Erg vet!

Forumindex Forums Techniek Ecotec Erg vet!

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17207804
    Monteur David
      Lid sinds:
      29 September 2008

      Vandaag een beetje gesleuteld op m’n vrije dag. Bovenste inlaatspruitstuk eraf, alles zwart, bedekt met een vette zwarte laag smurrie. Gasklep en -huis idem dito. Schoongemaakt waar ik bijkon, maar wilde niet te ‘diep’ gaan, de Astra moet volgende week mee op vakantie. Alles weer gemonteerd, starten, toerental liep vanzelf op tot 3000rpm, mm-lampje ging branden en afslaan. Keer op keer. Net nog even gekeken. Had een paar van die vacuümslangetjes verkeerd ingeplugd, en eentje los laten bungelen. Hersteld en voila, lopen als een zonnetje. Na de vakantie ga ik dieper totdat de hele inlaat is gereinigd.:wub

      #17431267
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Complete Gasklep demonteren en reinigen.

        Gelijk EGR afdoppen (neem aan dat het een X14XE X16Xe of X16XEL motor betreft. (als deze is afgedopt wil bij gas los nog wel het MM lampje gaan branden, Dit is echter zonder betekenis).

        Controleer ook gelijk de carterventilatie, deze zit vaak ook verstopt

        Willem

        #17431268
        Monteur David
          Lid sinds:
          29 September 2008

          Dank je Willem voor je reactie. Je hebt gelijk een vraag van me beantwoord voor ik het kon stellen. Egr-klep afdoppen was ook mijn idee, wist alleen niet of het mogelijk was. De motor is een X16XEL. Ik ga eerst een week vakantie vieren, dan een cursus voor m’n werk en dan duik ik weer in de motorruimte. Het mm-lampje gaat nu ook al vaak branden, meestal na 5 tot 10 minuten rijden. Zo ongeveer op het moment dat je vroeger de chokeknop weer terug zou duwen. Zal wel met al die vervuiling te maken hebben. Carterventilatie is zeker dat S-bochtige rubberen slangetje, ca. 12 cm., tussen inlaatspruitstuk en kleppendeksel?

          #17431269
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Carterventilatie:

            Dat is onder andere dat S-slangetje.
            Maar ook een slang vanaf het oliecarter naar het inlaat.

            Carterventilatie is eigenlijk alles wat buiten het blok om in Directe verbinding staat met de Gesmeerde ruimte van de motor

            dus:

            Carter
            Onder het klepdeksel
            Oliepomp

            ed.

            Meestal zit er op een motor, een Dikke Carterventilatie slang vanaf het:
            – Carter naar Klepdeksel (Dikke slang)
            – Van het Carter naar het inlaat (Dikke slang)
            – Van het klepdeksel naar Gasklephuis of inlaat (Dun Slangetje)

            Willem

            #17431270
            Monteur David
              Lid sinds:
              29 September 2008

              Dank je Willem. Na mijn herfstvakantie duik ik erin.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.