Enquete RDW

Forumindex Forums Overige APK & RDW Enquete RDW

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257504
    bdenny
      Lid sinds:
      3 May 2013

      Beste leden van het Opelforum,

      In het kader van afstuderen voer ik een onderzoek uit voor de RDW. Namelijk de behoefte achterhalen van particulieren naar gegevens van de RDW. Hiervoor heb ik een enquête ontwikkeld en toestemming gekregen van een moderator om de enquête op dit forum te mogen plaatsen.

      Link naar de enquete: http://enquetemaken.nu/r/lbox” onclick=”window.open(this.href);return false;
      Het zal niet meer dan 5 minuten duren om de enquête in te vullen. Als dank maak je kans om een carcam te winnen t.w.v €49,95 om vanuit je auto te kunnen filmen.

      Het onderwerp
      Het centrale onderwerp in het onderzoek is open data. Eurocommissaris Neelie Kroes noemt open data het nieuwe goud. Open data zijn gegevens die vrij gebruikt mogen worden door derden. Zo bouwen ontwikkelaars op basis van open data praktische apps en diensten op het internet voor consumenten. Denk aan apps waarmee je voertuiginformatie kunt ophalen door een kenteken in te voeren. Of een app die laat zien hoeveel nieuwe Opel’s in Nederland erbij zijn gekomen. Deze twee voorbeelden zijn mogelijk omdat de RDW een deel van haar kentekenregister openbaar heeft gemaakt. Meer informatie over open data kan worden gevonden op de website van de Nederlandse overheid: https://data.overheid.nl/handreiking/wat-is-open-data” onclick=”window.open(this.href);return false;

      Het doel
      De RDW heeft meer gegevens die in aanmerking komen om vrij te worden gegeven aan de bevolking, maar is benieuwd waarnaar particulieren het meest interesse in hebben, om ze gerichter vrij te kunnen geven. Met deze gegevens kan de markt nieuwe producten en diensten ontwikkelen voor particulieren.

      Discussie
      Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over de privacyaspecten van het lokaliseren van voertuigen. Open data mag geen gevoelige informatie zijn maar kun je het niet meer naar een persoon leiden als je alleen de eerste twee cijfers van een postcode hebt? Of alleen de provinciecode? Ik kan me voorstellen dat autoliefhebbers het leuk vinden om diverse soorten Opels te vinden in Nederland (en in welke smaken) maar tot hoe ver kun je gaan?

      #18139612
      RISL
      Moderator
        Lid sinds:
        24 January 2011

        Ingevuld :thumb

        #18139613
        kaneelschep
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 November 2004

          Ingevuld. Ik zou graag de mogelijkheid zien om voertuigen te lokaliseren. Maar dan wel geregeld door 1 orgaan en op aanvraag met tussenpersoon of iig die mogelijkheid. Zoals je met elkaar mailt via marktplaats bijv. Zodat je elkaars mail niet ziet. En dus anoniem mailt.
          Niet dat er elke dag 10 man op de stoep staan om hun oude autootje nog eens te bewonderen. en van die 10 is er altijd wel 1 in geinteresseerd om hem snachts toch ook maar meteen mee te nemen.
          Dat zou ik heel vervelend en privacyschendend vinden.
          Ik zou de oude camper van mijn opa wel terug willen vinden namelijk ;)

          #18139614
          arjontje
          Deelnemer
            Lid sinds:
            31 March 2006

            ingevuld.

            #18139615
            petrolhead
              Lid sinds:
              13 August 2010

              ook ingevuld

              #18139616
              Aapje
                Lid sinds:
                1 January 2009

                ^^ wat ze zeggen, ingevuld. Ik gebruik ’t opendata register al zeer uitgebreid. Bezig in ontwikkeling van een site waarop gefilterd kan worden op modellen van opels e.d. :) (kenteken register).

                Tevens koppel ik foto’s die ik vind van forum’s op de kentekens.

                Locaties van de auto’s zijn totaal oninteressant voor de internet gebruikers. Wel is het interessant om digitaal een bericht achter te laten bij de huidige eigenaar, wel Anoniem via RDW. Bijvoorbeeld een systeem waarmee je voor 5 euro een vrijblijvende brief kan versturen via RDW naar de eigenaar van de auto.

                Tevens geschrapte kentekens zou ik graag willen zien, ivm. historie.

                #18139617
                peter86
                  Lid sinds:
                  27 December 2012

                  ingevuld :thumbup

                  #18139618
                  hans-rekord-e
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    27 January 2011

                    vragen beantwoord :jerry

                    #18139619
                    Heks
                      Lid sinds:
                      18 June 2012

                      Ingevuld

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.