik getest en doet het prima vandaar vervang ik deze sensor.
5 oktober 2017 om 22:15 #18348857een X16XEL heeft geen bougiekabels, en thermosschakelaar als die een koelmodule heeft links onder de bumper waarschijnlijk ook niet.
5 oktober 2017 om 22:56 #18348861De X16XEL heeft een bobine brug dus idd geen bougie kabels.
6 oktober 2017 om 01:42 #18348865[quote quote=18348861]De X16XEL heeft een bobine brug dus idd geen bougie kabels.
[/quote]
Bedankt voor de info. Had nog niet onder het luchtfilterhuis gekeken anders had ik het gelijk gezien natuurlijk. Wel raar dat ik dit heb kunnen bestellen voor mijn astra, geselecteerd op motorcode. Zou ik anders pas op de dag van het onderhoud achter gekomen zijn.
Heb nooit eerder een auto gehad met bobinebrug. Zijn deze slijtage gevoelig? Wat is ongeveer de levensduur van dit onderdeel? Preventief/periodiek vervangen?
Alvast bedankt.
6 oktober 2017 om 06:59 #18348867Waarschijnlijk heb jij de onderdelen besteld voor een X16XEL geleverd in de Astra F.
Deze heeft wel bougiekabels en een thermoschakelaar.6 oktober 2017 om 12:44 #18348871[quote quote=18348867]Waarschijnlijk heb jij de onderdelen besteld voor een X16XEL geleverd in de Astra F.
Deze heeft wel bougiekabels en een thermoschakelaar.[/quote]
Ik ga hier even naar kijken. Anders ruil ik de onderdelen om voor de juiste.
Bedankt
6 oktober 2017 om 13:35 #18348872[quote quote=18348857]een X16XEL heeft geen bougiekabels[/quote]
Ik heb een X16XEL in de Astra F en die heeft ze wel en ik dacht dat die gelijk was aan de X16XEL in de Astra G.
Ben jij niet in de war met de Z16XE die ook geleverd is in de Astra G?6 oktober 2017 om 23:17 #18348892De X16XEL in een Astra G is gelijk aan een Z16XE op de ecu en gasklep na.
De andere sensoren en dergelijke zijn gewoon zoals een Z16XE ook heeft.De X16XEL in een Astra F is wat kabelboom en sensoren betreft meer gelijk aan een X16XE in een corsa. Dan gelijk aan de X16XEL in een Astra G.
Maar ook die zijn weer verschillend. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.