electrische koelvin op 1.2N

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen electrische koelvin op 1.2N

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206777
    astra h
    • Topics 3
    • Reacties 81
    Lid sinds:
    9 September 2004

    hallo,

    ik ben geen wonderboy als het aankomt op electronica in de auto dus…
    heb een spal-koelvin gekoopt ter vervanging van de standaard koelvin op mijn 1.2 maar nu vroeg ik me af hoe ik die het beste kon aansluiten…

    koelvinschakelaar zit al in de radiator gebraseerd…

    iemand met een deftig plan?

    #17394937
    Anoniem
    • Topics 69
    • Reacties 7148
    Lid sinds:
    1 January 1970

    t beste laat je die thermo schakelaar ff n relaitje aansturen

    dat relaitje kan dan de fan schakelen

    dan loopt er in iedergeval niet n hoge stroom door je schakelaar

    relaitje kan n simpel universeel relaitje zijn

    #17394938
    astra h
    • Topics 3
    • Reacties 81
    Lid sinds:
    9 September 2004

    kan je me daar even een schematje van maken met paint ofzo?
    ook waar de stroom vandaan te halen e.d. want ook dat weet ik niet…
    rechtstreeks van accu of ergens van uit het zekeringkastje halen….

    ik ken hier dus echt niets van.
    ik kan alleen een radio aansluiten en ook alleen maar omdat het gewoon kleur op kleur is :hmmz:D

    #17394939
    aad102
    Bijdrager
    • Topics 11
    • Reacties 58
    Lid sinds:
    3 February 2005

    hoi,
    Even simpel gezegd is een standaard relais als volgt aan te sluiten:
    Doorgaans heeft een relais 4 aansluitingen met de nummers 30, 85, 86 en 87. Als volgt aan te sluiten:
    * 30: Via een zekering (10A zal genoeg zijn) naar de constante + van de accu.
    * 85: Aarde.
    * 86: geschakelde plus.
    * 87: Naar de + aansluiting van de verbruiker.

    Je kunt kiezen voor 2 opties: 1.0 en 1.1. de overige stappen is bij beide opties gelijk.
    1.0) Zoek een plus op die geschakeld is door je contactslot (anders blijft je ventilator lopen als je de motor uitzet) en sluit deze aan op het relais met pennummer 86.
    (dit is de geschakelde voeding voor de ventilator)

    óf

    1.1) Leg vanaf de accu een kabel (met zekering) naar het relais en sluit deze aan op pennummer 86.(nu blijft de ventilator lopen ook al is de motor uitgeschakeld. Nadeel kan zijn dat de accu leegloopt)

    2) Leg vanaf de accu een kabel (met zekering) naar het relais en sluit deze aan op pennummer 30.

    3) Sluit een kabel aan op pennummer 85 van het relais. Deze kabel dient aan de andere zijde te worden aangesloten op de temperatuursensor in de radiateur.
    **De temperatuursensor heeft (meestal) 2 aansluitingen.

    4) Vanaf de 2e aansluiting van de temperatuursensor loopt een kabel naar massa

    5) Sluit een kabel aan op pennummer 87 van het relais en leg deze kabel naar de ventilator waarbij de andere zijde van de kabel aangesloten wordt op de het pluscontact van de ventilator.

    6) de 2e aansluiting van de ventilator dient aan de carosserie voor aarde te worden bevestigd.

    Zie plaatje:

    Succes met je schakeling verder.

    #17394940
    Febe
    Bijdrager
    • Topics 16
    • Reacties 100
    Lid sinds:
    5 November 2004

    Zoek een plus op die geschakeld is door je contactslot (anders blijft je ventilator lopen als je de motor uitzet)
    óf

    En waarom moet je ventilator stoppen wanneer je je motor uitzet? Mag toch best nog een poosje doordraaien? Per slot van rekening heb je nog steeds te veel warmte in je blok.

    (Ik ben wel met je eens, zou eigenlijk in kombinatie moeten met een elektrische waterpomp die dan ook nog een poosje doordraait…)
    Febe.

    #17394941
    astra h
    • Topics 3
    • Reacties 81
    Lid sinds:
    9 September 2004

    fan moet gewoon stoppen nadat de motor afstaat.
    verbruikt alleen maar stroom en de motor maakt dan toch geen nieuwe warmte bij.

    #17394942
    aad102
    Bijdrager
    • Topics 11
    • Reacties 58
    Lid sinds:
    3 February 2005

    hoi,

    ja langer koelen is beter, echter je accu wordt wel ontladen maar niet bijgeladen…En als je dan een slechte accu hebt, of een slechte temperatuursensor….
    En idd. hij wordt ook niet warmer, tevens werkt de koelvin die aangedreven wordt door de motor ook niet bij stilstand..

    Grtz Arie

    #17394943
    Anoniem
    • Topics 69
    • Reacties 7148
    Lid sinds:
    1 January 1970

    das nie helemaal waar

    zodra je de motor uitzet
    houd de pomp dus ook op met circuleren

    maar de motor heeft wel nog z,n bedrijfstemperatuur
    dus de temp zal nog n paar graden oplopen
    door dat de koeling wegvalt:o

    heb in mijn manta met 16v
    ook n elecktrische fan niet via t contact

    mijn ervaring is dat die nog wel eens ff aanslaat na t afzetten van de motor

    vooral bij erg warm weer
    of na n erg wamrme rit

    en cker bij n combinatie van deze beide;);)

    en ja waarom zou je n slecht accu of thermo schakleaar niet vervangen????
    ik wil m,n zaakjes gewoon netjes en betrouwbaar hebben;):thumbup

    #17394944
    astra h
    • Topics 3
    • Reacties 81
    Lid sinds:
    9 September 2004

    ik begin er stilaan uit te komen….
    kheb in de werkplaats nog een oude E20 staan om af te breken… is zien of ik daar een geschikte relais kan in vinden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.