Forumindex › Forums › Modellen › Grandland X › Ervaringen Grandland met Caravan
- Dit onderwerp bevat 52 reacties, 17 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 juni 2020om 10:22 door Anoniem.
-
AuteurBerichten
-
26 mei 2020 om 11:48 #18374798
Hoi,
met hemelvaart met de caravan naar Limburg geweest. ik heb de 1.5 diesel met 8-traps automaat. hier in ‘t kort m’n ervaringen:
- verbruik 1 op 9,5 bij 100 km/h op cc. caravan van 1100kg beladen en auto redelijk leeg
- automaat doet het goed en soepel, bij 100 km/h 2000 t/min in z’n 7e versnelling en soms 1800 t/min. in z’n 8e
- power genoeg. heb niet het gevoel dat hij op z’n tenen loopt
- ik heb geen hulpveren en die heb je bij deze auto ook niet nodig
- wel wat meer zijwindgevoelig
- blindspot detectie werk niet met aanhanger er achter
- elektrische achterklep werkt schijnbaar ook niet. (niet zelf geconstateerd)
- de verlichting op de caravan brandt continu: super
ik rij al 15 jaar met de caravan met de meest uiteenlopende leaseauto’s maar deze doet het gewoon prima.
natuurlijk nog geen echte serieuze klimmetjes gehad, maar ik durf wel naar Kroatië..
26 mei 2020 om 13:15 #18374799Vorige zomer weggeweest met onze 1.6D handgeschakeld. Caravan van 6.50 meter en een gewicht van 1400kg. Het vermogen is prima. Iets vaker schakelen dan met mijn vorige Zafira Tourer 2.0D 131 PK. Hulpveren gemonteerd anders veel te slappe achterkant. Wegedrag is stabiel, mede door een juiste belading. Helaas nog geen Emuk spiegels leverbaar voor dit model.
27 mei 2020 om 11:58 #18374811Ik rijdt zelf de 1.5 Diesel handgeschakeld sinds 05-2019. Ik heb eeb caravan die 1500Kg weegt beladen en vorig jaar zijn we naar Italie geweest met 4 personen.
Dit ging prima.
28 mei 2020 om 10:30 #18374829de mijne, 1.5 diesel 130pk automaat, mag volgens RDW 1300 kg geremd trekken.
28 mei 2020 om 14:54 #18374833AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18374811]Ik rijdt zelf de 1.6 Diesel handgeschakeld sinds 05-2019. Ik heb eeb caravan die 1500Kg weegt beladen en vorig jaar zijn we naar Italie geweest met 4 personen. Dit ging prima.[/quote]
Ja dat kan zeker prima verlopen. Maar 1500 kg geremd trekken staat niet op mijn kenteken. Opel geeft een richtlijn om verantwoord met de auto om te gaan. Ik hou me dus liever aan die gegevens. En natuurlijk is het NM koppel van belang bij het trekken van een caravan of aanhanger. Ik zou dus, alhoewel ik geen trekhaak heb, liever mijn caravan aanpassen aan mijn auto. En had ik naar tevredenheid een super, maar zware caravan? Dan zou ik mijn aankoop van de nieuwe auto aanpassen aan de caravan. En ik hou liever wat tolerantie over, dan tot het uiterste te gaan.
28 mei 2020 om 15:38 #18374835AnoniemLid sinds:
1 January 1970Beste Hans met je snelle oordeel: bij mijn 1.6 diesel staat gewoon netjes op kenteken dat hij 1500 kg mag trekken. Niets aan de hand dus.
28 mei 2020 om 16:41 #18374836Iets beter je huiswerk doen. Deze versie mag wel 1500kg trekken! Ik zag overigens wel dat ik 1.6 neer had gezet ipv 1.5.
28 mei 2020 om 17:16 #18374837Allemaal vreemd, net eens gekeken op de site van Opel.
De 1.2 handbak mag 1400kg trekken.
De 1.2 8traps automaat mag slechts 1200kg trekken.
De 1.6 8traps automaat mag dan weer 1300kg trekken.
Dus de 1.2 handbak mag nog 100kg meer trekken dan de 1.6
28 mei 2020 om 18:44 #18374838Bij mij staat 1400kg op het kenteken. 1.6 diesel handgeschakeld. Ik heb de caravan dan ook terug laten zetten van 1500kg naar 1400kg.
29 mei 2020 om 00:07 #18374842Uiteraard je verstand gebruiken aan de veilige kant, maar wettelijk ben je toch gebonden aan wat op je kentekenbewijs staat. Een ruime marge naar beneden is mijn inziens altijd het beste.
29 mei 2020 om 10:03 #18374846AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18374835]Beste Hans met je snelle oordeel: bij mijn 1.6 diesel staat gewoon netjes op kenteken dat hij 1500 kg mag trekken. Niets aan de hand dus.[/quote]
Excuses voor het ongemak. Ik had moeten schrijven: Dat staat niet op “mijn kenteken”. Ik weet zo niet precies uit mijn hoofd wat de 1600 benzine, of de diesels mogen trekken. Ik ging er alleen van uit wat de 1.2T handgeschakeld of automaat mag trekken. Op mijn kenteken 1.2T (automaat) staat geremd max 1200 kg. Ik wil alleen aangeven, dat ik nooit tot het randje zal gaan, wat op papier mag. Maar liever wat reserve achter de hand hou. En ik wil zeker niet persoonlijk worden. Dus nogmaals excuses.
31 mei 2020 om 23:14 #18374920ik heb een 1.6 liter diesel handgeschakeld en mag 1500 kg trekken. is de wagen in automaat, dan mag hij maar 1200kg trekken. daarom dat ik een handgeschakelde heb gekocht. ik heb een caravan van 1350 kg maar nog niet getrokken met deze wagen.
3 juni 2020 om 15:33 #18374978wat is jullie ervaring met/zonder hulpveren?
bij mijn vorige auto (peugeot 308SW) had ik echt we lhulpveren nodig omdat ik anders iedere verkeersdrempel raakte. of zakt hij helemaal door z’n hoeven heen zodra vol beladen is?
3 juni 2020 om 16:45 #18374980Henry,
mijn combinatie ligt zonder hulp veren behoorlijk vlak. Hiervoor had ik een Zafira en daar had ik wel hulp veren op nodig.
14 juni 2020 om 11:58 #18375894van de week mijn nieuwe Bumpbuddie’s geleverd gekregen. vna de week er eens onder gaan zetten en over een maandje de caravan er achter gaan hangen.
gewone hulpveren vond ik te duur; helemaal als je leaseauto rijdt en na een paar jaartjes de auto weer moet inleveren. De bumpdubbie kun je er (schijnbaar) makkelijk inbouwen en naderhand weer uitbouwen zodat je ze mee kunt nemen naar een andere (lease-)auto
Voor € 60,= kun je het altijd proberen…..
heeft iemand al ervaring met de Bumpbuddie?
14 juni 2020 om 17:19 #18375930Ik heb ooit van die blokken gebruikt bij een E kadett met verkeerde ET maat. Konden we gewoon met 4 man erin zonder schurende banden Weet wel dat de veer beperkt werd en bij einde verweg kreeg je een klap.
Bij mij vorige auto’s had ik sport onderstellen, Astra’s en Zafira Tourer. Hier had ik dus geen hulpveren nodig.
Ik vond de Grandland zonder caravan al erg slap aan de achterzijde. Dus TUV/RDW goedgekeurde MAD veren aangeschaft. Deze kosten iets meer (€125) en heb ze zelf geïnstalleerd. Maar geeft ten alle tijden een stabielere auto (ook zonder caravan) . Het enigste nadeel is dat hij gelijk ongeveer 1cm hoger staat. Maar dat weegt niet op tegen het verbeterde rijgedrag.
18 juni 2020 om 08:15 #18376394:help:
Morge mensen.
Ik overweeg een GL X 1.6 benz automaat aan te schaffen. met de trekkracht zit het wel goed
Nu zie ik dat er hier mensen zijn met trekhaak en een caravan er achter.
Zijn er mensen die bij het plaatsen van een trekhaak ook een extra koeler hebben laten monteren?
ik ga er vanuit dat het warm worden van de bak voor een diesel en benzine gelijk is.
18 juni 2020 om 09:19 #18376404AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18376394] Morge mensen. Ik overweeg een GL X 1.6 benz automaat aan te schaffen. met de trekkracht zit het wel goed Nu zie ik dat er hier mensen zijn met trekhaak en een caravan er achter. Zijn er mensen die bij het plaatsen van een trekhaak ook een extra koeler hebben laten monteren? ik ga er vanuit dat het warm worden van de bak voor een diesel en benzine gelijk is.[/quote]
Zou Opel daar óok niet over nagedacht hebben denk je? Zeker daar ze óok in warme landen Opel rijden? En zou je voor pakweg 4 weken per jaar dat je met een sleurhut op pad gaat, een extra koeler laten inbouwen? En waar dan wel, als ik vragen mag? Bij mij zit het namelijk onder de motorkap, behoorlijk vol. Ik ga er van uit, (alhoewel ik geen trekhaak heb, laat staan een aanhanger) dat het wel goed zit met de koeling van de motor, en zeker bij de 1.6T die veel meer trekkracht heeft dan een 1.2T. Ga eens in gesprek met een Opel dealer over dit punt.
18 juni 2020 om 09:42 #18376411Hans, bedankt voor je reactie.
Ik kan je mbt een extra koeler voor een automaat adviseren om eens op internet rond te scharrelen. Er gaat dan zelfs voor een automaatrijder zonder trekhaak een wereld open.
Ik hoor graag van de ervaringsdeskundigen hier (dus de mensen MET een trekhaak) of ze dit hebben toegepast, Ja of NEE
Bewerking: Auto`s worden af fabriek niet gemaakt om iets te trekken dus wordt er vanuit Opel en andere merken geen rekening gehouden met het feit dat wij er een caravan aan hangen.
18 juni 2020 om 12:47 #18376447AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18376411]Hans, bedankt voor je reactie. Ik kan je mbt een extra koeler voor een automaat adviseren om eens op internet rond te scharrelen. Er gaat dan zelfs voor een automaatrijder zonder trekhaak een wereld open. Ik hoor graag van de ervaringsdeskundigen hier (dus de mensen MET een trekhaak) of ze dit hebben toegepast, Ja of NEE Bewerking: Auto`s worden af fabriek niet gemaakt om iets te trekken dus wordt er vanuit Opel en andere merken geen rekening gehouden met het feit dat wij er een caravan aan hangen.[/quote]
Beste @Rene, Denk je werkelijk dat Opel niet heeft nagedacht over het feit, dat luxe auto,s in veel gevallen ook allerhande aanhangers, caravans, en dergelijke moeten trekken? Dat ze een trekhaak als optie, alleen maar leveren voor eventueel een fietsendrager?? En over extra koelen, gaat misschien hetzelfde verhaal rond, als over het tunen van de motor. Ik ben daar niet deskundig in, en ik begin er ook niet aan. Ten eerste ivm eventuele garantie, en ten tweede, ben ik tevreden met de auto en de motor die ik verkies. Dus je hebt wel een punt. Maar in je redenering op het punt van caravan trekken, ga je wel wat mank, naar mijn bescheiden mening. Bovendien houd de thermostaat de motor op bedrijfstemperatuur, zover ik weet. En is er al een sterke ventilator aanwezig, die een oplopende temperatuur naar beneden drukt, toch…??
18 juni 2020 om 19:03 #18376500[quote quote=18376447]
Beste @rene, Denk je werkelijk dat Opel niet heeft nagedacht over het feit, dat luxe auto,s in veel gevallen ook allerhande aanhangers, caravans, en dergelijke moeten trekken? Dat ze een trekhaak als optie, alleen maar leveren voor eventueel een fietsendrager?? En over extra koelen, gaat misschien hetzelfde verhaal rond, als over het tunen van de motor. Ik ben daar niet deskundig in, en ik begin er ook niet aan. Ten eerste ivm eventuele garantie, en ten tweede, ben ik tevreden met de auto en de motor die ik verkies. Dus je hebt wel een punt. Maar in je redenering op het punt van caravan trekken, ga je wel wat mank, naar mijn bescheiden mening. Bovendien houd de thermostaat de motor op bedrijfstemperatuur, zover ik weet. En is er al een sterke ventilator aanwezig, die een oplopende temperatuur naar beneden drukt, toch…??[/quote]
Beste Hans,
Wat ik denk is nu even niet relevant. Ik heb een vraag voor de bezitters van een GLX met een trekhaak. Ik krijg antwoord van een non-trekhaakuser die iets aanneemt en aangeeft niet deskundig te zijn en al helemaal niet bescheiden is in het geven van zijn mening.
Je motoroliethermostaat zal niet de temperatuur van de olie van versnellingsbak meten, maar dat geheel terzijde. Verder is mijn vraag niet ongewoon want ik weet dat er voor Mercedes modellen bij het monteren van een trekhaak op een automaat er ook een extra koeler wordt geplaatst. Want hoe koeler je bakolie hoe langer de levensduur van je versnellingsbak is. Dit heeft te maken met het feit dat de samenstelling van olie bij hitte verandert en degradeert.
Voor iemand die maar 1 a 2 jaar met een auto hoeft te doen zal dat geen probleem zijn. Maar voor iemand die er een jaar of 8 mee gaat doen is dat toch wel een dingetje. Net als het spoelen van je bak. Als ik tzt een GLX koop zal ook dat minimaal 2x mijn pad kruisen. Ik neem graag gecalculeerde risico`s met mijn 35k.
18 juni 2020 om 20:51 #18376520@René.
Het lijkt me sterk dat op elke Mercedes bij plaatsing van een trekhaak ook extra koeling nodig is. Zo het wel een hele dure worden.
Opel houd echt wel rekening met een eventuele trekhaak. Anders hoeven ze ook niet het trek gewicht te vermelden. Zou het echt niet goed zijn word hier bij het samenstellen van de auto al rekening mee gehouden of het plaatsen van een trekhaak geblokkeerd zoals bij sommige elektrische auto’s. Vertrouw op de gegevens of koop anders een zwaardere motor.
18 juni 2020 om 21:28 #18376529AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18376411]Ik hoor graag van de ervaringsdeskundigen hier (dus de mensen MET een trekhaak) of ze dit hebben toegepast, Ja of NEE Bewerking: Auto`s worden af fabriek niet gemaakt om iets te trekken dus wordt er vanuit Opel en andere merken geen rekening gehouden met het feit dat wij er een caravan aan hangen.[/quote]
Dit is, om het eens plat te zeggen, grote Bull-shit! Opel is 158 jaar oud! (Zie Google) Ze hebben van voor, in, en jaren na de oorlog, een grote slag geslagen met hun overbekende lichte vrachtwagen, Opel-Blitz! ik heb daar zelfs mijn grote rijbewijs in gehaald. Mijn Pa reed destijds bij een besteldienst in Rotterdam, waar ze wel 13 van deze Blitzen hadden. En dan wil jij beweren dat auto,s af fabriek niet gemaakt zijn om iets te trekken? Denk je nu echt dat ze bij Opel uit de Pindakaas komen?? Ik heb je eigen woorden dik gedrukt boven. Dus je moet niet zeggen: Wat ik denk is niet relevant! Het gaat niet om wat je denkt, maar wat je hier suggereert! Lees hierboven de reactie van @Ronald GLX. Zo zit dat. Ik heb zelf de laatste jaren voor mijn pensioen, met een Volvo FH truck gereden, met automaat. En soms meer dan 40 ton treingewicht, dwars door Europa, en in de bergen. Zónder extra koeler. Snap je?? Dus al ben ik in jouw ogen geen deskundige, omdat ik geen trekhaak onder mijn GLX heb, ik weet wel een klein beetje waar ik over praat…..
18 juni 2020 om 21:44 #18376546AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote]Je motoroliethermostaat zal niet de temperatuur van de olie van versnellingsbak meten, maar dat geheel terzijde. . Want hoe koeler je bakolie hoe langer de levensduur van je versnellingsbak is. Dit heeft te maken met het feit dat de samenstelling van olie bij hitte verandert en degradeert. Voor iemand die maar 1 a 2 jaar met een auto hoeft te doen zal dat geen probleem zijn. Maar voor iemand die er een jaar of 8 mee gaat doen is dat toch wel een dingetje. Net als het spoelen van je bak. Als ik tzt een GLX koop zal ook dat minimaal 2x mijn pad kruisen. Ik neem graag gecalculeerde risico`s met mijn 35k.[/quote]
Ook hier weer zoiets. Denk je nu echt dat smeerolie fabrikanten niet weten, dat er extreem hoge temperatuur kan ontstaan bij hoge belasting? Of in de winter bij extreem lage temperaturen, zodat de smeerfunctie weg zou vallen bij het straten van een motor?? Denk je dat autofabrikanten zich niet in deze materie verdiepen, voordat ze miljoenen stoppen in de ontwikkeling, van zowel luxe als vrachtwagens?? En er zijn er maar genoeg, die al 15 jaar of meer, met dezelfde auto naar Spanje gaan met aan de trekhaak een alpen cruiser of caravan. Het spoelen van een versnellingsbak staat in het onderhoudsschema van de dealers. Net als bijvoorbeeld het vervangen van de rem olie.
18 juni 2020 om 22:45 #18376560Echt. Pppffff. Succes op het Volvo forum
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.