Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › eindelijk het is zo ver! restauratie A'tje
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 december 2008 om 17:58 #17208379
3 jaar geleden kocht ik na het behalen van het rijbewijs van mijn laatste overgebleven euro’s mijn eerste auto.
een Opel Ascona A 1.6s uit ’72.
maar niet zo maar 1. deze was reeds uitgerust met een 2.4i 8v CIH motor uit een omega en een 5-bak.
de auto was in de rally kleuren zwart/geel gerollerd. en echt niet netjes. maar zag er wel grappig uit.elke keer als ik voor APK langs de garage ging hoorde ik hetzelfde: die zal wel goed rot zijn van onder, dat ouwe vieze ding!
maar als de brug dan omhoog ging, werd het dan toch stil, ik heb 1 x een gaatje waar net je duim doorheen past moeten laten lassen in de dorpel. meer niet.omdat de auto nog zo hard is wat je niet zo veel meer tegenkomt ben ik langzaam aan wat mooie onderdelen gaan sparen om ooit deze wagen weer eens goed op te knappen.
en nu is het dan zover!
de ascona heeft me echt nog nooit in de steek gelaten, maar pas stond ik toch echt still. heel lullig de kabel van de koppeling knapte. gelukkig precies voor de oprit toen ik hem in de achteruit wou zetten.nou nu ik dan toch still stond gelijk maar eens goed beginnen met opknappen!
op dit moment is de auto al helemaal kaal. de motor is er uit, de schermen er af, het interieur is er uit behalve het dashboard. zelfs het hemeltje, deze was nog zo mooi. tenminste totdat ik eens de bob was en de lompe donder op de achterbank het voor elkaar wist te krijgen een scheur van 20cm in het hemeltje te maken.
in januari hoop ik te kunnen beginnen met het plaatwerk strak maken. de wielkasten begonnen nu iets te roesten en de achterkant ook. het front word vervangen en de rechter zijkant word weer strak gemaakt (boompje geschampt met mislukte drift)
ook onder de kap komt een nieuwe laag verf.en het motortje, die gaat los om te te kijken hoe het daar staat met slijtage.
ondanks dat het 2.4 blok natuurlijk al veel power heeft is het natuurlijk nooit genoeg!
niet genoeg waarvoor? geen id, maar kan altijd meer!de kop ga ik zowiso wat kietelen door de poorten te bewerken. of er ook andere nokkenas / zuigers/ drijfstangen gebruikt gaan worden ben ik nog niet over uit.
eerst maar kijken wat het spuiten me gaat kosten.alles komt met foto’s in dit topic, dus blijf kijken en als je nog een goed id heb, het is altijd welkom
zo zag de auto eruit toen ik hem kocht:
25 december 2008 om 18:22 #17458592succes met dit project! hou ons op de hoogte met de:kewlpics :D
25 december 2008 om 18:51 #17458593na lang zoeken heb ik vorig jaar dit gevonden:
ik heb het zelf nog nooit eerder gezien op een A’tje. iemand hier wel toevallig?
hij is wel heel lelijk gespoten dus ben druk aan het schuren zodat deze straks zwart gespoten kan worden, net als de luchtroostertjes in de C-stijl.heeftiemand nog zo’n luchtroostertje (rechts) waar de draadeinden nog aan zitten want heb de mijne perongeluk gesloopt. dacht dat het wel los zou klikken maar het zat dus met moertjes vast en nu liggen de draadeinden dus los.
hier het motorblok dat op deze foto opgetakeld wordt vanuit de kelder
volgende punt in de agenda is demontage van het blok.
hier een verzameling foto’s van hou de ascona er op dit moment bij staat.
maandag zal het blok dus uit elkaar liggen dan dus weer wat foto’s
25 december 2008 om 19:07 #17458594gezocht:
– luchtrooster C-stijl rechts.
– hemeltje (zwart) hier heb ik al adressen voor ontvangen via ander topic.
– achterraamrubber (deze is erg belangrijk en niet te vinden)
– deurrubbers L+R
– horizontaal geplaatste sierstrip chroom die op de deur zit en waar het rubbertje aan zit waar het raam langs glijd. (L en R)jullie zouden me heel erg helpen als je me aan deze onderdelen kan helpen.
26 december 2008 om 18:38 #17458595Je zou asconiakkefietje eens kunnen u2u-en, die heeft nog wel wat a ascona spullen liggen.
26 december 2008 om 19:02 #17458596origineel gepost door nick1987
gezocht:– luchtrooster C-stijl rechts.
– hemeltje (zwart) hier heb ik al adressen voor ontvangen via ander topic.
– achterraamrubber (deze is erg belangrijk en niet te vinden)
– deurrubbers L+R
– horizontaal geplaatste sierstrip chroom die op de deur zit en waar het rubbertje aan zit waar het raam langs glijd. (L en R)jullie zouden me heel erg helpen als je me aan deze onderdelen kan helpen.
Dat luchtroostertje van je C-stijl kun je er ook gewoon aankitten hoor. Heb ik ook gedaan, zie je niks van…
Keep up the good work :thumbup
En laat de :kewlpics maar komen!
30 december 2008 om 19:16 #17458597het blokkie is los. nu nog de boel wassen.
want o wat een vette bende.
dus ik ben nog wel even aan het boenen, stralen, borstellen enz…
zuigers zagen er nog netjes uit, moet nog wel alles even meten. cilinder heeft best een stootrand en is heel erg glad. dus kan wel een hoonbeurtje gebruiken.
de kop heb ik nog niet gecontroleerd, komt allemaal volgend jaar:Pdan nu wat vieze plaatjes: :P
hier zie je de zuiger, je kan zien dat er wel aardig wat olie verbruikt is.
hier zie je alles los op tafel liggen.
en morgen heb ik er als het goed is weer een ouwe opel bij. zelfde kleuren als de asci, maar nu een dikke kadedilac in rally look. (en behoorlijk gaar van onder)
4 januari 2009 om 14:42 #17458598gewoon marktplaats in de gaten houden er is nog genoeg spullen tekrijgen voor een a tje ik trek er ook regelmatig nog wat van af en veel succes met je a tje verder.
24 januari 2009 om 18:16 #17458599ik heb vandaag een nokkenasje besteld, 312 graden. kan elk moment binnenkomen.
het was de ruigste nokstok waarbij ik de hydraulische stoters niet hoef te vervangen voor vaste bussen. want dan gaat het me allemaal wel erg veel kosten. zo super snel hoeft hij ook niet te worden, want wil er wel gewoon dagelijks mee kunnen rijden.cilinders zijn opgememeten en nog wel redelijk, maar heb een mooie aanbieding gekregen op high preformance gesmede zuigers, dus ik denk dat ik die ook maar bestel en het blok dan dus boor en hoon.
verder sta ik even stil met de ascona, ik wacht nogsteeds op de spuiter die nog een keer zou komen kijken ivm prijsopgave.
ook heb ik nog een kadett c1 (1975) gekocht met 2 jaar apk. verder wel slechte staat. maar hij rijd wel gewoon.
als iemand daar nog intresse in heeft? want ik heb al weer wat anders op het oog en het staat hier een beetje te vol. voor een paar honderd euro mag je hem meenemen en kan je nog 2 jaar rijden. foto’s komen nog wel24 januari 2009 om 19:49 #17458600:hmmz312 graden met hydro stoters?, die kunnen de snelheid niet aan hoor. heb je tevens verzwaarde klepveren bij de nokkenas gekregen?
28 januari 2009 om 22:42 #17458601volgens de leverancier wel, dit was volgens hen de ruigste waarbij je geen aanpassingen hoefde te doen aan veren en bussen en dergelijke.
nu zegt er vanddag ook iemand tegen me dat m’n luchthoeveelheidsmeter alleen de hoeveelheid lucht nu niet meer zou kunnen meten nu er zo veel naar binnen komt. iemand daar ervaring mee?
ik ga het eerst gewoon proberen en anders dan komt hij hier wel te koop te staan die nokstok.
25 augustus 2009 om 21:57 #17458602oke het is een poosje geleden dat er wat gebeurt is aan de ascona maar dat kan niet lang meer duren nu.
ik heb in ieder geval m’n zuigers binnen van wiseco. boring 97mm. en hoge compressie van als het goed is 1:11
bij deze de foto’s:
hier nog een foto van de inlaat waar deze tegen de kop aan zit.
je ziet hier 2 verschillende, de linker met de kleine gaten is degene die er op zat in de ascona, een 6cilinder inlaat waar de laatste 2 van zijn afgezaagd en dichtgelast.
de rechter met de grotere gaten is de originele 2.4 uitlaat, deze laat duidelijk meer lucht door maar past niet onder de motorkap.
ik wil natuurlijk zoveel mogelijk lucht de cilinder in krijgen, iemand nog suggesties, een mooi ontwerp van iets dat je zelf gemaakt heb?
of is er misschien iemand die spruitsukjes heeft liggen voor dubbele webers of iets dergelijks?volgende update zal zijn van het boren/honen van het blok en daarna moet de boel een kleurtje krijgen.
27 augustus 2009 om 20:09 #17458603Prachtig die grote foto’s, alleen jammer dat je er geen sikkepit meer van maken kunt.
Als de foto’s upload bij Mijn Album http://www.mijnalbum.nl worden de foto’s automatisch kleiner gemaakt..
28 augustus 2009 om 18:47 #17458604Foto’s op posterformaat.:jerry
29 augustus 2009 om 15:50 #17458605sorry jongens, heb het aangepast
23 september 2009 om 16:56 #17458606aangezien de originele stoelen die in de ascona zitten je niet echt op je plek houden bij het nemen van een bocht, had ik gedacht aan 4punts gordels, en een leuk setje kuipstoeltjes.
dus heb ik vast weer wat aangeschaft:
zoek nog iemand die handig is met een naaimachine, die de witte stukjes kan vervangen voor groene.
weet iemand waar ik mooie brede 4punts gordels kan vinden, ze moeten wel groen, groen/zwart zijn!
ik zou graag die van schroth, met electrische spanner, monteren. maar die kan ik nie vinden in’t groen.:( -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.