et waarde van d naar c model

Forumindex Forums Modellen Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) et waarde van d naar c model

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257341
    combo j
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 April 2013

      Hallo,……

      Ik heb een combo 1.3 cdti 2005.
      Nou heb ik een extra set velgen gekocht met de zelfde bandenmaat als de combo.
      De velgen komen van een corsa d.
      De et vd corsa is 39 en die van me combo volgens internet 49.
      Nou is mijn vraag, pas het?en zo ja zitten er nadelen aan?, b.v ongelijk matige slijtage of negatief bochtgedrag ect.

      #18137522
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        In tegenstelling tot wat men denkt is de ET waarde bij lange na niet de bepalende factor of een wiel past.
        Het is wel van invloed, maar de breedte van de velg bepaalt veel meer.

        Met originele banden/velgen maten kom je prima weg met een 10mm kleinere ET waarde. Die ruimte heb je altijd wel over.
        Dat gezegd hebbende, is afwijken met de ET waarde niet het meest gezonde wat je met je auto kan doen.
        De ET waarde is er namelijk om je wiel exact gecentreerd rond het wiellager te hebben, zodat alle verticale krachten zo goed mogelijk worden verdeeld over de breedte van het lager.
        Wanneer je afwijkt met een lagere ET, komt het wiel verder naar buiten, maar ook de middenlijn van je wiel. Effectief ontstaat er dus een hevel en staan de krachten ‘verkeerd’ op het wiellager, waardoor deze mogelijk sneller slijt.
        Nou is 10mm afwijking nog niet heel veel en gaat dat meestal gewoon goed, maar het risico bestaat wel. Het is dus iets om even in je achterhoofd te houden.

        #18137523
        Lemmens
        Deelnemer
          Lid sinds:
          14 October 2005

          Normaal gesproken is een afwijking in ET waarde tot 5mm acceptabel. Daarboven is het af te raden, wil niet zeggen dat mensen het niet doen, maar het heeft wel meer slijtage tot gevolg. Het kan natuurlijk ook zijn dat er nu velgen op zitten met ET 49 en dat dat niet origineel is. Dat zou je even op moeten zoeken. Veel Opeltjes uit de jaren ’90 met 4×100 hadden toen ET 49, daarna zijn andere waardes gekomen (iets lager) maar dat verschilt per auto.

          Bij (flink) bredere velgen kan het zijn dat een lagere ET waarde wenselijk is omdat de velg (en band) anders ook een stuk verder naar binnen komen. Soms past dat net, of net niet. In zulke gevallen zie je vaker dat de ET waarde iets naar onder gaat. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld een setje 15 inch 6J met ET 49 (origineel) en een setje 16 inch, 7 J met ET 45. Die laatste komen dus ietsje verder naar buiten ten opzichte van het origineel. Mede door de breedte en de lagere ET waarde.

          #18137524
          Njoy_Corsa
            Lid sinds:
            30 June 2004

            De originele 16″ Corsa C Gsi velgen hebben et 41 …. naar 39mm zal ook geen probleem zijn.

            #18137525
            GTS2.2DTI
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 October 2006

              ET waarde van de Corsa d = 39. Wij hebben velgen van een Fiat Grande Punto onder de Corsa d gelegd, deze hebben ET 35.

              Punto en Corsa d hebben dezelfde bodemplaat en assen. Moest een stuurstang en kogel vervangen, ook van een Punto eronder geschroefd..

              #18137526
              combo j
              Deelnemer
                Lid sinds:
                27 April 2013

                Oke, bedankt voor de reacties.
                Ik denk toch dat ik banden laat omzetten op de velgen die er nu onderzitten.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.