eindelijk het is zo ver! restauratie A'tje

Forumindex Forums Modellen Ascona eindelijk het is zo ver! restauratie A'tje

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17208379
    nick1987
    Deelnemer
      Lid sinds:
      31 October 2005

      3 jaar geleden kocht ik na het behalen van het rijbewijs van mijn laatste overgebleven euro’s mijn eerste auto.

      een Opel Ascona A 1.6s uit ’72.
      maar niet zo maar 1. deze was reeds uitgerust met een 2.4i 8v CIH motor uit een omega en een 5-bak.
      de auto was in de rally kleuren zwart/geel gerollerd. en echt niet netjes. maar zag er wel grappig uit.

      elke keer als ik voor APK langs de garage ging hoorde ik hetzelfde: die zal wel goed rot zijn van onder, dat ouwe vieze ding!
      maar als de brug dan omhoog ging, werd het dan toch stil, ik heb 1 x een gaatje waar net je duim doorheen past moeten laten lassen in de dorpel. meer niet.

      omdat de auto nog zo hard is wat je niet zo veel meer tegenkomt ben ik langzaam aan wat mooie onderdelen gaan sparen om ooit deze wagen weer eens goed op te knappen.

      en nu is het dan zover!
      de ascona heeft me echt nog nooit in de steek gelaten, maar pas stond ik toch echt still. heel lullig de kabel van de koppeling knapte. gelukkig precies voor de oprit toen ik hem in de achteruit wou zetten.

      nou nu ik dan toch still stond gelijk maar eens goed beginnen met opknappen!

      op dit moment is de auto al helemaal kaal. de motor is er uit, de schermen er af, het interieur is er uit behalve het dashboard. zelfs het hemeltje, deze was nog zo mooi. tenminste totdat ik eens de bob was en de lompe donder op de achterbank het voor elkaar wist te krijgen een scheur van 20cm in het hemeltje te maken.

      in januari hoop ik te kunnen beginnen met het plaatwerk strak maken. de wielkasten begonnen nu iets te roesten en de achterkant ook. het front word vervangen en de rechter zijkant word weer strak gemaakt (boompje geschampt met mislukte drift)
      ook onder de kap komt een nieuwe laag verf.

      en het motortje, die gaat los om te te kijken hoe het daar staat met slijtage.
      ondanks dat het 2.4 blok natuurlijk al veel power heeft is het natuurlijk nooit genoeg!
      niet genoeg waarvoor? geen id, maar kan altijd meer!

      de kop ga ik zowiso wat kietelen door de poorten te bewerken. of er ook andere nokkenas / zuigers/ drijfstangen gebruikt gaan worden ben ik nog niet over uit.
      eerst maar kijken wat het spuiten me gaat kosten.

      alles komt met foto’s in dit topic, dus blijf kijken en als je nog een goed id heb, het is altijd welkom

      zo zag de auto eruit toen ik hem kocht:

      #17458592
      Tiedo
        Lid sinds:
        7 December 2008

        succes met dit project! hou ons op de hoogte met de:kewlpics :D

        #17458593
        nick1987
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 October 2005

          na lang zoeken heb ik vorig jaar dit gevonden:

          ik heb het zelf nog nooit eerder gezien op een A’tje. iemand hier wel toevallig?
          hij is wel heel lelijk gespoten dus ben druk aan het schuren zodat deze straks zwart gespoten kan worden, net als de luchtroostertjes in de C-stijl.

          heeftiemand nog zo’n luchtroostertje (rechts) waar de draadeinden nog aan zitten want heb de mijne perongeluk gesloopt. dacht dat het wel los zou klikken maar het zat dus met moertjes vast en nu liggen de draadeinden dus los.

          hier het motorblok dat op deze foto opgetakeld wordt vanuit de kelder
          volgende punt in de agenda is demontage van het blok.

          hier een verzameling foto’s van hou de ascona er op dit moment bij staat.

          maandag zal het blok dus uit elkaar liggen dan dus weer wat foto’s

          #17458594
          nick1987
          Deelnemer
            Lid sinds:
            31 October 2005

            gezocht:

            – luchtrooster C-stijl rechts.
            – hemeltje (zwart) hier heb ik al adressen voor ontvangen via ander topic.
            – achterraamrubber (deze is erg belangrijk en niet te vinden)
            – deurrubbers L+R
            – horizontaal geplaatste sierstrip chroom die op de deur zit en waar het rubbertje aan zit waar het raam langs glijd. (L en R)

            jullie zouden me heel erg helpen als je me aan deze onderdelen kan helpen.

            #17458595
            Dirk
            Deelnemer
              Lid sinds:
              20 January 2005

              Je zou asconiakkefietje eens kunnen u2u-en, die heeft nog wel wat a ascona spullen liggen.

              #17458596
              tabula
                Lid sinds:
                25 July 2006

                origineel gepost door nick1987
                gezocht:

                – luchtrooster C-stijl rechts.
                – hemeltje (zwart) hier heb ik al adressen voor ontvangen via ander topic.
                – achterraamrubber (deze is erg belangrijk en niet te vinden)
                – deurrubbers L+R
                – horizontaal geplaatste sierstrip chroom die op de deur zit en waar het rubbertje aan zit waar het raam langs glijd. (L en R)

                jullie zouden me heel erg helpen als je me aan deze onderdelen kan helpen.

                Dat luchtroostertje van je C-stijl kun je er ook gewoon aankitten hoor. Heb ik ook gedaan, zie je niks van…

                Keep up the good work :thumbup

                En laat de :kewlpics maar komen!

                #17458597
                nick1987
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 October 2005

                  het blokkie is los. nu nog de boel wassen.
                  want o wat een vette bende.
                  dus ik ben nog wel even aan het boenen, stralen, borstellen enz…
                  zuigers zagen er nog netjes uit, moet nog wel alles even meten. cilinder heeft best een stootrand en is heel erg glad. dus kan wel een hoonbeurtje gebruiken.
                  de kop heb ik nog niet gecontroleerd, komt allemaal volgend jaar:P

                  dan nu wat vieze plaatjes: :P

                  hier zie je de zuiger, je kan zien dat er wel aardig wat olie verbruikt is.

                  hier zie je alles los op tafel liggen.

                  en morgen heb ik er als het goed is weer een ouwe opel bij. zelfde kleuren als de asci, maar nu een dikke kadedilac in rally look. (en behoorlijk gaar van onder)

                  #17458598
                  arno meijer
                    Lid sinds:
                    15 July 2008

                    gewoon marktplaats in de gaten houden er is nog genoeg spullen tekrijgen voor een a tje ik trek er ook regelmatig nog wat van af en veel succes met je a tje verder.

                    #17458599
                    nick1987
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 October 2005

                      ik heb vandaag een nokkenasje besteld, 312 graden. kan elk moment binnenkomen.
                      het was de ruigste nokstok waarbij ik de hydraulische stoters niet hoef te vervangen voor vaste bussen. want dan gaat het me allemaal wel erg veel kosten. zo super snel hoeft hij ook niet te worden, want wil er wel gewoon dagelijks mee kunnen rijden.

                      cilinders zijn opgememeten en nog wel redelijk, maar heb een mooie aanbieding gekregen op high preformance gesmede zuigers, dus ik denk dat ik die ook maar bestel en het blok dan dus boor en hoon.

                      verder sta ik even stil met de ascona, ik wacht nogsteeds op de spuiter die nog een keer zou komen kijken ivm prijsopgave.

                      ook heb ik nog een kadett c1 (1975) gekocht met 2 jaar apk. verder wel slechte staat. maar hij rijd wel gewoon.
                      als iemand daar nog intresse in heeft? want ik heb al weer wat anders op het oog en het staat hier een beetje te vol. voor een paar honderd euro mag je hem meenemen en kan je nog 2 jaar rijden. foto’s komen nog wel

                      #17458600
                      boyanka
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        8 June 2005

                        :hmmz312 graden met hydro stoters?, die kunnen de snelheid niet aan hoor. heb je tevens verzwaarde klepveren bij de nokkenas gekregen?

                        #17458601
                        nick1987
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          31 October 2005

                          volgens de leverancier wel, dit was volgens hen de ruigste waarbij je geen aanpassingen hoefde te doen aan veren en bussen en dergelijke.

                          nu zegt er vanddag ook iemand tegen me dat m’n luchthoeveelheidsmeter alleen de hoeveelheid lucht nu niet meer zou kunnen meten nu er zo veel naar binnen komt. iemand daar ervaring mee?

                          ik ga het eerst gewoon proberen en anders dan komt hij hier wel te koop te staan die nokstok.

                          #17458602
                          nick1987
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            31 October 2005

                            oke het is een poosje geleden dat er wat gebeurt is aan de ascona maar dat kan niet lang meer duren nu.

                            ik heb in ieder geval m’n zuigers binnen van wiseco. boring 97mm. en hoge compressie van als het goed is 1:11

                            bij deze de foto’s:


                            hier nog een foto van de inlaat waar deze tegen de kop aan zit.
                            je ziet hier 2 verschillende, de linker met de kleine gaten is degene die er op zat in de ascona, een 6cilinder inlaat waar de laatste 2 van zijn afgezaagd en dichtgelast.
                            de rechter met de grotere gaten is de originele 2.4 uitlaat, deze laat duidelijk meer lucht door maar past niet onder de motorkap.
                            ik wil natuurlijk zoveel mogelijk lucht de cilinder in krijgen, iemand nog suggesties, een mooi ontwerp van iets dat je zelf gemaakt heb?
                            of is er misschien iemand die spruitsukjes heeft liggen voor dubbele webers of iets dergelijks?

                            volgende update zal zijn van het boren/honen van het blok en daarna moet de boel een kleurtje krijgen.

                            #17458603
                            GTS2.2DTI
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              14 October 2006

                              Prachtig die grote foto’s, alleen jammer dat je er geen sikkepit meer van maken kunt.

                              Als de foto’s upload bij Mijn Album http://www.mijnalbum.nl worden de foto’s automatisch kleiner gemaakt..

                              #17458604
                              manta_dennis
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                Foto’s op posterformaat.:jerry

                                #17458605
                                nick1987
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  31 October 2005

                                  sorry jongens, heb het aangepast

                                  #17458606
                                  nick1987
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    31 October 2005

                                    aangezien de originele stoelen die in de ascona zitten je niet echt op je plek houden bij het nemen van een bocht, had ik gedacht aan 4punts gordels, en een leuk setje kuipstoeltjes.

                                    dus heb ik vast weer wat aangeschaft:

                                    zoek nog iemand die handig is met een naaimachine, die de witte stukjes kan vervangen voor groene.

                                    weet iemand waar ik mooie brede 4punts gordels kan vinden, ze moeten wel groen, groen/zwart zijn!
                                    ik zou graag die van schroth, met electrische spanner, monteren. maar die kan ik nie vinden in’t groen.:(

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.